نازبو
مریم گلی و خواص دارویی آن
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گیاهان دارویی

مریم گلی و خواص دارویی آن

از زمان‌های قدیم از گیاه مریم گلی به عنوان یک گیاه دارویی استفاده شده است. این گیاه از خانواده‌ نعناعیان بوده و برخلاف اسم زیبایش مزه‌ کمی تلخی دارد. متخصصان طب سنتی خواص بی‌شماری برای این گیاه عنوان کرده‌اند و آن را یکی از گیاهان ضد پیری می‌دانند. در انگلستان این گیاه در ردیف گیاهانی مانند رزماری، آویشن و جعفری قرار دارد و در آشپزی از آن استفاده می‌شود. از این گیاه به عنوان یک گیاه زینتی در طراحی فضای سبز نیز استفاده می‌شود.

نام  فارسی: مریم گلی
خاستگاه: منطقه مدیترانه
نام انگلیسی:
SAGE
نام علمی: SALIVA REUTERANA BOISS SALIVA OFFICINALIS
خانواده:  LAMIACEAE - نعناعیان
نامهای دیگر: garden sage، common sage

بیشتر بخوانید  : معرفی گیاه دارویی خار مریم و خواص آن

مریم گلی با نام علمی "Salvia officinalis" گیاهی است چند ساله و علفی، ریشه راست و دارای انشعابات فراوان ساقه راست و ارتفاع آن بین ۸۰–۵۰ سانتی‌متر می‌باشد. ساقه‌های جوان به رنگ سبز تیره و پوشیده از کرک‌های انبوه و خاکستری رنگ است. با افزایش عمر گیاه، ساقه چوبی و رنگ آن قهوه‌ای می‌شود. برگ‌ها بلند و نیزه‌ای شکل می‌باشند. برگ‌های پایینی دارای دمبرگ بلند هستند، در حالی که برگ‌های قسمت فوقانی ساقه، دمبرگ کوتاهی دارند. سطح فوقانی و تحتانی برگ‌ها پوشیده از کرک‌های ظریف می‌باشد. گل‌ها به رنگ بنفش متمایل به آبی، صورتی یا سفید و به صورت مجتمع در قسمت فوقانی ساقه‌ها روی چرخه‌های مخصوصی مشاهده می‌شوند. روی هرچرخه ۸–۵ گل وجود دارد، میوه فندقه و به رنگ قهوه‌ای روشن یا تیره است. قطر تاج گیاه حدود ۵۵ سانتی‌متر است. گلدهی این گیاه از اواخر بهار یا اوایل تابستان آغاز می‌شود.

 

نیازها و شرایط نگهداری از مریم گلی

نور: مریم گلی برای رشد به نور کامل آفتاب نیاز دارد. تا حدودی می‌تواند شرایط نیمه سایه را تحمل کند ولی رشد آن کم می‌شود. در شرایط سایه گلدهی کم و رشد آن علفی می‌شود.
خاک: مریم گلی تقریبا در همه نوع خاکی رشد می‌کند. اما بهترین خاک برای رشد آن خاکی است که زهکشی مناسبی داشته باشد و همچنین کود کمی در آن بکار رفته باشد. خاک‌های همیشه مرطوب و یا با زهکش نامناسب سبب از بین رفتن آن می‌شود. pH مناسب خاک بین 5 تا 7 است.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آبیاری: زمانی که گیاه مریم گلی کوچک است، باید خاک را مرطوب نگه دارید، ولی زمانی که گیاه مریم گلی به بلوغ رسید فقط زمانی که خاک اطراف گل خشک شد به آن آب دهید. مریم گلی گیاهی مقاوم است و تا حد زیادی خشکی را تحمل می‌کند. رطوبت: این گیاه به رطوبت متوسط و یا کم نیاز دارد.
کوددهی: این گیاه به کود زیاد احتیاج ندارد، چون برخلاف انتظار کود دهی زیاد باعث ضعیف شدن آن می‌شود.
آفات و بیماری: از مهمترین بیماری‌های مریم گلی دارویی زنگ و کپک پودری است که در اثر رطوبت بالا ایجاد می‌شوند. پوسیدگی ساقه، لکه برگی هم می‌توانند مشکل ساز باشند. از مهمترین آفات مریم گلی می‌توان به شته‌ها و عنکبوتها اشاره کرد.

خواص دارویی مریم گلی

  • مواد فیتواستروژنی موجود در گیاه مریم گلی موجب کاهش تعرق و گرگرفتگی می‌گردد و همچنین اسیدهای فنولی موجود در آن مانند رزمارینیک اسید سبب مهار ترشح عرق می‌شود.
  • گلودرد را درمان می‌کند انفوزیون برگ مریم‌گلی برای درمان التهاب گلو و لوزه‌ها و همچنین درد گلو، بسیار موثر است.
  • مصرف منظم مریم گلی می‌تواند حافظه و پردازش اطلاعات را در افراد مبتلا به آلزایمر بهبود ببخشد.
  • مریم گلی گیاهی با خواص ضدعفونی‌ کنندگی است. در نتیجه برای تسکین و درمان جراحات سطحی پوست نیز کارساز و برای ارتقای سلامت و بهداشت دهان و دندان مفید است.
  • برگ مریم‌گلی می‌تواند به عنوان درمانی برای تسکین سوزش سر دل استفاده شود.
  • دو قاشق چای‌خوری مریم گلی حاوی ۲۰ میلی‌گرم کلسیم و حجم خوبی پتاسیم است، که هر دوی آن‌ها برای عملکرد مناسب سیستم قلبی عروقی و حفظ ریتم ضربان قلم مؤثر و ضروری هستند.
  • مطالعات نشان داده‌اند که این گیاه توانایی پایین آوردن سطح کلسترول و همچنین تری گلیسیرید را در مبتلایان به دیابت نوع ۲ دارد.
  • از پیری زودرس جلوگیری می‌کند روغن برگ مریم گلی گردش خون را بهبود می‌بخشد و موجب احیای سلولی می‌شود. این گیاه سرشار از ویتامین A و کلسیم است، که نقش مهمی در بازسازی سلولی روزانه ایفا می‌کنند.
  • برای حل مشکل سفیدی زودهنگام مو و استفاده از خواص مریم گلی می‌توانید از روغن آن استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    مهدی  دوستعلی
    13 آذر 1402
    مهدی دوستعلی

    طریقه کاشت و موقع کاشت مریم گلی به چه صورت هستش؟؟

  • پاسخ
    فاطمه
    22 اردیبهشت 1401
    فاطمه

    ببخشید فقط برگش مورد استفاده قرار میگیره؟

  • پاسخ
    فهیمه زلفی پور
    24 اردیبهشت 1401
    فهیمه زلفی پور

    سلام بله بیشتر از برگهای مریم گلی استفاده میشه برای خرید بذر گیاهان دارویی به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    02 مهر 1400
    ناشناس

    عالی بود

گزارش اشکال در سایت