نازبو
نکاتی برای کاشت سبزیجات در خانه
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی شهری
  • سبزیجات

نکاتی برای کاشت سبزیجات در خانه

سبزی کاری یکی از جالبترین و جذابترین کارهای کشاورزی است. کاشت و پرورش سبزیجات در خانه علاوه بر تفریح موجب می‌شود، در همه روزهای سال سبزی خوردن‌های تازه خود را چیده و میل کنید و از خوردن این گیاهان و سبزی و زیبایی‌شان (به صورت کاملاَ خانگی) لذت ببرید. سبزی کاری در آپارتمان بسیار کم هزینه است کافی است چند گلدان تهیه کنید و بذر سبزی‌های مورد علاقه‌تان را در آنها بکارید. برای آن که بتوانید در خانه سبزی پرورش دهید، این چند نکته مهم را که در این جا گفته شده است رعایت کنید.

برای خرید بذر سبزیجات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

1- انتخاب مکان مناسب وقتی تصمیم گرفتید تا در خانه‌تان، گلدان‌های متنوع سبزی داشته باشید اولین قدم این است که بتوانید مکان مناسب را پیدا کنید که باید دارای نور کافی باشد و در نزدیکی منبع آب قرار گیرد و از باد و سرما محافظت شود. یک پنجره آفتاب‌گیر بهترین مکان برای پرورش سبزیجات است. البته نگران نباشید اگر هم پنجره ای نداشته باشید داشتن لامپ‌های پر نور فلورسنت نیز برای پرورش این گیاهان مناسب است. دقت کنید که از ابتدای کار به دنبال گلدان‌های بزرگ و فضای زیاد نباشید، چند گلدان کوچک برای شروع کافی است.

سبزی کاری در خانه

2- دانه خود را درست انتخاب کنید برای کاشت سبزی خوردن، می‌توانید بسته به نوع سبزی از نشاء و یا بذر آن سبزی استفاده کنید، برخی از سبزیجات برای کاشت نیاز دارند که فقط بذرشان روی خاک پاشیده شود، اما برخی نیاز به نشاء دارند که می‌توانید نشاء آماده آنها را بخرید. اگر شما یک مبتدی در باغبانی هستید، بهتر است که دانه‌هایی را انتخاب کنید که رشد آنها آسان است. برخی از بهترین انتخاب‌ها عبارتند از : کاهو، گوجه فرنگی، نخود، لوبیا، تربچه، ریحان، آویشن و غیره اما توصیه می‌کنیم با مقدار کم شروع کنید.

برای خرید بذر سبزی خوردن به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

3- انتخاب خاک استاندارد خاک استاندارد، نیاز بعدی شما است. خاک سبزی‌کاری مناسب‌تر است، ولی شما از خاک معمولی باغچه هم می‌توانید استفاده کنید. فقط مهم است که خاک را الک کنید تا یک دست باشد. همچنین کود مناسب سبب می‌شود تا سبزیجات تغذیه بهتری داشته باشند، اما نیازی نیست حتماً به دنبال کودهای شیمیایی باشید. تفاله خشک شده چای، خاک برگ، کودهای حیوانی یا خاکستر چوب و موارد این چنین جزء کودهای ارگانیک و طبیعی به شمار می‌آیند و برای سبزیجات مناسب هستند.

سبزی کاری در خانه

4- روش کاشت روی خاک شیارهایی به عمق یک سانتیمتر ایجاد کنید که از هم حدود ۵ سانتیمتر فاصله داشته باشند. اگر بذر سبزی‌ها ریز بود با یک مقدار ماسه بادی مخلوط کنید و در شیارها بریزید. ترکیب با ماسه کمک می‌کند تراکم و پاشیدگی بذر در شیارها مناسب انجام شود. بعد از کاشت روی شیارها را با خاک پر کنید. دقت داشته باشید، روی تمام بذرهایی که کاشته می‌شوند فقط دو برابر اندازه خودشان خاک ریخته شود. اگر بیشتر از اندازه خاک بریزید بذرها خفه می‌شوند و نمی‌توانند رشد کنند.

برای خرید کود مایع صیفی و سبزیکاری به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

5- آبیاری اولین آبیاری بعد از کاشت تأثیر مستقیم بر موفقیت کارتان دارد. برای این کار می توانید یک پارچه یا گونی روی گلدان پهن کنید، طوری که روی سطح خاک را بگیرد بعد با آبپاش شروع به آبیاری کنید. این کار را ادامه دهید تا زمانیکه بذرها جوانه بزنن. گلدان آماده شده را دور از نور و در جای تاریک نگه دارید تا سبزی‌ها دو تا سه میلیمتر رشد کنند و پارچه آرام آرام بالا بیاید. بعد از این مرحله، پارچه را برمی‌داریم و هر زمان خاک را خشک دیدید مقداری آب روی گلدان بپاشید تا گیاه آبیاری شود و در این مرحله گلدان را در معرض نور قرار دهید. هر چه نور بیشتری به سبزی‌ها برسد بهتر است. بعد از گذشت حدود دو هفته به گیاه کود بدهید و ترجیحا از کود طبیعی استفاده کنید اما اگر این کود در دسترس نبود، سراغ کودهای شیمیایی استاندارد بروید. اگر تمام این مراحل به درستی انجام شود بعد از گذشت حدود دو هفته سبزی‌ها آماده خوردن می‌شوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت