نازبو
معرفی گل قرنفل
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل قرنفل

قرنفل از گل‌های قدیمی و معطر دوست داشتنی است که مناسب برای حاشیه کاری می‌باشد. به گل­‌های قرنفل، صورتی­‌ها (pinks) نیز می­‌گویند. گیاه قرنفل همچنین به نام میخک شاعر (Dianthus barbatus)‌ نیز نامیده می‌شود و عطر آن شبیه به دارچین یا ادویه‌ معطر میخک است.

نام  فارسی: قرنفل
خاستگاه: جنوب اروپا و روسیه ، شرق آسیا
نام انگلیسی: sweet william
نام علمی: Dianthus barbatus
خانواده: Caryophyllaceae
نامهای دیگر: میخک شاعر

قرنفل با نام علمی "Dianthus barbatus"به صورت بوته ای متراکم رشد می‌کند که گلبرگ‌های آن حاشیه ای به رنگ بنفش، قرمز مایل به زرد سفید می‌باشند. قرنفل گیاهی است بوته ای، با گل‌های معطر که در باغ‌ها به عنوان گیاه زینتی کشت می‌شود. قرنفل و میخک را گاه یکی می‌گیرند. این گل بومی نواحی اروپا و مناطقی آسیاست. قرنفل در رشد کامل گاه به ارتفاع  30 تا 45 سانتیمتر نیز می‌رسد. این گیاه دوسالانه و یا چند سالانه می باشد.
معنی قرنفل : اصل نام آن کَرَن پهول از زبان هندی و به معنای «گل گوش» است که صورت عربی شدهٔ آن به شکل قرنفل درآمده است. کرن در هندی به معنای گوش و پهول به معنای گل است. زنان اهل هند آن را در سوراخ گوشواره در گوش می‌کردند تا بسته نشود. واژه کرن پهول در هندی بعداً به معنای عام گوشواره نیز به‌ کار رفت.


شما می‌توانید هم اکنون بذر گل قرنفل را از اینجا فروشگاه نازبو تهیه فرمایید.

انواع قرنفل

تقریبا یک نوع از گیاه قرنفل برای هر فضا و منطقه‌ای از باغ وجود دارد:
1‌- نوع معمول یک‌ساله‌ این گیاه قرنفل چینی است.
2‌- انواع چند‌ساله قرنفل‌ها شامل:‌ (D. plumarius) و (D. armeria) است. برگ‌های همه این گیاهان آبی خاکستری است و هر کدام تبدیل به رنگین کمانی از رنگ‌ها می‌شوند.
3‌- (D. barbatus): معمول‌ترین نوع قرنفل و گیاهی دو ساله است. این گیاه دارای گل‌‌های دوتایی و تکی است و توانایی دوباره سبز شدن از بذر خود را داراست.
4- (D. x allwoodii)‌: بیشــترین دوام را دارنــــــد و دوره گل‌دهی آنها حداقل تا هشت هفته ادامه دارد. گل‌های این نوع از قرنفل‌ها به‌طور معمول دوتایی است و طول گیاه بلند است و مناسب گل شاخه ‌بریده است.

گل قرنفل

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نگهداری از گل قرنفل و نیازها

آبیاری: به آبیاری منظم و متوسط نیاز دارد. زمانی که سطح خاک خشک شد، می‌توان گیاه را آبیاری کرد. آبیاری بیش از اندازه این گیاه و ماندگاری آب در خاک پای گیاه موجب پوسیدگی طوقه (ناحیه اتصال ساقه به ریشه)، زردی برگ‌ها و از بین رفتن گیاه می‌شود. آبیاری کم نیز در ابتدا موجب کاهش گلدهی گیاه، عدم رشد، خشک شدن برگ‌ها و کوچک ماندن گیاه می‌شود.
نور: در مکانی با نور کامل آفتاب (حداقل 8 -6 ساعت نور مستقیم) به خوبی رشد می‌کند. نور کم محیط از جمله دلایل عدم گلدهی مناسب این گیاه و رشد ضعیف آن است. در مناطقی که دمای تابستان بالا است وجود سایه در بعدازظهر به شادابی و رشد و گلدهی بیشتر این گیاه کمک می‌کند.
دما: وجود دمای خنک شبانه در حدود 15 درجه برای گلدهی این گیاه بسیار مطلوب است. به طور کل زمانی که بذرهای این گیاهان را در سال جاری بکاریم، گلدهی گیاهان حاصل از رشد بذرها بعد از گذران پاییز و زمستان و در سال بعد روی خواهد داد.به بیان دیگر این گیاهان نیازمند یک دوره سرما هستند تا بتوانند توانایی گلدهی را بیابند. اگر در منطقه ای گرم زندگی می کنید گیاه را در مکانی بکارید که از بعد از ظهر به بعد در سایه قرار بگیرد.
خاک: خاک با زهکش خوب و مواد ارگانیک مانند خاک برگ و یا کود پوسیده دامی رشد و گلدهی این گیاه را تضمین می‌کند بنابراین می‌توان از مخلوطی همانند خاک معمولی + خاک برگ استفاده کرد و یا اینکه مخلوطی همانند خاک برگ + کوکوپیت + پرلایت را بکار برد.
کوددهی: برای کوددهی این گیاه نیز می توان از کود کامل با فرمول 10-10-10 هر 4-3 هفته یکبار استفاده کرد.
هرس: برای تشویق گیاه به گلدهی بیشتر و طولانی‌تر کردن فصل گلدهی، گل‌های خشک را مرتباً از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه به جای اینکه صرف تولید بذر شود، صرف تولید گل‌های جدید شود. همچنین ساقه‌هایی را که گلدهی داشته اند، می‌توان تا حدود نیمی از ارتفاع آنان قطع کرد تا تولید ساقه‌های جدید تشویق شود.

قرنفل چیست

تکثیر گل قرنفل

کاشت قرنفل : ساده ترین روش تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر است. در واقع اگر شرایط مکانی و محل زندگی این گیاه مناسب باشد، هر ساله بذرهای آن خود به خود در پای گیاه می‌ریزد و برای سالیان سال می‌توان در گوشه ای از باغ یا باغچه از داشتن این گیاهان لذت برد.

برای خرید بذر گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

زمان کاشت بذر گل قرنفل : به طور کل و در رابطه با کاشتن بذرهای این گیاه اگر بذرها را در اواخر بهار و یا تابستان بکاریم گلدهی این گیاه به بعد از یک دوره سرما موکول می‌شود یعنی این گیاه در سال آینده، گل خواهد داد. همچنین گیاهچه‌های قرنفل را به شکل آماده می‌توان از نهالستان‌ها در اوایل پاییز خریداری کرد، اما این گیاهان باز هم سال آینده گل خواهند داد. اما گیاهچه‌هایی که در اول بهار ارائه می‌شوند، توانایی گل‌دهی در همان سال را دارند. گیاهانی که نیاز سرمایی آنان برآورده شده باشد می‌توانند حدود 7-6 هفته بعد از برطرف شدن نیاز سرمایی و زمانی که دمای هوا به 18 درجه رسید گل بدهند، در حالیکه گیاهانی که این سرما را دریافت نکرده‌اند، اولاً دیرتر گل می‌دهند و دوماً گلدهی به خوبی نمونه‌های اولی نخواهند داشت. جدا از زمان کاشت بذرها نحوه کاشت بدین صورت است که بذرها در محیطی سبک و نرم همانند خاک برگ کاشته می‌شوند. روی بذرها را با خاکی به ضخامت 0.3 میلیمتر پوشانده می‌شوند. کاشتن عمیق بذرها مانع از جوانه زنی آنان می‌شوند. دمای مناسب برای جوانه زنی بذرها 20-18 درجه سانتیگراد است. زمانی که گیاهان جوان 6-4 برگ داشتند آمادگی جابجایی و کاشتن در مکان دیگر را دارند.  زمانی که قصد کاشت گیاه را در بستر باغچه دارید بهتر است که بین هر دو گیاه 30-25 سانتیمتر فاصله در نظر بگیرید.

جهت خرید پیت ماس و خرید ورمی کمپوست به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

بیماری‌ها و آفات گل قرنفل

این گیاه نسبت به آفات چندان حساس نیست، اما به هر حال و بخصوص زمانی که گیاه به دلیل شرایط نامناسب محیطی از رشد مناسبی برخودار نیست، آفاتی همانند شته، کنه‌های تارعنکبوتی و شپشک می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند. پژمردگی فوزاریومی یکی از بیماری‌های این گیاه است که می‌تواند منجر به پژمردگی و خمیدگی برگ‌های این گیاه، پژمرده شدن کل گیاه و از بین رفتن تمامی آن شود. به طور کل این گیاه به پوسیدگی طوقه (محل اتصال ساقه به ریشه که در نزدیکی سطح خاک است) حساس است و زیاده روی در آبیاری و زهکش نامناسب خاک و ماندگاری بیش از اندازه آب در خاک منجر به از بین رفتن این گیاه می‌شود. بیماری‌های قارچی سفیدک پودری و بیماری زنگ (بروز لکه‌های ریز به رنگ نارنجی - قرمز بر  روی برگ‌ها و ساقه‌ها) نیز از دیگر بیماری‌هایی هستند که بخصوص در صورت کمبود نور در محیط کاشت و خیس بودن برگسار در طی شب شیوع می‌یابند.

بیشتر بخوانید: انواع گلدان و راهنمای خرید

خواص قرنفل

همچنین بخوانید : معرفی هویا کری ( هویا قلبی )

خواص قرنفل

1- برای رفع سردرد مفید است.
2- برای رفع تنگی نفس مفید است.
3- ضعف اعصاب را درمان می‌كند.
4- مقوی معده و جهاز هاضمه است.
5- از سرطان جلوگیری كرده و حتی درمان كننده سرطان می‌باشد.
6- نوشیدن یك فنجان چای قرنفل (میخك) بعد از غذا، گاز و درد معده را از بین می‌برد.
7- رای رفع دندان درد و گوش درد یك قطره از اسانس آنرا و یا روغن آن را روی دندان بمالید و یا در گوش بچكانید.
8- حالت تهوع و استفراغ را برطرف می‌كند، بدین منظور می‌توان 2 قطره از اسانس آنرا را در یك لیوان ریخت و نوشید.
 9- جویدن قرنفل بوی بد دهان را برطرف می‌كند، ولی مواظب باشید كه با زبان تماس نگیرد، زیرا باعث سوزش زبان می‌شود.
10- برای برطرف كردن دردهای رماتیسمی 3 تا 4 قطره روغن قرنفل را با 5 گرم روغن بادام مخلوط کرده و روی قسمت‌های دردناک بمالید.    

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ناشناس
    24 خرداد 1401
    ناشناس

    یک سوال داشت در گلدان هم میشه گل قرنفل رو کاشت

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    24 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام بله می تونید بکارید

  • پاسخ
    مهدی
    17 اسفند 1400
    مهدی

    بسیار مطالب ارزشمند و مفیدی بود امیدوارم در ادامه موفق و سلامت باشید .

  • پاسخ
    مهشاد
    24 مرداد 1400
    مهشاد

    سلام خدمت شما دوست عزیز ممنون از مطالب مفیدی که گذاشتید من فکر میکردم این گل ها زینتی هستن فقط اتفاقا دو دسته ی بزرگ داشتم خشک شدن انداختمشون?

  • پاسخ
    ناشناس
    07 تیر 1399
    ناشناس

    عالی بود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

گزارش اشکال در سایت