نازبو
نحوه پرورش گوجه گیلاسی در خانه
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی
  • سبزیجات

نحوه پرورش گوجه گیلاسی در خانه

اگر شما دوست دارید گوجه فرنگی را در خانه پرورش دهید، ولی فضای محدودی دارید، پرورش آن در گلدان راه حل ایده آلی است. پرورش گوجه گیلاسی، با رشد جمع و جور و میوه‌های کوچکی که دارد یک تنوع عالی برای امتحان کردن است. این گونه گوجه فرنگی در رنگ‌های سیاه، قرمز و زرد تولید می‌شود. گوجه بسیار کوچک کمی کشیده اندازه زیتون و شکلی شبیه به آن دارد. گوجه زیتونی آبدار، گوشتی و طعم شیرین و جالب و منحصر بفردی دارد و همچنین از نظر اسیدی نسبت به گوجه‌های معمولی کمتر می‌باشد.

برای خرید پکیج بذر گوجه فرنگی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

کاشت بذر این نوع گوجه‌ها بسیار ساده و مقرون به صرفه (با هر بذر می‌توانید چندین گوجه فرنگی تولید کنید) بوده و در هر فصلی از سال می‌توان کاشت، نور کافی، دما و شرایط را برایش مهیا کنید تا در هر جایی اعم از پاسیو، تراس، پشت پنجره و باغچه یا باغ خود بکارید تا لذت کاشت محصولی که با دستان خود کاشته اید، را ببرید.
گوجه گیلاسی، مانند گوجه‌های دیگر برای رشد نیاز به خاک حاصلخیز و زهکشی شده و PH بین 6.0 الی 6.8 دارد. گوجه گیلاسی، اگر 8 ساعت یا بیشتر در روز زیر نور آفتاب باشد می‌تواند در گلدان به خوبی عمل بیاید، اما سایز و نوع گلدان گوجه گیلاسی نیز بسیار مهم است.

انتخاب  گلدان برای پرورش گوجه گیلاسی

گلدان‌های زیادی با اندازه‌ها و مواد مختلف وجود دارند. گلدان‌های رسی ارزان هستند، اما خاک رس متخلخل است و به سرعت در حرارت خشک می‌شود. پلاستیک نیز نسبتاً خشک است و در طول زمان ممکن است شکسته شود. بشکه‌های چوبی گزینه خوبی هستند، ولی خیلی سنگین می‌باشند. گلدان‌های گلی با لعاب شیشه‌ای یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌باشد. زیرا به سرعت خشک نمی‌شوند و در سایزهای مختلفی هم وجود دارند. کیسه‌های پارچه ای پرورش گوجه فرنگی یک راه ارزان و خوب برای رشد گوجه فرنگی است.

بیشتر بخوانید : هفت مورد برای افزودن به خاک گوجه

در نظر گرفتن اندازه گلدان بیش از حد مهم است. گلدان مناسب برای پرورش گوجه گیلاسی باید دارای عمق حداقل 30 سانتی متری باشد. این میزان عمق به ریشه‌های کشیده گوجه گیلاسی اجازه می دهد که به طرف پایین کشیده شوند تا برای رشد گوجه گیلاسی در گلدان شرایط مناسب را فراهم کنند. اگر عمق گلدان گوجه گیلاسی کم باشد گیاه نمی‌تواند ریشه‌های کشیده و مناسب برای حفاظت و رشد گیاه را داشته باشد. اگر عمق گلدان شما کم باشد، ریشه‌ها نزدیک به سطح رشد می‌کنند و سریع‌تر خشک می‌شوند و حتی اگر زود به زود به گیاه خود آب بدهید باز هم باعث کاهش رشد گوجه گیلاسی می‌شود.
خیلی از افراد تمایل دارند که گوجه گیلاسی را در گلدان‌های آویزان شده پرورش دهند. اگر شما نیز قصد انجام این کار را دارید، می‌بایست گلدانی را انتخاب کنید که حداقل 25 تا 30 سانتی متر قطر داشته باشد در ضمن به میزان عمق گلدان نیز باید توجه داشته باشید. به هیچ وجه گلدانی را انتخاب نکنید که با وجود بزرگی قطر عمق کمی دارد، دقت به عمق کافی برای میزان مناسب خاک در پرورش گوجه گیلاسی بسیار مهم است.

