نازبو
معرفی گیاه موسی در گهواره یا رهوئو
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گیاه موسی در گهواره یا رهوئو

موسی در گهواره یا رهوئو با نام علمی "Tradescantia spathacea" گیاهی است زیبا از خانواده برگ بیدی که بومی کشور مکزیک می‌باشد. دارای برگ‌های پهن و نیم گوشتی سبز براق با رگه‌های ارغوانی. گیاه آپارتمانی رهوئو یا موسی در گهواره گیاهی بسیار زیبا با نگهداری آسان است که طرفداران بسیار زیادی دارد. به دلیل وضعیت خاص قرار گیری گل‌ها در میان برگ‌ها حتی در انگلیسی هم به آن موسی در گهواره گفته می‌شود. معیار زیبایی این گیاه گل‌های آن نیست بلکه برگ‌های بسیار زیبا با نوارهای سبز و بنفش است که زیبایی چشم‌گیری به آن می‌دهد. رهوئو را می‌توان به عنوان گیاه گلدانی در گلدان‌های معمولی یا سبدهای آویزان کشت کرد و یک گیاه آپارتمانی محسوب می‌شود. با ما همراه باشید تا با شرایط نگهداری رهوئو بیشتر آشنا شوید.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

موسی در گهواره

نام  فارسی: موسی در گهواره
خاستگاه: مکزیک
نام انگلیسی:
Moses in the bullrushe
نام علمی: Tradescantia spathacea
خانواده:   Commelinaceae
نامهای دیگر: رهوئو ، زیپلین ، Rhoeo
 

رهوئو

بیشتر بخوانید  : انواع بیماری‌های قارچی در گیاهان 

نیازهای گیاه موسی در گهواره

آبیاری: تا حدودی به خشکی مقاوم است و آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه و افزایش بیمار‌ی‌های قارچی می‌شود. در روزهای گرم تابستان معمولا 3-2 بار در هفته و در زمستان هفته‌ای یک مرتبه آبیاری کافی است. در روزهای سرد سال در زمان آبیاری بهتر است که از آب ولرم استفاده نمایید. در روزهای گرم نیز با افزایش دما می‌توان با استفاده از عمل غبارپاشی به کاهش دمای گیاه کمک کرد. در شرایطی که درجه حرارت از ۱۶ درجه پایین تر بود اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود.
نور: گیاه زیپلین مکانی با روشنایی کامل تا مکانی نیمه سایه را دوست دارد. نور مستقیم آفتاب را نیز تحمل می‌کند، اما مراقب اشعه‌های سوزان آفتاب در میانه‌های روزهای گرم تابستان بخصوص از پشت شیشه پنجره‌ها باشید، زیرا ممکن است موجب سوختگی برگ‌ها شود. محیط کم نور نیز موجب ضعف و بی‌حال شدن آنان می‌شود.
دما: این گیاه به سرما حساس است، البته دما تا -1 درجه این گیاه را از بین نمی‌برد، اما قطعا آسیب‌هایی را به برگسار آن وارد می‌کند. نشانه‌های سرمازدگی عبارتند از : برگشت برگ‌ها به طرف داخل و تیره و سیاه رنگ شدن آنان. بنابراین بهتر است که دمای هوا در محیط نگهداری این گیاه به زیر 15 نزول نکند. همچنین افزایش دما را تا 21 درجه سانتگیراد ترجیح می‌دهد.
خاک: خاک گلدان رهوئو باید زهکش مناسبی داشته باشد در غیر اینصورت این گیاه دچار پوسیدگی ریشه خواهد شد. برای این گیاه می‌توان مخلوطی از خاک برگ+ کوکوپیت+پرلایت و یا خاک برگ + پیت موس+ خاک معمولی استفاده کرد. منافذ موجود در انتهای گلدان رهوئو، همواره باید باز باقی بماند تا زه‌آب به شکل مناسبی خارج شود، در غیر اینصورت خطر پوسیدگی ریشه گیاه را تهدید می‌کند.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تعویض گلدان: زمانی که ریشه‌های گیاه از منفذ زیرین گلدان بیرون آمد و یا هنگامی که گیاه به دلیل سنگینی برگسار خم شده است می‌توان اقدام به تعویض گلدان و انتقال به گلدانی بزرگتر نمود.

کود دهی: برای کوددهی نیز می توان در طی فصل رشد از کودهایی همانند 10-10-10 به فاصله هر 4-3 هفته یکبار استفاده کرد. تکثیر: تکثیر گیاه رهوئو را می‌توان در فصل بهار توسط تقسیم بوته به راحتی انجام داد و هر قسمت را به شکل گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت. همچنین می‌توان پاجوش‌هایی را که در کنار گیاه مادری وجود دارد در بهار یا تابستان جدا کرد و به عنوان گیاهی جدید مورد استفاده قرار داد. از گیاهانی که به دلیل افزایش سن برگ‌های موجود در پایین ساقه‌ را از دست داده‌اند می‌توان در برنامه‌های تکثیر استفاده کرد.

همچنین بخوانید : مهمترین نکات در آبیاری گیاهان

گیاه زبلین

برای خرید ابزار باغبانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آفات و بیماری های موسی در گهواره

  • کنه تارعنکبوتی از آفات این گیاه است که از شیره گیاه تغذیه کرده و منجر به لکه‌دار شدن و زردی برگ‌های گیاه می‌شود. برگ‌ها ممکن است ریزش کنند و رشد گیاه بسیار کاهش یابد.
  • شته‌ها نیز گاهی مشکلاتی را ایجاد می‌کنند. بجز استفاده از شیره گیاه و کم رنگ شدن برگسار و ضعف رشد گیاه، ماده چسبناک به نام عسلک تولید می‌کنند که موجب چسبنده شدن سطح برگسار گیاه می‌شود.
  • همچنین شته‌ها توانایی انتقال برخی از بیماری‌های ویروسی را نیز دارند. بیماری‌های ویروسی منجر به بدشکلی و کوتاهی برگسار گیاه می‌شوند، لکه برگی قارچی یکی از بیماری‌های شایع این گیاه است. در سطح پایینی برگ‌ها نواحی کوچک، سبز و آبدار بوجود می‌آید. لکه‌ها بزرگ و قهوه‌ای رنگ می‌شوند و ممکن است برگ‌ها بدشکل نیز بشوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ساسان
    24 آذر 1401
    ساسان

    سلام. وقت شما بخیر من این گیاه رو پشت پنجره ای قرار دادم که بالای پنجره سایه بان هست و میشه گفت نور نسبتا خوبی میگیره. آبیاریش رو بسته به خشک شدن خاک انجام میدم. اما متاسفانه زیر برگ ها، بنفش خیلی کمرنگ هست، رشد به شدت کندی داره و برگ هاش از نوکشون شروع به زرد شدن و پژمرده شدن کردن. بقیه گیاه های کنارش، حالشون خوبه و رشد خوبی دارن... بنظرتون مشکلش چیه؟

  • پاسخ
    Melika
    15 شهریور 1401
    Melika

    سلام من گیاهم سر برگاش حالت سوختگی پیدا میکنه و کم کم ادامه پیدا میکنه سیاه میشه و تا ته میره مشکلش از چیه باید چیکار کنم

  • پاسخ
    ناشناس
    03 تیر 1401
    ناشناس

    سلام. گل موسی در گهواره ی من برگهای جدیدش حالت دو رنگ دارد یعنی سبز پررنگ و خط هایی از سبز کم رنگ حالت ابلق. ایا این نشانه مشکلی در گیاه هست یا نه؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    08 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام شرایط نگهداریش به چه صورته؟ نور کافی دریافت میکنه؟ کوددهی میشه؟

  • پاسخ
    ناشناس
    16 خرداد 1401
    ناشناس

    سلام ایا میشود گیاه موسی در گهواره را در حیاط وزیر سایه درخت نگهداری کرد

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    24 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام گیاه موسی در گهواره به نور زیاد ولی غیر مستقیم نیاز داره اگه توی سایه مطلق نگهداری کنید باعث بی رنگ شدن برگها میشه

  • پاسخ
    ناشناس
    04 آبان 1400
    ناشناس

    ایا میشود از طریق ساقه قلمه بزنیم بدون اینکه ریشه داشته باشه؟

  • پاسخ
    M.kh
    06 آذر 1400
    M.kh

    سلام من رهوئو داشتم شکست و دوباره لز بغلش رشد کرد حالا این گیاه جدید ساقه خیلی نازکی داره الانم نمیدونم چرا برگاش حالت پژمرده رو ب پایین افتاده و نرم شده

  • پاسخ
    ناشناس
    19 فروردین 1400
    ناشناس

    بسیار ممنون از راهنمایی تون

  • پاسخ
    ش.م
    03 اسفند 1399
    ش.م

    با سلام. ۴ روز پیش این گیاه را تهیه کردم.بعد ۳ روز برگهای آن دچار سوختگی شد و به سمت پایین خم شده است. آیا این گیاه کاملا از بین رفته است؟ لطفا راهنمایی کنید.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو اگر خاکش رو عوض کردید میتونه به این دلیل باشه،

  • پاسخ
    Kipa
    26 شهریور 1398
    Kipa

    سلام. خشک شدن سر برگها و پاره پاره شدن برگ های قدیمی تر به چه علت هست. ممنون از شما

  • پاسخ
    ناشناس
    12 دی 1399
    ناشناس

    منم همین سوال رو دارم

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    29 شهریور 1398
    ابوالفضل یاوری

    کمبود رطوبت

  • پاسخ
    m
    15 فروردین 1398
    m

    سلام من یه گل موسی در گهواره دارم که ساقش به علت نگهداری اب در خاک پوسیده و جدا شد. خواستم بپرسم میتونم این ساقه رو مجدد تکثیر و نگهداری کنم؟ باید توی آب بزارم تا ریشه بزنه یا مستقیم توی خاک بکارمش؟ ممنون از پاسخ و راهنمایتون

  • پاسخ
    ناشناس
    09 اردیبهشت 1400
    ناشناس

    سلام بذار تو آب سریع ریشه میزنه بعد به خاک منتقل کن

  • پاسخ
    ناشناس
    19 فروردین 1400
    ناشناس

    بسیار عالی

  • پاسخ
    مهدیه
    07 دی 1397
    مهدیه

    سلام برگ‌های زیپلین قهوه ای بشه نشانه چیه؟

  • پاسخ
    رزا
    01 فروردین 1397
    رزا

    بسیار خوب

  • پاسخ
    یاسمین
    26 آبان 1400
    یاسمین

    سلام بعدازگلدهی باباقی مانده گل بایدچه کرد آون روجداکنیم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    29 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بله بهتره جدا کنید.

گزارش اشکال در سایت