نازبو
نخل لیکوآلا کورداتا یا بادبزنی
  • آموزش و مقالات
  • گلها

نخل لیکوآلا کورداتا یا بادبزنی

نخل لیکوالا کورداتا یا نخل باد بزنی گیاهی بسیار جذاب از خانواده پالم‌ها می‌باشد، که دارای برگ‌های باد بزنی شکل می‌باشد که این برگ‌ها دارای چین‌های منظمی است که یکی از عوامل زیبایی لیکوآلا همین برگ‌های چین‌دار است. لیکوآلا با نام علمی "licuala cordata" گیاهی بسیار مقاوم است که بومی جنگل‌های بورنئو می‌باشد و در این مناطق به صورت درختان زیبایی رشد کرده و در بعضی فصول سال به میوه دهی می‌رسد.

جهت خرید بذر نخل لیکوالا به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

لیکوآلا کورداتا دارای یک ساقه اصلی است که برگ‌ها توسط دم برگ‌های بلندی که دارای تیغ‌های ریزی می‌باشند، از آن منشعب می‌شود، این برگ‌ها رنگ سبز بسیار ملایمی دارند که در زمان اولیه رویش سبز کم رنگ می‌باشد و کم کم به رنگ سبز سیر متمایل می‌شود. لیکوآلا به مکانی نیم سایه احتیاج دارد. این گیاه در خارج از منزل می‌‌تواند تا حدود 2.5 متر یا بیشتر رشد کند، در داخل خانه یا زمانی که در گلدان رشد می‌‌کند، ارتفاعش معمولاً به یک الی 1.5 متر می‌‌رسد. این گیاه به دلیل ارتفاع آن یک گیاه ایستاده است، بنابراین مطمئن شوید که فضای کافی برای قرار دادن آن را دارید، حتی اگر گیاهی کند رشد باشد.

شرایط نگهداری نخل باد بزنی

نور مناسب لیکوالا : نخل لیکوآلا به نور زیادی نیاز ندارد، در واقع مکانی نیم سایه را ترجیح می‌دهد. بهترین مکان محیطی با نور غیر مستقیم به دور از تابش مستقیم خورشید می‌باشد، زیرا تابش مستقیم نور خورشید باعث سوختگی برگ‌های لیکوآلا می‌شود.

دما مورد نیاز لیکوآلا : دمای مناسب برای نخل لیکوالا، 29-16 درجه سانتیگراد است، ولی به هوای کمی سرد نیز مقاوم است. دمای زیر صفر درجه سانتیگراد را نمی‌تواند تحمل کند. اگر این نخل را در گلدانی در فضای باز پرورش می‌‌دهید و زمستان‌‌های منطقه شما سرد یا یخبندان است، باید این گیاه را برای زمستان به داخل خانه منتقل کنید.

بیشتر بخوانید : انواع گلدان و راهنمای خرید

نحوه آبیاری لیکوآلا : خاک بایستی مرطوب بماند؛ از آب ولرم برای آبیاری استفاده نمایید. آبیاری لیکوآلا در هفته 2 تا 3 نوبت می‌باشد که باید به صورت کامل انجام شود (سیراب) البته هرچه محیط مرطوب‌تر باشد، لیکوآلا از رشد بهتری برخوردار است از این رو پاسیوهای آپارتمان‌ها یکی از محیط های ایده آل لیکوآلا می‌باشد. البته توجه داشته باشید که گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید و هر زمان که سطح مخلوط گلدان خشک شد آبیاری را انجام دهید. در زمستان، رشد گیاه کند می‌‌شود، بنابراین، نیاز آبیاری آن نیز کمتر خواهد بود.
خاک مناسب لیکوآلا: نخل باد بزنی نسبت به خاک حساس نیست ولی ترکیبی از خاک رس + خاک برگ و کود دامی پوسیده ترکیب مناسب برای لیکوالا است.
کود دهی و تغذیه : کود دهی لیکوآلا ماهیانه یکبار می‌باشد که فرمول کود 15-5-10 بهترین عملکرد را دارد. در فصول زمستان که گیاه دیگر در حال رشد نیست کود ندهید. همچنین، بیش از حد کود ندهید یا در غلظت زیاد استفاده نکنید (همیشه کود را رقیق کنید)، زیرا می‌‌تواند باعث سوختن گیاه شود.
تکثیر: از طریق بذر می‌توانید این گیاه زیبا را تکثیر کنید. جوانه زنی بذر نخل لیکوالا کمی طولانی است و معمولاً بین 3 تا 6 ماه زمان می‌برد.
نحوه تعویض گلدان نخل لیکوآلا: نخل باد بزنی رشد کندی دارد به همین چندان نیازی به تعویض گلدان نخواهد داشت. اگر ریشه گیاه از گلدان خارج شده است و یا فضای کافی برای گسترش بیشتر را ندارد و گلدان دیگر نمی‌تواند وزن آن را تحمل کند، یعنی زمان تعویض گلدان می‌باشد و باید گلدانی بزرگ‌‌تر تهیه کنید. موقع تعویض گلدان نخل لیکوآلا، با احتیاط و مراقبت ویژه اینکار را انجام دهید، چرا که ریشه گیاه به شدت آسیب پذیر است و ممکن است صدمه ببیند. برای جلوگیری از شوکه شدن گیاه، بهترین زمان تعویض گلدان اوایل بهار است.

همچنین بخوانید : معرفی گیاه نخل راپیس lady palm

عوارض و مشکلات لیکوالا

شایعترین عارضه ایی که در لیکوآلا دیده می‌شود، سوختگی نوک برگ‌های لیکوآلا می‌باشد که دارای دو علت عمده می‌باشد، یکی قرار دادن لیکوآلا در معرض تابش مستقیم نور خورشید و دیگری عدم آبیاری صحیح لیکوآلا می‌باشد که این عارضه با دقت در نحوه آبیاری و همچنین دقت در محل قرار دادن لیکوآلا مرتفع می‌شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    زهراشریفی
    26 اسفند 1400
    زهراشریفی

    سلام بذر گل لیکوالا را از کجا میتونم تهیه کنم

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    26 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام متاسفانه اطلاعی ندارم دوست عزیز

  • پاسخ
    فاطیما
    14 آبان 1400
    فاطیما

    چیکار کنیم برگهاش پهن بشه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام نور مناسب، رطوبت بالای محیطی و نهایتا کوددهی مناسب

  • پاسخ
    طوبی
    09 مهر 1399
    طوبی

    من این گیاهو میخوام،خیلی دوسش دارم

  • پاسخ
    ناشناس
    09 مهر 1399
    ناشناس

    من عاشق این گیاهم ولی گویا تو ایران اصلا وجود نداره،درسته؟

  • پاسخ
    خلیلی
    06 آبان 1400
    خلیلی

    چرا موجود هست

  • پاسخ
    ناشناس
    24 مرداد 1400
    ناشناس

    سلام ما تولید کننده هستیم .

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    14 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام با همکاران ما تماس بگیرید

  • پاسخ
    خلیلی
    25 آذر 1398
    خلیلی

    سلام از این گل موجود دارین

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    25 آذر 1398
    ابوالفضل یاوری

    خیر متاسفانه

  • پاسخ
    علی
    17 مهر 1398
    علی

    جواب: هیچ جا

  • پاسخ
    رضا
    04 شهریور 1401
    رضا

    من دارم این نخل رو

  • پاسخ
    اکبر
    15 خرداد 1398
    اکبر

    سلام بذر این نخلو کجا میتونم پیدا کنم

گزارش اشکال در سایت