نازبو
معرفی گل لاله واژگون و شرایط نگهداری آن
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل لاله واژگون و شرایط نگهداری آن

لالهٔ واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چندساله است که تاکنون ۱۵ گونهٔ آن در ایران شناسایی شده‌ است. عمر این گیاه بسیار کوتاه است. گل‌دهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و در فصل بارش پایان می‌یابد.

نام فارسی: لاله واژگون
خاستگاه بخشی از فلات آناتولی و سراسر فلات ایران ، افغانستان، پاکستان و کوهپایه های هیمالیا
نام انگلیسی: CROWN IMPERIAL
نام علمی: FRITILLARIA IMPERIALIS
خانواده: LILIACEAE - سوسنی ها
نامهای دیگر: Kaiser's Crown,گل سربه زیر,لاله نگونسار,اشک مریم

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

لاله واژگون یکی از گیاهان مشهور ایران است و شهرهای گلستان کوه در خوانسار، ارتفاعات اشترانکوه لرستان و کوه‌های صمصامی در چهار محال و بختیاری، انبوهی از این گل‌ها را در خود جای داده اند. این گل سازگاری زیادی با دامنه‌های سنگلاخی و صخره ای دارد و در صورت عدم تخریب به واسطه دام و انسان حتی ۱۰ هزار شاخه از آن را در یک دشت می‌توان مشاهده کرد. لاله واژگون بین 100 تا 120 سانتیمتر از سطح زمین قد می‌کشد. گونه زرد کمرنگ متمایل به لیمویی این گل‌ها موسوم به لاله گرگانی بین ۵۰ تا ۸۰ سانتیمتر ارتفاع دارد. بوی لاله واژگون چندان مطلوب نیست و این گونه گیاهی به خاطر رنگ و فرمشان در برابر سرما مقاوم است. با این همه عمر این گیاه زیبا 3 هفته بیشتر نیست. ضمن آنکه این گونه گیاهی برگ‌هایی کشیده و مجتمع دارد.

شرایط نگهداری و پرورش لاله واژگون

نور: این گیاه از نظر نور به آفتاب کامل با سایه جزئی نیاز دارد.
دما: دمای ایده آل محیط برای این گیاه 18 تا 20 درجه سانتیگراد است.
خاک: خاک مناسب آن خاک با زهکشی خوب با PH 7.85 و ازت 5.5% است.
آبیاری: چندان نیاز به آبیاری ندارد.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر لاله واژگون

هر سه یا چهار سال یکبار در پاییز پیاز را از زمین خارج کرده و پیازک های اطراف آن را جدا کرده و جهت افزایش به کار می‌برند. پیازک‌ها را بلافاصله در زمین اصلی در عمق ۱۵ سانتیمتر و با فواصل ۴۰ تا ۵۰ سانتیمتر از هم می‌کارند. در برخی از گونه‌ها، برای افزایش از بذر استفاده می‌شود. بذر باید در پاییز در شاسی سرد کاشته شود و در اثر روبرو شدن با سرمای زمستان در بهار می تند.

گونه‌های مهم لاله واژگون

اشک مریم (F.imperialis):

 گل‌های آن به صورت چتری از ۳ تا ۶ و گاهی تا ۸ گل سرنگون بوده و در بهار در انتهای ساقه آن باز می‌شود. دارای چندین براکته سبز برگ مانند است. گل به رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی و قرمز دیده می‌شود. گیاه خزان کننده است و سرما را تا حد ۲۰- درجه تحمل می‌کند. این گونه قادر است در محل‌های کاملاً سایه و نیز محل‌های کاملاً آفتابی رشد کند.

برای خرید هورمون و پودر ریشه زایی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

لاله واژگون خالدار (F.meleagris):

 گل‌ها به صورت تک گل یا جفتی به رنگ سفید، بنفش خالدار و بنفش روشن و نارنجی خالدار است. ارتفاع آن ۳۰ سانتیمتر است.

لاله واژگون ایرانی (F.persica):

صفت خوب آن ساقه گل دهنده طویل است. در بهار گل می‌دهد. پیاز آن از دو فلس بزرگ تشکیل شده و گل آذین آن تا ۳۰ گل قهوه ای مایل به سبز تا بنفش دارد و این گونه مناسب محل‌های آفتابی است.

برای خرید کود میکرو گیاهان آپارتمانی  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

خواص دارویی لاله واژگون

خواص دارویی این گیاه اصولاً در پیاز این گیاه است. پیاز این گیاه داروی مؤثری برای دردهای رماتیسمی و دردهای مفصلی و پاک‌کننده دستگاه کبدی است. البته این گیاه جزء داروهای سمی است و مصرف آن باید زیر نظر پزشک باشد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت