نازبو
معرفی گل کوکب
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل کوکب

گل کوکب یکی از گل‌های فوق العاده زیبا و همه پسند است که از زیبایی و سادگی فوق العاده ای بهره مند است. این گل دارای انواع گوناگونی است و در رنگ و اندازه‌های مختلف در طبیعت یافت می‌شود. گل‌های این گیاه معمولا معطر نیست و فصل تابستان زمان شکوفایی آنها است.

نام فارسی: کوکب
خاستگاه مکزیک، آمریکای مرکزی و کلمبیا
نام انگلیسی: Dahlia
نام علمی: Dahlia spp
خانواده:  ASTERACEAE  - کاسنی
نامهای دیگر:  

گل کوکب با نام علمی "Dahlia" بومی مکزیک، آمریکای مرکزی و کلمبیا بوده و دارای ۳۰ گونه است.  گیاهی دایمی و حساس به سرما با ریشه های ژوخه ای گرد یا دوکی شکل می‌باشد. برگ‌ها مرکب، بزرگ و دندانه دار است. گل‌ها ممکن است کم پر، نیمه پر یا پرپر باشند. قطر گل بین گونه‌ها بسیار متغیر بوده و از گل‌هایی کوچک به قطر 5 سانتیمتر تا گل‌هایی بزرگ به قطر 30 سانتیمتر در بین این گیاهان وجود دارند. دارای ارقام پاکوتاه و پابلند است (30-200 سانتیمتر). گل‌ها به صورت یک رنگ، دو رنگ و چند رنگ شامل سفید، زرد، نارنجی، قرمز و بنفش دیده می‌شود. از روی جوانه‌ها می‌توان رنگ گل را تشخیص داد. اگر جوانه سبز روشن باشد گل سفید یا زرد است و اگر جوانه قرمز باشد گل قرمز یا بنفش است.

برای خرید بذر گل کوکب فیگارو از فروشگاه "نازبو" محصول شرکت پن امریکن در رنگ‌های متفاوت کلیک کنید.

همچنین بخوانید : نگهداری از انواع گل آپارتمانی بنفش

شرایط نگهداری و پرورش گل کوکب

آبیاری: زمینی که در آن کوکب کاشته می‌شود باید آب کافی دریافت کند تا خاک همیشه مرطوب باشد، ولی نباید بیش از حد آبیاری شود. گهگاهی از خاک پوش به ویژه کاه به ضخامت حدود ۵ سانتیمتر برای نگهداری رطوبت اطراف گیاه استفاده می‌شود. خاک: کوکب به زهکشی خیلی حساس است و در خاک دارای زهکشی نامناسب، به سرعت می‌پوسد. خاک آن باید حاوی مواد آلی کافی و نیز دارای زهکشی مناسب باشد. PH مناسب آن ۷-۶ است.
دما: دامنه دمایی بهینه برای رشد رویشی ۲۵-۱۳ و برای گلدهی ۱۵-۱۰ است. بهترین گل‌ها در مناطق با شب‌های خنک به دست می آید.
نور: محل کاشت باید آفتاب گیر باشد.

کوددهی

نیتروژن و فسفر مهمترین عناصر مورد نیاز گل کوکب هستند. مقادیر به نسبت کم پتاسیم و کلسیم برای رشد بهینه و نیز برای تولید ریشه های ژوخه ای و حفظ تعداد گل‌های تولید شده لازم است. در اوایل تابستان مصرف کودهای نیتروژنه به صورت هفتگی و از اواسط تابستان تا پاییز مصرف کودهای پتاسه برای آن مفید است. در مناطقی که کوکب کود کافی دریافت نمی‌کند، تعداد گل‌ها کم و اندازه آنها کوچک می‌شود.

همچنین بخوانید : معرفی گل صد تومانی یا پائونیا

تکثیر گل کوکب

کوکب به سه روش بذر، تقسیم (جدا کردن ریشه ژوخه‌ای) و قلمه افزایش می‌یابد.
بذر: انواع باغچه ای به طور معمول با بذر افزایش می‌یابند، گرچه از ژوخه‌های آن نیز می‌توان استفاده کرد. کاشت بذر در اسفند در شاسی یا گلخانه نیم گرم انجام شده وقتی گیاهان ۴ برگه شدند (در فروردین ماه) آنها را در گلدان‌های استکانی نشاء کرده گلدان‌ها را دوباره درون شاسی سرد قرار داده و پس از رفع خطر سرما، به زمین اصلی منتقل می‌کنند. ممکن است بذرکاری در اوایل اردیبهشت انجام شود که در زمین اصلی کشت شده و نیاز به تنک کردن دارد.

جهت خرید بذر گل کوکب کوهی پا بلند اینجا کلیک کنید

قلمه: جهت تهیه قلمه بدین صورت عمل می‌شود که ساقه را کمی بالاتر از سطح خاک قطع کرده و قسمت باقی مانده را با خاک میپوشانند. در این حالت به سرعت از نزدیک محل طوقه جوانه ها شروع به رشد می‌کنند. پس از آنکه جوانه ها کمی رشد کردند دوباره پای بوته را خاک می‌دهند. سرعت ظهور جوانه ها به دما، رطوبت و نوع رقم بستگی دارد. پس از آنکه چند ریشه بر روی آن ظاهر شد از آنها قلمه گیری می‌شود. در قلمه معمولی از جوانه رشد کرده ۴-۳ قلمه تهیه می‌کنند. باید توجه داشت که قلمه‌ها در مقابل آفتاب قرار نگیرند، چون رطوبت خود را به سرعت از دست می‌دهند. قلمه ها را در دمای ۱۸ -۱۵ در شرایط سایه کشت می‌کنند که ۳-۲ هفته بعد ریشه دار می‌شود. قلمه‌های ریشه دار در اردیبهشت در زمین اصلی کشت می‌شوند. گاهی در گلدان هم کشت می‌شود، ولی کمتر رایج است. گیاهانی که با قلمه زیاد می‌شوند پاکوتاه شده و گل‌های درشتی خواهند داد.
تقسیم ریشه: ریشه های ژوخه ای کوکب به سرما حساس هستند بنابراین آنها را در پاییز از خاک خارج کرده و در فروردین می‌کارند. ژوخه‌ها فاقد جوانه هستند (چون ریشه متورم شده اند) بنابراین همراه آنها باید بخشی از طوقه وجود داشته باشد. چون مطمئن نیستیم که قطعه جدا شده جوانه دارد یا نه، یکی دو هفته پیش از کشت، دسته ژوخه‌ها را در ماسه مرطوب با دمای بالای ۱۰ قرار می‌دهیم تا جوانه‌ها رشد کرده و ظاهر شوند. زمانی که جوانه‌ها ۲ سانتیمتر رشد کردند، ژوخه‌ها را به چند قسمت تقسیم می‌کنیم. این ژوخه‌ها پس از ۱۲-۸ هفته گل می‌دهند. اگر ژوخه بدون جوانه کشت شود، پوسیده و از بین می‌رود.

جهت خرید بذر گل کوکب یکساله پا متوسط الوان اینجا کلیک کنید.

انواع گل کوکب

انجمن کوکب آمریکا این گیاهان را در ۱۴ گروه کلی طبقه بندی کرده است. از انواع عمده آن که جهت تولید گل بریده استفاده می‌شود، می‌توان سه رقم تزیینی، کاکتوسی بزرگ و منگوله ای را نام برد. نوعی طبقه بندی کوکب براساس شکل ظاهری به صورت زیر است:

الف) کوکب های کم پر

الف-۱- کم پر ساده: یک یا چند گلچه شعاعی دارند که ممکن است همپوش باشند و در اطراف دیسک مرکزی قرار گیرند. اندازه گل به طور معمول کوچکتر از ۱۰ سانتیمتر است.

الف-۲- کم پر یقه دار: دو ردیف گلچه کناری دارند که یک ردیف اضافی آن حاصل تغییر شکل پرچم‌ها است. بخش خارجی شامل یک ردیف از گلچه‌های شعاعی پهن است و بخش داخلی شامل حلقه ای از گلچه‌های کوچک است که در اطراف دیسک مرکزی قرار دارند. قطر گل به طور معمول ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر است.

بیشتر بخوانید:  معرفی گل لادن

 

ب) کوکب‌های پرپر

ب-۱- کوکب‌های شبیه به نیلوفر آبی: گلچه های شعاعی پهن به نسبت کم هستند که صاف بوده و یا در حاشیه‌ها کمی به سمت داخل یا خارج خم شده اند و به گل‌ها ظاهری تخت داده اند. گل‌ها در اندازه‌های کوچک یا متوسط دیده می‌شود.
ب-۲- آنمونیک: هر گل شامل یک یا بیش از یک حلقه از گلچه‌های پهن و گروه فشرده ای از گلچه‌های لوله ای و متمرکز به سمت بالا که طویل‌تر از گلچه‌های دیسکی نوع کم پر هستند، می‌باشد. قطر گل به طور معمول ۱۰ تا ۱۵ سانتیمتر است.
ب-۳- کوکب لانه زنبوری یا منگوله ای: گل کوچک و گلچه‌ها بسیار فشرده و شبیه لانه زنبور هستند. مشابه انواع توپی ولی کروی تر هستند و گلچه‌ها در تمام طول به سمت داخل خم شده اند.
ب-۴- توپی: گل‌ها توپی شکل و یا کمی در قسمت بالا پهن هستند. گلچه‌های شعاعی به صورت مارپیچی قرار داشته اند و از بیش از نصف طول خود به سمت داخل خم شده اند. نوک آن‌ها گرد یا کند است.
ب-۵- نیم کاکتوس: گلچه‌های شعاعی تا حدودی در یک نقطه متمرکز و در قاعده پهن‌تر از نوع کاکتوسی هستند. در نیمه انتهایی به سمت بیرون خم شده اند و نیز راست بوده و یا به سمت مرکز گل خم شده اند.

خواندن مطلب زمان کاشت گل‌های پیازی نیز خالی از لطف نخواهد بود.

ب-۶- کوکب‌های کاکتوسی: گل کاملاً پرپر و گلچه‌های شعاعی که در یک نقطه متمرکز هستند باریک، بلند، نوک تیز، پیچ خورده و نامنظم هستند و گلبرگ‌ها شب‌ها کمی به سمت مرکز خم می‌شوند. اندازه گل از کمتر از ۱۰ سانتیمتر تا ۲۵ سانتیمتر دیده می‌شود.
ب-۷- کوکب زینتی: دیسک مرکزی گل قابل دیدن نبوده و گلچه‌های شعاعی به طور معمول پهن و در حاشیه‌ها کمی به سمت داخل خم شده اند و گاهی تا حدودی دندانه دار هستند.
ب-۸- انواع متفرقه: انواعی هستند که در گروه‌های فوق قرار نمی‌گیرند و شامل انواع ارکیده ای، انواع شبیه گل صدتومانی و انواع ستاره ای هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    بهشاد
    14 آبان 1400
    بهشاد

    سلام میشه بفرمایید گیاه سال قبل را چطور در زمستان مراقبت کنیم گیاه من همچنان دارای کلی غنچه است در حالی که هوا طی یکی دوروز اینده زیر صفر میرسد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام ریشه رو با پلاستیک بپوشونید، و در صورت امکان کل گیاه رو بپوشونید کار دیگه ای نمیشه کرد، امیدوارم که بتونه دووم بیاره

  • پاسخ
    معصومه
    31 مرداد 1400
    معصومه

    من امسال گل کوکب کاشتم توباغچه حیاط اماهنوز گل نداده دلیلش چیست خودش خوب رشد کرده اما گل نمیده

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    14 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گرمای زیاد امسال هوا و کمبود مواد غذایی، گیاه رو کوددهی کنید، جهت خرید کود به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    نیلوفر
    23 شهریور 1399
    نیلوفر

    سلام خسته نباشین ببخشید گل کوکبی که تو حیاط باغچه باشه چه زمانی مناسب منتقل کردنش به گلدان هست؟الان وقت مناسبیه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    24 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام نیلوفر عزیز تا هوا خیلی سرد نشده بله میتونین منتقل کنید، البته خیلی مراقب باشید ریشه آسیب نبینه، بعد از انتقال چند روزی گلدان رو توی همون محیط نگه دارید و بعد منتقل کنید.

  • پاسخ
    محمد صبوحی
    10 فروردین 1399
    محمد صبوحی

    اطلاعات تون عالی ولی عکسها باکیفیت نیست عکس کوکب هلندی کاکتوس وتوپی باکیفیت و قابل دانلود باشه واقعا ممنون میشم درضمن اگر گل گوکب هلندی فروشی دارید لطفا بهم اطلاع بدید تا خدمت برسم بنده عاشق خاطرخواه گوکب گلدرشتم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    باسلام ممنون از لطف شما جهت خرید بذر گل کوکب میتونین به لینک های زیر مراجعه کنید: بذر گل کوکب هیبرید فیگارو بذر کوکب یکساله پامتوسط الوان بذر گل کوکب کوهی پابلند گل درشت باتشکر

  • پاسخ
    ميثم
    08 اردیبهشت 1398
    ميثم

    بسيار ممنون از مطالبتون

گزارش اشکال در سایت