نازبو
معرفی گیاه سیکاس
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گیاه سیکاس

سیکاس گیاهیست مقاوم که هم در آپارتمان و هم در فضای خانه قابل نگهداری است و به دلیل رشد کم، گیاهی نسبتا گران و از نظر زیبایی و جلوه گیاهی لوکس و تشریفاتی به حساب می‌آید و همچنین در باغچه کاری و زیبایی فضای سبز باغ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مشخصات گل سیکاس:

سیکاس با نام علمی "Cycas Revoluta" بومی ژاپن بوده و اغلب زینت بخش سالن‌های بزرگ، ادارات، مکان‌های تجاری و خانگی است و گونه رولتا در ایران از دیگر انواع آن متداول‌تر و محبوب‌تر و شناخته شده‌تر است و یکی از بزرگترین‌های این گونه در باغ گیاه شناسی کیو KEW در انگلستان نگهداری می‌شود.

از برگ‌های زیبا و سبز گیاه سیکاس جهت تزیین دسته گل، تاج گل و عید پاک در سراسر جهان استفاده می‌شود و چون این گیاه در سال در هر نوبت گل دهی، حدود ۲۰ تا ۴۰ برگ می‌دهد برگ این گیاه نسبت به گیاهان دیگر نیز قیمتی است. این گیاه دارای سرعت رشد بسیار کم و عمر طولانی می‌باشد.

نوع سیکاس رولوتا که در ایران و عمدتاً در شمال ایران کشت می‌گردد، دارای برگ‌های سبز پررنگ است. برگ‌ها به صورت متحدالمرکز معمولاً در اردیبهشت همه با هم به یکباره ظاهر می‌گردند و در صورت مهیا بودن شرایط از نظر رطوبت و دما در شهریور نیز برگ دهی می‌نمایند. همچنین رنگ میوه سیکاس از خاکستری به نارنجی متمایل می‌گردد.

جهت خرید بذر بونسای و بذر درخت به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

نکته: سیکاس درخت دو پایه‌ای است(سیکاس نر و سیکاس ماده) و پایه نر دارای کیسه محتوی گرده گل و گیاه ماده دارای تخمدان است. برگ‌های پایه نر کوتاه، پهن و کلفت بوده و در سطح زیر آن چندین کیسه گرده وجود دارد که بوسیله یک شکاف طولی مقدار بسیار زیادی گرده گل به خارج می‌ریزند. برگ‌های پایه گل سیکاس ماده مسطح است و از کرک‌های خرمایی رنگ پوشیده شده و در سطح بالایی آنها شرابه ای انگشت مانند یا دندانه دار می‌باشد.

AC640C7C148182E99E167837BD770512

شرایط نگهداری سیکاس در آپارتمان

دمای مناسب سیکاس: دما قابل تحمل برای نخل سیکاس در حدود ۲۴+الی ۱- سانتیگراد می‌باشد. برای نگهداری سیکاس در زمستان توجه کنید که اگر دما از ۱- درجه کمتر شود امکان دارد گیاه از بین برود. ولی اگر نرم شود باز هم امکان بهبودی آن وجود دارد. بارش تگرگ سبب ایجاد لکه‌های زرد رنگ به صورت نقطه ای بر روی سطح برگچه‌ها می‌گردد.

میزان آبیاری سیکاس : این گیاه به کم آبی مقاوم است زیرا ساقه آن آب را در خود ذخیره می‌کند و در زمان کمبود آب از آن استفاده می‌کند. آنرا زمانی آب دهید که سطح خاک تا عمق 5-2 سانتیمتری خشک شده باشد.

اگر در گلدان کاشته می‌شود اجازه دهید هر دفعه که خاک گلدان سیکاس خشک شد، آنرا را آبیاری کنید این گیاه دوست ندارد خاکش دایم خیس باشد، ولی برعکس اگر در خاک کاشته شده باشد خشکی را نیز می‌تواند تحمل کند، ولی در باغ در فصل تابستان که هوا گرم است، هفته‌ای ۲ بار هم می‌توان آب داد. نکته مهم درباره نحوه آبیاری نخل سیکاس این که هرگز روی برگ‌ها گیاه آبپاشی نکنید زیرا باعث پوسیدن گیاه می شود.

نور مناسب برای سیکاس : نور مورد نیاز سیکاس نور مستقیم خورشید است، ولی خود را با محیط داخل اتاق نیز تطبیق می‌دهد به طوری که چند ساعتی از نور صبح یا غروب آفتاب به آن بتابد. همچنین زمانی که برگ‌های تازه و جوان گیاه که نرم و لطیف هستند ظاهر می‌گردد تا دو هفته‌ای که به خود حالت سخت و خشنی بگیرد، یکی از حساس‌ترین دوران برای سیکاس است. زیرا کوچکترین ضربه به برگچه‌ها و همچنین فعالیت بیش از حد حشرات نیز می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.

در طول این دوره براثر عاملی به نام نورگرایی اگر برگ‌ها در محیطی پرنور ظاهر شوند، به دلیل شدید بودن نور، برگ‌ها کوتاه می‌مانند، ولی در غیر این صورت برگ‌ها بلند با فاصله زیاد بین برگچه‌ها می‌گردد. در ضمن براساس تجربه افزایش آبیاری در دوران برگ دهی گیاه سبب بهبود برگ‌دهی و رشد و نمود آن‌ها می‌شود البته به اندازه کافی!

بیشتر بخوانید : معرفی کالادیوم

رطوبت مناسب سیکاس : میزان رطوبت مورد نیاز خاک این گیاه باید از کمی مرطوب و تر تا خشک باشد البته خاکی که همواره خیس باشد به طوری که ریشه‌ها نتوانند به اصطلاح به آسانی تنفس نمایند، سبب پوسیدگی ریشه‌ها و در نتیجه پیاز می‌گردد.

خاک مناسب سیکاس : خاک گل سیکاس به زهکشی مناسب نیاز دارد. ترکیب خاک سیکاس می‌تواند مخلوطی از یک قسمت خاک معمولی گیاهان گلدانی یا خاک لوم + یک قسمت شن و یا یک قسمت خاک برگ + یک قسمت شن باشد.

از پرلیت و ورمیکولایت برای سبک کردن خاک این گیاه نیز می‌توان استفاده کرد. در کاشت گیاه باید در نظر داشت که گیاه را طوری بکاریم که کمی از سطح خاک بالا تر باشد. پیاز سیکاس باید طوری در خاک قرار گیرد که نیمی از آن در خاک و نیم دیگر آن از خاک بیرون باشد.

کود مناسب سیکاس : مناسب‌ترین زمان کوددهی سیکاس، یکی درطول بهار و دیگری در اواخر تابستان است. نیاز غذایی این گیاه به میزان نور در دسترس بستگی دارد و گیاهانی که در نور زیاد رشد کردند، بیشتر از سایه رشدها به کود احتیاج دارند به یاد داشته باشید این گیاه برخلاف گیاهان دیگر در صورت کمبود مواد غذایی هیچ علامت و نشانه ای از خود بروز نمی‌دهد.

بهترین کود برای سیکاس چیست؟ از آنجایی که این گیاه بسیار کند رشد است برای کوددهی به سیکاس می‌توان یک بار در بهار و بار دیگر در تابستان از کود تقویتی سیکاس یا کود معمولی با فرمول 10-10-10 استفاده کرد. اگر از کودهای ارگانیک مانند کودهای حیوانی و کودهایی که دیر جذب می‌شوند استفاده می‌کنید، بهتر است از باقی ماندن این کودها در دهانه و نوک پیاز جلوگیری کنید، زیرا این عمل امکان دارد که آرایش منظم برگ‌های تازه را که در آینده بیرون می‌آیند به هم بزنند.

جهت خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

زمان تعویض گلدان سیکاس، جابجایی و انتقال: بهترین فصل تعویض گلدان سیکاس و همچنین انتقال و جابجای آن زمستان و اوایل بهار است چون رشد و رویش آن در این زمان همانند اکثر انواع گیاهان به حداقل می‌رسد. با توجه به رشد بسیار کمی که این گیاه دارد نیاز به جابجایی و تعویض گلدان آن نیز طبیعتا کم خواهد بود و با توجه به حجم ریشه‌ها این جابجایی در فاصله زمانی بلندتری لازم خواهد بود. همچنین باید دقت داشت که بعد از تعویض جای گیاه مدت زمان بیشتری را برای تطابق و خو گرفتن به مکان جدید لازم خواهد داشت. در انتخاب گلدان و جای گیاه باید به این نکته دقت کنید که از گلدان عمیق استفاده نمایید تا پس از رشد ریشه گیاه گلدان را پر نموده و پس از آن رشد تنه و برگ‌ها به تناسب افزایش می‌یابد. در این حالت بهتر است گلدانی را انتخاب نمایید که حداقل یک و نیم برابر ریشه عمق داشته باشد.

برای خرید بذر سیکاس به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

روش تکثیر سیکاس

تکثیر گیاه سیکاس به سه روش امکان پذیر است:

تکثیر سیکاس از طریق قلمه: قلمه زدن سیکاس بهترین و آسانترین روش تکثیر است. که از پاجوش‌هایی که روی تنه ظاهر می‌شود آنرا می‌گیرند.

نحوه کاشت پاجوش سیکاس: برای تکثیر سیکاس از طریق پاجوش باید آنها را با دست و کمی فشار از تنه مادری جدا کرد، ولی بیشتر مواقع سخت بوده و لازم است با وسیله‌ای مثل کارد یا اره آنرا برید و پس از آن باید محل بریدگی روی تنه سیکاس و پاجوش با پودر ضد قارچ پوشاند که مبتلا به عفونت قارچی نشود، در صورتیکه پودر ضد قارچ دسترس نباشد می‌توان از خاکستر چوب بجای ان استفاده کرد و باید دقت کرد تمام قسمت‌های بریده شده و زخمی را با خاکستر پوشاند.

پاجوش سیکاس را باید در خاک سبک کاشت بطوری که نصف ان در خاک و نصف دیگر آن بالای سطح خاک قرار بگیرد. این پیاز در حدود سه تا شش ماه ریشه دار شده و بهار سال بعد جوانه زده برگ می‌دهد.

تکثیر سیکاس از طریق بذر: بذرها در دی و بهمن ماه آماده جداسازی از بدنه مادر هستند. دانه‌ها را بین دو دست فشار دهید و آنهایی که سفت و محکم هستند، را برای کاشت انتخاب کنید. با خیساندن بذر در آب به مدت چند روز، پوسته‌ نارنجی آن جدا می‌شود ولی باید آب آن هر روز عوض شود. برای اینکه دست‌هایتان نارنجی نشود از دستکش استفاده کنید. پس از شستن بذرها، یکی دو روز به آن‌ها مهلت دهید تا خشک شوند و سپس آماده‌ کاشت می‌شوند. چون برگ‌های تازه حساس هستند پس برای کاشت بذرها یک منطقه‌ی محافظت شده‌ سایه دار را انتخاب کنید. بستر خاک باید حدود 12 الی 15 سانتیمتر عمق داشته باشد و زهکشی خوبی داشته باشد تا آب را سریع برساند. بذرها را از سمت صافشان به صورتی که سطح بالایی آن‌ها نمایان باشد در خاک فشار دهید ( 2/3 از بذر در خاک باشد). از مخلوط 50% پرلیت و 50% پیت ماس یا شن برای کاشت بذر استفاده می‌کنیم. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر نخل سیکاس 24 تا 32 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. برای اینکه جوانه زنی سریع تر انجام شود می‌توان یک خراش کوچک در پوسته بذر ایجاد کرد (مواظب باشید بذر آسیب نبیند). خوب آب دهید، بذر را دوباره در خاک به سمت پایین فشار دهید. برای آب دادن از وسیله‌ای استفاده کنید که آب را به نرمی مثل باران بپاشد نه که با فشار و شدت زیادی باعث خروج آن شود. مدت زمان لازم برای جوانه زنی بین ۳ تا ۹ ماه می باشد. ۳ سال زمان لازم است تا قطر پیاز آن به ۳ سانتی متر برسد

کاشت بذر سیکاس

توجه : بذرهای نخل سیکاس را از پهلو می‌کارند. برای تشخیص سطح پهن آن‌ها باید مقداری بذر بردارید و روی یک سطح نرم رها کنید، آن‌ها روی سطح پهن خود می‌افتند دقیقا شبیه همان حالتی که از درخت والد خود می‌افتند. پس از کاشت، فقط سطح بالایی بذر باید دیده شود و در طبیعت توسط برگ‌های ریخته شده و مالچ‌های طبیعی، پوشانده می‌شوند اما بهتر است که مقدار کمی خاک اضافه هم روی آن‌ها بریزید. 

زمان هرس سیکاس

این گیاه به دلیل رشد کند نیاز چندانی به هرس ندارد، مگر جدا کردن برگ‌های آسیب دیده و آفت زده و یا برگ‌هایی که خارج از شکل مورد نظر گیاه رشد کرده اند و یا مرکز گیاه را اشغال کرده اند. عمل هرس گل سیکاس را اواخر زمستان انجام دهید.

همچنین بخوانید: هرس بونسای

عوارض، آفات و بیماری‌های گیاه سیکاس

۱- علت زرد شدن برگ‌ها سیکاس به صورت تکی: فقیر بودن خاک گیاه مخصوصاً کمبود آهن و یا کوددهی بیش اندازه یکی از دلایل زرد شدن برگ‌های سیکاس است و معمولا برگ‌های تازه آن بصورت تکی زرد می‌شوند.

۲- علت زرد شدن برگ گل سیکاس به صوت کلی و همه باهم: آبیاری بیش از حد در شرایط زهکشی نامناسب خاک نیز می‌تواند علت زرد شدن برگ سیکاس باشد که باعث پوسیدگی ریشه و پیاز آن نیز می‌شود. در این شرایط بهتر است از خاکی که به خوبی زهکشی شود و آب را در خود نگه نمی‌دارد، استفاده نمود و سوراخ‌های زیر گلدان را کنترل نمود تا مسدود نشده باشند و همچنین از میزان آبیاری کاست.

۳- علت لکه‌های قهوه ای ریز روی برگ‌های نخل سیکاس ایجاد شده اند: نشان دهنده حمله شته و یا کنه‌ها است که به رنگ قهوه‌ای پررنگ و بیشتر بر روی برگ‌های مسن‌تر بروز می‌یابند. از سموم کنه‌کش و شته‌کش می‌توان برای مقابله با این آفات استفاده نمود.

۴- علت لکه‌های زرد بر روی برگ به صورت نقطه ای: معمولاً در اثر بارش تگرگ به روی گیاه بوجود می‌آید.

۵- یخ زدگی: این گیاه دمای زیر 12- درجه سانتیگراد را در مدت زمان طولانی تحمل نمی‌کند و در صورت یخ زدگی امکان از بین رفتن گیاه وجود دارد، اما در بسیاری موارد نیز دیده شده که گیاه پس از آن خود را بازیابی نموده و با پیمودن مسیر بهبودی به زندگی خود ادامه داده است.

۶- پوسیدگی و یا قارچی شدن تنه یا ریشه: در این حالت تنه گیاه نرم می‌شود، که این مشکل به علت آبیاری بیش از حد و رشد قارچ‌ها در محیط بروز می‌کند. می‌توان قبل از اینکه گیاه از بین برود با کاهش میزان آبیاری و بریدن و حذف اندام‌های قارچی آن و استفاده از قارچ کش‌ها با آن مقابله نمود.

۷- علت برگ ندادن سیکاس و کم پشت و بلند شدن برگ‌ها: این عارضه به علت کمبود نور است. گیاه را به مکان پر نورتری منتقل نمایید.

۸- چرا برگ‌ها کوتاه هستند: نور بسیار زیاد است و بایستی گیاه به محلی که سایه آفتاب ملایمی دارد منتقل شود.

۹- شپشک آردآلود: یکی از آفات گیاه سیکاس است که در اثر تغذیه از شیره گیاه بدشکلی ضعف زردی برگسار بخصوص برگسار جوان را باعث می‌شود. این آفت بخصوص در ناحیه اتصال برگچه‌ها به دمبرگ و حتی در روی ریشه فعالیت می‌کند.

جهت اطلاعات بیشتر مقاله معرفی آفت گیاهی شپشک آرد آلود را مطالعه کنید.

۱۰- حشرات سپردار: این آفت سیکاس به شکل نقاطی قهوه‌ای یا مشکی بر روی برگسار جلب توجه می‌کند. این حشرات از شیره گیاه تغذیه می‌کنند، تعداد کم آن‌ها مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند. اما با افزایش تعداد مشکلاتی همچون ضعف رشد گیاه زری برگسار بخصوص برگسار جوان و ریزش آنان بوجود می‌آید.

۱۱- لارو حشرات: از دیگر آفت های سیکاس لارو حشرات مختلف هستند که از برگ‌های این گیاه تغذیه کرده و موجب سوراخ شدن و کاهش سطح برگ‌ها و در نتیجه ضربه به زیبایی گیاه و گاهی ریزش برگ‌های سیکاس و در نتیجه کاهش رشد گیاه می‌شوند.

۱۲- پوسیدگی پایه ساقه: یکی از بیماری‌های قارچی و و نوع دیگری از آفات گل سیکاس می‌باشد که می‌تواند موجب پوسیدن و سیاه شدن ساقه از نزدیکی سطح خاک شود. برگ‌ها پژمرده شده و می‌ریزند و گیاه از بین می‌رود. زهکش مناسب خاک عدم آبیاری زیاد استفاده از خاک ضدعفونی شده و تمیز نگهداشتن محیط رشد گیاه از جمله راهکارهای جلوگیری از بیماری هستند.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    بهروز
    01 اردیبهشت 1402
    بهروز

    سلام ببخشید سوالی داشتم بذر سیکاس از مادر جدا کردم چند سال هست داخل گلدان پیاز چه بزرگ نمیشه و یک برگ بزور در آورده جهت رشد سریع چیکار کنم ؟ ممنونم

  • پاسخ
    رضا
    26 اسفند 1401
    رضا

    سلام.با تشکر از مطالب مفیدتان ،در شهر چمستان ،شمال کشور یک درخت سیکاس بزرگ و سر حال دارم، وسط درخت پر است از میوه، آیا این میوه ها قابل خوردن هستند؟ فصل برداشت میوه ها چه زمانی است؟.

  • پاسخ
    Cycas
    25 شهریور 1401
    Cycas

    سلام و سپاس! سیکاس در نور غیر مستقیم (تقریبا کم نور) رشد می کنه و سرحال میمونه؟!

  • پاسخ
    کیان
    07 مرداد 1401
    کیان

    سلام من یه گلدان سیکاس هدیه گرفتم که سالم بود الان تقریبا بعد از یک ماه گیاه من بعضی از برگهاش زرد شده روی تراس با نور زیاد و غیر مستقیم نگهداری میکنم و آب زیادی هم نمی‌دم خواهشاً یک راه جلوی نام بگذارید ممنون

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    09 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام آبیاری رو هر زمان که خاکش کامل خشک شد به صورت عمیق انجام بدین و آب زیر گلدون رو خالی کنید و هر ماه با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی کوددهی کنید

  • پاسخ
    مرتضی
    25 تیر 1401
    مرتضی

    با عرض سلام و خسته نباشید, میخواستم بدونم ک منظور شما از نور مصنوعی ایا همین لامپهای مهتابی ک قدیم تو خونه ها بود و ب اسم لامپ فلورسنت یا مهتابی دراز هم بهش میگفتن هست؟ ایا میتونه جای کمبود نور خورشید رو بگیره ؟ یا ن لامپ رشد گیاه فرق میکنه؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    25 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام سلامت باشید. لامپ هایی که امروزه به عنوان لامپ رشد استفاده میشه لامپ های LED هستن از طریق دو مقاله زیر می تونید اطلاعات دقیق تر درمورد لامپ های رشد رو مطالعه کنید. انواع نور مصنوعی برای رشد گیاهان نحوه استفاده از لامپ رشد برای پرورش گیاهان

  • پاسخ
    محسن
    25 خرداد 1401
    محسن

    ببخشید من اشتباه نوشتم لطفا آدرس فروشگاه رو ذکر کنید

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    26 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام خرید حضوری نداریم دوست عزیز ولی آدرس دفتر مرکزی توی سایت درج شده: یزد، خیابان مطهری، کوچه جنب بانک صادرات پیروزی

  • پاسخ
    محسن
    25 خرداد 1401
    محسن

    سلام از راهنمایی های شما کمال تشکر را دارد من ایمیل ندارم اگر امکان دارد آدرس ایمیل خود رو بفرستید

  • پاسخ
    ناشناس
    11 خرداد 1401
    ناشناس

    سلام جوانه سیکاس رو در گلدان کاشتم ولی تمام برگاش خشک و زرد شدن راهی برای احیای سیکاس هست؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    26 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام اگه کامل خشک شده نه دوست عزیز احیا نمیشه

  • پاسخ
    فرشاد صالحیان
    16 اسفند 1400
    فرشاد صالحیان

    درود بر شما و متن خوب شما در خصوص سیکاس می خواستم بدانم رشد گیاهان دیگر در کنار سیکاس و در یک گلدان مشکلی برای سیکاس ایجاد نمی کند ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 اردیبهشت 1401
    نازبو - یاوری

    سلام بستگی به گیاه داره

  • پاسخ
    YASNA
    03 اسفند 1400
    YASNA

    گل سیکاس چرا برگ نمیده ساقش وقتی میاد بالا دراز میشه برگ نمیشه

  • پاسخ
    ق.صابونچی
    03 اردیبهشت 1401
    ق.صابونچی

    سلام گلدان سیکاس سه ماه قبل برام آوردند درجای مناسبی که نور متوسط دارد و هفته ای یکبار آبیاری کردم.یکماه بعد برگها شروع کرد یکی یکی زرد شدن وپنج جوانه شروع برشد کرد .سریع بلند وقد کشیدند ولی بشکل برگها نیستند..بنظر میاد آنها دونیم برابر برگها قدکشبدند وظاهرشون اینرا میگوید که مثل برگها باید باز شوند ولی نشدند ومثل اینکه دارند خشک می‌شوند.لطفا راهنمایی کنید

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    04 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام اگه برگها یکی یکی شروع به زرد شدن می کنن بخاطر فقر خاک هست. ماهی یکبار با کود سه بیست کوددهی کنید هر 40 روز یکبار هم با آهن کوددهی بشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام نور و تغذیه کم میتونه از دلایلش باشه

  • پاسخ
    بهزاد
    18 بهمن 1400
    بهزاد

    نخل من تنه نمیبندد علت چیست

  • پاسخ
    ناشناس
    15 بهمن 1400
    ناشناس

    سلام وقت بخیر. برامون گل سیکاس هدیه آوردن. داخل اتاق پذیرایی گذاشتیمش. به مرور زمان برگه هاش دارن زرد میشن و مورچه کرده. تقریبا هر 10 روز هم آب میدیم. چه کار باید کنیم؟ ممنونم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بخشیش به خاطر شوک وارد شده به گیاه صبوری کنید و در صورت امکان رطوبت محیط رو بالاتر ببرید

  • پاسخ
    ناشناس
    17 آبان 1400
    ناشناس

    سلام گل سیکاس من برگ هاش داره زرد می شه لطفاً بگید چکار کنم ممنونم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام در این فصل بخشیش طبیعیه

  • پاسخ
    زهرا
    22 دی 1400
    زهرا

    سلام گل سیکاس من اوایل پاییز خریدیمش اثولی از همون روز بعد یمدت شروع کرد یکی یکی برگ زرد کردن. من گلدشونشم عوض کردم ولی فرقی نکرد وهمه برگاش زرد شدن. آبم نزدیک یماه بهش ندادم امروز ک پیازو در اوردم دیدم ریشه هاش سیاه وخشکن وسفت منم گذاشتمش تو اب. چکارش کنم میمونه یا میخشکه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 بهمن 1400
    نازبو - یاوری

    سلام از قارچکش بصورت آبیاری استفاده کنید

  • پاسخ
    ارمان
    25 مهر 1400
    ارمان

    سلام وقتتون بخیر من دوتا سیکاس یک ماهه خریدم برا مغازم تو مجتمع تجاری.. نور طبیعی کلا نیست کولر مجتمع هم بیشتر روز روشنه.. تا جایی ک تونستم لامپ گذاشتم زرد و سفید ک نوردهیش بنظرم کافی باشه روزی 8 ساعتم بهش نور میدم ولی سیکاسم بعضی شاخه هاش دارن از سرشون خشک میشن ب پایین ولی خب تعداد زیادیشونم هیچ مشکلی ندارن.. هر روزم برای تامین رطوبتش با فاصله اب رو روی برگاش اسپری میکنم.بنظر شما گیاهم میتونه زنده بمونه تو این شرایط یا جا ب جاش کنم؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام کمبود نور نداره، بیشتر رطوبت و اینکه مدام کولر روشنه میتونه آزارش بده، براش جزیره سازی کنید یا دستگاه بخور سرد تهیه کنید

  • پاسخ
    مهدی
    07 مهر 1400
    مهدی

    سلام خسته نباشید،نزدیک به دوماه هست که یک گلدان سیکلی خریدم ،خوب بود ولی حدود یک هفته ای هست که داره برگ های پایینش از وسط زرد میشن،کود ۲۰۲۰۲۰ و آهن هم یکم بهش دادم،تورو خدا راهنمایی کنید چکارکنم،آبیاری هم تا ۵ سانت بالای خاک خشک میشه اب میدم،نورس هم غیر مستقیم و بد نیست،خواهش میکنم راهنمایی کنید کار کنم خراب نشه،متشکر و ممنون

  • پاسخ
    ناشناس
    11 دی 1400
    ناشناس

    سلام گلدان بزرگی از سیکاس دارم که پاجوش ندارد وهمچنین بذریه هم نداده چطور متون اونا تکثیرش بکنم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 دی 1400
    نازبو - یاوری

    سلام کوددهی و رطوبت محیطی بالا به پاجوش دادن گیاه کمک میکنه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اندازه گلدان رو بررسی کنید و مطمئن بشید بعد از آبیاری اضافه آب از گلدان خارج میشه

  • پاسخ
    پریسا
    29 مهر 1400
    پریسا

    سلام وقتتون بخیر من یه سیکاس کوچیک با دوتا برگ خریده بودم و بعد از دو ماه جوونه زد و یه برگ دیگه داد که اندازش طبیعی بود اما ب صورت ساقه موند کلا و ریزبرگاش باز نشدن بعد از اون بخاطر فقیر شدن خاک( چون گل فروشی به من گفته بودن تا4_5ماه کود نیاز نداره و من کود ندادم) هر سه برگ گیاهم خشک شدن و من کلا یکبار اون هم همین اواخر کود سه بیست و یکبار هم کود هیومیک اسید دادم بهش حالا به نظرتون چیکار کنم با پاجوش؟؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام تکثیرش کنید و گیاه و رطوبت محیطی رو بالا ببرید

  • پاسخ
    زهرا
    09 مرداد 1400
    زهرا

    سلام من یه اخرای زمستون سیکاس خریدمو تو بالکن نگه میدارم ولی چون نوشته بودید که برگاش نباید اب بخوره من با اینکه خاک رو برگاش نشسته نمیدونم چکار کنم لطفا راهنمایم کنید ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 مرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام با دستمال نم دار تمیزش کنید موردی نداره، فقط از آب جوشیده سرد استفاده کنید

  • پاسخ
    فرزانه
    06 تیر 1400
    فرزانه

    سلام، من دوتا سیکاس توی باغچه دارم یکیش رشد خیلی خوبی داره اما اون یکی رشد نمیکنه و برگاش یکی در میون زرد میشه خشک میشه، تقریبا هم همه شرایطشون مثل همه فقط دو سمت مختلف حیاطن

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام احتمالا از نظر نوری متفاوتن

  • پاسخ
    fahim1364
    13 خرداد 1400
    fahim1364

    سلام علت دو کَلّه شدنِ سیکاس چیه و اینکه جلو رشرش رو میگیره یا نه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام مشکلی پیش نمیاد

  • پاسخ
    رحمتی
    14 اردیبهشت 1400
    رحمتی

    سلام و وقت بخیر برگ های سطح یک ، منظورم پایینترین سطحه (سه تا سطح داره) که زرد شده بودن رو هرس کردم اواخر فروردین ، به برگ های دیگه اسیبی نمیرسه ؟ چون نمیدونستم اواخر زمستان باید هرس بشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه مقاومیه، بعیده مشکلی پیش بیاد

  • پاسخ
    ناشناس
    25 فروردین 1400
    ناشناس

    باسلام،وخسته نباشید تکثیر سیکاس از طریق برگ هم میشه انجام بدیم؟ یعنی برگ سیکاس رو اگه تو اب بذاریم ریشه میزنه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام خیر

  • پاسخ
    مهلا رزمی
    21 فروردین 1400
    مهلا رزمی

    با سلام با توجه به توضیحات محل نگهداری سیکاس من هم نور کم دارد لطفا در مورد نور مصنوعی توضیح دهید.

  • پاسخ
    ماریسا
    03 تیر 1400
    ماریسا

    سلام خسته نباشید،من یه شاخه از سیکاسم که تازه رشد کرده بود برگای پایینیش متاسفانه خشک و زرد شدن،قبل از اینکه برگاش رشد کنن،یعنی در حد همون چند میلی متری که بورن خشک شدن و زرد و کوچیک موندن ولی برگای بالایی رشد کردن و بزرگ شدن،کاری هست که بتونم انجام بدم که پایینش از اول برگ در بیاره و برگاش رشد کنن؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    06 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام معمولا نمیشه کاری کرد، ولی اسپری کود کامل با دوز پایین، و بالا بردن رطوبت میتونه کمک کنه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام مهلا عزیز از نور فلورسنت یا چراغ های رشد میتونید استفاده کنید

  • پاسخ
    سوزان
    18 فروردین 1400
    سوزان

    با سلام و تشکر بابات مطالب مفید تون من ۶ ماهی هست یه سیکاس خریدم به نظر سالم میاد ولی رشد نمیکنه اصلا برگ جدید نداده

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام سوزان عزیز کوددهی کنید گیاه رو

  • پاسخ
    ناشناس
    14 خرداد 1400
    ناشناس

    سلام کوده چی بایدبدیم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام جهت خرید کود برای گیاهان آپارتمانی به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    حسین
    17 فروردین 1400
    حسین

    سلام بنده از یه سیکاس یه پا جوش گرفتم یا همان غده دوساله که کاشتم یه بلگ هم نداده ریشه داره ولی هالا داره ریشاه خراب میشه هم نورش خوبه هم خاکش نمیدونم چیکارش کنم ممنون میشم کمکم کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 اردیبهشت 1400
    نازبو - یاوری

    سلام حسین عزیز ممکنه از خاک باشه، مدتی از آب جوشیده استفاده کنید ببیند مشکل برطرف میشه یا نه

  • پاسخ
    فریبا
    20 اسفند 1399
    فریبا

    با سلام و ممنون ار سایت خوبتون گیاه سیکاس رو حدود یک ماه و نیم هست که خریدم همونجا گلدونشو عوض کردم و یه مدت خوب بود آبیاری هم رعایت شده ولی الان حدود یه هفته است که برگهاش داره زرد میشه ،خیلی ناراحتم ،البته نورش کم بود الان گذاشتمش پشت پنجره شمالی و نور خوبی دریافت میکنه ، آیا به نظرتون مشکل از خاکه یا نورش کم بوده؟ ایا خوب میشه؟ چکارش کنم لطفا راهنمایی کنید!

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام فریبای عزیز زرد شدن برگ پایین گیاه از آفت یا آبیاری زیاد میتونه باشه

  • پاسخ
    فرهادی
    03 اسفند 1399
    فرهادی

    سلام،اطلاعاتی درموردسیکاس دفرمه وسیکاسهایی که ازبالا دارای چندکله هستند میخواستم،برای خرید اگه دارید یا کسی برای فروش داره لطف کنید ممنون میشم.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو جهت خرید بذر سیکاس میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    نجمه جعفری
    25 بهمن 1399
    نجمه جعفری

    سلام وقت بخیر، گل سیکاس من چند وقتی هست سر برگهاش زرد شده سر برگها رو زدم ولی دوباره زرد شد ودو تا برگ جدید زد که پیچ پیچ شد الان احساس میکنم حالش بده نمیدونم چیکارش کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام نجمه عزیز زرد و خشک شدن سر برگ های سیکاس میتونه به دلیل رطوبت پایین محیطی باشه، رطوبت محیطی رو بالاتر ببرید، همچنین برای لوله ای شدن برگ های سیکاس گیاه رو از دید آفت بررسی کنید.

  • پاسخ
    ایمان آذین
    15 بهمن 1399
    ایمان آذین

    سلام . من امروز به من یه گلدون سیکاس هدیه دادن ، دوست دارم تو محیط آپارتمان خودن نگه دارم ولی تو خونه من اصلاً نور خورشید نداره (به هیچ وجه) . چیکارش کنم ؟؟؟؟ لطفاً راهنمایی کنید اگه نور نخوره خراب میشه ؟؟؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    25 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام ایمان عزیز بله نیاز به نور داره، بهتره از نور خورشید استفاده کنید ولی میتونین از نور مصنوعی، لامپ های رشد و نور فلروسنت استفاده کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    25 آذر 1399
    ناشناس

    سلام وقت بخیر من گل سیکاسم همه برگهاش زرد شده و نورافتابی به اون صورت نداره داخل خونه میتونم عکسش رو بفرستم ببینید راهی هست دوباره برگهاش سبز بشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو بله برای همکاران ما واتزاپ کنید راهنماییتون میکنن

  • پاسخ
    معصومه
    26 بهمن 1399
    معصومه

    سلام ممنون از راهنمایی،من گل سیکاسم را دوهفته است خریدم ولی از پایین برگ های زرد میشه چکار کنم گلدانش را هم عوض نکردم کی عوض کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام معصومه عزیز اصولا زرد شدن برگ های پایین سیکاس میتونه به دلیل آبیاری زیاد باشه، آبیاری رو منظم کنید.

  • پاسخ
    مجتبی
    28 آبان 1399
    مجتبی

    سلام،،، گیاه من همه چیش عالی بود،، تا اینکه به خاطر سرما از بیرون آوردمش داخل آپارتمان،، چون نور کم بود ظرف پنج روز برگهای پایینی شروع کرد به زرد شدن،،، منم دوباره سریع بردمش بیرون همونجای قبلی،، ولی فایده ای نداره،، برگهای پایین همچنان داره زرد میشه،،،، بخدا دارم دیوونه میشم،،،، آیا امکان داره که این برگهای زرد مجددا سبز بشه؟ یا دیگه کارش تمومه و باید برگهای زرد رو قیچی کنم؟؟؟ کمکم کنین لطفا

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مجتبی عزیز شوکه شده گیاه، از جا به جایی زیادش خودداری کنید، آبیاری رو کمتر کنید.

  • پاسخ
    سیروس
    18 مهر 1399
    سیروس

    درود به همه دوستان ، بر حسب اتفاق سه تا پاجوش گل سیکاس به من داده شد ، که من به علت وارد نبودن پا جوشها رو زیر خاک کردم ، که یکی از آنها بعد از یک ماه دو برگ از خاک سرزد بیرون که حالا دو برگ است ، سوالی داشتم آیا باید سیکاس رشد کرده رو تغییر بدم و به سطح خاک بیاورم و در آینده شکل سیکاس چه اثری میگذارد ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    20 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سیروس عزیز فکر نمیکنم الان هم اگر درستش کنید مشکلی پیش بیاد

  • پاسخ
    علی
    30 شهریور 1399
    علی

    دستتون درد نکنه عالی بود فقط یه سوال آیا موقع کشت قلمه باید بهش پودر ریشه زا هم زد یا نه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    03 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام علی عزیز اگر بزنید احتمال موفقیت در قلمه زنی رو بالاتر میبرید

  • پاسخ
    ناشناس
    15 شهریور 1399
    ناشناس

    سلام چرا برگهای سیکاس پیچیده میشود برگهای سیکاس کوچک من نوکش ۱۸۰ درجه پیچیده شده ..سپاسگزارم ............قبلا فرستاده بودم ولی جواب نگرفتم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو اول عذر میخوام بابت عدم پاسخگویی، به دلیل سوالات زیاد گاها از این مشکلات پیش میاد، و مورد بعدی اینکه گیاه رو از دید انواع آفات بررسی کنید.

  • پاسخ
    امیرعلی
    15 شهریور 1399
    امیرعلی

    سلام من به سیکاسم براق کنده زدم حالا چی کار کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    16 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام امیرعلی عزیز اگه استاندارد باشه موردی نداره، اگه نه گیاه رو با آب بشورید

  • پاسخ
    عباسپور
    15 آبان 1400
    عباسپور

    سلام سیکاس ما گلدانش را عوض کردیم الان دوهفته گذشته یه سری برگاش سبز داره خشک میشه علتش چیه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام از بستر استاندارد اگر استفاده کردید شوک ناشی از جابه جاییه و صبوری کنید، جهت خرید خاک گلدان استاندارد به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    Samira
    22 مرداد 1399
    Samira

    سلام سیکاس من برگاش شل شدن و غش کردن ( یعنی هر یه ردیف برگی که داره اون ریز تراش که به ساقه اصلی وصله غش کردن و مثل تره سبزی خوردن شدن ) چی کنم !؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سمیرای عزیز اگه تازه جوونه زدن طبیعیه صبر کنید تا بزرگ تر بشن، در غیر اینصورت آبیاری رو کمتر کنید و گیاه رو کاور کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    10 مرداد 1399
    ناشناس

    سلام من گلدون سیکاس دارم ولی از پارسال اصلا برگی اضافه نکرده کلا چهار تا برگ داره بقیه زرد شد ن وگلدونم تقریبا خیلی بزرگه اگه میشه راهنمایی بفرمایی ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    14 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو آبیاری رو کمتر کنید، اگه گلدون برای گیاه بزرگه تعویض کنید ولی احتمالا نیازی نیست، رطوبت محیطی بالاتر و کوددهی و تغذیه گیاه کمک میکنه به رشد و جوانه زنی مجدد گیاه

  • پاسخ
    زینب
    31 تیر 1399
    زینب

    سلام سیکاس تازه گرفتم اما برگهاش داره از داخل زرد میشه.چرا اینطور شد؟؟اگه ابدهی رو کم کنم درست میشه؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 مرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام زینب عزیز زرد شدن برگ های سیکاس به دلیل زیاده روی در آبیاری میتونه باشه، آبیاری رو منظم و کمتر کنید، زهکشی خاک رو بررسی کنید.

  • پاسخ
    رویا
    28 تیر 1399
    رویا

    سلام من ساکن اهواز هستم اوایل پاییز گذشته سیکاس خریدم توی حیاط ونور مستقیم آخرای زمستون برگای جدید عالی هم داد به تعداد هوا که گرم شد بردم توی سایه گذاشتم ویک روز درمیون آب میدادم ولی برگهاش کلا زرد شده الان آوردم داخل روبروی پنجره پر نور ولی غیر مستقیم برگهاش زرد میمونه ؟؟ کود سه ۲۰ هردوهفته یکبار میدم خیلی ناراحتم که برگهاش زردن چه کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    29 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام رویای عزیز معمولا برای زردی برگ های سیکاس نمیشه کار خاصی کرد، مخصوصا اگه خشک شده باشن، هرس کنید، کوددهی رو هم به ماهی یکبار کاهش بدین.

  • پاسخ
    آیسان
    21 تیر 1399
    آیسان

    سلام خسته نباشید ممنون از مطالب خوبتون من تازه سیکاس خریدم گلدونش مناسب نیست میخوام گلدونشو عوض کنم میتونم مخلوطی از خاک برگ و خاک کاکتوس براش استفاده کنم؟ اگه نمیشه از چه خاکی براش استفاده کنم گلدون چه اندازه از خود گل بزرگتر باشه؟ بد خونه ما نورو آفتاب کمی داره این باعث نمیشه که گل من خراب بشه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    23 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام آیسان عزیز اول که یه مدتی اجازه بدین گیاه به شرایط محیطی جدید عادت کنه بعد اقدام به تعویض گلدون کنید، سیکاس گیاه سایه دوستی نیست و به نور خوب نیاز داره، جهت آشنایی با گیاهان سایه دوست پیشنهاد میکتم مطلب معرفی گل های سایه دوست و مقاوم به نور کم رو مطالعه کنید، همچنین برای خاک ترکیبات ذکر شده جهت خرید خاک میتونین به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید، همچنین قبل از تعویض گلدان مطالب زیر رو مطالعه کنید : روش صحیح تعویض گلدان چند نکته برای تعویض گلدان ها چگونه بفهمیم گلدان برای گیاه تنگ است انواع گلدان و راهنمای خرید

  • پاسخ
    ناشناس
    31 خرداد 1399
    ناشناس

    دمای بالابرای سیکاس

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو در متن میخوانیم : دما قابل تحمل برای نخل سیکاس در حدود ۲۴+الی ۱- سانتیگراد می باشد، بهتره اگه دمای خیلی بالایی دارید داخل منزل نگه داری کنین

  • پاسخ
    مریم
    31 خرداد 1399
    مریم

    سلام گیاه سیکاس برگهاش زرد وخشک شدن باید چکار کنم اینجا دما ۴۰درجه هست ممنون اگر راهنمایی کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مریم عزیز دمای خیلی بالاییه برای این گیاه، نور رو فیلتر کنید، سعی کنید با مهپاشی روزانه تا حدودی دما رو کنترل کنید، ولی مهپاشی رو هنگامی که آفتاب روی برگ ها هست انجام ندید. از قطره محرک رشد یا کود برای تقویت گیاه استفاده کنید که بتونه شرایط نامساعد رو بهتر تحمل کنه، جهت خرید قطره محرک رشد یا خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    29 خرداد 1399
    ناشناس

    سلام گلدونم برگ های زیرینش زرد شدن ولی وسطش چهارتا دراورده ولی سایزشون رشد دوبرابری داشته حدود ۲ متر شدن مثل شاخک! چجوری باید اصلاحشون کرد؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو در کوددهی دقت کنید و بیش از اندازه کوددهی نکنید، میتونین هرس کنید اون برگ‌های بلند رو اگر زشت کرده گیاه رو

  • پاسخ
    سعید راد
    29 خرداد 1399
    سعید راد

    با سلام سیکاس من داره برگ میزنه تقریبا بیش از 30 تا طولش فعلا 20سانت هست میخواستم بدونم اشکالی نداره با طناب یا نخ یا... مهارش کنم که برگ ها به سمت بالا رشد کنن البته از پایین برگ نه از جایی که به برگ اسیب بزنه با تشکر

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام سعید عزیز شکل برگها رو نمیشه تغییر داد، ولی اگه هرسشون کنید گیاه رشد قدی میکنه و بالا میره، از کود سه بیست هم استفاده کنید، جهت خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    17 خرداد 1399
    ناشناس

    بادرود بامطالعه مطالب اطلاعات خوبی به تجارب من اضافه شدازگیلان منطقه شفت به شماخسته نباشید میگویم شادباشیدمرتضی کوشکی

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام جناب کوشکی عزیز خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر تجربه یا توصیه ای دارید در اختیار همراهان عزیز فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدین

  • پاسخ
    مرضیه
    09 خرداد 1399
    مرضیه

    سلام من خاک گیاهم و عوض کردم ولی باز هزار پا داره چه سمی باید به گیاه سکاس بریزم ممنون میشم پاسخ بدین؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    10 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مرضیه عزیز قبل از این که از سم برای کشتن هزارپا در گلدان استفاده کنید، بهتره روش های ساده و بی ضرر زیر رو امتحان کنید. ۱- رطوبت و آبیاری رو پایین بیارین، چون هزارپاها نیاز به رطوبت بالا برای زندگی دارن( آب داخل زیرگلدانی رو حتما خالی کنید). ۲- در حدود ۲ تا ۵ سانت سنگ ریز روی سطح خاک بریزید و به گلدان آب بدید، در این حالت چون امکان تنفس برای هزارپاها درون خاک وجود نداره به سطح خاک میان تا تنفس کنند و چون سنگ ریزه ها مانع از ورود اکسیژن به خاک میشن درنهایت از بین میرن.⠀ ۳- یک راه ساده دیگه هم استفاده از پودر حشره کش معمولیه که توی همه سوپرمارکتها و عطاری ها در درسترسه، یک قاشق چایخوری از این پودر رو در یک لیتر آب حل کنید و به گیاه بدین. ۴- پیشنهاد میکنم مطلب ۱۰ روش درست کردن آفت کش های طبیعی و ارگانیک رو مطالعه کنید. اگر هیچکدوم جواب نداد، سم دیازینون، آیکون و سوین هم برای از بین بردن هزارپا و کرم خاکی کاربرد داره. و دست آخر اگر هیچکدوم جواب نداد باید خاک رو عوض کنید، برای خرید خاک میتونین به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    میثم
    07 خرداد 1399
    میثم

    کاملا عالی و خوب بود ..فقط بنده سیکاس دارم و برگ هاش دارن زرد میشن کلی و داخل دفترم هست ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام میثم عزیز کمبود نور و زیاد بودن آبیاری میتونه دلیل این مشکل باشه.

  • پاسخ
    ناشناس
    07 خرداد 1399
    ناشناس

    کاملا عالی و خوب بود ..فقط بنده سیکاس دارم و برگ هاش دارن زرد میشن کلی و داخل دفترم هست ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو در صورتی که برگ ها بصورت تک تک زرد میشن خاکتون فقیره از کود استفاده کنید، در صورتی که تعداد زیادی برگ زرد میشه آبیاری رو کم کنید، زهکشی حاک رو بررسی کنید و ریشه را از نظر پوسیدگی بررسی کنید، آب زیر گلدانی رو هم ۲۰ دقیقه بعد از آبیاری خالی کنید. جهت خرید کود و خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    مژگان
    12 اردیبهشت 1399
    مژگان

    سلام وخسته نباشین به شمامن حدود۱ماه پیش گل سیکاس گرفتم اولش خوب بودتوگلدون سفالی گذاشتمش بعداز۱هفته دیدم برگاش زردمیشه چیکارکنم روی اپن اشپزخونه گذاشتم نورخوبی هم میخوره لطفاراهنمایی کنیدچیکارکنم برگاش زردنشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مژگان عزیز آبیاری زیاد و شوکه شدن گیاه احتمالا از دلایل این امره، آبیاری رو منظم کنید، مقاله جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام انتقال رو مطالعه کنید و همچنین برای کم کردن تنش گیاه میتونین از قطره محرک رشد استفاده کنید، جهت خرید قطره محرک رشد به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    12 اردیبهشت 1399
    ناشناس

    با سلام . عالی بود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست عزیز خوشحالیم که نازبو رو دنبال میکنید، در صورتی که توصیه و یا تجربه ای دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

  • پاسخ
    توحید
    06 اردیبهشت 1399
    توحید

    با سلام من گیاه سیکاس دارم که امسال زمستان تو محوطه بیرون بود متاسفانه همه برگهایش زرد وخشک شدن برای رشد مجدد ش چیکار باید بکنم ممنون میشم راهنماییم کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام توحید عزیز این مقاله رو بخونین لطفا : جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام انتقال، گیاه رو کاور کنید، از قطره محرک رشد بصورت اسپری استفاده کنید، اگر گیاه زنده باشه ایشالله که سبز میشه مجدد، جهت خرید قطره محرک رشد به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    05 اردیبهشت 1399
    ناشناس

    سلام . سیکاسی که برگاش زرد شده ودر حال خشک شدن است را چیکار باید بکنم. ممنون از راهنماییتان

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست عزیز، لطفا مطلب چگونگی درمان گیاهان آپارتمانی رو مطالعه کنید، نحوه آبیاری و نگه داری رو با مطلب فوق هماهنگ کنید، توضیحاتتون خیلی کامل نبود که بتونم اختصاصی راهنمایی کنم.

  • پاسخ
    شهرام
    05 اردیبهشت 1399
    شهرام

    سلام.من یه سیکاس ۸ساله دارم که بسیار عالی بود ولی یکدفعه تمامی برگ هاش زرد شد و از بین رفت.من تمتم برگهای زرد شده را قیچی کردم و الان فقط سااقه مونده ایا امکان داره دوباره برگ بده و رشد کنه یا نه. لطفا راهنمایی کنید. ممنون

  • پاسخ
    ناشناس
    22 مرداد 1400
    ناشناس

    بله در گلدانی بکارید و نصف پیاز از گلدان بیرون باشد آبیاری کنید و در محیط تاریک یا روی آن کاور بکشید.با همین روش سیکاس من دو هفته ایست جوانه زده

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام شهرام عزیز خیلی متاسف شدم از مشکل پیش اومده، متاسفانه نحوه نگه داری رو نفرمودین که بتونم دلیل رو پیدا کنم، اگر گیاه همچنان زندس، خاک رو تعویض کنید، گیاه رو مقداری هرس و کاور کنید از قارچ کش مناسب استفاده کنید، امیدوارم مجدد گیاهتون سرحال و سر زنده بشه، جهت خرید قارچ کش کاپتان به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    04 اردیبهشت 1399
    ناشناس

    بهترین موقع برای تکثیر پاجوش چه موقعی هست؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست عزیز بهترین زمان برای تکثیر اغلب گیاهان قبل از شروع فصل رشده، معمولا اواخر اسفند و اوایل بهار، حتما بعد از جدا کردن پاجوش خاک سبک انتخاب کنید و کاور کنید تا گیاه به اصطلاح بگیره، جهت خرید خاک میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    علیرضا اس
    04 اردیبهشت 1399
    علیرضا اس

    سلام و عرض ادب جناب یاوری عزیز.ممنون به خاطر توضیحات خوب وکاملی که فرمودید..

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام علیرضای عزیز خوشحالم که اندک تجربه تیم نازبو برای شما قابل توجه بوده، لطفا اگر توصیه یا تجربه ای دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو بزارین

  • پاسخ
    اسماعیل زاده
    04 اردیبهشت 1399
    اسماعیل زاده

    سپاس از مطالب آموزنده و جامع که فرمودید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام جناب اسماعیل زاده عزیز ممنون از نظر لطف شما، ممنون میشم اگر تجربه یا توصیه ای دارید در اختیار ما قرار بدین

  • پاسخ
    آریا خضری بهیک
    01 اردیبهشت 1399
    آریا خضری بهیک

    سلام ببخشید این گل سیکاس من یه بار دادم دست یه نفر بهش انگاری آب نداده بوده و زرد شده و بیشترش از بین رفته حیف این گل هست لطفا منو راهنمایی کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام آریای عزیز قطره محرک رشد رو بصورت اسپری و آبیاری استفاده کنید، گیاه رو کاور کنید و اگر پوسیدگی داره از قارچ کش مناسب استفاده کنید، امیدوارم که حال گیاهتون خوب بشه. جهت خرید قطره محرک رشد و خرید قارچ کش میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    پوران
    27 فروردین 1399
    پوران

    سلام ممنون از مطالبتون من گل سبکاس رو یک سال دادم الان ۲۰ روزه دو برگ جدید در اورده رشد برگهای جدید از نظر طولالی دو برابر برگ های قدیمی هستند ایانوک برگها رو قیچی کنم که جلوی رشدشون گرفته بشه یا نه پیشتهاد تون چیه ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام پوران عزیز میتونین هرس کنید برگ ها رو ولی پیشنهادم اینه که اواخر زمستان این کار رو انجام بدین

  • پاسخ
    ناشناس
    26 فروردین 1399
    ناشناس

    سلام ووقت بخیر من یه گیاه سیکاس خریدم که روی سطح خاک گلدونش خزه داره آیا باید خاکشو عوض کنم‌؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام با توجه به نیاز آبی پایین گیاه پیشنهاد میکنم یا خزه ها رو کلا بردارید یا خاک رو تعویض کنید، مقاله مهمترین نکات در آبیاری گیاهان میتونه به شما کمک کنه، همچنین جهت خرید خاک به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    مهذرجو
    21 فروردین 1399
    مهذرجو

    سلام.من ی سیکاس دارم و یکسالی بود برگ نمیداد ..تو خونه پشت پنجره بود.احساس کردم خاکش ضعیفه و سفت..کلا پیازو دراوردم و خاک خوب و مقوی از خاکبرگ پیتماس و خاک باغچه و کمی ماسه ریختم قاطی کردم..بعد ۳رو از کاشت برگاش همه داره زرد میشه..چیکارکنم..بخاطر شوک طبیعیه.؟ برگازردش رو قیچی کنم و بذارمش بیرون تو حیاط که نورو افتاب اول صبح و گرمای بیشتری بخوره؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام و عرض ادب لطفا مطلب جلوگیری از شوکه شدن گیاه هنگام انتقال و همچنین مقاله دلیل ریزش برگ گیاهان آپارتمانی را مطالعه کنید، همچنین می توانید از قطره محرک رشد استفاده کنید.

  • پاسخ
    روحانی
    01 بهمن 1400
    روحانی

    سلام ووقت بخیر گل سیکاس را ۳ سال قبل خریدم که دو برگ داشت ولی بعد از دوسال ۶برگ تازه بیرون آمده که الان ۱۰ ماه است با همان تعداد برگ مونده وبرگ جدیدی در نیامده ضمنا نوگ همه برگه ها زرد است برای رشد بیشتر وبرای از بین بردن زردی نوک برگ ها چکار کنیم ممنون از راهنمایی شما

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 بهمن 1400
    نازبو - یاوری

    سلام گیاه رو تغذیه کنید در فصول رشد، جهت خرید کودبه فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    08 فروردین 1399
    ناشناس

    سلام گیاه سیکاس دو ساله دارم که هر سال برگ اضافه میکنه امسال هم برگ جدید داده ولی برگی های ردیف اول همه زرد شدن علت لن چیست ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام و عرض ادب آبیاری بیش از حد، مسمومیت کودی و عدم زهکشی مناسب خاک میتونه از دلایلش باشه، مطالعه مطلب زیر هم میتونه مفید باشه نگهداری گلهای آپارتمانی و ۲۰ نکته طلایی

  • پاسخ
    معصومه
    01 فروردین 1399
    معصومه

    سلام ممنون از مطالب خوبتون یه سوال دارم چطوری میتونم برگ های سیکاس رو تمیز کنم؟ میترسم با دستمال خیس تمیز کنم و زرد بشن

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام میتوانید از موارد زیر استفاده کنید : • اسپری آب ولرم • شستشو در حمام • تنظیف و یا حوله کاغذی نمدار • استفاده از محلول آب و کمی شیر بدون چربی • استفاده از قم مو و یا مسواک نرم برای برگهای کرک دار جهت اطلاعات بیشتر می توانید روی این لینک کلیک کنید : چگونه برگ گیاهان آپارتمانی را تمیز کنیم؟

  • پاسخ
    حسین
    26 اسفند 1398
    حسین

    با سلام و عرض ادب

  • پاسخ
    حسین
    26 اسفند 1398
    حسین

    با عرض سلام سه ساله که یه سیکاس از شمال آوردم اراک .یک سال گذشته توی راهرو و پشت پنجره مونده که نور میخوره اما زیاد نیست .از چند ماه پیش برگاش عموما شروع به زرد شدن کردن ،سه روزه که گلدون و خاکش را عوض کردم .چه کنم که سرسبز بشه ضمنا اسپری کردن آب برای خوبه یا نه اگه خوبه به کجاش اسپری بشه در مورد مقدار و دوره ابیاریش هم راهنمایی بفرمایید .با سپاس فراوان اینم عکسهای گل http://uupload.ir/files/t78k_img_۲۰۲۰۰۳۱۶_۱۳۴۸۰۲.jpg http://uupload.ir/files/l43e_img_۲۰۲۰۰۳۱۶_۱۳۴۸۱۷.jpg

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 اسفند 1398
    نازبو - یاوری

