نازبو
چه گیاهانی به نور شبانه روزی احتیاج دارند؟
  • آموزش و مقالات
  • اطلاعات جانبی

چه گیاهانی به نور شبانه روزی احتیاج دارند؟

اگر می‌خواهید گیاهان گلدانی را داخل خانه یا هر فضای سر پوشیده دیگر نگهداری کنید، باید تمام نیازهای گیاه را که در محیط طبیعی دریافت می‌کرده برای او تامین کنید. نور یکی از مهمترین نیازهای گیاهان است که همانند نیازهای دیگر از گیاهی به گیاه دیگر و از گونه ای به گونه دیگر میزان آن متفاوت است. بسیاری از گیاهان با نور مصنوعی بیست و چهار ساعته هیچ مشکلی ندارند، اما برخی از گیاهان نیز در صورت تابش نور شبانه قادر به گلدهی نبوده و ممکن است رشد خوبی نداشته باشند. برخی دیگر نیز برعکس عمل کرده و در مقابل تابش نور مداوم سریعتر از حد معمول گل می‌دهند.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

معرفی گیاهان با حساسیت‌های نوری متفاوت

گیاهانی که به دوره تاریکی نیاز دارند

برخی از گیاهان حساس به نور هستند و نیاز به مقداری تاریکی دارند تا شکوفه کنند. گیاهانی که در زمستان گلدهی انجام می‌دهند، مانند بنت قنسول در واکنش به روزهای کوتاه فصل زمستان گل می‌دهند. هنگامی که این گیاهان در فضای باز بیرون قرار داشته باشند، به صورت طبیعی با کوتاهتر شدن روز نور کمتری دریافت می‌کنند و شب هنگام نیز نوری دریافت نمی‌کنند. اما اگر این گیاهان را در داخل خانه و فضاهای سر پوشیده نگهداری کنید باید خودتان نور آنها را تنظیم کنید.

کاکتوس کریسمس (Christmas cactus) و کالانکوآ  (Kalanchoe ) هر دو گیاهان چند ساله هستند که حساس به نور بوده و در صورتی که دائماً در معرض نور قرار داشته باشند، گل نمی‌دهند. گیاه گندمی نیز در صورتی که 12 ساعت در روز نور دریافت کند (به جای 24 ساعت) بهترین رشد را خواهد داشت.

نور شبانه روزی گیاهانی که عاشق نور شبانه روزی هستند

در حالی که برخی از گیاهان به مقدار مشخصی تاریکی نیاز دارند تا گل بدهند، برخی دیگر عاشق نور طولانی مدت هستند. مواجهه بیست و چهار ساعته با نور به برخی گیاهان مانند ارکیده ها و کاکتوس‌ها کمک می‌کند سریع‌تر از حالت عادی گل بدهند.

بسیاری از گیاهان آپارتمانی و خانگی و گیاهان باغچه ای با نور شبانه روزی مشکلی ندارند. از جمله این گیاهان می‌توان به گیاه برگ انجیری، حسن یوسف و دیفن باخیا اشاره کرد.

گیاه برگ انجیری و دیفن باخیا هر دو گیاهان چند ساله هستند، اما حسن یوسف یک ساله است.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

اهمیت شدت نور محیط

هنگامی که میزان نور محیط گیاهانتان را تغییر می‌دهید به خاطر داشته باشید شدت نور نیز اهمیت زیادی دارد. برخی از گیاهان به محیطی روشن با نور شدید نیاز دارند، در حالی که برای برخی از گیاهان نور غیر مستقیم و با شدت کمتر مطلوب است.

گیاهی که رشد کُند و کم برگ دارد و برگ‌های آن کوچکتر از آن چه انتظار می‌رود هستند، احتمالاً نور کافی دریافت نمی‌کند. در این شرایط شدت نوری که گیاه دریافت می‌کند را تغییر دهید، یا نور بیست و چهار ساعته را برای آن امتحان کنید.

گیاهانی که نوری با شدت بیش از حد مورد نیاز دریافت می‌کنند، برگ‌هایشان زرد شده و در نهایت ممکن است لکه‌های سوخته مرده روی برگ‌های آنها ظاهر شود. در این صورت منبع نور را از گیاه دورتر کنید و شدت نور را کاهش دهید. همچنین می‌توانید دوره‌های تاریکی را برای این گیاه طولانی‌تر کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت