نازبو
پرورش گیاهان زینتی در آب
  • آموزش و مقالات
  • بستر کشت
  • گلها

پرورش گیاهان زینتی در آب

پرورش گیاهان زینتی در آب این مزیت را دارد که شما می‌توانید شاهد رشد و نمو گیاه خود از پشت شیشه آب باشید. در شرایط نگهداری گیاه در آب وقتی یک گیاه در آب می‌روید، شبیه یک گلدان با شاخه‌های گل بُریده می‌باشد با این تفاوت که هم عمر گیاه در آب طولانی است و هم ریشه‌های گیاه دیده می‌شوند. پس اگر زمین و فضای لازم برای کاشت گیاهان مورد علاقه خود در اختیار ندارید، نگران نباشید می‌توانید تعداد زیادی از گیاهان را در آب پرورش بدهید. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که آیا می‌شود گل‌های خود را در آب پرورش دهید یا خیر؟ در این بخش سعی می‌کنیم شرایط نگهداری گیاه در آب را بیان کنیم. پرورش گیاه در محلول مواد غذایی که (هیدروپونیک) نامیده می‌شود یک سیستم پیچیده‌تری است که ما از آن در اینجا صحبت نمی‌کنیم و فقط راجع به پرورش گیاه زینتی در آب یا (باغبانی بدون خاک) صحبت می‌کنیم که ساده‌ترین روش پرورش گیاهان زینتی و آپارتمانی است.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

  

ممکن است این سئوال برایتان پیش آید که چطور گیاهان می‌توانند در آب رشد کنند در حالیکه همیشه متخصصین و اهل فن ما را از زیاد آب دادن گیاه بر حذر داشته اند!! دلیل این گفته متناقض نقش اکسیژن است. زیرا هوای موجود در خلل و فرج خاک در اطراف ریشه است که محیط را برای رشد باکتری‌های موجود در خاک فراهم می‌کند و در صورت عدم وجود اکسیژن در اثر آب زیادی ایجاد خفگی در گیاه می‌شود. زمانی که اکسیژن در خاک وجود داشته باشد، برای گیاه محیط مساعدی وجود دارد. در صورتیکه در کشت آبی اکسیژن در اطراف ریشه‌ها به حد وفور وجود داشته و محیط برای رشد باکتری‌ها مساعد نیست. اگر قصد نگهداری گیاه در آب را دارید، آن را از داخل خاک خارج کرده، سپس به منظور جلوگیری از انتقال احتمالی باکتری و قارچ موجود در خاک بهتر است آنرا بشویید. این گیاه پرورشی می‌تواند فقط یک قلمه باشد و خود این قلمه ریشه خواهد داد. در مورد نگهداری گیاه در آب بایستی مقدار زیادی صبر و حوصله به خرج داد و به گیاه فرصت داده شود که به محیط جدید عادت کرده و پس از مدتی حد اقل یک ماه شروع به دادن ریشه و سپس جوانه و برگ‌های جدید بنماید.

همچنین بخوانید : آشنایی با گل شعله جاوید

شرایط پرورش گیاهان زینتی در آب

یک خاک خوب معمولاً حاوی مواد غذایی لازم می‌باشد و گیاهی که در خاک است مواد غذایی را جذب می‌کند، آب مواد را حل می‌کند و به وسیله ریشه‌ها جذب گیاه می‌شوند، گیاه به خاک محتاج نیست بلکه به مواد غذایی و آبی که در داخل خاک است نیاز دارد. وقتی یک گیاه در آب خالص رشد نمی‌کند، به این معنی است که کلیه مواد غذایی مورد نیاز به علت محروم شدن از خاک در دسترس گیاه قرار نمی‌گیرد. بنابراین در شرایط نگهداری گیاه در آب بایستی محلول‌های غذایی به آن اضافه شود. مواد غذایی اصلی و ضروری گیاه عبارتند از ازت، فسفر، پتاس و مقداری از مواد معدنی دیگر که به عناصر قلیل موسوم می‌باشند. می‌توانید بسیاری از آنها را در فروشگاه نازبو پیدا کنید.

کشت آبی گیاهان زینتی توصیه می‌شود پرورش گیاهان زینتی در آب را در ظروف شیشه رنگی انجام دهید. ولی در ظروف شیشه ای بی‌رنگ نیز می‌توان به نتیجه رسید، اما برای اینکه قارچ در مقابل روشنایی تولید نشود، دور شیشه را با کاغذ تیره رنگی می‌پوشانند. بهتر است قبل از استفاده ظرف و یا شیشه را کاملاً شسته و ماهی یکبار آب شیشه را تعویض و شیشه و خود گیاه را تمیز نمایید. داخل ظرف را می‌توانید با سنگ ریزه‌هایی پر کنید به شرط اینکه قبلاً آن‌ها را شسته باشید. ظروف شیشه ای به راحتی تمیز می‌شوند، همچنین قیمت آنها ارزان بوده و فرم‌های جالبی از آنها را می‌توان تهیه کرد. قسمتی از آب موجود ظرف کشت، تبخیر می‌شود و هربار بهتر است مقداری آب ولرم به آن اضافه نمایید. اگر کلر آب زیاد است بهتر است آب را یک شبانه روز به کناری بگذارید تا کلر آن خارج شود. سطح آب در ظرف کشت باید متناسب با نوع گیاه و گنجایش ظرف باشد، به طوری که جذب هوا، به سهولت انجام پذیرد. برای اینکه گیاهان بتوانند در آب رشد نمایند، باید آب ظرف کشت هر چند روز تعویض گردد، زیرا تا زمانی که آب تازه باشد امکان رشد جلبک‌ها و باکتری‌ها وجود نداشته و گیاه بخوبی رشد می‌کند. برای جلوگیری از فساد سریع آب از ذغال نیز می‌توان استفاده کرد، برای اینکه ذغال در آب شناور نباشد قبل از استفاده چند روز آن را در آب می‌گذارند تا خیس بخورد این عمل از یک طرف باعث تمیز شدن گرد و خاک ذغال شده و از طرف دیگر از کثیف کردن آب جلوگیری می‌کند.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

پرورش گیاهان زینتی در آب و پرورش گل در آب مثل کشت گیاهان در خاک به نور احتیاج دارد. از این جهت بسته به نوع گیاه، باید مکان مناسب آنرا در داخل آپارتمان به دقت انتخاب کنید.

نگهداری گیاه در آب 

بیشتر بخوانید : معرفی و شرایط نگهداری گل گازمانیا

برخی گیاهان قابل پرورش در آب

۱) برگ بیدی
۲) بنفشه آفریقایی
۳) بگونیا رِکس
۴) حُسن یوسف
۵) دراسنای
۶) پنجه کلاغی
۷) گیاه خوشه آویز
۸) پتوس
۹) برگ انجیری
۱۰) آنتوریوم
۱۱) عشقه یا پاپیتال
۱۲) پیله آ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    Mahsa
    12 اسفند 1401
    Mahsa

    سلام وقتتون بخیر. مرسی از اطلاعات خوبتون🌹 من گلدان شیشه ای خیلی بلند دارم میتونم داخلش گیاه نگه دارم؟

  • پاسخ
    Kimia Yousefi
    14 فروردین 1402
    Kimia Yousefi

    برای بامبو خوبه

گزارش اشکال در سایت