نازبو
آموزش پیوند زدن کاکتوس
  • آموزش و مقالات
  • خودتان انجام دهید
  • کاکتوس و ساکولنت ها

آموزش پیوند زدن کاکتوس

پیوند زدن کاکتوس مسئله ای است که توجه بسیاری از دوست‌داران گل‌ها و گیاهان را به خود جلب می‌کند. اگر چه پیوند زنی یکی از روش‌های تکثیر این گیاه محسوب می‌شود، اما بسیاری از پرورش‌دهندگان سعی می‌کنند تا با پیوند زدن انواع مختلف کاکتوس بر روی هم گیاهانی با منظره ای جالب توجه ایجاد کنند. کاکتوس یکی از قشنگترین گیاهان برای نگهداری در خانه و آپارتمان است که نگهداری از آن خیلی راحت است. برای پیوند زدن کاکتوس روش‌های متفاوتی وجود دارد. هر کدام از کاکتوس‌ها رفتار منحصر به فردی دارند. اما می‌توان اکثر آنها را به یک شیوه پیوند زد. در این مطلب ساده‌ترین شیوه پیوند کاکتوس را به صورت مرحله ای آورده ایم. قبل از هرچیز با اصطلاحات پیوند کاکتوس آشنا شوید.

برای خرید پکیج بذر کاکتوس استوانه ای به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آشنایی با اصطلاحات کاکتوس

پایه پیوند

کاکتوسی که به عنوان قسمت پایینی و عضو ریشه‌دار استفاده می‌شود و وظیفه تغذیه بخش بالایی را به عهده دارد. معمولاً از کاکتوس‌های استوانه ای یا مخروطی برای پایه استفاده می‌شود.

برای خرید پکیج بذر کاکتوس گنبدی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

انواع پایه‌های مناسب جهت پیوند:

  • انواع میرتلو (پایه آبی یا نقره ای)
  • انواع برزو
  • بیشتر خانواده سرئوس‌ها
  • اچینوپسیس
  • اپونتیا
  • پرسیکا

پیوندک کاکتوس : به کاکتوسی که بر روی پایه قرار گرفته و در واقع قسمت رشد کننده گیاه می‌باشد، پیوندک گفته می‌شود. کاکتوس‌ها را در هر سنی می‌توان روی هم پیوند زد، اما بهتر است که کاکتوسی را که پیوندک را تشکیل می‌دهد، گیاهی جوان و به سن یک یا دو ساله باشد.

حلقه آوندی: اگر کاکتوسی را برش دهید، در وسط برش قسمتی دایره مانند را مشاهده می‌کنید، به نام حلقه آوندی که شاهرگ حیاتی گیاه است. در هنگام پیوند زدن تا حد ممکن باید این حلقه هم در پایه و هم در قلمه در تماس با هم قرار گیرد. دقت داشته باشید که آوندها در همه کاکتوس ها حلقه ای نیستند و در برخی از آنها به صورت دو خط موازی قرار گرفته اند.

چند نکته مهم:
1- مناسب‌ترین زمان پیوند، اواخر بهار یا تابستان است. (البته بستگی به نوع کاکتوس نیز دارد)
2- اندازه پایه و پیوندک را متناسب با هم انتخاب کنید.
3- زمان رشد پایه و پیوندک متناسب با هم باشد. (برخی از کاکتوس‌ها دو بار در سال رشد می‌کنند)
4- کاکتوس پایه سالم بوده و تحمل نگهداشتن پیوندک را در آینده داشته باشد.

برای خرید خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

وسایل و گیاهان مورد نیاز برای پیوند
1- کاکتوس سالم و مناسب برای پایه
2- پیوندک
3- تیغ یا چاقوی نازک و تیز
4- انبر یا دستکش برای نگهداشتن کاکتوس
5- مایع ضد عفونی کننده مانند الکل یا پرمنگنات
6- کش لاستیکی مرغوب (یا هر چیزی که با آن بتوان به خوبی پیوندک و پایه را روی هم محکم نگهداشت)

همچنین بخوانید : نحوه کاشت کاکتوس و پرورش آن

آموزش مرحله ای پیوند زدن کاکتوس با عکس

همچنین بخوانید : اشتباهات رایج در کاشت کاکتوس

نحوه پیوند زدن کاکتوس

اولین مرحله برای پیوند زدن کاکتوس شستشوی ابزار برش مورد استفاده با الکل می باشد. با این کار از آلوده شدن پایه و پیوندک به بیماری‌های قارچی جلوگیری می‌شود. بعد از انتخاب پایه ی سالم کاکتوس را برش افقی دهید و قسمت بالایی گیاه را جدا کنید. بعضی از گونه‌های کاکتوس بعد از پیوند زدن شکل غیر عادی پیدا کرده و به پایین خم می‌شوند. علت آن است که پایه و پیوندک را مناسب هم انتخاب نکرده‌اند. پس اندازه پایه و محل برش را نسبت به نوع پیوندک انتخاب کرده تا مدتی بعد دچار مشکل نشوید. پس از اینکه پایه را برش افقی دادید، لبه‌های محل برش را به صورت اریب ببرید این کار به این دلیل انجام می‌شود که بعد از خشک شدن و چروکیده شدن سطح برش، پیوندک از پایه جدا نشود. اگر بعد از برش اریب لبه‌ها سطح مقطع پایه از پیوندک کمتر شد لایه نازکی از روی پایه ببرید.بعد از برش پایه دوباره ابزار برش را ضدعفونی کرده و پیوندک را برش افقی دهید. دقت کنید سطح مقطع پایه و پیوندک متناسب باشد. پیوندک را بر روی پایه قرار داده و با دستکش مناسب و یا انبر کمی آنرا بر روی پایه فشار داده و بلغزانید تا هوای محبوس شده بین آنها خارج شود. دقت کنید که حلقه‌های آوندی روی هم قرار بگیرند. دستمال کاغذی یا فوم‌های پارچه‌هایی را برش بزنید و بر روی یک تکه نوار چسب بچسبانید. طول نوار چسب باید به اندازه‌ای باشد که وقتی نوار بر روی پیوندک قرار گرفت دو سر چسب به گلدان محکم شوند. اینکار را می‌توان با هر نوع نوار چسب و یا حتی با کش‌های انعطاف پذیر انجام داد. فقط دقت کنید که پایه و پیوندک درست در جای خودشان واقع شوند و تکان نخورند. گیاه پیوند زده شده را چند روزی در سایه و محل نسبتاً خنک (20 تا 25 درجه) قرار دهید و پس از اطمینان از موفقیت آمیز بودن پیوند آنرا به تدریج به محل مورد نظرتان منتقل کنید. نگهدارنده پیوند را به مدت یک هفته یا بیشتر جدا نکنید تا پیوند به خوبی برقرار شده و با مشکل رو به رو نشود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    🍁
    14 دی 1401
    🍁

    سلام ممنون از آموزش خوبتون ممنون میسوم به سوالم پاسخ دهید که چه گل و گیاهانی را میشود با کاکتوس پیوند زد؟؟

  • پاسخ
    ناشناس
    17 تیر 1400
    ناشناس

    سلام ممنون از توضیحات عالی تون

  • پاسخ
    ناشناس
    20 مرداد 1399
    ناشناس

    عالی بود باز هم مننظر اموزشهای بعدی شما هستیم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

  • پاسخ
    معصومه محمدی
    12 خرداد 1399
    معصومه محمدی

    عالی توضیح دادید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام معصومه عزیز خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر تجربه یا توصیه ای دارید در اختیار همراهان عزیز فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدین

گزارش اشکال در سایت