نازبو
معرفی کاج مطبق و روش نگهداری و تکثیر آن
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی کاج مطبق و روش نگهداری و تکثیر آن

کاج مطبق گیاهی است همیشه سبز و از گران قیمت‌ترین درختچه‌های تزیینی و گیاهان آپارتمانی بسیار لوکس. علت گران قیمت بودن آن تکثیر مشکل و رشد بطنی آن است. رشد کاج مطبق در محیط طبیعی زیاد ولی در آپارتمان به کندی رشد می‌نماید احتیاج به اکسیژن فراوان دارد و درجه حرارت بالا را تحمل نمی‌کند.

نام  فارسی: نخل مطبق
خاستگاه: جزیره ی نورفک در اقیانوسیه
نام انگلیسی:
Norfolk island pine
نام علمی: Araucaria excelsa
خانواده: Araucariaceae
نامهای دیگر: نخل ساگو - نخل زینتی - سیکاد

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

کاج مطبق با نام علمی "Araucaria excelsa" گیاهی است همیشه سبز و دارای برگ‌های سوزنی و از خانواده «آراکرییاسه» با شاخه‌های مطبق، موطن اصلی جزیره نورفوک استرالیا رشد آن در محیط طبیعی زیاد ولی در آپارتمان به کندی رشد می‌نماید که ارتفاع آن ۱ تا ۲ متر و گسترش آن ۸۰-۹۰ سانتیمتر می‌باشد. یک واریته آن دارای قد کوتاهی است که در گلدان کاشته می‌شود. در تابستان میتوان گلدان آن را در هوای آزاد و نیمه سایه یعنی در سایه سایر درختان قرار داد. به دلیل طالب بودن به آب و هوای خنک و مرطوب و نور زیاد، اصلا مناسب منازل نمی‌باشد، احتیاج شدیدی به اکسیژن فراوان دارد و درجه حرارت بالا را تحمل نمی‌کند، در شمال کشورمان این گل را در فضای بیرون و حیاط می‌کارند و بعد از چندساله تبدیل به درخت بزرگی می‌شود.

عکس کاج مطبق

نگهداری و پرورش کاج مطبق

کاج مطبق به نور معمولی، هوای خنک، خاک همیشه خیس، رطوبت نسبی بین ۵۰ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد. کود: ۲ گرم در لیتر سولفات آمونیوم، هر سه هفته یکبار از فرودین تا شهریور ماه، احتیاجات غذایی این گیاه را بر آورده می‌کند. نیازهای کاج مطبق: نور: اگر چه سایه را تحمل می‌کند ولی نزدیک به پنجره با نور ملایم نگهداری کنید، البته قابلیت نگهداری در آفتاب را نیز دارد که بهتر است در بهار و تابستان آن را در خارج از آپارتمان نگهداری کنید. در نور کامل بدون تابش آفتاب سبزتر مي‌ماند ولی در آفتاب بهتر رشد می‌کند. هر چند وقت یکبار آن را 180 درجه بچرخانید تا به طرف نور منحرف نشود.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

دما: کاج‌ها همگی عاشق هوای خنک هستند، این گل هم علاقه خاصی به خنکی و تهویه مناسب دارد در تابستان حتماً توی راه پله خنک یا تراس شمالی یا بالکن نگهداری کنید. در زمستان هم در راه پله بسیار مناسب هست، زیرا داخل اتاق علیرغم خنکی هوا ولی تهویه مناسب وجود ندارد، گرمی هوا و تهویه ناکافی باعث شل شدن و افتادگی برگ‌ها می‌شود.
آبیاری: باید سطح خاک همیشه مرطوب باشد. در تابستان می‌توانید هر دو روز یک مرتبه آبیاری کنید و این میزان را در زمستان به هر ۱۰ روز یک مرتبه کاهش دهید. برای طراوت هرچه بیشتر این گیاه و سبز ماندن برگ‌های زیبای آن لازم است روزی یکبار با آب پاش برگ‌های گیاه به ویژه برگ‌های فوقانی آن را مرطوب نمایید.
رطوبت: هفته‌ای يكبار در زمستان و هفته‌ای دوبار در تابستان احتیاج به غبارپاشي با آبفشان دارد. اما اگر مشاهده کردید که برگ‌ها قهوه ای یا سیاه می‌شوند، این کار را متوقف کنید و یک جزیره در زیر آن درست کنید.
خاک مناسب: خاک مورد نیاز این گیاه کمپوست سبک یا خاک هلندی است.
تغذیه و کود مناسب برای کاج مطبق : با شروع فصل رشد (بهار و تابستان) جهت تغذیه مصنوعی از کود محلول در آب استفاده کنید ،به علت نیاز کم این گیاه به تغذیه مصنوعی نصف آن مقداری که روی بسته توصیه شده است کافی است.
تعویض گلدان: قبل از اینکه ارتفاع گیاه به یک متر برسد، هر سال گلدان آن را با یک گلدان بزرگ‌تر تعویض نمایید؛ پس از آن سطح گلدان را به آرامی خارج نموده و با خاک کمپوست نو تعویض کنید. همچنین از گلدان پلاستیکی استفاده کنید گلدان سفالی برای آن مناسب نیست.
تمیز نمودن برگ‌ها: غبار پاشی با آبفشان در این خصوص کافی است. هرگز از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

عوارض و درمان

1- برگ‌ها سبز هستند ولی می‌ریزند: آبياري بیش از اندازه باعث اين عارضه است، آبياري را متوقف كنيد تا سطح خشک شود سپس آبياري را با میزان كمتري انجام دهيد.
2- برگ‌هاي سوزنی زرد و قهوه اي شده و مي‌ريزند : هوا گرم و خشك است گلدان را به محل خنک‌تر با اكسيژن فراوان منتقل كنيد، آبياري و آبفشان را فراموش نكنيد.
3- علت افتادگی برگ‌های کاج مطبق : هوا خيلي سرد است گياه را به محل گرمتری منتقل نماييد.
4- برگ‌های شاخه های پايين مي‌ریزد: گیاه پیر شده است اگر تاريكي زياد از اندازه باشد گياه را به محل روشن‌تري انتقال دهيد و شاخه‌هاي خشک شده را با چاقو و با قيچي تيز حذف نماييد.
5- رشد گياه متوقف شده است: ريشه‌ها را بازديد كنيد اگر متراکم شده‌اند زمان تعویض گلدان فرا رسیده است.
6- زخم‌های سفید پنبه‌ای شکل و سفید رنگ در قاعده برگ‌ها تشکل شده است: حشره آفت باعث این نارسايي است هر 14 روز يكبار با سم حشره‌کش طبق دستور سمپاشی كنيد و يا با پنبه آغشته محلول به سم روی شاخه بمالید.
7- برگ‌ها متمایل به سفيدي هستند: اشعه مستقیم آفتاب مخصوصاً از پشت شیشه عامل آن است گیاه را به محلی با نور غیر مستقیم انتقال دهید.
8- شاخه‌هاي باريك و علفي هستند: تغذیه مصنوعی تجویز می‌گردد، میزان مواد غذايي را دو برابر كنيد.
9- حشرات ریز سبز رنگ روی برگ‌های سوزنی ظاهر و برگها چسبناک شده‌اند: هر 14 روز يكبار با يك سم حشره‌کش نفوذی طبق دستور سمپاشی نماييد تا علایم برطرف گردند.
تکثیر کاج مطبق :  تکثیر از طریق کاشت بذر و ریشه دار نمودن قلمه انجام می‌شود که بذر آن خیلی دیر جوانه می‌زند و پایه‌های بذری دارای طبقات نامنظم هستند. بنابراین بهترین راه برای تکثیر قلمه زدن می‌باشد. این گیاه را باید فقط از شاخه اصلی و عمودی قلمه گرفت چون این خاصیت را دارد که از هرجایی یا هر فرم شاخه‌ای قلمه بزنید به همان شکل رشد می‌کند. از شاخه‌های عمودی قلمه بزنید تا گلتان عمودی و زیبا شود.


هرس کاج مطبق

۱- شاخه‌های خشک پایینی را تا انتها قطع کنید
۲- پودر گوگرد و روغن وازلین به محل قطع بمالید. رشد کاج مطبق بسیار کند و هر سال یک قطعه و یا حداکثر دو طبقه بر طبقات خود می‌افزاید، زیبایی این گیاه در داشتن برگ‌های سوزنی شفاف در طبقات و محیط جانبی تنه اصلی است، برای این منظور سعی کنید از دستمالی کردن برگ‌های سوزنی و استفاده از مواد براق کننده جلوگیری و با آب فشان رطوبت گیاه را تامین کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    علی
    17 تیر 1402
    علی

    سلام وقتی کاج رو خریدم و داخل ماشین گذاشتم قسمت بالاش شکست. ۲۰ سانت بالاییش که کاکولش بود شکست. الان رشد میکنه با این مشکل؟

  • پاسخ
    Mk
    11 تیر 1402
    Mk

    سلام ببخشید داخل ظرف زیر گیاه مطبق ما یک سری کرم قهوه ای رنگ که رو بدنش قطعه قطعه است و مثل هزار پا زیاد پا داره رو مشاهده کردم اونا چین؟؟ باید چیکار کنیم که از بین برن ؟؟ احساس میکنم برگ های گیاه هم به سمت پایین کمی خم شده افتاده شده گیاه صاف نیست برگ ها لطفا کمک کنید بگید چیکار کنم.

  • پاسخ
    ملینا
    28 تیر 1401
    ملینا

    سلام وخسته نباشید ممنون بابت راهنمایی خوبتون من یک سال پیش کاج مطبق خریدم چون گلدونه کوچیک بود گلدونه عوض کردم داخل خاکش بیش از بیست کرم خاکی کوچک وبزرگ داشت اول کرم ها وآزمایش جداکردن ولی بعداز دوروز خاکش عوض کردم وکرمهاروازخاکش جداکردن ازاون روز به بعد گلم واقعان داره میمیره یکم رشد ده ولی برگهای پایینش همشون خمیده شدن ودارم زردمیشن وخشک بخداهرکاری واسش میکنم برگهای شاداب نمیشن لطفان راهنمایم کنید یک دنیاممنونم

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    03 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام سلامت باشید بعد از تعویض خاک معمولا گیاه شوکه میشه و تا به شرایط عادی برگرده کمی زمان میبره موقع تعویض خاک دور ریشه رو جدا نکنید و حتما در فصل مناسب که اواخر زمستان یا اوایل بهار هست انجام بدین الان اسید هیومیک بهش بدین تا حدودی کمک میکنه و اینکه کرم خاکی مفیده و نیازی نیست که از خاک جداشون کنید

  • پاسخ
    فرزاد
    05 خرداد 1401
    فرزاد

    سلام بچه بازیگوش داریم برگاشو کنده دوباره در میاد؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 مرداد 1401
    نازبو - یاوری

    سلام کوددهی و رطوبت محیطی بالا، شاید مجدد از همونجا رشد نکنه ولی جوونه جدید میتونه بزنه

  • پاسخ
    پ
    08 فروردین 1401
    پ

    سلام من سه ماهه یه مطبق خریدم که پشت پنجره وبا نور مستقیم گفته بودن کذاشتم خیلی خخوسب بوده ولی یه برگش وکمی از تنه آن از برگهای سوزنیش قهوه ای وخشک میشه چکار کنم ،سطح خاک خشک میشه آبیاری میکنم وهر روز چند بار آبپاشی از یک متری میکنم ممنون از راهنماییهاتون

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    30 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام اگه نوری که دریافت میکنه خیلی شدیده از پرده های نازک توری استفاده کنید که نور فیلتر بشه نور خیلی زیاد باعث میشه برگها بسوزن

  • پاسخ
    مريم
    15 اردیبهشت 1399
    مريم

    ممنون از راهنمايي كامل و خوب شما

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    16 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مریم عزیز خوشحالیم که نازبو رو دنبال می کنید، لطفا اگر توصیه یا تجربه ای دارید در اختبار همراهان عزیز فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

گزارش اشکال در سایت