خاک مناسب برای کاشت گوجه گیلاسی

گوجه گیلاسی برای رشد و میوه دادن نیاز به مقدار کافی و زیاد خاک دارد. میزان مناسب خاک باعث می‌شود، ریشه‌ها به خوبی رشد کنند و مواد غذایی و آب به میزان کافی به گیاه برسد. خاک کم باعث کمبود رسیدن مواد مغذی به گیاه می‌شود و اگر خاک را کم بریزید هم اینکه باید خاک را به دفعات نزدیک عوض کنید و هم آبیاری گیاه شما بیشتر می‌شود. درست مثل عمق گلدان، میزان خاک موجود در گلدان نیز به همان اندازه روی رشد گوجه گیلاسی تاثیر دارد. گلدان با خاک حاصلخیز باغ پر کنید. خاک باغ بیش از حد سنگین است و وقتی در گلدان از آن استفاده می‌شود، سخت و فشرده می‌شود. خاک باغ مخصوصاً برای سبزیجات بهترین گزینه است. دادن کود و مواد معدنی یا پرلیت برای سبک کردن مخلوط و مرطوب نگه داشتن آن ضروری است. برای محتویات گلدان خود، قطعات خزه، ورمیکولیت و یا پرلیت را ترکیب کنید. این مواد را بهتر است از یک مرکز باغبانی خوب به صورت فله تهیه کنید تا در هزینه‌های شما صرفه جویی شود.

همچنین بخوانید : معرفی و کاشت گوجه زیتونی

انتخاب نوع گوجه گیلاسی اول، انتخاب انواع جمع و جور برای جای دادن در گلدان معمولا بهتر است. چیز دیگری که باید در ذهن داشته باشیم زمان برداشت است. اگر شما در منطقه ای زندگی می‌کنید که با یخبندان همراه است انتخاب نوعی که در 65 روز یا کمتر بالغ می‌شود بهتر است. یک مسئله مهم در نظر گرفتن میزان محصولی است که در اوایل تولید می‌شود و سپس تدریجا کم می شود. انواعی که رشد نامحدود دارند گیاهان بزرگتری هستند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند. آن‌ها تا زمانی که سرمازده نشوند همچنان میوه می‌دهند.


نحوه کاشت گوجه گیلاسی

بذرها را در سینی نشا بکارید. بعد از این که گیاه به اندازه 20 سانتیمتر بلند شد، آن را به گلدان منتقل کنید. نهال خود را در خانه 6 تا 8 هفته قبل از آخرین سرما بکارید. گوجه فرنگی به سرما حساس است، بنابراین صبر کنید تا آن‌ها را در طول روز زمانی که دمای هوا 23 درجه سانتیگراد یا گرمتر است بکارید. کاشت نهال در یک روز ابری یا در شب هم امکان پذیر است. به خوبی به بوته‌های گوجه فرنگی آب دهید و مقداری کود هم به آن اضافه کنید. گلدان گوجه فرنگی خود را در یک ایوان آفتابی یا جایی که از بادهای تند محافظت می‌شود قرار دهید.

برای خرید کود مخصوص گوجه‌ فرنگی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مراقبت از گوجه گیلاسی

شرایطی که گوجه فرنگی‌ها در باغ دارند را در گلدان نمی‌توان فراهم کرد. بنابراین گوجه گیلاسی شما به مراقبت بیشتری نیاز دارد. اول، آن‌ها را باید از درجه حرارت کم یا زیاد حفظ کنید. اگر آب و هوای بیرون سرد است، آن‌ها را به داخل خانه منتقل کنید. در آب و هوای بسیار گرم آن‌ها را در یک مکانی که سایه بیشتری دارند قرار دهید.
خاک ظرف به سرعت خشک می‌شود. دادن آب زیاد به گوجه‌ها باعث افتادن گل‌های گوجه فرنگی و جلوگیری از میوه دادن می‌شود. علاوه بر این، اگر شما اجازه دهید خاک خشک شود و سپس به آن آب بدهید، مشکلاتی مثل پوسیدگی پایان شکوفه یا ترک برداشتن میوه خواهید داشت. سعی کنید خاک را مرطوب نگه دارید. در گرمای تابستان هر روز به گلدان آب دهید تا مرطوب بماند اما هرگز خیس نشود. اگر شما نوعی از گوجه فرنگی که بوته جمع و جوری دارد را کشت می‌دهید، به داربست نیاز ندارد ولی اگر انواع بوته‌های بزرگتر را کشت می‌دهید باید برای آن داربست تهیه کنید. مواد مغذی از خاک گلدان رد می‌شود و باید هر دو هفته کود محلول با آب به گلدان داده شود. در هشت هفته شما گوجه فرنگی گیلاسی خوشمزه در گلدان خود خواهید داشت.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت