نازبو
معرفی گیاه سدوم
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گیاه سدوم

سدوم ساکولنت کم توقع و مقاومی است که به راحتی می‌توان در محیط‌های مختلف از آن نگهداری کرد و دارای برگ‌های گوشتی رنگین است که آن را مناسب نگهداری در گلدان به عنوان گیاه زینتی می‌سازد. تکثیر آسان، رشد سریع و تنوع بالا از دیگر مزیت‌های سدوم‌ها می‌باشد.

نام  فارسی: سدوم
خاستگاه: مکزیک
نام انگلیسی: stonecrops
نام علمی: SEDUM RUBROTINCTUM
خانواده: CRASSULACEAE  - کراسالاسه
نامهای دیگر: گل ناز - ناز - Jelly Bean - Pork,Beans - سدوم مکزیکی

سدوم با نام علمی "SEDUM RUBROTINCTUM" بومی کشور مکزیک است. حدود 600 گونه در این خانواده وجود دارد که همگی برگ‌های گوشتی و آبدار دارند و معمولاً در تابستان تا پاییز شکوفا می‌گردند. توجه به ارتفاع این گیاه می‌توان آنان را در دو گروه قرار داد:
1- کم ارتفاع که معمولاً حدود 5 سانتیمتر ارتفاع دارند و به عنوان گیاهان کف پوش و خزنده  استفاده می‌شوند و از گیاهان مناسب باغ‌های صخره ای هستند.
2- بلند  با ارتفاع حدود 30 سانتیمتر. برگ گیاهان سدوم قابل خوردن هستند و برخی از گونه ها به این دلیل معروف شده اند که عبارتند از: Sedum reflexum که با نام‌هایی همانند "prickmadam"و "stone orpine"و"crooked yellow stoncrop" نیز نامیده می‌شوند و بخصوص در انگلستان از برگ آن‌ها در سالاد استفاده می‌شود و رقم دیگر سدوم  Sedum divergens است که با نام "spreading stonecrop" شناخته می‌شود.

 

انواع سدوم و مشخصات آن‌ها

1- Goldmoss sedum) S. acre) سدوم اکر :

سدوم S. acre

دارای برگ‌های کوچک خزه مانند به رنگ سبز روشن است. گل‌های آن زرد رنگ و در اواخر بهار ظاهر می‌شود. ساقه‌های رونده آن شاخه‌های کوتاهی به طول ۵ تا ۵/۷ سانتی‌متر تشکیل می‌دهند. این گیاه می‌تواند برای پر کردن فضای خالی بین سنگفرش‌ها و در میان صخره‌ها و یا پوشاندن سطوح کوچک به کار رود.

 

2- S. album:

سدوم S. album

دارای برگ‌ها به تقریب استوانه‌ای شکل به طول ۵/۱ سانتی‌متر است که گاهی به سرخی می‌گرایند. خوشه‌هایی از گل‌های سفید متمایل به صورتی در اوایل تابستان در بالای برگساره ایجاد می‌شود.

برای خرید کود آهن مایع به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

3- S. anglicum:

سدوم S. anglicum

دارای برگساره سبز تیره و خزه مانند است که گل‌های سفید متمایل به صورتی آن در بهار ظاهر می‌شود.

4- S. linear:

سدوم S. linear

این گونه بومی ژاپن بوده و تا ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. برگ‌های باریک به طول ۵/۲ سانتی‌متر به رنگ سبز روشن تشکیل می‌دهد (رقم ‘Variegatum’ دارای برگ‌های با حاشیه سفید است). خوشه‌هایی از گل‌های زرد در اواخر بهار و اوایل تابستان روی این گیاه ظاهر می‌شود.

 

5- S. spurium سدوم سپوریوم :

سدوم S. spurium

این گونه بومی شمال ایران ترکیه و منطقه قفقاز هستش و دارای برگ‌های گرد و ضخیم به طول و پهنای ۵/۲ سانتی‌متر است که روی ساقه‌های رونده آن به شکل طوقه‌ای و کم‌ تراکم تشکیل می‌شود. خوشه‌های متراکمی از گل‌های صورتی در اواخر تابستان ظاهر می‌شود. رقم رایج آن ‘Dragon Blood’ است که دارای برگ‌های برنزه و گل‌های قرمز صورتی است.

6- S. confusum:

سدوم S. confusum

دسته‌هایی از ساقه‌های پهن‌شونده رو به بالا به ارتفاع ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر تشکیل می‌دهد. برگ‌های زبان مانند آن به طول حدود ۴ سانتی‌متر به رنگ سبز روشن و براق بوده که به صورت دسته‌های طوقه‌ای به سمت انتهای ساقه‌ها تشکیل می‌شوند. گل‌های بهاره آن به رنگ زرد و در خوشه‌های متراکم تشکیل می‌شوند.

7- S. sediform:

سدوم S. sediform

بومی مدیترانه بوده و دارای برگ‌های باریک و ضخیم به رنگ آبی خاکستری و به طول حدود ۴ سانتی‌متر است که نزدیک همدیگر روی ساقه‌هایی که ارتفاع آن‌ها ممکن است به ۴۰ سانتی‌متر برسد، تشکیل می‌شوند. گل‌های تابستانه آن به رنگ سفید متمایل به سبز است.

8- S. reflexum:

سدوم S. reflexum

مشابه گونه قبل بوده اما طول برگ‌های آن کوتاه‌تر (۵/۲ سانتی‌متر) و گل‌ها زرد رنگ است.

9- S. rubortincum سدوم قرمز :

سدوم S. rubortincum

دارای برگ‌های استوانه‌ای به طول حدود ۵/۲ سانتی‌متر است که به طور محکم روی ساقه‌های خزنده تشکیل شده و پوششی به ارتفاع ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر تشکیل می‌دهند. هر برگ سبز در انتها به رنگ قهوه‌ای متمایل به قرمز است. برگساره ممکن است در آفتاب کامل به طور کامل به رنگ قرمز برنزه درآید. گل‌های بهاره، به رنگ زرد با ته رنگ قرمز است.

10- S.ternatum :

سدوم S.ternatum

رنگ این گل سفید است و فصل گلدهی آن بهار است. معمولاً تا ارتفاع 8 سانتیمتر رشد می‌کند. این گل به صورت رشد عرضی سالانه 20-15 سانتیمتر رشد می‌کند. رنگ برگسار آن سبز است و  رنگ زمستانه آن خزندار است.

برای خرید ابزار باغبانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

11- sedum rocky سدوم سنگی : 

سدوم سنگی

این گیاه به نور غیرمستقیم اما زیاد نیاز دارد. در مکان‌های سایه و کم نور به هیچ عنوان امکان نگهداری از آن نیست. دمای بین ۱۰ درجه تا ۵۰ درجه را تحمل می‌کند. برخلاف کاکتوس‌ها ساکولنت‌ها آب بیشتری نیاز دارند، بنابراین یکی دو روز بعد از خشک شدن سطح خاک آبیاری کنید.

12- سدوم مینیاتوری :

سدوم مینیاتوری

این سدوم یکی از زیباترین و پرطرفدارترین انواع این گیاه است. همه سدوم‌ها برگ‌های گوشتی و آبدار دارند، ولی ویژگی منحصر به فرد این سدوم شکل برگ‌ها است. برگ‌ها دارای اندازه خیلی کوچک هستند و مانند یک توپ کوچک در کنار هم جمع شده اند. رنگ برگ سدوم‌ها تنوع زیادی دارد، اما برگ‌های این گونه سبز رنگ هستند.

 

نگهداری سدوم و نیازها

سدیوم‌ها واریته های مختلف دارند که این گیاهان را می‌توان از نواحی کوهستانی تا نواحی ساحلی پیدا کرد، بسیاری از نیازهای این گیاهان همانند یکدیگر است.
آبیاری: سدوم‌ها گیاهان کم توقعی هستند که می‌توانند شرایط خشکی بستر کاشت را تا حدود قابل توجهی تحمل کنند و خاک‌های مرطوب را نمی‌پسندند در طی فصول بهار و تابستان گیاه را آب دهید، اما آبیاری را در طی زمستان کاهش دهید پوسیدگی گیاه به دلیل آبیاری بیش از اندازه یکی از دلایل اصلی از بین رفتن آنان در محیط خانه است اما این مسئله نباید منجر به آبدهی کم و خشکی دادن به گیاه شود که در این صورت برگ‌ها چروکیده و کوچک می‌شوند، زیرا گیاه از ذخایر آب داخل برگ‌ها استفاده خواهد کرد ادامه این شرایط موجب ریزش برگ‌ها خواهد شد. بنابراین بهتر است که سطح خاک را بررسی کنید و زمانی که متوجه خشکی بستر کاشت شدید گیاه را آب بدهید.
نور: اغلب نور دوست هستند و حداقل ۴ ساعت نور مستقیم به رشد آنان کمک می‌کند، برخی از ارقام نیز مکانی نیمه سایه یا به بیان دیگر 4-3 ساعت نور آفتاب را دوست دارند به هر حال هیچ یک از انواع سدوم در مکان سایه رشد خوبی نخواهد داشت.
دما: برخی از این گیاهان هوای سرد را به خوبی تحمل می‌کنند و برخی به این شرایط حساس هستند به عنوان مثال برخی سدوم‌ها دما را تا ۶- تحمل می‌کنند، حتی نمونه‌ای مانند sedum linear variegatum می‌تواند سردی هوا را تا ۱۷- درجه سانتی‌گراد تحمل کند در حالی که بعضی انواع در دمای زیر ۵ درجه سانتیگراد از بین خواهند رفت. نمونه Morganianum و sieboidii mediovariegatum که از سدوم‌های محبوب و زینتی هستند، در طی تابستان دمای ۱۸-۲۱ و در زمستان دمای حدود ۴-۵ درجه سانتی گراد را تحمل می‌کنند، اما مکان گرم‌تر در طی زمستان برای آنان مناسب است.
خاک: سدوم به خاکی سبک با زهکش بسیار خوب نیاز دارد و خاک‌های فقیر را تحمل می‌کند در واقع خاک‌هایی که بسیار غنی از مواد غذایی است از جمله عوامل رشد نامناسب این گیاه است. وجود رس در خاک که موجب سنگین شدن خاک می‌شود یکی از دلایل عدم رشد مناسب این گیاه است، از جمله ترکیبات بستر کاشت این گیاه یک قسمت پیت ماس + یک قسمت شن یا ۶۰ ماسه، ۳۰ پیت ماس، ۱۰ درصد ورمی کمپوست، بستر کاشتی با عمق ۳۰ تا ۳۷ سانتیمتر برای این گیاه مناسب است، برای تقویت گیاه می‌توان در هر بهار لایه نازکی از کمپوست در اطراف گیاه پخش کرد تا به تدریج از مواد غذاییان استفاده کند.
کوددهی سدوم : برای کوددهی می‌توان از کودهای ۲۰٫۲۰٫۲۰ از بهار تا اول پاییز سه هفته یکبار و برای گیاهان جوان از کودهای با میزان نیتروژن کمتر استفاده کرد این گیاه در صورت غنی بودن خاک نیاز به کوددهی زیاد ندارد. کوددهی زیاد به منظور تحریک گیاه به رشد موجب پوسیدگی گیاه و از بین رفتن آن می‌شود، زمانی که ریشه‌های گیاه از منافذ زیر گلدان بیرون بیاید، می‌توان گلدان را تعویض کرد.

برای خرید پکیج بذر کاکتوس گنبدی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر ساکولنت سدوم

تکثیر ساکولنت سدوم

این گیاه با بذر، قلمه برگ، قلمه ساقه و تقسیم بوته تکثیر می‌شود بدرها را می‌توان در بستر پیت ماس کاشت. قلمه زدن سدوم: در تکثیر سدوم به روش قلمه، ساقه می‌تواند پنج سانتی و حاوی یک برگ باشد، اما قلمه ساقه به طول ۸ تا ۱۰ سانت که حداقل ۳ برگ دارد زودتر ریشهه خواهد داد دو برگ آخر را نیز از نیمه قطع کنید و یک برگ انتهایی باشد با این کار سطح به خیر در قلمه کاهش می‌یابد و در طی روند ریشه زایی آب کمتری را از دست می‌دهد، از دست دادن آب قلمه‌ها یکی از دلایل عدم ریشه زایی آنان است طوری قلمه را در بستر کاشت (پیت ماس و شن) قرار دهید که حتماً یک گره (ناحیه اتصال برگ به ساقه) درون خاک قرار گیرد، محیط کاشت و هوای اطراف قلمه مرطوب نگه داشته شود، اگر محل نگهداری گلدان قلمه خشک است بهتر است روی بستر کاشت با پلاستیک پوشانده شود تا رطوبت حفظ شود. ریشه زایی قلمه ۶-۸ هفته طول می‌کشد.

برای خرید خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر به روش تقسیم بوته: گیاهان بزرگ‌تر را که دچار ازدحام بوته شده‌اند، می‌توان با تقسیم بوته در پاییز و یا اوایل بهار تکثیر کرد تقسیم بوته روشی است که هر ۴-۵ سال با توجه به ازدحام برگسار انجام می‌شود.
تکثیر سدوم با برگ : در تکثیر به روش قلمه برگ برگ‌ها را از انتهای متصل به ساقه به دقت جدا کرده (به راحتی با دست جدا می‌شود) و بعد از یک روز استراحت در مکان سایه روی سطح خاک نرم و مرطوب (مخلوط پیت ماس و ماسه) قرار دهید جوری که قسمت روی برگ به طرف بالا باشد، سطح بستر را همواره با کمک افشانه مرطوب نگه دارید (مرطوب نه خیس) بسته به دما و رطوبت محیطی یک هفته تا ده روز طول می‌کشد که برگ‌ها در خاک ریشه دوانده و شروع به برگ دهی کنند، قد جوانه‌های حاصل از تکثیر به هشت تا ده سانت رسید اقدام به کشت قلمه برگ در بستر مستقل کنید.

هرس: این گیاه را می‌توان پس از اتمام گلدهی هرس کرد و ساقه‌های اضافی مخصوصاً آنها که مرکز گیاه را شلوغ کرده‌اند یا ساقه‌هایی که بیش از اندازه بلند شده‌اند را کوتاه کرد، اما اگر شدت این عمل در این مقطع زمانی زیاد باشد گیاه شوکه خواهد شد بنابراین اگر می‌خواهید سدوم را هرس شدید کنید تا پاییز صبر کنید آن زمان نیز ۳۰ تا ۵۰ درصد از ساقه را باقی گذاشته بقیه را هرس کنید البته این عمل موجب به تعویق افتادن گلدهی سال آینده می‌شود اما گیاه ساقه‌های جوان تولید می‌کند که به زیبایی آن می‌افزاید.

جهت خرید پیت ماس و خرید ورمی کمپوست به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آفات سدوم و بیماری‌ها

1- لکه برگی سدوم بر اثر فعالیت قارچ‌هایی همانند انتراکتوز. سرکوسپورا و سپتوریا در شرایط آبیاری زیاد این گیاه و عدم مناسب بودن زهکش بستر کاشت ایجاد می‌شود، در اثر این بیماری لکه‌های سیاه خاکستری و یا قهوه‌ای رنگی بر روی برگ‌ها شکل می‌گیرد و می‌تواند در ابتدا برگ‌ها و سپس تمامی گیاه را از بین ببرد، اگر چه با بهبود و مناسب کردن شرایط محیطی می‌توان احتمال شیوع این بیماری را کاهش داد اما در مواردی که این بیماری در حال پیشرفت است باید از سموم قارچ‌کش مناسب استفاده کرد.

2- پوسیدگی ریشه: با قارچ‌های ریزوکتونیا و یا فوزاریوم باعث سیاه و قهوه‌ای شدن از بین رفتن ریشه و قسمت‌های پایین ساقه می‌شود. همچنین ممکن است زخم‌های آبداری در نزدیکی سطح خاک بر روی ساقه تشکیل شود، مصرف قارچ‌کش‌ها در این بیماری مؤثر نیست و باید گیاه آلوده را از بین برد.

3- کپک خاکستری توسط قارچ botrytis cinerae از دیگر بیماری‌هایی است که در سطح قسمت‌های مختلف گیاه پوشش خاکستری رنگ به وجود می‌آورد، هوای سرد و مرطوب آن را تشدید می‌کند. رعایت مسائل بهداشتی، بکارگیری بستر کاست تمیز و ضد عفونی شده از جمله روشهای جلوگیری از شیوع بیماری است، می‌توان در صورت ازدحام از سموم قارچ کش استفاده کرد.

4- سفیدک پودری: از بیماری‌های دیگر قارچی است که بر سطح برگ پوششی از پودری نرم و سفید رنگ ایجاد می‌کند، علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی و ایجاد شرایط مناسب محیطی برای کاهش فعالیت این قارچ از قارچ‌کش‌های مناسب نیز می‌توان استفاده کرد.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

قلمه زدن سدوم

5- بیماری زنگ با عامل puccinia نقاط کوچک زرد رنگی بر روی گیاه ایجاد می‌کند و گیاه کوتاه قامت باقی می‌ماند امکان استفاده از قارچ‌کش برای مبارزه با این بیماری وجود دارد.
6- بیماری پوسیدگی ساقه: موجب زرد شدن برگهای پایین گیاه و سپس مبتلا شدن سایر قسمت‌ها و پژمردن گیاه و از بین رفتنان است در قسمتت طوقه گیاه می‌توان توده‌ای سفید رنگ را مشاهده کرد، از بین گیاهان آلوده و استفاده از مخلوط کشت خاکی جدید از جمله راهکارهای مبارزه با این بیماری است.
7- فعالیت شته‌ها موجب زرد و یا قهوه‌ای شدن برگ‌ها بد شکلی آنها خواهد شد، به دلیل تولید ماده چسبناک عسل برگ‌ها چسبناک شده و در موارد شدید ریزش برگ‌ها روی می‌دهد.

8- شپشک آرد آلود نیز گاهی مشکلاتی را برای این گیاه ایجاد می‌کند که موجب زردی و ریزش برگ‌ها و ضعف رشد گیاه خواهد شد.
9- راب‌ها و حلزون‌ها می‌توانند از قسمت‌های مختلف گیاه تغذیه کنند و موجب سوراخ شدن برگ‌ها و یا ساقه گل شوند فعالیت راب‌ها و حلزون‌ها در خاک‌هایی مرطوب و غنی از مواد غذایی بیشتر است.
10- گلدهی اندک و بلند شدن بیش از اندازه ساقه همراه با نازکی آنان نشانه خاک غنی و یا کوددهی بیش از اندازه است در اینن موارد تعویض خاک بهترین راهکار است.
11- مرگ ناگهانی گیاه مخصوصاً در واریته‌هایی که به عنوان کف پوش استفاده می‌شود، مواقعی که ازدحام شاخه زیاد است روی می‌دهد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    اشکان
    18 فروردین 1401
    اشکان

    سلام.من سدوم مولتی سپس دارم. حدود یه ماه پیش گلدانش رو عوض کردم و اوایل مشکلی نداشت. الان یک هفته است که ساقه هاش می‌شکنه و تنه اصلیش سیاه و چروک میشه. از قسمت های سالم تنه بریدم الان چیکار کنم؟ سالم ها رو چطور بکارم که پوسیده نشه؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    30 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام اگه ساقه سیاه شده بخاطر پوسیدگی ریشه هست. قلمه های سالم رو توی ترکیب شن و پیت ماس بکارید ریشه زدن قلمه ها یکی دو ماه طول میکشه نباید زیاد آبیاری کنید وگرنه دوباره قلمه ها می پوسن

  • پاسخ
    آرمان
    22 آذر 1400
    آرمان

    سلام سدوم من شبیه نوع confusum هستش ولی مطمین نیستم چون برگاش اصلا براق نیست و سبز تیره هم هست

  • پاسخ
    فاطمه
    26 تیر 1400
    فاطمه

    سلام سدوم من سنگی هست برگاش خشک شده و لکه هایی مثل زخم هست روی گیاه ب رنگ خاکستری باید چی کارش کنم ؟! خاکشم عوض کردم میشه بهم بگین چی کار کنم؟!

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام از قارچکش استفاده کنید.

  • پاسخ
    عرفانی
    14 اردیبهشت 1400
    عرفانی

    بسیار عالی بود

  • پاسخ
    عرفانی
    14 اردیبهشت 1400
    عرفانی

    ممنونم بسیار عالی بود

  • پاسخ
    Ppppp
    27 دی 1399
    Ppppp

    سلام من سدوم قرمز دارم حالش خوب بود اما از وقتی که گذاشتم پشت پنجره شمالی برگای یکی از ساقه هاش داره سیاه میشه باید چیکار کنم ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو در صورتی که دما خیلی پایین نیست، از قارچکش مناسب استفاده کنید،، جهت خرید سم به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    فاطمه
    21 آذر 1399
    فاطمه

    سلام من سدوم قرمز دارم داره از پایین چوبی میشه منتها برگهاش همچنان بهش وصله حتی اون قسمت چوبی هم برگ داره ولی دارن چروک میشن حدودا دوهفته پیش گلدونشونو عوض کردم چهار تا ساکولنت مختلف بود که این یکی اینطوری شد بقیه سالمن نور کافی و حتی زیاد دارن و ابیاری شونم منظمه هفته ایی یکبار

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام فاطمه عزیز چروک شدن سدوم و بطور کلی کاکتوس ها دلایل متعددی میتونه داشته باشهه، خواب زمستانی برای گیاه شما احتمال بیشتری داره، همچنین کم آبی و آفت ها هم میتونه دلیل این مورد باشه

  • پاسخ
    فهیمه
    18 آبان 1399
    فهیمه

    سلام وقت بخیر من سدوم کاجی دارم که حدود ۱ ماهه خریدم. اوایل برگ هاش خوب بود اما الان برگ هاش جمع شده و تو هم رفته. باید چیکار کنم تا مثل قبل بشه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام فهیمه عزیز گیاه رو از دید آفت بررسی کنید.

  • پاسخ
    Sss
    05 آبان 1399
    Sss

    سلام وقتتون بخیر.من سدوم کاجی خریدم یکماهی میشه در اتاق وسایه نگهداری میکنم فقط برگاشو اسپری میکنم خاکش هم خاک برگه.الان ساقه هاش افتاده وبیحال شدن دیگه اون ایستادگی سابق رو نداره انگار داره از بین میره.چیکار باید بکنم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    05 آبان 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو خاک برگ خالی براش مناسب نیست، از دسته ساکولنت هاس و باید خاک استاندارد براش تهیه یا خریداری کنید، بی حالی گیاه میتونه به دلیل کمبود نور یا رطوبت باشه، جهت خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    الهام
    24 مهر 1399
    الهام

    سلام سدم من از نوع سنگی هستش. اما برگ هاش کاملا چروک شدن و ساقه اش به رنگ کرم در اومده و خشک شده . اما ساقه های قسمت بالایی اش انگاری هنوز جون دارن. برای از بین بردن چروکی هاش چیکار کنم ؟؟

  • پاسخ
    الهام
    01 مرداد 1400
    الهام

    سلام گیاه من سدم کاجی هستش وقتی خریدم تمام برگای روش باز بودن ولی بعد چند مدت گلدونش رو عوض کردم برگاش جمع شدن و بسته یک ماه گذشته از عوض کردن گلدونش

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 مرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه شوک شده، صبوری کنید و رطوبت محیطی رو بالا ببرید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام الهام عزیز گیاه رو از حیث آفت و پوسیدگی ریشه بررسی کنید و همچنین از قارچ کش مناسب استفاده کنید.

