نازبو
معرفی بگونیا رکس یا بگونیا برگی
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی بگونیا رکس یا بگونیا برگی

بگونیا رکس بگونیا رکس به خاطر برگ‌های رنگارنگ خود دارای شهرت بسیاری می‌باشد. سهولت در نگهداری و مقاومت بعضی از انواع آن در برابر خشکی و حرارت و امکان تکثیر آن در همه شرایط موجب توجه همگان است. از ویژگی‌های برگ‌های آن تنوع در رنگ آن می‌باشد، به بطوریکه رنگ آن در نور می‌درخشد و تغییر می‌کند.

نام  فارسی: بگونیا رکس
خاستگاه: آمریکای جنوبی و هائیتی(جزایر کارائیب)
نام انگلیسی: Begon
نام علمی: BEGONIA REX
خانواده:  BEGONIACEAE - بگونیا
نامهای دیگر: CHARLES PLUMIER , Queen Alexandra Begonia

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

بگونیا رکس یا برگی با نام علمی "begonia rex" گیاهی با ساقه‌های گوشتی و خزنده، برگ‌هایی به شکل قلب و رنگارنگ است که هر بیننده‌ای را به سمت خود جذب می‌کند. زیستگاه اصلی بگونیا رکس هیمالیا می‌باشد و از خانواده بگونیاسه است. بگونیا برگی گیاهی بسیار مقاوم و زیبا می‌باشد که دارای واریته‌های متعددی است و در سبدهای آویز نگهداری می‌شود و از برگ‌های آن در فلاور باکس‌ها یا دسته گل نیز استفاده می‌شود. گل بگونیا رکس مناسب برای نگهداری در فضای آپارتمان می‌باشد و با برگ‌های مخملی و خوشرنگی که دارد می‌تواند تفاوت خاصی را در بین گیاهان آپارتمانی شما ایجاد کند.

انواع بگونیا رکس

  • بگونیا رکس پنجه ای
  • بگونیا رکس موکتی
  • بگونیا رکس مخملی
  • بگونیا رکس برگی

بگونیا برگی

پرورش بگونیا رکس و نیازها

آبیاری: خاک این گیاه را همواره مرطوب نگهدارید و تا جایی که امکان دارد از آب بدون املاح استفاده کنید. مرطوب نگه داشتن خاک بگونیا رکس به معنی خیس و غرقاب بودن آن نیست و در اینصورت مشکلات دیگری همانند پوسیدگی ساقه و ریشه و در نهایت مرگ گیاه بوجود می‌آید.
نور: مکانی پر نور را ترجیح می‌دهد، اما ان را از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید. اگر منبع نوری در یک طرف گیاه قرار گرفته است، هر هفته گیاه را حدود 45 درجه بچرخانید تا تمامی برگ‌ها از رشدی یکسان برخوردار شوند.
دما: در دمای 24-18 درجه سانتیگراد بهترین رشد را دارد. بهتر است که دما در طی روز بیش از دما در طی شب باشد مثلا 24 در طی روز و 18 در طی شب. در هوای سرد برگ‌ها خود را می‌اندازند و اگر این شرایط ادامه یابد برگ‌ها می‌ریزند و ساقه‌ها بخصوص از نزدیکی سطح خاک می‌پوسند. برای ادامه رشد در طی زمستان دمای 15-10 درجه لازم است.
رطوبت و غبارپاشی: اگرچه این گیاه به رطوبت بالای محیط نیاز دارد، اما به دلیل احتمال شیوع بیماری‌های قارچی، برگ‌ها را تا جایی که امکان دارد مستقیماً غبارپاشی نکنید. اما از آنجایی که این گیاه به رطوبت هوای بالا نیاز دارد بهتر است آن را در کنار مجموعه‌ای از دیگر گیاهان برگی و همچنین بکارگیری خزه در اطراف آن نگهدارید.
خاک: مخلوطی از پیت، کمپوست و شن (با حجم مساوی)و یا خاک لوم، پیت خزه اسفاگنوم، پرلایت و ورمی‌کولایت (با حجم مساوی) از جمله ترکیب‌های خاکی برای این گیاه است. مواد غذایی ناکافی موجب کوچک ماندن برگ‌ها و رشد کم گیاه می‌شود. کوددهی و تغذیه: برای تغذیه مصنوعی بگونیا برگی می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان زینتی در فصول رشد هر دو هفته یکبار استفاده کرد. مراقب کوددهی بیش از اندازه باشید، زیرا گیاه را از بین خواهد برد. هر سال در فصل بهار گلدان گیاه را عوض کنید و گلدان‌های سفالی یا چوبی را استفاده کنید و هنگام تعویض گلدان مراقب برگ‌های گیاه باشید.
هرس: بگونیای رکس نیاز چندانی به هرس ندارد اما می‌توان به سرزنی ساقه‌ها، ساقه‌های جانبی را تحریک به رشد کرد. البته این کار را در مورد ارقامی که برگ‌های درشت دارند، انجام ندهید، زیرا باعث شلوغی بیش از اندازه گیاه خواهد شد.

برای خرید کود میکرو گیاهان آپارتمانی  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

بگونیا رکس تکثیر

تکثیر بگونیا رکس

این گیاه از طریق قلمه برگ تکثیر می‌شود. قلمه زدن بگونیا رکس از طریق برگ بدین صورت است که در طی فصول بهار و تابستان برگ‌هایی که اندازه متوسطی دارند به همراه 5-2.5 سانتیمتر ساقه انتخاب کنید و آنان را با زاویه 45 درجه در بستری متشکل از خزه اسفاگنوم، ورمی‌کولایت و پرلایت با حجم مساوی فرو کنید به نحوی که تمامی ساقه در بستر فرو رود. برخی از پرورش دهندگان نیز برگ‌ها را از پشت بر روی شن مرطوب قرار می‌دهند و برای آنکه سطح تماس آنان با بستر ریشه زایی بیشتر شود مقداری شن بر روی آنان می‌ریزند. می‌توان برای افزایش رطوبت اطراف برگ‌ها بر روی آنان یک کیسه پلاستیک کشید و دما را در حدود 27-24 تامین کرد. قلمه ها باید به دور از نور خورشید باشند. قلمه برگ در طی 4-3 هفته ریشه خواهد داد و 4 هفته دیگر نیز طول می‌کشد تا گیاه جوان شکل گیرد. تقسیم بوته روش دیگر تکثیر این گیاه است.

همچنین بخوانید : قارچ کش‌ها و ضرورت استفاده از آن

مشکلات، آفات و بیماری

آبیاری بیش از اندازه این گیاه و خیس ماندن خاک گلدان موجب پوسیدگی ساقه و طوقه این گیاه می‌شود و ریشه‌ها نیز می‌پوسند از بین خواهند رفت. یکی از عوامل خشک شدن برگ بگونیا رکس تشنگی و خشکی کشیدن گیاه است که موجب لوله شدن برگ‌ها و خشک و چروکیدن حاشیه آنان می‌شود. در این صورت گیاه را سریعا آب دهید و برای بازگشت شادابی به برگ‌های گیاه، چند روز گلدان را در مکانی با دمای حدود 18 درجه سانتیگراد نگهدارید.
افتادن برگ‌ها در زمستان می‌تواند بخاطر هوای سرد باشد در این صورت گلدان را به محل گرمتری حدود 13 درجه سانتیگراد منتقل کنید تا مشکل رفع شود.
سفیدک از جمله بیماری‌های قارچی بگونیا رکس است که بخصوص اگر شب سرد و روز گرم و مرطوب است و یا برگسار گیاه بخصوص در زمان آبیاری خیس می‌شوند، ظاهر می‌شود و در نتیجه آن لکه‌هایی سفید رنگ بر روی سطح برگ‌ها تشکیل می‌شود و در نهایت برگ‌ها زرد یا قهوه‌ای می‌شوند و می‌ریزند.
بوترتیس از جمله دیگر بیماری‌های قارچی است که موجب پوسیدگی ساقه می‌شود که طی این بیماری لکه‌های قهوه‌ای رنگی بر روی ساقه، برگ و گل‌ها شکل می‌گیرد. برای مبارزه با این دو بیماری می‌توان از قارچ‌کشهای سیستمیک استفاده کرد.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نکته: از روش زیرگلدانی حاوی قلوه سنگ و آب می توان برای تامین رطوبت بگونیا استفاده کرد. بدین صورت که یک زیرگلدانی را تا لبه آن پر از قلوه سنگ کوچک کنید. سپس تا نیمه دیواره در زیرگلدانی آب بریزید و گلدان گیاه را روی قلوه سنگ‌ها قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان به هیچ وجه با آب در تماس نباشد در اثر حرارت محیط آب درون زیرگلدانی به تدریج تبخیر شده و تا حدودی رطوبت مورد نیاز برگها تامین می‌شود.

 

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    محمد علی حسینی ازاستان یزد
    01 آبان 1400
    محمد علی حسینی ازاستان یزد

    بذر تعدادی از گلهای خوشبو ومعطر می خواهم شمامی تونید در این زمینه کمکم کنید ممنون می شوم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام جهت مشاهده و خرید بذر گل به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

گزارش اشکال در سایت