نازبو
معرفی گیاه ابوتیلون
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گیاه ابوتیلون

گل ابوتیلون ابوتیلون بومی برزیل بوده و بلندی این گیاه به بیش از ۲ متر و گسترش آن به بیش از یک متر می‌رسد و معمولاً برای پرورش اغلب گونه‌های این نسل شرایط گلخانه ای لازم است.

نام  فارسی: ابوتیلون
خاستگاه: برزیل - مناطق استوایی
نام انگلیسی: flowering maple
نام علمی: Abutilon striatum
خانواده:   MALVACEAE - پنیرکش
نامهای دیگر: flowering maple - آبوتیلون

ابوتیلون با نام علمی "Abutilon striatum"بومی برزیل بوده و بلندی این گیاه به بیش از ۲ متر و گسترش آن به بیش از یک متر می‌رسد. این جنس، از ۱۰۰ گونه گیاهان نیمه خشبی و علفی یک ساله، چند ساله و درختچه‌های همیشه سبز و درختان کوچک تشکیل شده است. معمولاً برای پرورش اغلب گونه‌های این نسل شرایط گلخانه ای لازم است. برگ‌ها پنجه‌ای و دارای لكه‌های سفید مایل به زرد هستند. گل‌های آن به رنگ قرمز و به قطر 3-4 سانتیمتر می‌باشد. معمولاً از اواسط بهار تا اواخر تابستان در روی بوته ظاهر می‌شوند.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

گل آبوتیلون

شرایط نگهداری ابوتیلون و نیازها

آبیاری: زمانی به گل ابوتیلون که سطح خاک تا حدودی خشک شده باشد. آبیاری پی در پی می‌تواند منجر به زردی برگ‌ها و کاهش گل‌ها باشد. در مورد نمونه هایی که در گلدان کاشته شده اند باید زهکش کف گلدان مناسب باشد تا آب اضافی بعد از آبیاری خارج شود و خاک گل نشود. همچنین آب اضافی بیاید از زیر گلدانی مرتباً خالی شود و یا آنکه بین کف گلدان و سطح زیرگلدانی فاصله باشد تا به زهکش خاک گلدان در اثر ماندگاری آب  آسیب وارد نیاید. آبیاری اندک موجب افتادگی ساقه‌ها، ریزش غنچه‌ها و پژمردگی برگ‌ها خواهد شد.

دما: حداکثر تحمل دمایی گل آبوتیلون در زمستان حدود 12- درجه سانتیگراد گزارش شده است. در چنین دمایی معمولاً قسمت هوایی گیاه از بین می‌رود، اما امکان زنده ماندن بخش زیر خاک و ساقه های اصلی بخصوص در صورت محافطت مناسب در برابر سرمای زمستان وجود دارد. اما اگر بخواهیم در طی فصل سرد آسیبی به گیاه وارد نیاید باید سعی کرد که دمای محیط از 10 درجه سانتیگراد پایین تر نیاید. این گیاه بهترین رشد را در دمای حدود 25 درجه نشان می‌دهد، اما تا 30 درجه سانتیگراد نیز به خوبی رشد می‌کند و دماهای بالاتر را به شرط آبیاری مناسب، رطوبت خوب هوای محیط و همچنین سایه بودن مکان نگهداری در بعدازظهر تحمل خواهد کرد. دمای بالا و نامناسب منجر به سوختگی برگ‌ها و ساقه‌های جوان، ریزش غنچه‌ها و کم رنگ شدن بافت برگ گیاه می‌شود.
نور: به مکانی با آفتاب کامل تا نیمه آفتاب نیاز دارد. در صورت کاهش نور تعداد گل‌ها بسیار کم می‌شود و غنچه‌ها خواهند ریخت. همچنین ساقه‌ها بسیار بلند و فاصله برگ‌ها از یکدیگر بر روی یک ساقه افزایش می‌یابد. برگ‌ها سبز کم رنگ می‌شوند. نور زیاد محیط در صورت دمای بالا و همچنین خشک بودن هوا (رطوبت اندک) می‌تواند منجر به سوختگی نوک و حاشیه برگ‌ها و کوچک شدن و یا ریزش گل‌ها شود.

خاک : این گیاه در خاک‌هایی که قلیایی باشند (خاکهای گچی) گلدهی مناسبی ندارد. مخلوط کردن خاک با پیت موس برای پایین آوردن اسیدیته و یا بکارگیری کودهایی که اسیدیته را پایین می‌آورند، همانند نیترات یا سولفات آمونیم می‌تواند در چنین شرایطی کمک کند.

جهت خرید پیت ماس و خرید ورمی کمپوست به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

کوددهی و تغذیه : برنامه غذایی به این گیاهان را می توان از اواخر زمستان شروع و در اواخر پاییز قطع کرد. برخی پرورش دهندگان هر ماه و برخی دیگر هر دو هفته یکبار با نصف غلظت پیشنهادی نسبت به کوددهی این گیاه اقدام می‌کنند. هر سال و یا هر دو سال یکبار می‌توان نسبت به تغویض گلدان این گیاهان اقدام کرد.

هرس: در ابتدای فصل رویش، کوتاه کردن ساقه‌های قدیمی که چوبی شده‌اند، رشد ساقه‌های جدید و جوان از قسمت پایین گیاه را تحریک می‌کند. این کار برای گیاهانی که 4-3 سال عمر دارند توصیه می‌شود و  گیاهان جوان نیاز چندانی به هرس ندارند. در صورت عدم هرس این گیاه از مقدار گل آن کاسته می‌شود، زیرا گل‌ها بر روی ساقه‌های جوان تولید می‌شود. همچنین برخی پرورش دهندگان در ابتدای زمستان ترجیح می‌دهند که یک سوم طول تمامی ساقه‌ها را نگه دارند و مابقی را قطع کنند.

ابوتیلون زینتی

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

روش تکثیر ابوتیلون

تکثیر گل ابوتیلون به دو صورت امکان پذیر است:

قلمه زدن ابوتیلون : قلمه گیری یکی از راه‌های تکثیر این گیاه است که از انتهای شاخه‌های جوان که یکسال عمر دارند، قلمه‌هایی به طول 15-10 سانتیمتر می‌گیرند. قلمه‌ها را در مخلوط‌های سبکی همانند ترکیب پیت موس و خاک برگ و یا ترکیبات مشابه دیگر که سبک هستند و رطوبت را نیز به خوبی حفظ می‌کنند کاشته می‌شود. قبل از کاشت قلمه باید برگ‌های پایین آنرا جدا کرد و یک الی دو برگ کوچک در انتهای قلمه کافی است. قرار گرفتن یک یا دو گره (محل اتصال دمبرگ به ساقه) در زیر مخلوط کاشت به ریشه زایی مناسب کمک می‌کند. بعد از کاشت قلمه‌ها قرار دادن پلاستیک شفاف بر روی گلدان موجب حفظ بهتر رطوبت در اطراف قلمه‌ها می‌شود. روی کیسه را می‌توان دو یا چند سوراخ ریز ایجاد کرد تا تهویه مناسب نیز انجام گیرد. گلدان در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم خورشید قرار گیرد. دمای 20-17 درجه سانتیگراد مناسب است و در چنین شرایطی 5-4 هفته طول می‌کشد تا ریشه‌ها ظاهر شوند. پس از ریشه زایی می‌توان نسبت به جابجایی گیاهان جوان اقدام کرد.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر آبوتیلون با بذر

کاشت بذر روش دیگر تکثیر این گیاه است. بذرها طی 21-3 روز پس از کاشت جوان می‌زنند و اگر شرایط محیطی بخصوص نور مناسب باشد، گیاهان حاصل از بذر سریع رشد می‌کنند. بذرها را می‌توان برای حدود 8 ساعت خیساند تا جوانه زنی آنان بهتر شود. محیط کاشت سبک را می‌توان استفاده کرد و بذرها را بر روی سطح آن قرار داد. لازم نیست روی بذرها پوشانده شود، زیرا به نور برای جوانه زنی نیاز دارند.

انواع گل ابوتیلون

1- ابوتیلون فانوسی
2- ابوتیلون گل گاوپنبه‌ای
3- Indian mallow
4- Abutilon hybridum

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    حشمت
    31 اردیبهشت 1401
    حشمت

    یکی از زیبا ترین گلهایی است که تاحالا دیدم.در شمال کشور رشد زیادی دارند و همیشه گل دارد.در باغچه کاشته شود تبدیل بادیه درخت دو الی سه متری با یک عالمه گل زیبا میشه.فقط تکثیر این گل سخته

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    02 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام دوست عزیز ممنون از این که نظر خود را با ما و همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو به اشتراک میذارین

گزارش اشکال در سایت