نازبو
معرفی گیاه آرالیا
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گیاه آرالیا

آرالیا گیاهی فوق العاده زیبا، بسیار سرسبز است و مناسب برای زیبایی بخشیدن به دکوراسیون منازل و یا مکان‌های عمومی می‌باشد. این گیاه آپارتمانی مقاوم به نور کم می‌باشد و برای محیط های بدون باد و آفتاب مناسب است. آرالیا یا نخل برگ انجیری به دلیل آسان بودن در نگهداری و سازگاری با محیط منازل، ادارات و رستوران‌ها طرفداران زیادی دارد.

نام  فارسی: آرالیا
خاستگاه: جنوب شرقی آسیا و ژاپن
نام انگلیسی: Fig-leaf palm
نام علمی: FATSIA JAPONICA
خانواده:   ARALIACEAE - عشقه
نامهای دیگر: فاتسيا ژاپونيكا , نخل برگ انجیری ، روغن کرچک دروغین ، آرالیا مینیاتوری

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

آرالیا با نام علمی "FATSIA JAPONICA" گیاهی سرسبز است که زیستگاه آن آسیای شرقی و جنوب کشور ژاپن می‌باشد. گل آرالیای برگ پهن در سرزمین خود به صورت درختچه‌هایی همیشه سرسبز است و رشد بسیار خوبی در حدود 3 تا 6 متر دارد. برگ‌های گل آرالیا مینیاتوری از نظر شکل ظاهری شبیه پاپیتال می‌باشند و دارای برگ‌هایی سبز و براق و شبیه پاپیتال به قطر ۲۰ تا ۴۰ سانتیمتر است. این برگ‌ها پنجه‌ای شکل و از ۵ یا ۷ یا ۹ لب تشکیل شده است. برخی از انواع آرالیا برگ‌هایی طلایی و یا برگ‌هایی ابلق دارند که در مقایسه با نمونه‌هایی که برگ‌های سبز رنگی دارند رشدی آهسته‌تر دارند و البته پرورش آنان نیز کمی مشکل تر است.

گل آرالیا

نیازها و نگهداری آرالیای ژاپنی

آبیاری: بستر کاشت گیاه در فصل رشد (بهار تابستان و پاییز) باید همواره مرطوب باقی بماند، اما با کاهش دمای هوا (زمستان) می‌بایست حجم آب را کاهش داد و بعد از آنکه سطح بستر خاک خشک شد گیاه را آبیاری کرد.
نور: این گیاه به مکانی پرنور اما بدور از نور مستقیم آفتاب نیاز دارد. نور بیش از اندازه محیط موجب سوختگی نوک و حاشیه برگ‌ها و یا ظهور لکه‌های قهوه ای رنگ سوخته بر پهنه برگ می‌شود. از طرفی نور کم محیط نیز منجر به کوچک ماندن برگ‌ها و پریدگی رنگ آنها خواهد شد.
رطوبت: گل آرالیا درختی به رطوبت هوا محتاج است و در روزهای گرم گیاه را به شکل روزانه و در روزهای سرد هر 3-2 بار در هفته نیاز به غبارپاشی دارد. غبارپاشی را در زیر نور آفتاب انجام ندهید زیرا ممکن است لکه‌های سوخته بر روی برگها شکل گیرد. دما: آرالیا بیشتر هوای سرد را ترجیح می‌دهد و کاهش دما را تحمل می‌کند تا هوای گرم. برخی منابع علمی به شکل کلی دمای مناسب رشد این گیاه را  18-4 درجه سانتیگراد معرفی کرده‌اند. برخی دیگر دمای 23-18 را در طی روز و حدود 15 درجه سانتیگراد را در طی شب مناسب می‌دانند. در صورت افزایش دما باید هوا را نیز مرطوب نگهداشت تا گیاه آسیب کمتری ببیند. در دمای 12-10 درجه سانتیگراد دوران استراحت شروع می‌شود که در چنین شرایطی باید از میزان آبیاری گیاه کم کرد.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

خاک: آرالیا به خاکی سبک، غنی و با زهکشی مناسب و سریع نیاز دارد، البته خاک‌های لومی را نیز تحمل می‌کند. در صورت کمبود مواد غذایی برگ‌ها رنگ پریده می‌شوند و رشد گیاه کاهش می‌یابد.
کوددهی: برای کوددهی می‌توان از کودهای محلول گیاهان آپارتمانی هر دو هفته یکبار البته با نصف غلظت معمول استفاده کرد. تعویض گلدان: این گیاه دوست دارد تا ریشه‌هایش در خاک متراکم باشند، بنابراین زمانی گلدان آن را عوض کنید که ریشه‌ها از منافذ انتهای گلدان‌ها بیرون آمده باشند. زمان تعویض گلدان مراقب شاخه‌ها باشید تا نشکند. اگر گلدان گیاه بیش از اندازه بزرگ باشد با وجود غنی بودن خاک و یا مصرف کودها باز هم گیاه برگ نخواهد داد.
هرس: در صورت مساعد بودن شرایط محیطی گیاه آرالیا می‌تواند تا ارتفاع 2.4-1.8 متری رشد کند که با عمل هرس می‌توان آنرا به 120 - 60 سانتیمتر محدود کرد. زمان عمل هرس در اوایل فصل بهار و بعد از اتمام دوران استراحت گیاه است و البته نباید در آن شدت عمل به خرج داد تا گیاه دچار استرس نشود. قبل از شروع کار حتما گیاه را آب دهید تا بتواند بعد از عمل هرس رشد و فعالیت مجدد خود را آغاز کند. می‌توان شاخه‌های جوان را سر زنی کرد تا رشد شاخه‌های جانبی بیشتر شود و گیاه بیشتر رشد افقی نماید تا عمودی. بدین منظور می‌توان در حدود 60 الی 120 سانتیمتر از یک شاخه را کوتاه کرد و برش را دقیقا از بالای یک گره برگی زد. چنین هرسی منجر به شکل بوته‌ای گیاه خواهد شد.

قیمت آرالیا

تکثیر آرالیا

تکثیر با قلمه: با قلمه ساقه می‌توان آرالیا را تکثیر کرد. قلمه‌ها در اواخر فصل بهار تا اواسط تابستان تهیه می‌شوند و بهتر است که 5-3 گره داشته باشند. تمامی برگ‌ها را به جز 2-1برگ آخر از قلمه جدا کنید و قلمه‌ها در بستری از مخلوط پیت و خاک کاشته می‌شوند. محل کاشت را می‌توان با پلاستیک پوشاند تا رطوبت در اطراف قلمه‌ها باقی بماند. بستر را باید همواره مرطوب نگهداشت.
تکثیر با بذر و پاجوش: جداسازی و کاشت پاجوشها از گیاه مادری روش دیگر تکثیر آرالیا است. اگرچه از بذر این گیاه نیز می‌توان استفاده کرد، اما روش معمولی نیست، زیرا بسیاری از نمونه‌هایی که به عنوان گیاه خانگی نگهداری می‌شوند بذر تولید نمی‌کنند. بذرها را در هر زمان از سال که بر روی گیاه مادری تشکیل شود، می‌توان در بستر سبکی همانند ورمی‌کولایت کاشت کرد و دما را در حدود 23-21 درجه سانتیگراد نگهداشت. در چنین شرایطی حدود 20-15 روز بعد بذرها جوانه می‌زنند.

جهت خرید پیت ماس و خرید ورمی کمپوست به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

گل آرالیا درختی

آفت گل آرالیا و مشکلات

در هوای گرم ساقه‌های بیش از اندازه بلند و ضعیف می‌شوند و فاصله بین برگ‌ها نیز زیاد می‌شود و برخی برگ‌ها نیز به سمت پایین خم می‌شوند، همچنین تماس برگ‌های گیاه با شیشه داغ در طی تابستان موجب سوختن نوک و حاشیه برگ‌ها می‌شود.
لازم به ذکر است که منظور از رطوبت همیشگی بستر خاک در طی فصول رشد، خیس و غرقاب شدن خاک نیست، زیرا در صورت آبیاری بیش از اندازه علاوه بر این که برگسار گیاه خود را می‌اندازد، ادامه این شرایط منجر به پوسیدگی ریشه‌های این گیاه می‌شود.
آرالیا دما را می‌تواند تا نزدیک صفر درجه سانتیگراد نیز تحمل می‌کند، اما به تدریج برگ‌ها سیاه رنگ می‌شوند. همچنین تماس برگ‌های گیاه با شیشه سرد در طی زمستان موجب سیاه شدن برگ‌ها می‌شود و با ادامه کاهش دما و رسیدن دما به 15- درجه سانتیگراد از بین خواهد رفت.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

پوسیدگی ریشه از دیگر بیماری‌های آرالیا است و زمانی که علائم مشاهده می‌شوند، بعید است که بتوان گیاه را نجات داد. برگ‌های گیاه آلوده وقتی آبیاری می‌شوند خم می‌شوند و برگ‌های موجود در پایین گیاه زرد شده و می‌ریزند و ریشه‌ها نیز قهوه‌ای می‌شوند. باید مانع از ایجاد این بیماری شد. از خاک ضدعفونی شده برای کاشت این گیاه استفاده کنید و خاک گلدان باید زهکش بسیار خوبی داشته باشد و هرگز به گیاه بیش از اندازه آب ندهید.
شته‌ها و شپشک‌های آردآلود به دلیل تغذیه از شیره گیاه موجب بدشکل و زرد شدن برگ‌های جوان این گیاه می‌شوند و ممکن است گیاه آلوده کوتاه قامت شود. هر دوی این آفات ماده چسبناک عسلک تولید می‌کنند، که موجب چسبندگی سطح برگسار گیاه می‌شود.
زنگ از بیماری‌های قارچی این گیاه است، که نقاط نارنجی- زرد رنگی بخصوص در سطح زیرین برگ‌ها تشکیل می‌شود. سطح رویین برگ‌هایی که به شدت آلوده شده‌اند، زرد و یا قهوه‌ای می‌شود و برگ‌های آلوده که نابالغ نیز هستند ریزش می‌کنند. برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید مانع از خیس شدن برگسار در حین آبیاری شد و برگ‌هایی که علائم اولیه را نشان می‌دهند جدا کرد. در صورت شدت بیماری زنگ می‌توان از قارچکش استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ناشناس
    18 تیر 1400
    ناشناس

    امکان داره که ریشه آسیب دیده باشه واگربردارم توآب بزارم بهترمیشه

  • پاسخ
    ناشناس
    18 تیر 1400
    ناشناس

    چه کار کنم گل ارالیامموپاجوششو جدا کردم ازگل مادری اماپژمدهشده امکان داره که ریشه آسیب دیده باشه واگربردارم توآب بزارم بهترمیشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بله ممکنه، صبوری کنید

  • پاسخ
    فرح
    28 تیر 1398
    فرح

    سلام من گیاه آرالیا رو تو خونه نگهداری میکنم چندوقتیه ک گلدونش رو عوض کردم برگهاش سیاه میشه ومیریزه الان گیاه رو از گلدون دراوردم وگذاشتمش تو آیا مشکلی ایجاد میشع اگه تو آب باشه؟

  • پاسخ
    ناشناس
    18 فروردین 1400
    ناشناس

    واسه منم همینه، متاسفانه نوک برگا شروع کرده به سیاه شدن و خشک شدن

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    رطوبت محیطی رو بالاتر ببیرید

گزارش اشکال در سایت