نازبو
نور مناسب کاکتوس و ساکولنت
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • توصیه ها

نور مناسب کاکتوس و ساکولنت

نور مناسب کاکتوس یکی از مهمترین آیتم‌ها برای رشد و پرورش این گیاه می‌باشد. چرا که میزان نوری که کاکتوس‌ها برای فتوسنتز نیاز دارند از اکثر گیاهان دیگر بیشتر می‌باشد. اگر کاکتوس مدتی نور کافی دریافت نکند، به صورت علفی رشد می‌کند و مستعد بیماری می‌شود.

برای خرید پکیج بذر کاکتوس گنبدی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

کاکتوس‌ها به چه مقدار نور احتیاج دارند؟

میزان نور مناسب کاکتوس ها در اکثر واریته‌ها بین 5 تا 7  ساعت نور طبیعی است و این مدت در نورهای مصنوعی (با استفاده از لامپ فلورسنت) به 12 تا 15 ساعت افزایش پیدا می‌کند. البته میزان نور به نوع کاکتوس، اندازه و فصل بستگی دارد. کاکتوس‌ها در زمان خواب به نور کمتری نیاز دارند.

همچنین بخوانید : اشتباهات رایج در کاشت کاکتوس

محل مناسب قراردادن کاکتوس‌ها کجاست؟

معمولاً در نیمکره شمالی که ایران نیز شامل آن می‌شود، پنجره‌های جنوبی محل مناسبی برای نگهداری کاکتوس‌ها می‌باشد. در بالکن یا پشت پنجره یا هر جای جنوبی ساختمان که نور دریافت می‌کند.

علایم کمبود نور در کاکتوس‌ها چیست؟

اولین نشانه کمبود نور در کاکتوس‌ها رنگ پریدگی می‌باشد، معمولاً از سبز پررنگ به سبز کم رنگ تغییر رنگ می‌دهد. زمانی که کمبود نور ادامه پیدا کنید گیاه از حالت طبیعی خود خارج شده و به صورت باریک رشد می‌کند به این عارضه رشد علفی می‌گویند. در این حالت تیغ‌ها رشد نمی‌کنند. رشد علفی عارضه‌ای است برگشت ناپذیر یعنی حتی اگر گیاه دوباره نور کافی دریافت کند بخشی از گیاه که باریک شده یا تیغ درنیاورده به حالت طبیعی بر نمی‌گردد.

 

علایم زیاد بودن نور در کاکتوس و ساکولنت‌ها

نیاز نوری کاکتوس‌های بیابانی با کاکتوس‌های جنگلی تفاوت بسیار دارد. روش تشخیص اینکه آیا گیاه از نور مناسب برخوردار است یا خیر از شکل ظاهری آنها می‌توان پی برد، برای این منظور اگر کاکتوس‌هایی که در معرض آفتاب شدید هستند، طرفی که رو به نور بوده کمی به سفیدی می‌گراید و گاهی دچار سوختگی می‌شود و طرف دیگر سبز باقی می‌ماند و برای رفع این منظور چه در فضای باز چه در پشت شیشه باید گلدان‌ها را هر چند مدت بگردانیم و همینطور کاکتوس‌هایی که دچار ضعف نور هستند، ابتدا خیلی سبز شده و کم کم باریک می‌شوند.

در ساکولنت‌ها (گیاهان گوشتی) اگر نور زیاد باشد تغییر رنگ می‌دهند و بعضا لکه‌دار می‌شوند و اگر در سایه زیاد قرار بگیرند فاصله بین بندهای برگ زیاد می‌شود و رنگ آنها به رنگ سبز تیره در می‌آید.

همچنین بخوانید : نحوه کاشت کاکتوس و پرورش آن

نور مصنوعی کاکتوس

نور مصنوعی مناسب کاکتوس

در این شرایط شما می‌توانید حتی در زیر زمین‌ها هم کاکتوس پرورش دهید، برای این منظور و تامین نور مناسب کاکتوس شما می‌توانید یکدست لامپ فلورسنت سفید یا لامپ‌های خاص (لامپ‌های معمولی رشته‌ایی و لامپ‌های رنگی کاربرد ندارد، مخصوصاً قرمز آبی، کاکتوس‌ها به فرکانس رنگ آن‌ها حساس هستند، البته برخی واریته ها اشعه‌های ماوراء بنفش را دوست دارند) را در فاصله 30 الی 40  سانتیمتری کاکتوس‌ها به مدت 12 تا 15 (حدودا از ساعت 8 صبح تا 10 شب) ساعت قرار دهید، گیاه احتیاجات نوری خود را می‌تواند رفع کند، البته بیشتر واریته‌ها دوست ندارند همه سال در معرض نور مصنوعی باشند.

بهتر است در زمستان از شدت نور (تعداد لامپ‌ها) بکاهید تا شرایط طبیعی برای آنها بازسازی شود، البته مدت تاباندن نور و فاصله آنها بستگی به تعداد لامپ‌ها دارد که بهترین شرایط مورد آزمایش قرار گرفته برای کاکتوس‌های نور دوست  150 وات لامپ در یک متر مربع به فاصله 30 سانتیمتر از سطح به مدت 14 ساعت است و برای کاکتوس‌های سایه دوست این زمان کاهش می‌یابد.

در ضمن فراموش نشود هر دو هفته یکبار باید گلدان‌ها را بگردانید تا نور به همه جای گیاه برسد و همچنین نیاز نوری در بعضی واریته‌ها متفاوت است که بهتر است آن‌ها را کنار هم قرار ندهید، بطور کلی تعداد لامپ با ارتفاع از سطح گل و میزان نوردهی باید باهم در نظر گرفته شود.

برای خرید خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نور مناسب کاکتوس در شرایط مصنوعی بنا به فصول مختلف متفاوت است. مدت زمان نوردهی بنا به وضعیت فصل ۱۲ الی ۱۸ ساعت می‌باشد. بهترین وضعیت نوری رشد برای کاکتوس رعایت زمان‌بندی نور و تاریکی برای آنها مناسب با شرایط زیستگاه می‌باشد. بهترین شرایط برای گیاهان در فصول رشد ۱۶ ساعت روشنایی و ۸ ساعت تاریکی و در فصول استراحت کاکتوس‌ها ۱۲ ساعت نور و ۱۲ ساعت تاریکی می‌باشد. رعایت زمان نور دهی در فصول استراحت برای گل‌دهی گیاهان الزامی است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت