نازبو
چگونه حشرات را با کمک گیاهان از باغچه و منزل دور کنیم؟
  • خودتان انجام دهید
  • کنترل آفت داخلی

چگونه حشرات را با کمک گیاهان از باغچه و منزل دور کنیم؟

یکی از آزاردهنده‌ترین موجودات برای انسان‌ها، انواع حشرات هستند. حشرات ریز و درشتی که ضرر و زیان‌های خاص خود را برای انسان و البته گیاهان دارند. بسیاری از حشرات عامل سرایت بیماری‌هایی همچون مالاریا، تب زرد یا انواع آلرژی هستند.

شاید به نظر سریع‌ترین روش برای در امان ماندن از آسیبهای حشرات، استفاده از حشره کش‌های شیمیایی و صنعتی باشد. اما با توجه به مشکلات بسیار زیست محیطی و طبیعی برای ریه‌های انسان توصیه می‌شود تا حد امکان از این محصولات شیمیایی استفاده نشود.

راه حل جایگزینی که در این پست سعی در ارایه آن داریم، استفاده از گیاهان برای دور نگه داشتن حشرت از محیط خانه، باغ یا مزرعه است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا این گیاهان مفید و حشره دورکن رو به شما معرفی کنیم:

برای خرید انواع کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

آشنایی با انواع گیاهان دور کننده حشرات

شاید برای شما هم جالب باشد با ساز کار گیاهان دور کننده حشرات، بیشتر آشنا شوید؛ گیاهانی که به عنوان گیاهان دور کننده حشرات به کار می‌روند، با ترکیبات فتوشیمیایی خاص هستند، که با تاثیر بر روی سیستم بویایی و عصبی حشرات باعث دفع و فرار حشرات موذی از محیط می‌شوند. ترکیبات خاص این گیاهان ممکن است در برگ، گل، شهد و یا رایحه آن‌ها موجود باشد.

 

لیستی از گیاهان که پشه ها و حشرات را دفع می‌کنند

علف لیمو یا چمن معطر که در ساخت شمع سنبل هندی هم بکار می‌رود، دارای توانایی دفع پشه است. این گیاه بومی مناطق گرم است و می‌توانید آن را در گلدان قرار دهید تا در زمستان به داخل خانه بیاورید. لازم به ذکر است، هر گیاهی که عطری قوی و با رایحه مرکباتی دارد دافع حشرات است.

فرنجمشک یا وارنگ بو که از خانواده نعناع می‌باشد را در گلدان بکارید و در اطراف محیط مورد نظر قرار دهید. البته علت اینکه در اینجا گفته شد گلدان، کنترل پخش شدن دیوانه وار خانواده نعناع‌هاست!

 اسطوخودوس هم پشه‌ها، مگس‌ها، کنه‌ها و کک‌ها را دفع می‌کند. گل‌های آن را به صورت تازه یا خشک شده در اطراف خانه قرار دهید، همچنین قرار دادن گل‌های اسطوخودوس در جیب لباستان حشرات را دور نگاه می‌دارد.

سیر هم گیاه دیگری است که بیشتر خون آشام ها را دور نگاه می‌دارد.

رزماری به راندن حشرات و پشه‌ها کمک می‌کند. چند برگ رزماری را روی گریل و ذغال مشتعل بریزید و ببینید که دود خوش بوی آن چه بر سر پشه‌ها می‌آورد.

نعناع فلفلی، رایحه قوی ساطع می‌کند که مورچه‌ها، حشرات و حتی موش‌ها آن را دوست ندارند.

پونه هم یک پوشش زمینی است که پشه‌ها، کنه‌ها و مگس‌ها را دفع می‌کند. البته برای بهتر عمل کردن لازم است برگ‌هایش را خرد کنید تا بوی بیشتری ساطع کند.

پونه ساها از جمله پونه گربه‌ای اثر بیشتری حتی از اسپری DEET (دی ای ای تی) در دفع حشرات دارند. گل ماریگلد نیز مدت‌هاست که توسط باغبان‌ها برای دور نگاه داشتن سوسک‌های درختی، شته‌ها، کرم‌های گیاه گوجه و سایر آفات استفاده می‌شود در دفع پشه‌ها نیز موثر است.

ریحان نیز گیاه معطر دیگری است که علاوه بر آشپزی و خورد و خوراک وظیفه راندن حشرات را نیز به دوش می‌کشد.

در پایان باید گفت که گیاهان دیگری نیز وجود دارند تا حشرات، را دور نگاه دارند، در خاطر داشته باشید که بهترین راه کم کردن جمعیت حشرات، از بین بردن هرگونه آب راکد است، چرا که آنجا محل تخم گذاری و رشد و نمو حشرات است.

برای خرید بذر صیفی جات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نحوه استفاده از گیاهان دافع حشرات

در بسیاری از این گیاهان، تنها رایحه قوی و طبیعی آنها به صورت خود به خودی، باعث دفع حشرات از محیط خواهند شد. اما گاهی با سوزاندن و دود کردن برگ‌های این گیاهان می‌توان به دفع حشرات از محیط کمک کرد. در بعضی دیگر از این گیاهان، روغنی بدست می‌آید که از آن برای دفع حشرات استفاده کنید.

دریافت کننده‌های حسی حشرات را بلوکه کنید : پشه و بسیاری دیگر از حشرات قربانیان خود را با بوها و گازهایی که رها می‌کنند شناسایی می‌کنند. به عنوان مثال دی اکسید کربن، عرق و بوی دهان را می‌توان نام برد. آنها می‌توانند از فاصله 30 متری جذب شوند. رایحه نعنا، میوه‌ها و حتی شکلات می‌تواند گیرنده‌های حشرات را که در یافتن ما به آنها کمک می‌کند بلوکه کند.

.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت