نازبو
معرفی یاس بنفش و شرایط نگهداری و پرورش آن
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی یاس بنفش و شرایط نگهداری و پرورش آن

یاس بنفش (یاس خوشه ای) یک گونه از گیاهان گلدار از جنس Syringa بومی شبه جزیره بالکان در جنوب شرقی اروپا است که بر روی تپه‌های صخره ای رشد می‌کند.

نام فارسی: یاس بنفش
خاستگاه شبه جزیره بالکان
نام انگلیسی: LILAC
نام علمی: SYRINGA VULGARIS
خانواده: OLEACEAE - زیتون
نامهای دیگر: یاس خوشه ای, یاس شیروانی

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

یاس بنفش درختچه یا درختی کوچک با چند ساقه اصلی است که می‌تواند تا ۶-۷ متر ارتفاع یابد و قطر ساقه‌ها به ۲۰ سانت برسد. پوست آن به رنگ خاکستری مایل به آبی تا خاکستری قهوه ای، صاف بر روی ساقه‌های جوان و به حالت پوسته پوسته بر روی ساقه‌های مسن‌تر دیده می‌شود. برگ‌های آن ساده، ۴ تا ۱۲ سانتیمتر طول و تا ۸ سانتیمتر عرض به رنگ سبز روشن و گاهی مایل به زرد ، بیضی و قلبی شکل، با رگه‌هایی می‌باشد. گل‌های معطر آن در خوشه‌های مخروطی به رنگ بنفش روشن در اواخر بهار و اوایل تابستان ظاهر می‌شوند. گل‌های آن با پایه لوله ای و جام شکل 6 تا 10 میلیمتر بلندی دارند و با چهار لوب باز در اوج 5 تا 8 میلیمتر بزرگ می‌شوند و معمولاً به رنگ بنفش و گاهی اوقات سفید هستند. میوه آن کپسول مانند به رنگ قهوه ای، به طول 1-2 سانتیمتر است.

شرایط نگهداری و پرورش یاس بنفش

آبیاری: یاس بنفش به آبیاری متوسط نیاز دارد یعنی اگر اجازه دهید که سطح خاک تقریباً خشک شود و سپس گیاه را آب دهید مشکلی برای گیاه پیش نمی آید.
نور: این گیاه به نور مستقیم آفتاب حداقل به میزان 8-6 ساعت در طول روز نیاز دارد. کمبود نور موجب بلند شدن ساقه‌ها و زیاد شدن فاصله برگ‌ها از یکدیگر، پریدگی رنگ برگ‌ها ، عدم گل‌دهی و یا خوشه هایی با تعداد گل اندک و همچنین فاصله بیشتر میان گل‌های موجود بر روی گل آذین می‌شود.
دما: یاس بنفش به سرمای زمستانه مقاوم است و برخی ارقام آن دما را تا حدود 30- درجه سانتیگراد نیز تحمل می‌کنند، اما به هر حال برگ‌های جوان می‌توانند در اثر سرمای ابتدای بهار صدمه دیده و خشک و سیاه شوند، اما گیاه از بین نخواهد رفت.
خاک: یاس بنفش در مورد خاک چندان سخت‌گیر نیست. اما وجود زهکش مناسب و عدم سنگین و یا سبک بودن خاک می‌تواند به رشد آن کمک کند. اگر در زمان پر کردن گودال محل کاشت از مخلوط خاک برگ + خاک معمولی +کود بسیار پوسیده گاوی استفاده شود، محیط خوبی برای رشد ایجاد می‌کند.

جهت خرید پیت ماس و خرید ورمی کمپوست به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر یاس بنفش

تکثیر یاس خوشه‌ای از طریق تهیه قلمه چوب نرم در تابستان امکان‌پذیر است.

برای خرید کود مایع گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مشکلات و آفات یاس بنفش

مشکل خاصی از لحاظ آفت ندارد،اما بیماری باکتریاییِ لکه برگی،گاهی، مخصوصاً در فصول خیلی مرطوب، مشکل‌ساز می‌شود. ساقه‌های آلوده را ببرید یا، به ضرورت، بوته‌ها را با اکسی کلراید مس سمپاشی کنید.

برای خرید کود آهن پودری به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

وقتی که یاس های بنفش گل نمی‌دهند

  • معمولاً نور خورشید کافی نیست. هر روز حداقل 6 ساعت نور خورشید مورد نیاز است
  • نیتروژن بیش از حد می‌تواند یک مشکل باشد. اغلب یاس‌های بنفش در چمن کاشته می‌شوند و کودهای شیمیایی به کار رفته در چمن سبز دارای نیتروژن بالا هستند. برای یاس بنفش این باعث سبز شدن شاخ و برگ‌ها اما کم شدن شکوفه‌ها می‌شود. از کودهای شیمیایی با نیتروژن بالا اجتناب کنید.
  • دقت کنید که زمان مناسبی برای هرس کردن انتخاب کنید. در اوایل بهار هرگونه چوب مرده یا آسیب دیده را بردارید. اما هرس را در حجم زیاد انجام ندهید، زیرا ممکن است باعث از بین رفتن غنچه گل‌های خفته شود. بهترین زمان برای هرس کردن بعد از اتمام دوره گل‌دهی می‌باشد. فقط دقت کنید که قبل از نیمه تابستان هرس را کامل کرده باشید. اگر بیش از حد طول بکشد ممکن است برخی از شکوفه‌های فصل بعدی را نیز به خطر بیندازید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    سکینه بهره ور علی نودهی
    31 فروردین 1402
    سکینه بهره ور علی نودهی

    با سلام و سپاس از محتوای مفید سایت نازبو. خواستم بدانم با دریافت بذر های خریداری شده، مشخصات کاشت و تولید انها هم ارایه می شود؟

  • پاسخ
    ناشناس
    25 آذر 1400
    ناشناس

    این گل میشه در اتاق خواب هم نگه داری شود

  • پاسخ
    امیر محمد حسنلو
    21 مرداد 1400
    امیر محمد حسنلو

    من میخوام گل سفارش بدم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بصورت آنلاین میتونیند سفارش بدبد، میتونید هم با همکاران ما در ارتباط باشید

  • پاسخ
    خوشگله??
    28 بهمن 1399
    خوشگله??

    خیلی خوبه ممنون

  • پاسخ
    خوشگله??
    28 بهمن 1399
    خوشگله??

    شما حرف ندارید? عالی?

  • پاسخ
    هاجر
    19 فروردین 1399
    هاجر

    نسبت به گرمای خوزستان ۵۰ درجه چطوره؟ مقاومه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    باسلام فکر نمیکنم، جهت خرید بذر میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید

گزارش اشکال در سایت