نازبو
نحوه کاشت و خواص دارویی ریحان یا نازبو
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گیاهان دارویی

نحوه کاشت و خواص دارویی ریحان یا نازبو

ریحان یا نازبو به دلیل رایحه خوشایند و خواص درمانی خود طرفداران زیادی در سرتاسر دنیا دارد. رشد ریحان آسان است و از گیاهانی است که در خانه هم به سادگی رشد می‌کند تا به صورت تازه مصرف شود. همچنین نازبو می‌تواند در گلدان‌های کوچک، بخشی از بالکن یا حیاط خانه‌تان را اشغال کرده و به این گونه از زندگی سالم شما پشتیبانی نماید.

نام  فارسی: ریحان - نازبو
خاستگاه: هند
نام انگلیسی: basil
نام علمی: Ocimum basilicum
خانواده:   LAMIACEAE  - نعناعیان
نامهای دیگر: sweet basil

نازبو با نام علمی "Ocimum basilicum"گیاهی یکساله و علفی از تیره نعناع است که به عنوان گیاهی دارویی، ادویه‌ای و همچنین به عنوان سبزی تازه استفاده می‌شود. دو نوع ریحان وجود که یک نوع آن برگ‌های سبز و نازکی دارد و نوع دیگر برگ‌های بنفش رنگ دارد. این گیاه بومی هند است. این گیاه هیچ گونه ترشح زیان آوری ندارد و تمام بخش‌های آن مثل برگ، گل و حتی ساقه آن بسیار معطر و خوشبو است. از این رو در تمام دنیا به عنوان یک طعم دهنده و عطر دهنده به غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام دیگر ریحان، "نازبو" است که معادل فارسی آن است.

برای خرید بذر سبزی خوردن به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نازبو

انواع ریحان

آموزش کاشت ریحان در خانه

اگر در یک جای سرد زندگی می‌کنید، چهار تا شش هفته قبل از آخرین سرما، گیاه را در یک جای گرم نشاء کنید و بعد آن‌ها را به زمین منتقل کنید، زیرا این گیاه برای رشد به آب و هوای گرم نیاز دارد، البته این کار برای کاشت در سطوح کوچک انجام می‌شود. اگر در یک جای گرم زندگی می‌کنید، می‌توانید دانه‌ها را مستقیماً در زمین بکارید، به این صورت که بعد از آخرین سرمای منطقه دانه‌ها را در زمین بکارید. خاکی که گیاه نازبو در آن کاشته می‌شود باید حاصلخیز باشد و زهکشی خوبی داشته باشد. بذر ریحان را باید در عمق 0/5 سانتیمتری کاشت و فاصله بوته‌ها باید 15 سانتیمتر باشد. زمانی که گیاه جوانه زد، اجازه ندهید خاک خشک شود و هر روز آبیاری انجام دهید. اگر گیاه نازبو را در گلدان می‌کارید، بعد از این که جوانه زد و چند سانتیمتر بلند شد به صورتی که برگ حقیقی در آن شکل گرفت، آن را به گلدان بزرگتر منتقل کنید. خاک را مرطوب نگه دارید ولی به گونه ای که خیس نشود. هر روز صبح به ریحان‌ها آب بدهید. گلی که در نوک گیاه رشد می‌کند را قطع کنید. هنگامی که گل را قطع می کنید، دو برگ پایینی گل را هم قطع کنید. اگر گل قطع نشود در طعم گیاه تغییر ایجاد می‌کند و همچنین گیاه دراز و باریک می‌شود.

برداشت ریحان

گیاه نازبو را معمولاً در اوایل تابستان برداشت می‌کنند و در اواخر تابستان و اواسط پاییز مجدداً می‌توان آن را برداشت کرد. ریحان باید با فاصله چند سانتیمتری (5 تا 7 سانتیمتر) از سطح زمین چیده شود. برگ‌های بالایی ریحان را بچینید و برگ‌های پایینی را قطع نکنید، زیرا این کار باعث پرپشت شدن برگ‌های آن می‌شود.

خواص ریحان برای پوست

فواید و خواص گل ریحان

1- ریحان، آرامش دهنده اعصاب است و برای درمان سردردهای عصبی بسیار مؤثر است. اگر 20 تا 50 گرم ساقه ریحان که دارای برگ و گل است را در یک لیتر آب جوش بریزید و 12 دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف و شیرین نمایید و پس از هر غذا، یک فنجان بنوشید که غم و اندوه و افسردگی را برطرف می کند.
2- این گیاه نشاط آور است. دم کرده  50 گرم ریحان که شیرین شده باشد پس از هر غذا برای معالجه ی سردردهای یک طرفه (میگرن ) و سردردهای عصبی مفید است. حتی استنشاق بوی ریحان له کرده سردردهای ناشی از سفر را برطرف می‌کند.
3- دم کرده 50 گرم نازبو که با عسل شیرین شده باشد، برای برطرف کردن گلودرد و آنژین مؤثر است. برای درمان آسم نیز می‌توان جوشانده غلیظی از ریحان تهیه کرد و روزی چند مرتبه دهان را با آن شستشو داد. جوشانده سرد آن نیز تب بر است. پس در بیماری‌های تورمی گلو و سرماخوردگی حتماً از ریحان استفاده کنید.
4- دانه این گیاه نیز به علت داشتن لعاب فراوان نرم کننده است و در رفع ورم کلیه و ترشحات زنانگی مفید است.
5- این گیاه ضد دل پیچه است، پس چه خوب است افرادی که دستگاه گوارش حساس دارند و سریع نفخ می‌کنند، با غذا ریحان مصرف کنند.
6- این گیاه در درمان اسهال هم مؤثر است. خوردن تخم بو داده ی ریحان برای درمان اسهال اثر شفابخش دارد.
7- جوشانده نازبو گرفتگی دستگاه گوارش را رفع می‌کند و ضدتهوع و استفراغ است.

خواص ریحان برای پوست

قرار دادن خمیری از برگ‌های نازبو بر روی نقطه آسیب دیده می‌تواند به درمان اختلالات مختلف پوستی همچون، لکودرما، خارش، جوش‌های پوستی و یا عرق سوز شدن پوست کمک کند. شست و شوی صورت و یا ناحیه دارای مشکل با مخلوط آب و آب ریحان به از بین رفتن عفونت‌های رایج پوستی کمک می‌کند.

فواید دانه ریحان از مهمترین خواص تخم ریحان، خاصیت ضدنفخ این دانه است که به رفع مشکلات و ناراحتی‌های ناشی از نفخ شکم، گرفتگی عضلات شکم، سوء هاضمه و یبوست کمک می‌کند. از دانه‌های نازبو در بسیاری مناطق دنیا برای تهیه نوشیدنی استفاده می شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت