نازبو
معرفی گل یاسمن
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل یاسمن

یاسمن با نام علمی "Jasminum polyanthum" گلی است خوشبو به رنگ سفید یا زرد یا کبود و ارتفاع آن به بیش از یك متر می رسد. گل‌های معطر و فراوان آن در اواخر زمستان و اوایل بهار شکوفا می‌شوند و منظره‌ای بسیار دلنشین ایجاد می‌کند. گلدهی در طی تابستان نیز می‌تواند ادامه داشته باشد. یاسمن گیاهی‌ست خانگی که به آسانی می‌توان از آن مراقبت کرد و عطر شیرینش فضا را پر می‌کند، انتخاب خوبی برای دادن هدیه است. در این مطلب چند گونه گیاه یاسمن معرفی شده است. همه آن‌ها گیاهان لطیفی هستند که در طی زمستان در داخل خانه گل می‌دهند و می‌توانند در طول تابستان هم در خارج از خانه گل دهند (یعنی این گیاهان در آب و هوای گرم‌تر می‌توانند در تمام طول سال در خارج از خانه رشد کنند، ولی در مورد مناطق سرد‌تر در طول فصول سرد، گیاهان خانگی فوق العاده‌ای برای پرورش هستند). به علاوه عطر این گیاهان توسط صنایع عطرسازی بازیابی می‌شود.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

یاسمن

نام  فارسی: یاسمن
خاستگاه: ماداگاسكار ، جنوب آسیا ، غرب چین ، هیمالیا ، ایران
نام انگلیسی:
Jasmine
نام علمی: Jasminum polyanthum
خانواده:   Oleaceae
نامهای دیگر: استفانوتیس ,Madagascar Jasmine , Waxflower , یاسمین
گل یاسمین

نگهداری گل یاسمن و نیازها 

آبیاری: به حجم آبی متوسط و میانه احتیاج دارد که آن را باید به صورت منظم و مرتب در اختیار گیاه قرار داد و نیاز آبی آن در طی دوران گلدهی بیشتر است. در فصل‌های گرم خاک را مرطوب نگهدارید اما در فصل‌های سرد اجازه دهید تا خاک سطح گلدان تا حدودی خشک شود و سپس گیاه را آب دهید. اگر به این گیاه بیش از اندازه آب داده شود (بخصوص در طی زمستان) برگ‌ها کمرنگ می‌شوند و می‌ریزند. این گیاه در فصول گرم نیاز به رطوبت هوا دارد تا گرمای هوا را بتواند تحمل کند، در غیر اینصورت گل‌ها و برگ‌ها در اثر خشکی هوا پژمرده می‌شوند و در صورت ادامه یافتن چنین شرایطی گل‌ها قبل از بازشدن قهوه‌ای می‌شوند و می‌ریزند. از طرفی بهتر است که گل‌ها خیس نشوند. بنابراین زیر گلدانی بزرگی را تا لبه از سنگریزه‌های درشت پر کنید و تا نیمه دیواره آب بریزید. گلدان را بر روی سنگریزه‌ها قرار دهید. تبخیر شدن تدریجی آب به دلیل گرمای هوا، رطوبت مورد نیاز برگسار گیاه را تامین خواهد کرد.

همچنین بخوانید : مهمترین نکات در آبیاری گیاهان


دما: گیاه یاسمن برای گلدهی نیاز به دیدن سرما به مدت 6 هفته در اواخر پاییز و اوایل زمستان دارد تا بتواند در اواخر زمستان- اوایل بهار گل دهد. یکی از دلایل گلدهی کم این گیاه بر طرف نشدن نیاز سرمایی آن است. بنابراین در فصل پاییز گلدان را به فضای باز و مکانی نیمه سایه و یا اتاقی سرد و روشن با دمای 16-4 درجه سانتیگراد منتقل کنید، تا نیاز سرمایی آن برطرف شود و غنچه‌های گل شکل گیرند. اگر هوا سردتر از این شود برگ‌ها سیاه خواهند شد و می‌ریزند. در طی فصل رشد نیز دمای 24-16 درجه سانتیگراد برای رشد یاسمن مناسب است. گلدان گیاه را در معرض هوای گرم وسایل حرارتی داخل منزل قرار ندهید.
نور: مکانی روشن را دوست دارد و برای گلدهی به نور نیاز دارد و حداقل روزی 4 ساعت نور مستقیم آفتاب برای آن ضروری است. نور کم موجب کاهش شکل‌گیری گل‌ها و عدم شکوفایی آنان می‌شود. در ظهرهای بسیار گرم تابستان مراقب خشک شدن خاک گیاه باشید و گیاه را از اشعه شدید آفتاب محافظت کنید. اگر خاک خشک باشد و نور شدید ظهر تابستان نیز به گیاه بتابد برگ‌ها چروکیده و قهوه‌ای خواهند شد.

خاک: به خاکی با زهکش مناسب، غنی، سبک و مرطوب احتیاج دارد. اگر برگ‌های جوان ریز و رنگپریده هستند و گل‌ها نیز اندک، گیاه از کمبود مواد غذایی رنج می‌برد. هر دو هفته یکبار می‌توان از کودهای مخصوص گیاهان خانگی البته با نصف غلظت اقدام کنید. این گیاه را در فصل بهار و بعد از اتمام گلدهی کود ندهید زیرا در این قطع زمانی گیاه به استراحت رفته است و عمل هرس را باید برای آن انجام داد. زمانی که ریشه‌های گیاه از منافذ زیرین گلدان بیرون آمد می‌توانید گلدان را عوض کنید و در فصل بهار این کار را انجام دهید.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

همچنین بخوانید : معرفی گل ادریسی

انواع گل یاسمن

یاسمن صورتی: این یاسمن که در زمستان گل می‌دهد و رونده است، می‌تواند در چارچوب تزئینی پرورش یابد و برای سبدهای آویزان ایده آل است.
یاسمن نارنجی: این گونه از یاسمن که عضوی از دسته‌ای بیش از ۲۰۰ درختچه و گیاه بالارونده همیشه سبز و برگریز است، در تمام سال گل می‌دهد و به خاک اسیدی احتیاج دارد.
یاسمن ستاره ای: این گیاه بزرگ، پرعطر و پرپشت که به نام یاسمن وفادار یا ستاره‌ای معروف است، در تمام سال از گل‌های کوچک ستاره‌ای شکل و برگ‌هایی به رنگ سبز براق برخوردار است.

تکثیر گل یاسمن

با استفاده از قلمه ساقه می‌توان این گیاه را تکثیر کرد که در این روش در اوایل تابستان قلمه‌هایی به طول 10 سانتیمتر گرفته می‌شود و بستری مرطوب کاشته می‌شوند. خوابانیدن شاخسار نیز بسیار ساده است تنها کافی است که ساقه گیاه را خم کرد و قسمتی از آنرا زیر خاک کنید و روی آن خاک بریزید تا در طی یک ماده ریشه بدهد. بعد از آن می‌توان این شاخه را از گیاه مادری جدا کرد و به عنوان گیاهی مستقل کاشت. بعد از کاشت در گلدان، نوک ساقه اصلی را بزنید تا ساقه‌های جانبی رشد کند و گیاه حالتی بوته‌ای بیابد. گلدهی گیاهان جدید ممکن است از سال دوم شروع شود. از دیگر روش‌های تکثیر یاسمین می‌توان به کاشت بذر و یا جدا کردن پاجوشها از گیاه مادری در فصل بهار اشاره کرد.
آفات و بیماری: آفات و بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی‌کند. از آفات احتمالی آن می‌توان به شته، شپشکهای گیاهی و شپشک آرد آلود اشاره کرد. وجود این آفات موجب کاهش قدرت رشد گیاه، زرد شدن برگه بخصوص برگ‌های جوان و کاهش گلدهی و ریزش غنچه‌های گل می‌شود.همچنین به دلیل تولید ماده چسبناک عسلک برگ‌ها چسبنده خواهند شد.
هرس: انجام عمل هرس بلافاصله بعد از مقطع گلدهی باید صورت گیرد. اگر هرس را انجام ندهید گیاهی خواهید داشت که در قسمت پایین بدون برگ خواهد بود و گلدهی خوبی نیز نخواهد داشت. بعد از گلدهی در بهار، از اواسط بهار تا اوایل تابستان 70٪ طول شاخه‌هایی که گل داده بودند را کوتاه کنید. از اواسط تابستان به بعد عمل هرس را انجام ندهید، زیرا در این زمان است که غنچه‌های گل تشکیل می‌شوند.
نوع قیم برای گلدان‌های یاسمن: ساقه‌های یاسمن می‌توانند بسیار بلند شوند و می‌توان برای زیباتر کردن گلدان و مهار رشد آنان از قیم استفاده کرد. یکی از قیمها که برای گلدانهای یاسمین متداول است، قیمی به شکل یک نیم حلقه است که دو طرف انتهایی ان در خاک گلدان فرو می روند و شاخسار گیاه بر روی آن قرار گرفته و توسط سیم یا نوار پلاستیکی ثابت می‌شوند.

گل یاسمن

آشنایی با خواص گل یاسمن

  • گل یاسمین به اندازه والیوم آرامش بخش است و بدون هیچ عارضه جانبی اعصاب را تسکین می‌دهد.
  • بررسی‌ها نشان می‌دهد که استشمام مولکول‌های روغن یاسمن، پیام‌هایی را به منطقه‌ای از مغز می‌فرستد که در کنترل احساسات نقش دارند.
  • محققان معتقدند که روغن این گیاه تاثیرات شفابخش گوناگونی دارد. این رایحه در 83 درصد از عطرهای زنانه و 33 درصد از عطرهای مردانه استفاده می‌شود.
  • وقتی هوایی که مولکول‌های این رایحه را در خود دارد استشمام شود از ریه‌ها وارد جریان خون شده و از آنجا به مغز منتقل می‌شود. اسکن‌های مغزی نشان داد که این مولکول‌ها روی ماده شیمیایی موجود در سلول‌های عصبی موسوم به «گابا» تاثیر می‌گذارد و با آرام کردن این سلول‌ها، اضطراب را کاهش داده و آرامش را تقویت می‌کند.  

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    حسین حید ی
    29 مهر 1402
    حسین حید ی

    این یاس رازقی هستش،نه یاسمن گل یاس عمامه هم بزارید

  • پاسخ
    ناشناس
    09 خرداد 1401
    ناشناس

    من خیلی گل یاسمن را دوست دارم اسم دخترم را هم یاسمن گذاشتم نه حالا

  • پاسخ
    یاسمن
    20 تیر 1401
    یاسمن

    من اسمم یاسمن می توام ک گل یاسمن رو بگیرم ممنون از اطلاعاتتتون ?

  • پاسخ
    مرضیه
    16 مهر 1400
    مرضیه

    هیچکدوم از این یاسمیندها اونی نیست که من میخواستم .گل یاسمین استان هرمزگان ،میناب خوشبوپترین گل یاسمین دنیاست که در هندوستان برای تزیین موی سر زنان از آن استفاده می شود ،اما توضیحی در مورد روش کاشت اون پیدا نشد

  • پاسخ
    احمد
    14 فروردین 1402
    احمد

    بی شک یکی از بهترین گلهای یاس مین گلهای یاس مین هست که در منطقه میناب به وفور کاشت میشن و عطر و بوی خاص خودش رو داره منم به دنبال همون گل هستم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام به دوستان محتوی منتقل میکنم

گزارش اشکال در سایت