  • پاسخ
    علیرضا
    30 مرداد 1399
    علیرضا

    سلام سدوم راکی دارم من داخل تراریوم هستش از وقتی گرفتمش گلش پژمورده شده و چروکی ولی گل بالاییش سر حال و خوبه هفته ای 2 بار هم اب بهش میدم مشکلش چیه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام علیرضای عزیز چروک شدن برگ سدوم بیشتر به دلیل خشکی و کم آبیه

  • پاسخ
    parisa
    30 فروردین 1399
    parisa

    سلام سدم من از نوع سنگیه ولی اصلن نمیدونم چجوری باید قلم بزنم و بکارم تو یه گلدون دیگه و هرسری اینکارو میکنم خشک میشه و از بین میره چجوری باید قلم بزنم و تکثیر کنم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام پریسای عزیز قلمه زدن سدوم: در تکثیر سدوم به روش قلمه، ساقه می‌تواند پنج سانتی و حاوی یک برگ باشد اما قلمه ساقه به طول ۸ تا ۱۰ سانت که حداقل ۳ برگ دارد زودتر ریشهه خواهد داد دو برگ آخر را نیز از نیمه قطع کنید و یک برگ انتهایی باشد با این کار سطح به خیر در قلمه کاهش می‌یابد و در طی روند ریشه زایی آب کمتری را از دست می‌دهد از دست دادن آب قلمه‌ها یکی از دلایل عدم ریشه زایی آنان است. لطفا قسمت تکثیر سدوم رو از مطلب بالا مجددا مطالعه کنید، برای بستر از خاک سبک استفاده کنید، جهت خرید خاک به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    فرزانه
    26 فروردین 1399
    فرزانه

    با سلام .من یک سدوم مالتیسپز دارم که چند مدت پیش گلدونش رو عوض کردم الان چند وقتی که برگ های پایین ساقه زرد شده و خشک میشه و فقط قسمت بالا سبز هستش البته گلدونم پشت پنجره جنوبی قرار داره

  • پاسخ
    Sss
    06 آبان 1399
    Sss

    سلام من سدوم کاجی خریدم الان خیلی بی حاله وشاخه هاش آویزون شده ومیشکنه چرا؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو این مشکل بیشتر به دلیل پوسیدگی ریشه یا کمبود بیش بود آبیاری رخ میده، از زهکشی مناسب خاک اطمینان حاصل کنید.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مطلب جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام انتقال را مطالعه کنید و ار قطره محرک رشد استفاده نمایید.

  • پاسخ
    سجاد
    01 فروردین 1399
    سجاد

    سلام سدوم من از نوعpalmeri هستش ولی برگش دارد میرزد و شرایط نگهداری برایم بنویسید

  • پاسخ
    رومینا
    27 اردیبهشت 1401
    رومینا

    سلام سدوم منیاتوری من یکی یکی خشک شدن و فقط یه شاخه‌ش الان مونده آبیاری کم و زیاد نداشتم و جلوی پنجره بوده دلیلش چی میتونه باشه؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    30 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام باید از لحاظ آفت چک بشه همچنین خاکش باید زهکشی کافی داشته باشه وگرنه آب رو توی خودش نگه میداره و باعث پوسیدگی ریشه و از بین رفتن گیاه میشه آب نباید زیر گلدون جمع بشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام پوسیدگی گیاه به دلیل آبیاری بیش از اندازه یکی از دلایل اصلی از بین رفتن آنان در محیط خانه است اما این مسئله نباید منجر به آبدهی کم و خشکی دادن به گیاه شود که در این صورت برگ‌ها چروکیده و کوچک می‌شوند زیرا گیاه از ذخایر آب داخل برگها استفاده خواهد کرد ادامه این شرایط موجب ریزش برگها خواهد شد بنابراین بهتر است که سطح خاک را بررسی کنید و زمانی که متوجه خشکی بستر کاشت شدید گیاه را آب بدهید. جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید : دلیل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

  • پاسخ
    پریسا
    23 شهریور 1398
    پریسا

    سلام سدوم من ازنوع album هستش ولی ریشش خشک شده.چیکار کنم که دوباره احیا بشه؟

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    24 شهریور 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام معمولا بعد از خشک شدن ریشه گیاه عملا از بین رفته ولی اگر چیزی بتونه کمک کنه در درجه اول کاور کردن و رطوبت محیطه و بعد از اون قطره محرک رشد، ولی مجدد تکرار میکنم اگه ریشه از بین رفته احتمال کمی برای احیا شدنش وجود داره

گزارش اشکال در سایت