    باسلام و عرض ادب نور نیازه برای گیاه، در مورد آبیاری برای خاک های مختلف متفاوته، ولی اصول کلی اینه که خاک زهکش مناسب داشته باشه، گیاه نسبت به آبیاری کم مقاومه و بهتره برای هربار آبیاری عمق ۳ تا ۵ سانتی متری خاک خشک شده باشه سپس آبیاری رو انجام بدید، برای ایجاد رطوبت از دستگاه بخور سرد یا جزیره استفاده کنید به نظرم بهتره، از قطره محرک رشد و کود سه بیست هم به مقدار کم میتونین استفاده کنین، قطره محرک رشد رو میتونین الان استفاده کنین ولی کود رو حداقل ۳ هفته صبر کنین بعد از جا به جایی گلدان خرید قطره محرک رشد ارگانیک اچ بی ژاپن HB-101 خرید کود NPK 20-20-20 پودری محلول در آب خرید خاک مخصوص گل و گیاه نازبو

  • پاسخ
    ناشناس
    18 اسفند 1398
    ناشناس

    سلام و ممنون از مطالب مفیدتون سیکاس من نور زیادی نداره متآسفانه و بیشتر از نور مهتابی استفاده میکنه جدیدا دو تا ساقه برگ از تنه اش رشد کرد و بسیار بلند شد ولی برگاش در نمیاد و مثل دو تا میله سبز خار دار رشد کرده، نمیدونم علتش چیه ؟؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    19 اسفند 1398
    نازبو - یاوری

    سلام از قطره محرک رشد که داخل فروشگاه هست استفاده کنید، کمک میکنه ولی نور لازمه چون رشد علفی معمولا به دلیل نور ناکافی اتفاق میفته

  • پاسخ
    علیخانی
    13 اسفند 1398
    علیخانی

    سلام چجوری بفهمم زمان اب دهی چ موقعیه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    16 اسفند 1398
    نازبو - یاوری

    باسلام اگر خاک مناسب با زهکشی مناسب انتخاب کردید، زمانی که حدود ۲ تا ۵ سانتی متری عمق خاک خشک شده باشه میتونین گیاه رو آبیاری کنید

  • پاسخ
    علیخانی
    13 اسفند 1398
    علیخانی

    سلام برگهای سیکاسم از پایین شروع به زرد شدن کرده کارشناسی میگه هفته ای دوبار اب بده و کارشناس دیگه ای میگ دو هفته ای یک بار سیرابش کن تا از زهکش بیرون بیاد ولی من هفته ای یک بار اب دادم و جوری هم اب ندادم که بخواد از زهکش بیرون بیاد الان زردی برای سیرابی یا کم ابی؟؟

  • پاسخ
    ناشناس
    13 اسفند 1398
    ناشناس

    سلام سیکاس من از برگ های پایینی داره شروع به زرد شدن میکنه وبعضی ها میگن هفته ای دوبار ابش بده و کس دیگه ای میگه دو هفته ای یک بار جوری که اب از زهکش بیرون بیاد اب بده الان نمیدونم زردی برای کم ابی یا سیرابی خودم هفته ای یک بار اب میدم و خیلی سیرابش نمیکنم که بخاد از زهکش بیرون بزنه چیکار کنم ؟؟؟ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    16 اسفند 1398
    نازبو - یاوری

    باسلام آبیاری برای خاک های مختلف متفاوته، این گیاه به کم آبی مقاومه ولی در کل اگر خاک مناسبی استفاده کرده باشید هنگامی باید گیاه رو آبیاری کنید که حدود ۲ تا ۵ سانتی متری عمق خاک خشک شده باشه، برای آبیاری به نظر بنده جوری آبیاری کنید که از زهکش خارج بشه تا مطمئن بشید تمامی ریشه آبیاری شده، ولی حتما آب داخل زیرگلدانی رو خالی کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    10 اسفند 1398
    ناشناس

    سلام خيلي ممنون از مطالب عالي من به تازگي سيكاس گرفتم ولي نور مناسب ندارم يعني جايي كه گلدون رو قرار دادم بسيار از پنجره دوره ممكنه اسيب ببينه ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 اسفند 1398
    نازبو - یاوری

    سلام از نور مصنوعی استفاده کنید

  • پاسخ
    طاهری
    23 بهمن 1398
    طاهری

    عالی بود متشکرم

  • پاسخ
    هیلدا
    18 آذر 1398
    هیلدا

    سلام مطالب عالی بود بدردم خورد ولی سوالی دارم از خدمتتون من سیکاس بزرگی دارم که اردیبهشت سال قبل یه سری برگ داد ولی برگاش نیومد مثل قبلی ها پایین ودراز باقی مونده سبزن ولی به شکل قبلی هم نرم نیستن هر 20 روز هم آهن میدم ولی مشکل چیه؟

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    19 آذر 1398
    ابوالفضل یاوری

    نور کم میتونه دلیلش باشه

  • پاسخ
    فرزاد
    20 آبان 1398
    فرزاد

    عالی و جامع چقدررر اطلاعات خوبی بود ممنونم

  • پاسخ
    مجتبی
    19 آبان 1398
    مجتبی

    سلام خوب بود ولی من هنوزجوابمونگرفتم میشه بگیدخشگی. ساقه سیکاس وسبکی ساقه چیه

  • پاسخ
    ناشناس
    12 تیر 1400
    ناشناس

    سلام.برگهای جدید گلدان من بسیار بلند شدن.حدود یک متر،،مشکلی نداره؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    27 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام رشد علفی به دلیل کمبود نور، کوددهی زیاد یا رطوبت محیطی کم اتفاق میفته

  • پاسخ
    ناشناس
    29 خرداد 1400
    ناشناس

    سلام ببخشید آفت کش.را چطورباید به سیکاس.بدیم؟با آبپاش بپاشیم.رو برگهاش؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 تیر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بسته به محصول متفاوته

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    21 آبان 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام میتونه از دما باشه، هرچند تحمل گیاه تا دمای پایین وجود داره، ولی بهترین دما برای نگه داری ۱۶ تا ۲۴ درجه است، اگر ساقه نرم شده گیاه از بین رفته، ولی اگه خشکی بصورت موضعی وجود داره میتونه قارچ هم باشه

  • پاسخ
    ناشناس
    24 مهر 1398
    ناشناس

    مطالبتون بسیار عالی بود چون خودم سیکاس دارم میهواستم طریقه نگهداریشو بدونم ممنوننننن

  • پاسخ
    ناشناس
    20 مهر 1398
    ناشناس

    سلام نحوه ی قلمه زدنه سیکاس چه شکلی یه؟ ممنون

  • پاسخ
    مریم
    28 اسفند 1400
    مریم

    با سلام و خدا قوت من شش ماهه که دو تا گلدون سیکاس خریدم در نور مستقیم خورشید هم هست ولی تا الان اصلا رشدی نداشته البته گلدونش هم تعویض نکردم . حتی یک برگ جدید هم نزده باید چیکار کنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 اردیبهشت 1401
    نازبو - یاوری

    سلام کوددهی میتونه کمک کنه

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    21 مهر 1398
    ابوالفضل یاوری

    تکثیر گیاه سیکاس به سه روش امکان پذیر است: تکثیر سیکاس از طریق بذر : کاشت بذر سیکاس در بستر کاشت سبک، نکته قابل توجه اینکه در بذر این گیاه پوسته سخت وجود داره و بهتر با ضربه ترک در ان ایجاد کنیم. برای نفوذ اب و … سریعتر رشد می کند تکثیر سیکاس از طریق قلمه : قلمه زدن سیکاس بهترین و آسانترین روش تکثیر است. که از پاجوش هایی که روی تنه ظاهر می شود آنرا می گیرند. نحوه کاشت پاجوش سیکاس : برای تکثیر سیکاس از طریق پاجوش باید آنها را بادست و کمی فشار از تنه مادری جدا کرد ولی بیشتر مواقع سخت بوده و لازم است با وسیله ای مثل کارد یا اره انرا برید و پس از ان باید محل بریدگی روی تنه سیکاس و پاجوش با پودر ضد قارچ پوشاند که مبتلا به عفونت قارچی نشود در صورتیکه پودر ضد قارچ دسترس نباشد میتوان از خاکستر چوب بجای ان استفاده کرد و باید دقت کرد تمام قسمت های بریده شده و زخمی را با خاکستر پوشاند. پاجوش سیکاس را باید در خاک سبک کاشت بطوری که نصف ان در خاک و نصف دیگر ان بالای سطح خاک قرار بگیرد. این پیاز در حدود سه تا شش ماه ریشه دار شده و بهار سال بعد جوانه زده برگ میدهد.

  • پاسخ
    مهدی متقی گلپایگان
    17 مهر 1398
    مهدی متقی گلپایگان

    مطالب تون واقعا کامل و عالی بود خسته نباشید

  • پاسخ
    مهدی متقی
    17 مهر 1398
    مهدی متقی

    سلام واقعا مطالب کامل و عالی بودن دست شمادردنکنه خسته نباشید

  • پاسخ
    محمدسام سالاری
    30 شهریور 1398
    محمدسام سالاری

    باسلام گل سیکاس رو تازه خریدم و آوردمش گذاشتم کنار پنجره منزل آپارتمانی برگاش داره فر میخوره و تمایل ب زردی داره علت چیست؟باتشکر-محمدسام سالاری

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    31 شهریور 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام احتمالا به دلیل شک جابه جایی این اتفاق افتاده، گیاه رو از لحاظ آفت بررسی کنید، رطوبت رو بالا ببرید و آبیاری رو منظم کنید، ایشالله که سبز بمونه براتون :-)

  • پاسخ
    میناآهنگ
    20 مرداد 1398
    میناآهنگ

    من این گیاه رو پارسال اوایل تابستون خریدم شهریور پارسال برگهای جدیدی رشد کردن ولی اصلا مشابه برگهای خود سیکاس نبودن فرفری بودن وخیلی بلند تر از برگهای قبلی بعد ۲ ماه کندمشون الهن دوباره به همون شکل برگهای جدید فر فری رشد کردن به نظر شما مشکش چیه؟

  • پاسخ
    راحیل
    24 خرداد 1401
    راحیل

    منم همین مشکل دارم،فروشنده گفتن نور زیاد میخواد وقتی جونه میزنه باید زیر نور مستقیم آفتاب باشه تا برگهای پهن بشه

  • پاسخ
    ناشناس
    16 مهر 1400
    ناشناس

    سلام مطالبتون بسیار عالی بود

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    24 مرداد 1398
    ابوالفضل یاوری

    تغذیه رو مرتب کنید و گیاه رو از لحاظ آفت بررسی بفرمایید

  • پاسخ
    فریبا خوشرو
    08 مرداد 1398
    فریبا خوشرو

    سلام وقت بخیر من یه پاجوش از یه سیکاس تو باغچه جداکردم وکاشتم تو گلدون وجلوی پنجره جنوبی خونه گذاشتم برگهاش داره کم کم زرد میشه سه روز درمیون اب میدم بهش چکار کنم تا خرابنشه ؟ممنون

  • پاسخ
    ناشناس
    03 خرداد 1400
    ناشناس

    سلام منم سیکاس دارم چندماهی هست خریدم برگش ازپایین داره زرد میشه کودفقط اهن دادم چکارکنم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام کوددهی رو کمتر کنید و آبیاری رو هم کمتر کنید

  • پاسخ
    امیر
    02 اردیبهشت 1400
    امیر

    درفصل تابستان هر پنج روز یک بار اب بدهید

  • پاسخ
    ناشناس
    02 اردیبهشت 1400
    ناشناس

    درفصل تابستان هر پنج روز یک بار اب بدهید

  • پاسخ
    ناشناس
    11 آبان 1399
    ناشناس

    سلام نگران نباشید برگاش خشک میشه ولی از زیر جوانه میزنه زیاد آبش نده پا جوش من تقریبا ۵ ماه طول کشید تا جونه زد .برکای کع به پا جوش وصل بود خشک شد.

  • پاسخ
    نرگس
    22 شهریور 1399
    نرگس

    باسلام هنگام کاشت سیکاس فقط ریشه در خاک باشه یا تنه کوچک انتهای برگ هم باید در خاک باشه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    24 شهریور 1399
    نازبو - یاوری

    سلام نرگس عزیز بخشی از سافه سیکاس هم باشه داخلش بهتره جهت کشت سیکاس

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    08 مرداد 1398
    ابوالفضل یاوری

    زهکشی خاک رو بررسی کنید، آبیاری و کوددهی رو منظم کنید و ابتدا از قطره رشد استفاده کنید : https://www.nazboo.com/product/کود-محرک-رشد-hb-101/ پس از استفاده از این قطره و تکمیل استفاده از کود کامل رشد برای تغذیه استفاده کنید : https://www.nazboo.com/product/fertilizer-npk-202020/

  • پاسخ
    مهدی
    21 اردیبهشت 1400
    مهدی

    سلام من ۲ تا سیکاس با گلدون پلاستیکی بزرگ خریدم و گذاشتم جلوی آفتاب به خاطر گلدون پلاستیکی بنظرتون ریشه هاشون جلوی آفتاب نمیسوزه؟ لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام مهدی عزیز اگه شفاف نباشه مشکلی نیست

  • پاسخ
    سعید
    15 خرداد 1398
    سعید

    امکانش هست در مورد تکثیر سیکاس توسط بذرتوضیحات کامل تری می خوام تا اگه بشه از طریق گلدان بتونم تا تعدادشون رو حداقل تا ده تا کنم و ازتون آموزش بگیرم و زیادشون کنم،اگه تونستید واسم ایمیل کنید ممنون می شم

  • پاسخ
    ناشناس
    08 خرداد 1400
    ناشناس

    سلام..گلدان سیکاس من دراپارتمان ونورغیرمستقیم داره البته خیلی زیادنیست ازاسفنددارم ولی الان ۱ماه میشه ازقسمت پایین به اندازه ۵سانت برگهازردوخشک شدن علتش چیه

  • پاسخ
    Soheil
    26 مرداد 1400
    Soheil

    زیاد اب میدی بهش؟؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام زرد شدن برگ های پایینی معمولا به دلیل آبیاری زیاد یا خفگی خاکه

  • پاسخ
    سعید
    15 خرداد 1398
    سعید

    تشکراز مطالب کامل وپر محتواتون،خیلی برام آموزنده و جالب بود

  • پاسخ
    ناشناس
    16 شهریور 1400
    ناشناس

    اگر بذر ها نرسیده باشندمیشود انها را از سیکاس جدا کرد؟

  • پاسخ
    نوری هاشمی
    16 اردیبهشت 1398
    نوری هاشمی

    با سلام گیاه سیکاس من برگ‌هاش دارن قهوه ای میشن ممکنه راهنمایی بفرمایید؟

  • پاسخ
    یاعلی
    18 فروردین 1401
    یاعلی

    سلام من یک ماه هست که سیکاس خریدم ویک دفعه گی برگهاش از پایین به ترتیب شروع به زرد شدن کردن لطفا کمکش کنید ، ووقتی آوردم خونه تازه متوجه حشرات قهوه ای روی برگهای پایینی شدم وبا راهنمایی از مغازه سم پاشی ،هر ده روز یکبار با سم ایمیداکلو پراید که با آب مخلوط میشه وروی برگها اسپری بشه سه دفعه این کار رو کردم وخیلی حشرات کمتر شد،. و تقریبا یه مشت کود حیوانی هم پاش ریختم که تقویت بشه حالالطفا راهنماییم کنید چکارش کنم

  • پاسخ
    ناشناس
    18 فروردین 1401
    ناشناس

    سلام من یک ماه هست که سیکاس خریدم ویک دفعه گی برگهاش از پایین به ترتیب شروع به زرد شدن کردن لطفا کمکش کنید ، ووقتی آوردم خونه تازه متوجه حشرات قهوه ای روی برگهای پایینی شدم وبا راهنمایی از مغازه سم پاشی ،هر ده روز یکبار با سم ایمیداکلو پراید که با آب مخلوط میشه وروی برگها اسپری بشه سه دفعه این کار رو کردم وخیلی حشرات کمتر شد،. و تقریبا یه مشت کود حیوانی هم پاش ریختم که تقویت بشه حالالطفا راهنماییم کنید چکارش کنم

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    02 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام زرد شدن برگها از پایین معمولا بخاطر آبیاری بیش از حد و یا زهکشی نشدن خاک است قبل از آبیاری خاک رو چک کنید اگه هنوز مرطوبه آبیاری نکنید و سعی کنید روی برگها آب نریزید

  • پاسخ
    ناشناس
    02 اسفند 1399
    ناشناس

    بهش کود بده

  • پاسخ
    عليرضا
    29 اسفند 1397
    عليرضا

    سلام من يه گياه سيكاس كهن سال دارم منزل قبلى كه بودم گياه در مجاورت نور مستقيم افتاب بود و خيلى حالش خوب بود ولى به خاطر ايباب كشى دو هفته اب ندادم و وقتى اوردم به منزل جديد كه افتاب و سايه است احساس ميكنم برگهاش ديگه برق نميزنه و برگهاش هم يه جاهاييش زرد شده

  • پاسخ
    ناشناس
    07 خرداد 1400
    ناشناس

    با سلام علت زرد شدن نوک گیاه سیکاس چیست

  • پاسخ
    مریم
    22 آبان 1400
    مریم

    سلام و وقت بخیر من گیاه سیکایم تو حیاط بود اوردم خونه احساس کردم حالش خوب نیست خاکش رو کنار زدم پیازچه رو خارج کردم بدون ریشه هست چیکار کنم ریشه دار بشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    29 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بستر کشت رو عوض کنید و آبیاری رو منظم، در صورت لزوم از قارچکش مناسب استفاده کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    15 خرداد 1400
    ناشناس

    سلام ممنون ازمطالب نابتون من موقع کاشت سیکاس چون اطلاعات نداشتم پیاز اون راکامل داخل خاک کردم اشکالی داره؟میتونم خاک های دور نخل راکم کنم تاپیازش ازخاک بیرون بیاد؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اگه مدت زمان زیادی از کشت نگذشته موردی نداره

  • پاسخ
    مهرزاد
    02 اردیبهشت 1401
    مهرزاد

    باسلام اگه مدت زیادی هم گذشته باشه و سیکاس ریشه پُر شده اشکال نداره کمی خاک اطرافشو کم کنید...

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام معمولا خشکی سر برگ به دلیل خفگی خاک یا رطوبت پایین محیطیه

  • پاسخ
    Asma
    04 شهریور 1401
    Asma

    سلام وقت بخیردلیل خم شدن برگ ها چی میتونه باشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 آذر 1401
    نازبو - یاوری

    آفت و آبیاری غیر منظم

  • پاسخ
    حسين
    18 خرداد 1397
    حسين

    سلام ميشه بفرماييد در خاك گلدان به دليل بيرون بودن حشراتي مثل هزار پا وجود داره از چه حشره كشي استفاده كنم

  • پاسخ
    محمدجوادجهانگیری
    15 خرداد 1401
    محمدجوادجهانگیری

    بهترین قارچ کش حرارت دادن بر روی گاز هستش و تمام موجودات موذی رو از بین میبره

  • پاسخ
    ميترا
    15 اردیبهشت 1397
    ميترا

    مطالبتون بسياااار جامع و مفيد بود . اميدوارم موفق و سرفراز باشيد كه كمك زيادى به من كرد

گزارش اشکال در سایت