نازبو
معرفی دراسنا بلالی یا دراسنا نقره ای
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی دراسنا بلالی یا دراسنا نقره ای

دراسنا بلالی یکی از گیاهان قدیمی و بسیار محبوب خانگی است. این گیاه به دلیل طرح و رنگ جذاب برگ‌هایش و به خاطر نگهداری آسانی که دارد، بسیار محبوب است. این گیاه به خاطر قد بلند و جثه کوچکی که دارد گیاه خانگی ایده آلی است. هم چنین می‌توانید رشد گیاه را محدود کنید. دراسنا در برابر بی توجهی و غفلت شما به خوبی دوام می‌آورد، پس می‌تواند گیاهی مناسب برای افرادی که زیاد سفر می‌روند باشد.

نام  فارسی: دراسنا بلالی
خاستگاه: آفریقا : سودان،موزامبیک، ساحل عاج، آنگولا
نام انگلیسی: Corn Plant
نام علمی: DRACAENA MASSANGEANA
خانواده: RUSCACEAE - روساسه
نامهای دیگر: دراسنا نقره ای ، گیاه ذرت ، دراسینا معطر ، Fragrans ، Corn Plant

دراسنا بلالی با نام علمی "DRACAENA MASSANGEANA" بومی آفریقاست و گیاهی زینتی است که ارتفاع آن به 4.5 الی 15 متر هم می‌رسد، اما در نگهداری آپارتمانی یک الی حدود 2 متر قد می‌کشد. بخاطر نگهداری آسان و دوام و سرعت رشد کند، دراسنا برگ بلالی تا مدت‌ها جایش را در ترکیب دکور آپارتمان حفظ می‌کند. برگ‌های نیزه مانند گیاه دراسنا نقره ای، به طول حداکثر 60 سانتیمتر و پهنای 7.5 سانتیمتر و به رنگ سبز براق هستند. برگ‌های جوان تر راست تر بر ساقه گیاه می‌ایستند برگ‌های مسن تر و بزرگتر به خاطر وزنشان حالت آویخته دارند و با سپری شدن عمرشان از پایین گیاه می‌افتند و ریشه‌ها را نمایان می‌کنند. گل دراسنا بلالی در رنگ‌های زرد و سفید کوچک و معطر بر خوشه‌های انتهایی در زمستان و بهار می‌رویند و غیر از بوی خوش جنبه زیبایی نیز دارند و در ابتدای رویش رنگ صورتی ملایمی دارند.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

گل دراسنا بلالی

نگهداری دراسنا بلالی و نیازها

آبیاری: سعی کنید که خاک سطحی گلدان این گیاه همواره نمدار باقی بماند. خشک ماندن و تشنگی گیاه موجب زرد شدن حاشیه برگ‌ها و قهوه‌ای شدن نوک آنان و در صورت عدم آبیاری ریزش برگ‌های گیاه رخ خواهد داد. این گیاه به عناصر فلوئور و بر حساس است، بنابراین آب مورد استفاده در آبیاری را در حدود 48 ساعت به کناری بگذارید و سپس از آن استفاده کنید. معمولاً هفته‌ای 3-2 مرتبه در تابستان و هفته‌ای یک مرتبه در زمستان آبیاری این گیاه کافی است. از آنجایی که ریشه‌ها بسیار نزدیک ساقه هستند، آب را در نزدیکی ساقه بریزید.
دما: دراسنا بلالی در دمای 26 درجه سانتیگراد بهترین رشد را دارد. اگر دما به زیر 12 درجه سانتیگراد افت کند تمامی برگ‌ها به تدریج خواهند ریخت و انتهای ساقه خواهد پوسید و گیاه از بین می‌رود. تغییرات شدید درجه حرارت موجب سوختگی نوک برگ‌ها و همچنین ریزش برگ‌ها در حالیکه هنوز پهنه آنان سبز است می‌شوند. این مشکل زمانی که گیاه در کوران هوا قرار می‌گیرد (همانند جلوی کولر یا پنکه) نیز پیش می‌آید.
نور: طیف گسترده‌ای از نور را تحمل می‌کند، اما آنرا از نور مستقیم آفتاب محافظت کنید تا بر روی برگ‌ها نواحی قهوه‌ای رنگ و سوخته ایجاد نشود. نور بیش از اندازه موجب پریدگی رنگ برگها و زرد شدن خواهد شد.
خاک: این گیاه به خاکی سبک نیاز دارد. مخلوطی از خاک معمولی+خاک برگ+10٪ شن محیط مناسبی برای این گیاه فراهم می‌کند. کمبود عناصر غذایی منجر به کاهش رشد برگ‌ها و عدم تشکیل برگ‌های جوان و رنگ پریدگی برگ‌ها می‌شود. توجه داشته باشید که اصولاً دراسنا، خاکی با واکنش اسیدی (در حد 6.5-6 ) را می‌پسندد و اگر خاک قلیایی باشد کمبود عناصری همانند منیزیم و کلسیم منجر به پوسیدن و از بین رفتن حاشیه‌های برگ می‌شود.
کوددهی و تغذیه: برای کوددهی می‌توان از کودهایی با فرمول 10-10-10 هر ماه یک مرتبه استفاده کرد. البته برخی از پرورش‌ دهندگان اعتقاد دارند از آنجا که این گیاه نیتروژن را در برگسار خود ذخیره می‌کند، تنها به منظور جلوگیری از اثرات ناشی از کمبود کلسیم که سوختگی نوک برگ‌های این گیاه است، از مشلات کلسیم استفاده شود.
رطوبت: برای افزایش رطوبت هوا نیز هفته‌ای 3-2 مرتبه گیاه را غبارپاشی کنید. توجه داشته باشید که برای آبیاری از آبهای بسیار سرد و یا آب تصفیه شده استفاده نکنید، زیرا گاهی املاح نامناسب در آب تصفیه شده بیش از تصفیه نشده است.
تعویض گلدان: در چند سال اول هر بهار گلدان را می‌توانید عوض کنید اما با بزرگ شدن گیاه و سخت شدن تعویض گلدان می‌توانید به عوض کردن خاک سطحی این گیاه با خاکی غنی و تازه بسنده کنید.

دراسنا نقره ای

روش تکثیر دراسنا بلالی

از ساقه‌های قدیمی می‌توان قلمه‌هایی به طول 20-10 سانتیمتر تهیه کرد و بعد از آنکه شیره آنان خشک شد آنان را در شن مرطوب کاشت تا ریشه دهند. تکثیر با کمک بذرها نیز امکان پذیر است. به گفته برخی از پرورش دهندگان بهتر است که بذرها را برای چند ساعت در آب خیساند تا پوسته آنها نرم شود، این کار به جوانه زنی آنان کمک می‌کند. بذرها در بستری سبک که بتواند رطوبت را در خود نگهدارد به شکل سطحی با لایه ای نازک که روی آنان را می‌پوشاند کاشته می‌شوند. مکان گرم نگهداشته می‌شود و اجازه خشک شدن به بستر کاشت را نباید داد. جوانه زنی بذرها می‌تواند بین 30 الی 180 روز طول بکشد.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

زرد شدن برگ‌های گیاه دراسنا

زرد شدن برگ‌های این گیاه به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد و انواع متفاوتی از زردی برگسار در این گیاه ممکن است مشاهده شود.
گاهی خطوط زرد رنگ در کنار لبه برگها شکل می گیرد که معمولا به همراه رنگ قهوه ای نیز هست که دلیل این مساله کمبود آب، شور شدن خاک در اثر کوددهی بیش از اندازه و یا کمبود عناصر غذایی و فقر خاک است.
گاهی تمامی برگ سبز کم رنگ-زرد می‌شود که شدت زیاد نور، رطوبت اندک محیط و یا شرایط نامساعد خاک (همانند زهکش نامناسب و یا سنگین بودن بیش از اندازه بافت خاک) موجب چنین حالتی می‌گردد.
جمع شدن آب بیش از اندازه در خاک و عدم خروج آب از اطراف ریشه‌ها منجر به شیوع برخی از بیماری‌های قارچی و از بین رفتن ریشه‌ها و در نتیجه از دست دادن برگ‌ها می‌شود که در این حالت ابتدا برگ‌ها به رنگ زرد-طلایی در می آیند و می ریزند.
کمبود آب بخصوص در ماه های بهار الی پاییز می‌تواند منجر به زردی برگ‌ها و البته سر خشکیدگی آنان شود.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تغییر مکان گیاه نیز عامل دیگری برای زرد شدن برگ‌ها است. زیرا ممکن است در مکان جدید میزان نور نسبت به مکان قبلی متفاوت باشد. اگر میزان نور بیشتر شده باشد به نحوی که شدت آن برای گیاه غیر قابل تحمل باشد، برگ‌ها زرد رنگ می‌شوند و لکه های قهوه ای رنگ که ناشی از مردن بافت‌ها است بر روی آنها نیز شکل می‌گیرد.
علاوه بر بیش بود شدت نور، کمبود نور نیز می‌تواند منجر زرد شدن برگ‌ها شود. اگر نور بسیار کم باشد برگ‌های گیاه بخصوص برگهای پایین گیاه زرد شده و از بین خواهند رفت. البته ریزش برگ‌های پایین گیاه و لخت شدن ساقه، از جمله مواردی است که با افزایش سن گیاه نیز می تواند پیش بیاید. بنابراین زمانی که چنین مشکلی ایجاد می‌شود، توجه کنید که آیا در هفته های اخیر شرایط نوری گیاه تغییر کرده است و یا خیر
پوسیدگی ریشه به دلیل فعالیت بیماری‌های قارچی می‌تواند منجر به ظهور لکه‌های قهوه ای رنگ بر روی برگ‌ها شود. زرد شدن برگ، عدم رشد گیاه، پژمرده شدن برگ‌ها و قهوه ای شدن ساقه گیاه از آثار این مشکل محسوب می‌شوند.
وجود و فعالیت آفات نیز از دیگر عوامل زرد شدن برگ‌ها است. بخصوص شپشکهای سپردار، شپشک آرد آلود و یا کنه تار عنکبوتی می‌توانند قسمت‌های مختلف گیاه بخصوص نواحی که برگ به ساقه متصل است و از دید افراد پنهان می‌مانند، فعالیت کرده و منجر به زرد شدن برگ‌ها شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    صدیقه راشدی
    10 شهریور 1401
    صدیقه راشدی

    سلام.علت لول شدن برگهای دراسنای بلالی چی هست؟

گزارش اشکال در سایت