نازبو
معرفی گل کاملیا
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل کاملیا

گل کاملیا گیاه آپارتمانی زیبا با گل‌هایی به رنگ صورتی، قرمز و ارغوانی است که در اواخر تابستان و پائیز ظاهر می‌شوند. بهترین زمان برای کاشت این گیاه فصل بهار و مناسب‌ترین روش از طریق قلمه است. آب و هوای معتدل و مرطوب و کناره‌های پنجره نیز از مناسب‌ترین مکان‌ها برای کاشت کاملیا گل رزی است. گل کاملیا از نظر شکل ظاهری شبیه به گل رز می‌باشد.

جهت خرید پیاز گل کلیک کنید.

مشخصات گل کاملیا:

گل کاملیا درختچه ای زینتی و همیشه سبز از خانواده "Theacea" با نام علمی "Camellia japonica"بومی آسیایی شرقی است. گل‌های کاملیا بزرگ و شبیه گل رز اند. آنچه گل کاملیا را متنوع کرده، اندازه گل‌ها و طیف رنگ‌های آن است. این گل‌ها به تنهایی یا به صورت جفت در امتداد و مخصوصا در انتهای شاخه‌ها ایجاد می‌شوند.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

رنگ گلها متنوع و به رنگهای سفید، صورتی، قرمز است و رنگ زرد نیز در گونه‌های بومی چین و ویتنام نیز وجود دارد. از بذر برخی از گونه‌های کاملیا مانند C.oleifera و C.japonica نوعی روغن به نام روغن چای تهیه می‌شود که طعمی شیرین دارد و در آسیای جنوب شرقی میلیون‌ها نفر در آشپزی به عنوان روغن از آن استفاده می‌کنند.

گل کاملیا درختچه ای کوچک معمولاً بین 1.5 تا 6 متر بلند می‌شود، اما گاهی تا 11 متر هم می‌رسد. شاخه‌های جوان قهوه ای متمایل به ارغوانی هستند که با افزایش سن مایل به خاکستری و قهوه ای می‌شوند. برگ‌ها متناوب چرمی سبز تیره معمولاً 5 تا 11 سانتیمتر طول و 2.5 تا 6 سانتیمتر عرض دارند، با ساقه (دمبرگ) حدود 5 تا 10 میلیمتر و دارای حاشیه بسیار ریز دندانه دار می‌باشند. میوه آن شبیه کپسول با سه محفظه (locules)، هر کدام با یک یا دو دانه درشت قهوه ای با قطر 1 تا 2 سانتیمتر می‌باشد. در این مقاله قصد داریم نیازها و شرایط نگهداری گل زیبای کاملیا را شرح دهیم با ما در "نازبو" همراه شوید.

جهت خرید بذر درخت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

گل کاملیا

نیازهای گل کاملیا

آبیاری: به آب کافی نیاز دارد و خشکی را تحمل نمی‌کند، بخصوص اگر در برخی مواقع روز نور مستقیم آفتاب به آن بتابد باید آبیاری آن را با دقت بیشتری انجام داد. در بهار و پاییز هفته ای دوبار و در تابستان هفته ای یکبار گیاه را آبیاری نمائيد تا جایی که امکان دارد از آب بدون املاح بخصوص بدون کلسیم برای این گیاه استفاده کنید. آب شهری معمولی را می‌توان برای یک یا دو ماه  استفاده کرد و ادامه مصرف آن به دلیل گچی کردن بستر کاشت می‌تواند مشکلاتی را برای این گیاه ایجاد کند همانند زرد شدن برگها، باز نشدن گل‌ها و همچنین ریزش غنچه‌های گل. خشکی کشیدن این گیاه بخصوص در اواخر تابستان یعنی زمانی که غنچه های گل در حال شکل گیری هستند می‌تواند منجر به کاهش شدید گل دهی این گیاه در سال آینده شود. همچنین اگر بستر کاشت خیس و غرقابی شود به ریشه‌ها آسیب خواهد رسید و منجر به زرد شدن و ریزش برگ‌ها و در نهایت از بین رفتن گیاه خواهد شد. برای آنکه بدانید زمان آبیاری گلدان فرا رسیده است یا خیر وضعیت سطح بستر گلدان را بررسی کنید. سطح بستر را با دست کنار بزنید، اگر زیر آن تا حدودی خشک شده است گلدان را آب دهید اما اگر هنوز رطوبت را دارد، آبیاری را به تعویق بیندازید. توجه داشته باشید که آبیاری نامناسب این گیاه یکی از دلایل ریزش گل‌ها است.

بیشتر بخوانید : بررسی علل پژمردگی گیاهان آپارتمانی

نور: گل کاملیا ژاپنی به محیطی روشن نیاز دارد اما اینکه به چه میزان از نور مستقیم آفتاب بهره‌مند شود بستگی به میزان رطوبت هوا و بستر کاشت دارد. همچنین ارقام با گل‌های قرمز نور آفتاب را بیش از ارقام با گل‌های صورتی و سفید تحمل می‌کنند. کاملیا در مکانی که هوا از میزان رطوبت مناسب برخوردار باشد، در مقایسه با مکانی که هوا خشک و گرم است نور مستقیم آفتاب را بهتر تحمل می‌کند. اما تابش نور مستقیم به همراه خشکی هوا منجر به بروز لکه های قهوه‌ای و سوخته بر روی برگ سار و گل‌ها خواهد شد. بنابراین هر مقدار که هوا گرمتر و خشک تر باشد باید این گیاه را از تابش مستقیم نور آفتاب محافظت کرد و همچنین در آبیاری آن دقت بیشتری به خرج داد. همچنین مکان کم نور موجب افزایش فاصله بین برگ‌ها و گلدهی ضعیف و یا عدم گلدهی می‌شود.

دما: دمای مورد نیاز گل کاملیا بسته به نوع رقم این گیاه متفاوت است. کاملیا دما را از نزدیکی صفر تا حدود 30 درجه سانتیگراد تحمل می‌کند اما دمایی که در آن می‌تواند به رشد خود ادامه دهد حداکثر 21 و حداقل  13 درجه سانتیگراد است. گرمای نامناسب محیط در زمان غنچه دهی این گیاه از دلایل ریزش غنچه های گل است. اگر چه دمای 18-15 درجه برای شکل گیری غنچه‌های این گیاه مناسب است اما بعد از شکل گیری غنچه‌ها اگر دما را اندکی پایین‌تر بیاوریم به افزایش عمر گل‌ها کمک خواهد شد.

رطوبت: غبار پاشی هفته ای یکبار با آب ولرم و سبک پیشنهاد می‌گردد، موقعی که گیاه در گل است غبار پاشی را متوقف نمایید.

خاک: مهمترین ویژگی بستر کشت برای این گیاه داشتن زهکش مناسب، غنی و حاصلخیز بودن و اسیدی بودن خاک است و خاک اگر قلیایی باشد، بخصوص کلسیم باعث زرد شدن برگها و لطمه به آن می‌شود. یکی از بسترهای کاشت کاملیا در گلدان که معمولا مورد استفاده قرار می‌گیرد عبارت است از :
80٪ پوسته کاج که به خوبی پوسیده است + 20٪ پرلیت. و یا 50٪ خاک لوم شنی +50٪ پیت ماس

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نحوه کوددهی گل کاملیا: بعد از پایان شکوفه دادن با کودهایی که برای گیاهانی که خاک اسیدی دوست دارند طراحی شده است، کوددهی کنید. از کودهایی که مواد غذایی اضافی بالایی دارند استفاده نکنید. بهترین زمان برای کوددهی کاملیا در بهار پس از پژمردگی گل‌ها است. در وسط تابستان اگر شاخ و برگ رشد کندی دارد یا پراکنده یا رنگ پریده است، می‌توانید گیاه را کود دهید. فقط در روز قبل از کوددهی، گیاه را آبیاری کنید.

یکی از نتایج کوددهی در کاملیا مقاوم کردن آن در برابر سرما است. پس دو ماه قبل از اولین سرما زدگی پاییز، آن را کوددهی کنید. کود را به اندازه ای که روی دستور عمل آن نوشته استفاده کنید. گیاهی که خاک غنی دارد نیاز به کود ندارد و گیاه مریض را به هیچ وجه تغذیه نکنید. همچنین کاملیا نباید بعد از اینکه وارد دوره خواب شد، کوددهی شود. کود مورد نیاز این گیاه را می‌توان به مقدار 2 گرم سولفات آمونیوم و 2 گرم کود معمولی در یک لیتر، هر دو هفته یکبار از بهمن تا مرداد، مورد استفاده قرار داد.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

هرس گل کاملیا: گلهای کاملیا در اوایل سال شکوفا می‌شود و جوانه‌های گل برای سال بعد در اواخر تابستان و در طی پاییز بر روی شاخسار یک ساله شکل می‌گیرد. هرس در این زمان منجر به حذف تعداد بیشماری از گل‌ها خواهد شد. بنابراین بهترین زمان هرس در فصل بهار و بعد از اتمام گل دهی گیاه و قبل از شروع رشد رویشی جدید است.

برخی از پرورش دهندگان اظهار کرده اند که کاملیا هرس سخت را می‌تواند به خوبی تحمل کند، بنابراین گیاهان مسن را برای جوان سازی و تحریک رشد شاخسار به سختی هرس می‌کنند. برای گیاهانی که هنوز به این مرحله نرسیده اند، هرس محدود می‌شود به حذف شاخسار شکسته و آسیب دیده و یا شاخساری که خارج شکل مورد نظر شما در حال رشد هستند.

بیشتر بخوانید: هرس ریشه گیاهان آپارتمانی

تکثیر گل کاملیا :

تکثیر با قلمه: با استفاده از قلمه این گیاه میتوان آنرا تکثیر کرد. برای افزایش شانس ریشه زایی قلمه ها وجود رطوبت مناسب در هوا و همچنین مصرف هورمونهای ریشه زایی و پا گرما توصیه شده است . بهتر است که از ساقه های جوان و حاصل از رشد سال جاری که تا حدودی بافتی محکم پیدا کرده اند قلمه تهیه شود. برش را از زیر پنجمین گره بر روی ساقه بزنید (ناحیه اتصال برگ به ساقه گره نامیده می شود). برگهای پایینی را حذف کنید و جدا کردن پوست 1.5 سانتیمتر از قسمت پایین قلمه به ریشه زایی آن کمک کرد. قلمه ها را در بستری که حداقل 15-10 سانتیمتر عمق دارد بکارید و برای مخلوط کاشت می‌توان از مخلوط یک قسمت شن + یک قسمت پیت موس استفاده کرد.

بذر کاملیا : از بذر نیز می‌توان استفاده کرد ولی امکان دارد گیاهان بدست آمده شبیه گیاه مادری نباشند. برای تهیه بذر باید صبر کنید تا میوه کپسول مانند آن برسد و پوشش آن شکاف بخورد (معمولا در اواسط پاییز). بذرهای تازه باید سریعاً در بستر کشتی سبک همانند مخلوط پیت + سنگریزه کاشته شوند و 4-2 ماه طول می‌کشد تا جوانه بزنند.

بیشتر بخوانید :  معرفی درختچه‌های سایه دوست

آفات و بیماری گل کاملیا

گل‌های کمرنگ و شفاف می‌تواند ناشی از مواد براق کننده شیمیایی باشد.
گروهی از حشرات آفت لکه‌های دیسک مانند روی برگ‌ها ایجاد می‌کنند. اگر هفته ای یکبار با سم حشره‌کش نفوذی گیاه را سمپاشی کنید علایم بر طرف می‌شود.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

در صورتی که برگهای گیاه ناگهان خشک شوند، احتمال بدهید صدمه مربوط به اشعه مستقیم آفتاب است.
• زرد شدن و ریزش برگ‌ها: آبیاری بیش از حد باعث زردی برگ‌ها و سقوط آنها می شود.
شاخه‌ها در زمستان دراز و منحرف بوده و غنچه ها ظاهر نمی‌شوند: هوا خیلی گرم و خشک است، گیاه را به منطقه خنک‌تری منتقل و با آب سبک غبار پاشی کنید.
• گل‌ها کم رنگ و شفاف شده اند: صدمه مربوط به مواد براق کننده شیمیایی است، گل‌ها را در هنگام استفاده از مواد براق کننده در امان نگه دارید.
• لکه‌های دیسک مانند روی برگهاست: حشره آفت عامل آن است هر هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی گیاه را سمپاشی نموده تا علایم برطرف گردند.

• سطح خاک خشک و آب جذب نمی‌نماید: ریشه‌ها متراکم هستند، برای مدت ۱۵ دقیقه گلدان‌ها را به تشت و یا سطل پر از آب منتقل نمایید و آبیاری را تنظیم کنید. بهار آینده گلدان‌ها را تعویض نمایید.

برگ‌ها خشک می‌شوند: صدمه مربوط به اشعه مستقیم آفتاب است، گیاه را به محل مناسب منتقل نمایید.

• برگ‌ها زرد شده و سقوط می‌کنند: آبیاری زیاد از اندازه انجام شده است، در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک نگه داشته سپس آبیاری کنید، هرگز اجازه ندهید آب اضافی در گلدان‌ها باقی بماند.

غنچه‌ها بدون اینکه باز شوند سقوط می‌کنند: گیاه را با کود آهن طبق دستور تغذیه نمایید، از آب بدون املاح در غبار پاشی و آبیاری استفاده کنید، آب باید فاقد املاح بخصوص کلسیم باشد.

• برگ‌ها گرد آلود هستند: احتیاج به تمیز نمودن دارد از مواد براق کننده شیمیایی هر ماه فقط یکبار استفاده نمایید، مواظب باشید گلها از مواد براق کننده در امان باشند.

همچنین بخوانید: روش های طبیعی برای مبارزه با آفات

• برگ‌ها در زمستان می ریزند: ریزش در اکثر مواقع طبیعی است.

برگ‌ها کوچک بوده و از غنچه و گل خبری نیست: گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک در رنج است، گیاه را تغذیه مصنوعی نمایید.

سطح زیرین برگ‌ها دارای تار عنکبوت است: کنه ریز قرمز عامل آن است. با پارچه و یا اسفنج مرطوب سطح زیرین برگ‌ها را تمیز نموده و یا هر دو هفته یکبار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی نمایید تا علایم بر طرف گردند، ایجاد رطوبت در محیط گیاه باعث کاهش آفت می‌گردد.

برگ‌ها سبز کمرنگ هستند: از آب حاوی املاح برای غبار پاشی استفاده شده است، از آب سبک استفاده کنید، با کود آهن گیاه را تغذیه نمایید، خاک گلدان‌ها باید عاری از مواد قلیایی باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    رومینا
    24 دی 1402
    رومینا

    سلام گل کاملیا برای شهر کاشان مناسبه ؟

  • پاسخ
    مهرنوش
    13 تیر 1402
    مهرنوش

    با سلام و خسته نباشی حدود ۴ ماه کاملیا خریداری کردم که پر از گل بود ولی به تدریج گلها ریخت و الان قنچه میکنه ولی به مرحله باز شدن نمیرسه و خشک میشه محل نگهداری آن کنار پنجره می‌باشد لطفا راهنمایی کنید یا اگه میشه شماره تلفن بدهید که بتونم از راهنمایی های شما استفاده کنم با تشکر تقدس

  • پاسخ
    معصومه
    14 اردیبهشت 1402
    معصومه

    سلام. لطفا راهنماییم کنید. من خیلی وقته ی گلدون کاملیا همون دیفن سفید دارم. به مرور برگهاش کوچیک و سبز رنگ شده . ساقه ش هم علفی شده . من بیشتر ناراحت رنگ گیاهم که سبز شده 😔 چون بخاطر رنگش خریدمش. چیکار کنم دوباره سفید بشه. ممنون

  • پاسخ
    محمد رضا کيان مهر
    09 خرداد 1400
    محمد رضا کيان مهر

    با عرض سلام و ارادت ابتدا از مطالب مفیدتون تشکر میکنم بنده اهل شهرستان ورامین هستم و حدود یک ماه پیش یک نهال کاملیا خریداری کردم و در محیط باز کاشتم با توجه به تابش نور آفتاب در این روزها به تازگی لکه های ریز قهوه ای روی برگ مشاهده میکنم و کمی هم رنگ برگ ها زرد شده است ممنون میشم راهنماییم کنید و بفرمایید مشکل از کجاست با تشکر فراوان از شما

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام محمد عزیز احتمالا قارچه، از قارچکش مناسب استفاده کنید

  • پاسخ
    مریم
    05 فروردین 1400
    مریم

    با سلام گیاه کاملیا رو حدود سه هفته ی پیش خریداری کردم ، گلدان آن را تعویض کرده و در بالکن جنوبی خانه در شهر شیراز نگهداری کردم، نور بالکن کافی و البته اشعه ی مستقیم آفتاب فقط عصرها حدود یکساعت روی برگهای گیاه است . موقع خریداری ، گیاه غرق غنچه بود ، الان غنچه ها باز نشده ، خشک شده و برگ های گیاه ، چروکیده ، لوله شده و جمع شده و حالت شکننده پیدا کرده . دیشب مقداری محلول ضد استرس به برگها اسپری کردم و مقداری هیومیک اسید به خاک گیاه اسپری کردم . آیا امیدی به بازیابی و احیای گیاه است ؟! لطفا راهنمایی بفرمایید چه اقدامی کنم تا گیاه را نجات دهم و اینکه آیا بالکن جنوبی در شهر شیراز ، مکان مناسبی برای نگهداری گیاه است ؟ متشکرم از راهنمایی شما .

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 فروردین 1400
    نازبو - یاوری

    سلام مریم عزیز از گرمای هوا میتونه باشه و اینکه گلدان رو زود عوض کردید

  • پاسخ
    ناشناس
    04 فروردین 1400
    ناشناس

    سلام کملیا توی حیاط وهوای سرد موندگاری داره

  • پاسخ
    فیروز آبادی
    07 اسفند 1400
    فیروز آبادی

    سلام، داخل یک گلدان سه شاخه گل کاملیا هست آیا میتوان این سه شاخه را از هم جدا کرده و در سه نقطه در زمین کاشت؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 فروردین 1401
    نازبو - یاوری

    سلام بهتره نکنید اینکار رو، چون احتمال داره ریشه آسیب ببینه

  • پاسخ
    ناشناس
    17 اسفند 1399
    ناشناس

    سلام.. استاد میشه گل کاملیا را در استان مرکزی اراک کاشت در باغچه...

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    19 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو تاجایی که بنده اطلاع دارم مشکلی نداره، فقط زمستون باید از یخ زدگی گیاه جلوگیری کنید.

  • پاسخ
    مژگان غنی نژاد
    03 اسفند 1399
    مژگان غنی نژاد

    اب جوشیده مناسبه ابیاری هست ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    بلی

  • پاسخ
    محمد
    20 دی 1399
    محمد

    سلام خاک کاشت و پریلیت کاملیا قیمتشون چقدر و چقدر باید بریزیم پای گل کاملیا؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 دی 1399
    نازبو - یاوری

    سلام محمد عزیز جهت خرید خاک به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    نام من وطن
    27 مرداد 1399
    نام من وطن

    دورود بر شما.چقدر خوب بود که سایتها دو تا مطلب رو از خودشون و یا کمی تحقیق و اندکی ترجمه و ... میذاشتن و نه مثله چینی جماعت با کپی کاری از این سایت و اون سایت.بیجهت نیست که داریم درجا میزنیم ..چون چیزی به حجم اطلاعات ملت و اطلاعات داخل اینترنت به زبان پارسی، افزوده نمیشه .بلکه تمام اطلاعات در واقع 2 خط نوشته معمولی هست که میلیونها نفر با زرنگی و بدون توجه به زحمت نفر اول در جمع آوری مطلب اونو بدون اجازه کپی می کنند.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو ممنون از حسن توجه شما، همواره سعی ما بر ارسال مطالب درست و با منابع معتبر بوده و هست.

  • پاسخ
    ناشناس
    24 مرداد 1399
    ناشناس

    سلام من چون درمنطقه هستم زرند کرمان که اب هوای نسبتن خشک داره و گلدان گل درپشت پنجره و در مسیر بادکلرابی میباشد چند وقتیه که تمام برگهاقهودی و خشکیده شده وفقط بعضی از سرشاخه ها سبز مانده برای برگرداندن ان باید چه کنم ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو در جریان مداوم باد بودن برای گیاه خوب نیست، مشکلش هم احتمالا با توجه به مواردی که فرمودین از قارچ باشه جهت خرید قارچ کش به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    مسعود
    12 تیر 1399
    مسعود

    سلام خیلی ممنون از مطالب مفیدتون،طبق گفته ی شما تکثیر رو با قلمه میخوام انجام بدم،فقط اینکه گل کاملیا ی من نزدیک 10یا 11 سالشه،سر برگاش تازگی شیاه شده و تعداد برگاشم کم شده،اگر کود بدم درست میشه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مسعود عزیز اول رطوبت محیطی رو بالا ببرید و اگر سایز گلدون کوچیکه گلدون رو تعویض کنید، سوختگی سر برگ ها معمولا به خاطر آبیاری زیاد یا کمبود رطوبت محیطیه

  • پاسخ
    عباس
    06 تیر 1399
    عباس

    بسيار عالی بود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام عباس عزیز خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

  • پاسخ
    ناشناس
    15 اردیبهشت 1399
    ناشناس

    من که ازگل کاملیاخیلی خیلی خوشم اومد فقط میتونم بدونم چطوری گل کاملیارومیکارن؟؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو رووش معمولش خرید نهال تولید شده از قلمه س، هرچند بذر هم داره

  • پاسخ
    مرتضی
    10 اردیبهشت 1399
    مرتضی

    سلام من شهر زنجانم . سردسیره . اینجا میشه کاشت ؟ ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مرتضی عزیز این گیاه نیاز به رطوبت بالا و آب و هوای معتدل داره، اما داخل محل کنترل شده قابل نگه داری هستش

  • پاسخ
    ناشناس
    03 اردیبهشت 1399
    ناشناس

    عالی بود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست عزیز خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر تجربه یا توصیه ای مرتبط دارید در اختیار ما و سایر همراهان عزیز فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدین.

  • پاسخ
    ناشناس
    20 فروردین 1399
    ناشناس

    سلام من ۱ کاملیای قرمز دارم گلها و قنچههاش حالت خشکی میگیرن و غنچهها باز نشده میریزه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    20 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    باسلام آبیاری با آب شهری بصورت طولانی مدت این مشکل رو بوجود میتونه بیاره، همچنین آبیاری کم و دمای بالا، جهت تقویت گیاه میتونین کوددهی کنید، جهت خرید کود میتوتین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    احمدی
    18 فروردین 1399
    احمدی

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما کاملیا رو پارسال زمستان خریدیم و گل هم داشت اما امسال فقط جوانه زده و گل نداره چرا ؟ سپاسگزارم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    20 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام شرایط نگه داریتون متفاوت با گلخونه س، شاید کوددهی بتونه کمک کنه، برای خرید کود میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    09 فروردین 1399
    ناشناس

    سلام روز خوش،من یه دیفن کاملیا دارم،برگهاش کوچیک شده و کمی هم رو به زردی داره میره،دیروز خاکش رو زیر رو کردم،وخاکش ورمی کمپوست اضافه کردم،تقریبا نزدیک پنجره جنوبی هستش میخواستم راهنمایی کنید،آیا لازمه کود خواصی بهش بدم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام علت کوچک موندن برگ ها میتونه از کمبود تعذیه و یا کم و زیا بودن آبیاری باشه، کوددهی کمک خواهد کرد، خرید کود پیشنهاد میکنم مطلب زیر رو مطالعه کنید : چگونگی درمان گیاهان آپارتمانی

  • پاسخ
    احمدى
    27 اسفند 1398
    احمدى

    ممنون از راهنماييتون ميخاستم بدونم اب بدون املاح از كجا تهيه كنيم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 اسفند 1398
    نازبو - یاوری

    سلام و عرض ادب آب دستگاه تصفیه، آب برفک یخچال، آب خروجی کولر گازی و اگر هیچکدوم از اینا در دسترس نبود آب جوشیده سرد شده

  • پاسخ
    سپيده
    26 اسفند 1398
    سپيده

    سلام من گياهم رو تازه خريدم طبق اطلاعات مراقبت ميكنم و هفته اي يكيار آب ميدم و نور مستقيم و طولاني هم بهش نميخوره اما تا گلها باز ميشن بعد از حدود سه هفته سقوط ميكنن ، دليل خاصي داره؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 اسفند 1398
    نازبو - یاوری

    سلام و عرض ادب سه هفته ماندگاری گل خیلی غیرطبیعی نیست، ولی برای بیشتر موندن میتونین آبیاری رو کمی کمتر کنین و از قطره محرک رشد و کود گلدهی استفاده کنید خرید قطره محرک رشد ارگانیک اچ بی ژاپن HB-101 خرید کود مخصوص کاکتوس ساکولنت و گلدهی گیاهان گلدار

  • پاسخ
    پروانه
    22 اسفند 1398
    پروانه

    بسیار عالی ممنون

  • پاسخ
    سحر
    19 اسفند 1398
    سحر

    سلام.من کاملیا سفید خریدم اما خیلی غنچه داره اما باز نمیشه و حالت خشک شدگی داره..چه جور جایی نگهش دارم داخل ساختمان پشت پنجره رو ب آفتاب یا بیرون خونه شیراز هستم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    20 اسفند 1398
    نازبو - یاوری

    سلام اگر نور و تهویه کافی داشته باشه موردی نداره داخل خونه هم نگه داری کنید، از کود مخصوص گلدهی استفاده کنید.

  • پاسخ
    مرتضی
    28 دی 1398
    مرتضی

    خیلی عالی من دوتا کاملیا دارم بار اول اخر دی ماه گل داد . مشتاق تکثیرش بودم اما نمیدانستم چکار کنم. از راهنمایی خوبتون ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 بهمن 1398
    نازبو - یاوری

    سلام ممنون از لطف شما، تکثیر این گیاه یکم قلق داره و شاید سخت به نظر بیاد ولی اگر شرایط رطوبتی محیط رو رعایت کنید، از شاخه های جوان قلمه بگیرید و از هورمون ریشه زایی استفاده کنید شانس ریشه زایی خیلی بالاتر میره، در مطلب به صورت کامل توضیح داده شده

  • پاسخ
    ناشناس
    20 دی 1398
    ناشناس

    سلام من هفته پیش کامیلیا خریدم الان میبینم برگ‌هاش دارند سوراخ میشند میشه راهنمایی کنین چی کار کنم .ممنون

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    22 دی 1398
    ابوالفضل یاوری

    میتونه به دلیل رطوبت پایین باشه و یا آفت باشه پشت برگ ها رو بررسی کنید برای وجود آفت

  • پاسخ
    توسلی
    17 مرداد 1398
    توسلی

    سلام ، آیا میوه کاملیا خوردنی هست؟

  • پاسخ
    منیژه حاجبی
    14 تیر 1398
    منیژه حاجبی

    باسلام وروز بخیر، 6ماه قبل گل کاملیا خریداری کردم بعد از یک ماه برگش شرو ع به خشک شدن کزد ووبعد از آن گل رو درباغچه کاشتم وبا توجه به گرمای شدید بندرعباس کل برگ ها خشک شدن فقط سه تا برگ کوچلو داره، آیا امیدی هست که گل خشک نشه

  • پاسخ
    محمد حسین محجلین
    08 خرداد 1400
    محمد حسین محجلین

    سلام عرض شد من هم مثل شما مشکل دارم منظورم کاملیا هستش چی شد بلخره تجربه ای در مورد این درخت چه دارید که به من انتقال دهید من هم مثل شما کاملیا خریدم و در گلدان خشک البته در حال خشک شدن هستش و در باغچه در شهر شیراز هستم زدم و باز هم در حال خشک شدن هستش و کود آهن هم دادم در اگر شما سرکارخانم منیژه تجربه ای دارید به بند انتقال دهید ممنون میشوم اگر از دوستان خاطر کسی هم تجربه ای دارد ممنون میشوم کمک کند و انتقال دهید تجربه ای خودش را ممنون از سایت خوب شما درود شهریار هستم از شیراز عاشق گل و گیاه

  • پاسخ
    وانت کارا
    08 تیر 1398
    وانت کارا

    عالی دمت گرم

  • پاسخ
    میثم
    08 تیر 1398
    میثم

    سلام وقت بخیربرای کاملیا میشه ازخاک پالم پیت وپرلیت وخاک برگ استفاده کردممنون میشه جوابموبدین

  • پاسخ
    رازی
    14 خرداد 1398
    رازی

    سلام عید را برای تبریک می‌گویم، ضمن این گل کامالیایم برگهایش لکه‌های قهویی می‌گیرد چه کار کنم

  • پاسخ
    اسحاقی
    12 فروردین 1398
    اسحاقی

    سلاک م ودرود فراوان. آیا می توان کاملیا را در باغچه در منطقه ای ذر اصفهان کاشت. در صورت مثبت بودن در چه فصلی و چگونه می توان انجام داد. متشکرم

  • پاسخ
    اسلامی
    27 آذر 1397
    اسلامی

    سلام وقت بخیر از چه گیاهی میشه به عنوان پایه پیوند برای کاملیا استفاده کرد؟ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

گزارش اشکال در سایت