نازبو
آموزش تهیه کود چای برای تقویت گیاهان
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی
  • خودتان انجام دهید

آموزش تهیه کود چای برای تقویت گیاهان

اگر به دنبال یک کود خانگی برای گیاهان منزلتان هستید و نمی‌خواهید از کودهای شیمیایی استفاده کنید، توصیه ما به شما این است که کود چای را امتحان کنید و تاثیر تفاله چای بر رشد گیاهان خود را ببینید. چای محبوب‌ترین نوشیدنی گرم در مشرق زمین است. این نوشیدنی تلخ، در برگ‌های خود مقادیر فراوانی کافئین، تیانین و آنتی‌اکسیدان دارد. البته این تنها بخش کوچکی از فواید چای است. تفاله چای از بهترین کودها برای گیاهان آپارتمانی است که به مرور تجزیه شده و مواد مورد نیاز گیاهان را در اختیارشان قرار می‌دهد. برای تهیه کود چای می‌توانید از تفاله چای سبز برای گلدان استفاده کنید یا حتی به سادگی یک کمپوست چای در منزلتان درست کنید، این کود بسیار ملایم بوده و می‌توانید آن را در هر موقعی از سال استفاده کنید. با ما همراه باشید تا با شیوه استفاده از تفاله چای برای باغبانی آشنا شوید.

بیشتر بخوانید : فایده-تفاله-های-قهوه-برای-خاک

تهیه کود چای

برای تهیه کود خانگی می‌توانید از چای کیسه ای به عنوان کمپوست در ظرف تهیه کمپوست استفاده کنید و یا خود تفاله چای را مستقیما اطراف خاک گیاه بریزید. استفاده از چای کیسه ای در کمپوست ترکیبات غنی از نیتروژن در اختیار خاک قرار می‌دهد و مواد غنی از کربن را متعادل می‌کند. نکته مهم در استفاده از چای کیسه ای این است که ابتدا باید مطمئن شوید در کیسه تجزیه پذیر قرار گرفته است، چرا که پوسته برخی از انواع چای کیسه ای ممکن است از پلی پروپیلن ساخته شده باشند که تجزیه پذیر نیست، در این صورت باید ابتدا کیسه چای را باز کنید و محتوای چای آن را خالی کنید. چای کیسه ای‌هایی که از کاغذ، ابریشم یا پارچه تهیه شده اند، برای کمپوست مناسب هستند و نیازی به باز کردن آنها و جدا کردن پوسته نیست. برای استفاده از تفاله چای به صورت مستقیم می‌توانید آن را پای گیاه بریزید تا از مواد مغذی آن استفاده کند یا می‌توانید آن را با خاک گیاه مخلوط کنید تا بهتر بتواند از مواد مغذی تفاله چای استفاده کند و تاثیر تفاله چای بر رشد گیاهان را مشاهده کنید. این استفاده از چای برای رشد گیاه مشکلی ایجاد نمی‌کند، چرا که نه تنها با تجزیه مواد چای مواد مغذی به گیاه می‌رسد، بلکه به حفظ رطوبت در محدوده سیستم ریشه گیاه و جلوگیری از رویش علف‌های هرز نیز کمک می‌کند.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مزیت‌های استفاده از چای به عنوان کمپوست یا کود

تقویت و رشد گیاهان: تفاله چای سرشار از مواد مغذی است که منجر به سبزی، بزرگ شدن و زیبایی بیشتر برگ گیاهان می‌شود. همچنین کود چای باعث تقویت ریشه گیاهان و رشد سریع‌تر آن‌ها خواهد شد.
شفافیت برگ‌ها: تفاله چای موجب شفاف و روشن‌تر شدن برگ گیاهان می‌شود و کنتراست رنگ آن‌ها را بالا می‌برد.
غنی کردن خاک: وقتی از تفاله چای به‌ عنوان کود استفاده می‌کنید، سطح برگ گیاهان با میکروب‌های مفید پر می‌شود و برای فعالیت موجودات مضر و آسیب‌رسان جایی باقی نمی‌ماند. گیاهانی که با کمپوست چای کوددهی می‌شوند، معمولاً تحت تأثیر کپک‌ها، قارچ‌ها و بیماری‌های پژمردگی قرار نمی‌گیرند.
جایگزین مناسب برای کود و سم‌های شیمیایی: بزرگ‌ترین مزیت استفاده از تفاله چای به عنوان کود این است که از شر کودها و سموم شیمیایی راحت می‌شوید. برخی از کودهای شیمیایی حتی برای سلامتی انسان هم مضر هستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    پارسا
    03 بهمن 1402
    پارسا

    سلام وقت بخیر تفاله چای سیاه را آسیاب کردم و نرم شده ، برای هر درخت انگور دو ساله چقدر استفاده کنم؟!

  • پاسخ
    سارا
    25 آذر 1402
    سارا

    سلام و خداقوت.عالی بود.

  • پاسخ
    حمیدرضا
    01 اسفند 1399
    حمیدرضا

    با سلام.ضمن تشکر از مطالب خوبتون میخواستم بپرسم از تفاله چای سیاه هم میشه استفاده کرد؟چون در این جا نوشتید تفاله چای سبز

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 اسفند 1399
    نازبو - یاوری

    سلام حمیدرضای عزیز بله،فقط به میزان کم و تست کنید اول برای چند گلدان

  • پاسخ
    بهار
    22 بهمن 1399
    بهار

    سلام ی سوال دارم اینکه از خود چای سیاه یعنی چای خشک واب نخورده میتوان با کود برگ مخلوط کرد ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    25 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام بهار عزیز به مقدار کم بله

  • پاسخ
    الناز
    25 آذر 1399
    الناز

    هرچندوقت باید تفاله چای روبریزیم توی گلدون خشک کنیم یاخیس باشه ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    26 آذر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام الناز عزیز این مقاله درمورد تهیه کود چایه، این کود رو میتونین هر هفته به گیاه بدید، تفاله چای اگه میخواید استفاده کنید بصورت کمپوست یا خود تفاله رو با خاک گیاه مخلوط کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    13 آبان 1399
    ناشناس

    ۰ممنون عالی بود با اینکار هم خونه هامون زیبا میشه هم درطبیعت کمک میکنیم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 آبان 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو خوشحالیم که این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر توصیه و یا پیشنهادی دارید در اختیار همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید.

  • پاسخ
    مهسا
    08 تیر 1399
    مهسا

    چطوری باید تفاله چای درست کنیم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 تیر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام مهسای عزیز همون چای که دم میکنین، تفاله هاش رو میتونین استفاده کنید

گزارش اشکال در سایت