نازبو
چگونه کاشت بذر انجام دهیم؟
  • آموزش و مقالات

چگونه کاشت بذر انجام دهیم؟

شاید شما می‌خواهید برای صرفه جویی در هزینه، گیاهان را از طریق کاشت بذر پرورش دهید. قطعاً ارزان تر از خرید نهال است. همچنین یافتن دانه‌هایی از گونه‌هایی که به طور معمول برای فروش به عنوان نهال در دسترس نیستند، آسانتر خواهد بود. به هر دلیلی که باشد، باید بدانید که کاشت بذر گیاهان آن طور که فکر می‌کنید اصلا سخت نیست. رشد بذر از دانه تا زمانی که رشد کامل می‌شود می‌توان گفت از کارهای اصلی یک باغبان است.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

در اینجا اصول کاشت بذر در 10 مرحله توضیح داده شده است:

1- یک ظرف انتخاب کنید: ظروف کاشت بذر باید تمیز باشند، حداقل 2-3 سانتیمتر عمق داشته و دارای سوراخ‌های زهکشی باشند. این ظروف می‌تواند گلدان‌های پلاستیکی، سینی نشا، گلدان‌های ذغالی سنگی، تخت‌های پلاستیکی، لیوان‌های یکبار مصرف باشند. ابتدا آنها را تمیز کنید (به مدت 10 دقیقه در 9 قسمت آب و یک قسمت مایع ضدعفونی کننده خیس کنید) به هر شکلی می‌توانید این ظروف را تمیز کنید. همچنین می‌توانید بسته‌های کاشت بذر را خریداری کنید، بهتر است ابتدا کاملاً مطمئن شوید و آگاهی‌های لازم را به دست آورید تا هر ساله بذر شما به خوبی رشد کند. اگر بذرها را در ظروف بسیار کوچک یا گلدان‌های آپارتمانی پلاستیکی کاشت کردید، بعد از بزرگ شدن نهال‌ها، باید آن‌ها را در گلدان‌های کمی بزرگتر انتقال دهید. به یاد داشته باشید که هر نوع گلدان که آپارتمانی باشد، قطعا به فضای خاصی نیاز دارد، مطمئن شوید که فضایی که برای کاشت بذر قرار داده اید کاملاً آفتاب گیر باشد.

جهت خرید گلدان و سینی نشا به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

2- با خاک مرغوب شروع کنید. بذرها را می‌توانید در گلدان‌های استریل شده در خاک بذر یا خاک گلدان بکارید. از خاک باغ استفاده نکنید، خیلی سنگین است، حاوی علف‌های هرز و احتمالاً موجودات زنده و باعث ایجاد بیماری می‌شود. قبل از پر کردن ظروف برای کاشت بذر، خاک را با آب گرم مرطوب کنید.

برای خرید خاک و بستر کشت مناسب به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

3- بذر را در عمق مناسب بکارید. عمق مناسب کاشت روی بسته بذر درج شده است. قانون کلی این است که روی بذرها را با خاک دو برابر ضخامت بپوشانید، اما حتماً دستورالعمل‌های کاشت بسته بذر را با دقت بخوانید. بعضی از بذرها، از جمله کاهوها به گلدان‌های مخصوص نیاز دارند، برای جوانه زدن به نور احتیاج دارند و هم چنین باید در تماس خوب با خاک مرطوب باشند. دستکاری ملایم خاک پس از کاشت بذر کمک خواهد کرد به درستی بذر رشد کند. پس از کاشت بذرهای خود، از یک آب پاش برای مرطوب کردن گیاه خود استفاده کنید.
4- عاقلانه آب دهید. همیشه از آب در دمای اتاق استفاده کنید. بگذارید آب کلر دار یک شب بماند. استفاده از آب تصفیه شده ممنوع است. مهم است که خاک به طور مداوم مرطوب باشد، اما از آبیاری بیش از حد، که باعث ایجاد بیماری‌هایی می‌شود، که می‌تواند نهال‌ها را از بین ببرد، جلوگیری کنید. سعی کنید به برگ‌ها آب نپاشید. یک روش راحت برای اینکه مانع از این مشکل شود - همچنین آبیاری بیش از اندازه - این است که پایه ظروف خود را در آب فرو ببرید و اجازه دهید خاک رطوبت را از پایین جذب کند تا مرطوب شود. برخی از کیت‌های کاشت بذر مثلاً یک حصیر را می‌توان انتخاب کرد که آب را از مخزن به خاک خشک هدایت می کند. ممکن است این بهترین روش آبیاری نهال باشد اما هنوز باید مراقب باشید که خاک خیلی مرطوب نماند. در هر صورت آبیاری باید به موقع و درست انجام شود و نگذارید بذرها یا نهال‌ها خشک شوند. این یک حکم و اصل در کاشت بذر است.

همچنین بخوانید: 6 نکته مهم برای آبیاری صحیح گیاهان

5- رطوبت ثابت را حفظ کنید. قبل از جوانه زنی، ظرف خود را بپوشانید تا رطوبت داخل آن باقی بماند. کیت های کاشت بذر معمولاً دارای پوشش پلاستیکی هستند. همچنین می‌توانید از کیسه پلاستیکی استفاده کنید. وقتی که بذرها جوانه زدند، پوشش‌های بذر را باز کرده پس از رشد نهال، آبیاری را کم کرده تا خاک تا حدی خشک شود، اما اجازه ندهید نهال ها پژمرده شوند.
6- خاک را گرم نگه دارید. برای اینکه بذرها جوانه بزنند به محیطی گرم نیاز دارند. وقتی خاک خنک باشد، کندتر یا اصلاً جوانه نمی‌زنند. اکثر دانه‌ها تقریباً در دمای 25 درجه سانتیگراد می‌توانند جوانه بزنند. تشک‌هایی که در اصل به شکل حرارتی عمل می‌کنند، ضد آب بوده و برای کاشت بذر مناسب هستند، خاک را در دمای ثابت نگه می‌دارند. می‌توانید آنها را در بیشتر مراکز باغداری خریداری کنید. بعد از کاشت بذر و رشد نهال‌ها آنها را در دمای 21 درجه سانتیگراد قرار داده تا مقاومت خود را نشان دهند. سعی کنید سرمادهی بذر را کنترل کنید.
7- کود دهی کنید. بعد از اینکه نهال ها 10-15 سانت رشد کردند با استفاده از کود مایع، شروع به تغذیه کنید. آن را به آرامی استفاده کنید تا نهال‌ها از خاک جدا نشوند.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

8- به نهال‌ها نور کافی بدهید. نور مناسب باعث رشد نهال‌ها خواهد شد تا پس از اینکه انتقال داده می‌شوند با مشکل روبرو نشوند. در مناطق معتدل زمستانی، می‌توانید نهال‌ها را در پنجره ای رو به جنوب پرورش دهید. ممکن است یک پنجره رو به جنوب نور کافی را فراهم نکند، به خصوص در اواسط زمستان. اگر نهال‌ها به سمت پنجره خم شوند، نشانه این است که نور کافی ندارند. چرخاندن گلدان‌ها کافی نیست، شاید لازم باشد نور مصنوعی تهیه کنید.
9- هوا را به گردش در آورید. گردش هوا باعث می شود که گیاه کمتر بیمار شود و ساقه‌ها کاملاً رشد کرده و قوی خواهند ماند. یک فن را در کنار هر نهال قرار دهید، اما فاصله فن تا نهال را نیز رعایت کنید.
10- نهال‌ها را قبل از انتقال در فضای باز سفت کنید. قبل از انتقال نهال به بیرون، آنها باید با محیط جدید و سخت‌تر سازگار شوند. این روش "سخت شدن" نامیده می‌شود.

کشت بذر: پرورش گیاه از طریق بذر یک روش عالی برای شروع باغبانی در اوایل فصل است. با نور مناسب و برخی تجهیزات ساده، رشد از دانه تا محصول آسان است. از آنجا که هر گیاه نیازهای کاشت بذر منحصر به فردی دارد، با رشد فقط چند نوع از گیاه شروع می‌شود. برخی از دانه ها - مانند گوجه فرنگی و گل همیشه بهار - به خصوص در داخل خانه دارای رشد آسانی هستند. سایر گزینه‌ها مانند ریحان، زینیا، کلئوس، نسترن نیز دارای کاشت آسانی هستند. اگر مبتدی هستید، ابتدا این موارد را انتخاب کنید و سپس به سراغ بذرهای دیگر بروید.

همچنین بخوانید: بذر گوجه فرنگی، شرایط کاشت و پرورش آن


زمان بندی را درست انجام دهید هدف از کاشت بذر این است که بعد از کاشت نهال‌های خوبی را داشته باشید، بنابراین در صورت مساعد بودن هوا باید بدانید در چه زمانی کاشت را انجام دهید. با نگاهی به بسته بذر، باید بدانید که چه زمانی بذرها کاشت کنید. معمولاً چیزی مانند این جمله خواهد بود: " بذر را شش تا هشت هفته قبل از آخرین سرما بکارید." برخی از انواع سبزیجات، مانند لوبیا و کدو، بهتر است در فضای باز کاشت شوند. رشد آنها در فضای داخلی فایده چندانی ندارد زیرا زود جوانه می‌زنند و رشد می‌کنند. بعضی از گل‌ها مانند خشخاش نیز بهتر است در فضای باز کاشته شوند. این دانه‌ها معمولاً "کاشت مستقیم" مشخص می‌شوند. ظروف مناسب را پیدا کنید تقریباً در هر نوع ظرف می‌توانید بذر را کاشت کنید، به شرط آنکه حداقل 2-3 سانتی متر عمق داشته باشد و دارای سوراخ‌های زهکشی باشد. اگر از انواع ظرف استفاده کنید هیچ مشکلی نیست، ممکن است بخواهید نهال را در کاسه‌های ماست، کارتن‌های شیر یا لیوان‌های کاغذی پرورش دهید. من سینی‌هایی را که مخصوص شروع بذر هستند را ترجیح می‌دهم. پر کردن سینی‌ها آسان است، با سیستم آبیاری رطوبت سازگار است و من می‌توانم آنها را به راحتی جابجا کنم.

خاک گلدان را آماده کنید خاک گلدان را که برای پرورش نهال ساخته شده انتخاب کنید. از خاک باغچه خود استفاده نکنید و از گلدان گیاهان خانگی خود دوباره استفاده نکنید. با مخلوط استریل و تازه شروع کنید که نهال سالم و عاری از بیماری را تضمین می‌کند. قبل از پر کردن ظروف، از یک سطل یا وان برای مرطوب کردن مخلوط کاشت استفاده کنید. هدف این است که مرطوب شود اما غرقابی نباشد.  ظروف را پر کرده و خاک را فشار دهید تا شکاف‌ها از بین برود. به یاد داشته باشید که بیشتر مخلوط‌ها، در صورت وجود، عناصر غذایی کمی دارند، بنابراین شما باید چند هفته پس از جوانه زدن نهال‌ها را با کود مایع تغذیه کنید و تا زمانی که آنها را به باغچه پیوند دهید، ادامه خواهید داد.

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج در خرید و کاشت بذر کاکتوس

کشت را شروع کنید بسته بذر را بررسی کنید تا ببینید بذرهایتان تا چه حدی باید در عمق کاشته شوند. برخی از موارد کوچک را می‌توان درست روی سطح خاک پاشید. دانه‌های بزرگتر باید دفن شوند. من دو بذر در هر سلول (یا گلدان) میکارم. اگر هر دو دانه جوانه زد، یکی را بر می‌دارم و می‌گذارم دیگری رشد کند. ساختن دو بخش در هر گلدان برای جای دادن بذر مفید است. بعد از اینکه یک دانه در هر قسمت کاشتید، دانه‌ها را بپوشانید. بذرهای تازه کاشته شده را با آبپاش مرطوب کنید. برای سرعت بخشیدن به جوانه زنی، گلدان‌ها را با پلاستیک یا در پوش پلاستیکی که روی سینی کاشت بذر قرار دارد، بپوشانید. این به مرطوب نگه داشتن دانه‌ها قبل از جوانه زنی کمک می‌کند. با مشاهده اولین نشانه‌های سبز، در پوش را بردارید. آب، تغذیه با رشد گیاهچه‌ها، از آب پاش برای مرطوب نگه داشتن خاک استفاده کنید اما خیس نشود. در بین دو آبیاری سعی کنید خاک خشک شود. برای اطمینان از حرکت خوب هوا و جلوگیری از بیماری، یک فن تنظیم کنید. من از پنکه ای استفاده می‌کنم. به یاد داشته باشید که نهال‌ها را به طور منظم با کود مایع، به میزان توصیه شده روی بسته، تغذیه کنید. نور، نور، نور نهال‌ها به نور زیادی احتیاج دارند. اگر پشت پنجره آنها را قرار داده اید، آنها را در قسمت جنوبی قرار دهید. گلدان‌ها را مرتباً بچرخانید تا گیاهان به نور متمایل نشوند. اگر نهال‌ها نور کافی نداشته باشند، ضعیف خواهند شد. اگر آنها را زیر چراغ رشد قرار داده‌اید، آنها را تنظیم کنید تا فقط چند سانتیمتر از قسمت بالای نهال قرار بگیرند. چراغ‌ها را روی تایمر به مدت 15 ساعت در روز تنظیم کنید. به خاطر داشته باشید که نهال‌ها نیز به تاریکی احتیاج دارند، بنابراین می‌توانند استراحت کنند. با بلندتر شدن نهال، چراغ‌ها را بردارید.

نهال‌ها را به تدریج به خارج از منزل منتقل کنید ایده خوبی نیست که نهال خود را مستقیماً از محیط محافظت شده از خانه به باغ منتقل کنید. شما هفته‌هاست که این نهال‌ها را داخل خانه نگهداری کردید، بنابراین آنها نیاز به انتقال تدریجی به فضای بزرگ دارند که فرآیند سخت شدن نامیده می‌شود. حدود یک هفته قبل از اینکه بخواهید نهال‌ها را درون باغ قرار دهید، آنها را برای چند ساعت در یک مکان محافظت شده در فضای باز (نیمه سایه دار ، باد) قرار دهید و آنها را شب در محل خود قرار دهید. به تدریج، طی یک هفته یا 10 روز، آنها را در معرض تابش بیشتر آفتاب و باد قرار دهید. یک قاب سرد مکانی عالی برای سخت شدن گیاهان است.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نحوه کشت بذر

گیاهان در حال رشد از بذر شما می‌توانید بذرهای "آماده" را در یک فروشگاه خریداری کنید، اما اینکه خودتان برای رشد بذر تلاش کنید بسیار سرگرم کننده خواهد بود. پدیده جادویی جوانه زنی و تبدیل بذر به گیاه بالغ، هم برای بزرگسالان و هم برای کودکان سرگرم کننده است.

آیا پرورش گیاه از طریق بذر آسان است؟ کاشت بذر یک مهارت اساسی باغبانی است. اگر کمی دقت کنید، بسیاری از گل‌ها، درختان و سبزیجات از طریق دانه رشد می‌کنند. حداقل تجهیزات لازم است و تمام آنچه شما باید انجام دهید، تأمین نیازهای اساسی جوانه زنی است. گرما، رطوبت و اکسیژن برای کاشت بذر لازم است. یک مزیت بارز رشد گیاهان از طریق بذر ارزان بودن آن نسبت به خرید آنها است. همچنین بسیاری از گیاهان دانه‌های زیادی تولید می‌کنند که به راحتی می‌توان آنها را برداشت و کاشت، شما می‌توانید بذرهای بیشتری را نسبت به هر بسته موجود در بسته فروشگاه تولید کنید.

آنچه شما نیاز دارید: 
ظروف: می‌توانید از لیوان‌های پلاستیکی، سینی‌ها یا جعبه‌های دور انداخته شده استفاده کنید. خاک گلدان مخصوص بذر اسپری (بطری‌های اسپری خالی ایده آل هستند) بذر جمع آوری یا بخرید. چند سینی یا گلدان پیدا کنید سینی‌های بذر را با کمپوست بذر پر کنید (گلدان برای کاشت بذر). سطح کمپوست را مرطوب کنید. بذرها را به طور مساوی روی کمپوست بپاشید. سینی بذر را بپوشانید تا تاریک و مرطوب بماند و سینی بذر را در جای گرم قرار دهید. پس از جوانه زدن مراقب نهال‌ها باشید، نهال‌ها را به گلدان‌های کوچکتر و مجزا انتقال دهید تا فضای آنها برای رشد بیشتر شود. آنها را درون زمین (یا هر جایی که می‌خواهید گیاه زندگی کند) بکارید و لذت ببرید!
مرحله 1 کاشت بذر: برداشت بذر از گل و سبزیجات بذرهایی را که کاشتم، پس از گلدهی در پاییز از گل‌ها جمع آوری یا برداشت می‌شدند یک روز خشک را برای جمع آوری انتخاب کنید. بذرها را درون یک کیسه یا پاکت کاغذی قرار دهید (نه یک کیسه پلاستیکی). بعضی از گیاهان غلاف دارند که فقط شکل دیگری از تخمدان را نشان می‌دهند. می‌توانید این غلاف‌ها را خود تقسیم کرده و بذرها را جمع کنید، اما بعضی از غلاف‌ها "بهار باریده اند" و خود را می‌پیچانند و می‌شکافند، بذرها را در همه جا پرت می‌کنند، بنابراین قبل از وقوع این دانه‌ها را جمع کنید. بذرها را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید تا زمانی که آماده کاشتن آنها شوید.

همچنین بخوانید: کاشت و برداشت بذر سبزی خوردن

چه زمانی بذرها آماده جمع آوری هستند؟ دانه‌ها را هنگام رسیدن تخمدان جمع کنید. این را می‌دانید، زیرا آنها معمولاً ترد، خشک و بژ می‌شوند. گاهی اوقات، با گیاهانی مانند گل همیشه بهار، تخمدان شکافته می‌شود و دسته‌ای از دانه‌ها را نشان می‌دهد. گل‌های دیگر دارای تخمدان کپسول مانند هستند. یک علامت قابل گفتن در مورد آماده بودن دانه‌ها این است که وقتی لبه بذر را تکان می‌دهید می‌توانید صدای جغجغه در آنها را بشنوید.
مرحله 2 کاشت بذر: در صورت نیاز سینی‌ها یا گلدان‌ها را جمع کنید و سوراخ‌ها را قرار دهید می‌توانید بذرها را در یک سینی بذر مناسب که از فروشگاه خریداری شده است بکارید. روش دیگر، شما می‌توانید با یک قالب کوکی، گلدان، ظرف غذای خالی، یا چیزهایی از این قبیل کاشت بذر خود را شروع کنید. اگر در کف ظرف سوراخ وجود ندارد، با مته یا میخ سوراخ را ایجاد کنید. سوراخ‌ها را با فاصله چند سانتیمتری قرار دهید. این اجازه می‌دهد تا آب از ظرف تخلیه شود و از جمع شدن آن جلوگیری می‌کند، که باعث می‌شود کمپوست دانه بیش از حد مرطوب شود. شما همچنین می‌توانید بذرها را به صورت جداگانه در سینی‌ها بکارید مانند گیاهانی که سالانه از فروشگاه‌ها به فروش می‌رسند. مزیت این موارد این است که نهال‌ها بعداً نیازی به انتقال ندارند. اگر دانه‌های زیادی دارید و سینی کافی ندارید، در صورت عدم جوانه زدن یک دانه در هر محفظه درون سینی بکارید.
مرحله 3 کاشت بذر: ظرف را با کمپوست بذر پر کنید (مخلوط گلدان برای شروع بذر) در صورت امکان از کمپوست استریل استفاده کنید. همچنین می‌توانید از کمپوست بذر/گلدان چند منظوره استفاده کنید، اما از خاكی که در باغچه شما حفر شده استفاده نکنید، زیرا این خاک کاملاً سنگین خواهد بود، حاوی بسیاری از آفات و بیماری‌ها است و سریع خشک می‌شود. بعضی از گیاهان نسبت به آنچه در آن رشد می‌کنند "گیج کننده" نیستند و اگر تعداد زیادی بذر برداشت شده دارید، می‌توانید آن را در خاکی که خرد کرده اید، بکارید تا خوب رشد کنند. با این حال، از تجربیات من، بهتر است کمپوست مناسب بخرید تا شانس جوانه‌زنی را به حداکثر برسانید.
مرحله4 کاشت بذر: سطح کمپوست را مرطوب کنید سطح کمپوست را با اسپری آب مرطوب کنید. من از آبپاش استفاده می‌کنم (قبل از استفاده با دقت شسته شده) می‌توانید از یک قوطی آبیاری استفاده کنید اما تا زمانی که آبپاش آن سوراخ‌های کمی نداشته باشد، باعث آب گرفتگی کمپوست می‌شود. برای خیساندن کمپوست قبل از جوانه زدن کمپوست و یا برای آبیاری نهال جوان و ظریف از قوطی آبیاری استفاده نکنید، زیرا آب زیاد باعث شستن بذرها یا صاف شدن نهال‌ها می‌شود.
مرحله 5 کاشت بذر: بذرها را به طور مساوی روی کمپوست بپاشید با استفاده از انگشت از کف دست دانه‌های کوچک را روی کمپوست بپاشید. دانه‌های کوچک را با خاک نپوشانید، زیرا می‌تواند آنها را خفه کند. بذرهای بزرگتر را می‌توان یکی یکی روی کمپوست قرار داد و سپس با پاشیدن کمپوست پوشاند. بذرهای بسیار بزرگتر (مانند ذرت شیرین ، آفتابگردان و آجیل‌های درختی) را می‌توان در زیر سطح کمپوست حدود 5 - 6 میلیمتر به پایین فشار داد.

برای خرید هورمون و پودر ریشه زایی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مرحله 6 کاشت بذر: سینی بذر را بپوشانید و آن را در یک نقطه گرم قرار دهید بعد از کاشت بذر ، سینی بذر را با یک تکه شیشه، یک مجله، یک تخته سنگ، یک تکه پلاستیک، تخته سه لا یا هر چیز دیگری بپوشانید. این از خشک شدن کمپوست جلوگیری می‌کند و بذرها را در تاریکی نگه می‌دارد که به جوانه زنی کمک می‌کند.
مرحله 7 کاشت بذر بذرها در دمای بالاتر از 18 درجه سانتیگراد بهترین جوانه را می‌زنند. در نیم کره شمالی بهتر است بذر را در اوایل بهار حدود ماه فوریه یا مارس بکارید تا گیاهان بتوانند یک فصل رشد کامل داشته باشند. اگر در آب و هوایی با زمستان‌های سرد زندگی می‌کنید، ممکن است برای جوانه زنی خیلی خنک باشد، بنابراین می‌توانید سینی را برای تکثیر گیاه در جای گرم قرار دهید. سینی بذر را بعد از دو روز بررسی کنید و سپس به بررسی علائم جوانه‌زنی ادامه دهید. بعضی از دانه‌ها خیلی سریع (در عرض چند روز) جوانه می‌زنند، در حالی که بعضی دیگر هفته‌ها طول می‌کشد.
مرحله 8 کاشت بذر: پس از جوانه زدن نهال‌ها را مراقبت کنید بسیار مهم است که پس از جوانه زدن گیاهچه‌ها را در معرض نور قرار دهید و در معرض نور قرار دهید، در غیر این صورت با ساقه‌های بیش از حد بلند و نازک می‌شوند و به سرعت پوسیده می‌شوند. اگر گیاهان به یخ زدگی حساس باشند، باید در خانه در آفتاب کامل یا گلخانه نگهداری شوند. در هنگام یخبندان‌های شدید، سینی‌های بذر را باید به داخل خانه آورد یا با عایق پوشانده شده تا از یخ زدگی محافظت شود. سینی بذر را روی طاقچه‌ای قرار دهید که باید نور کافی داشته باشد. هر روز سینی را بچرخانید تا نهال‌ها به طور یکنواخت نور بگیرند. کمپوست را با استفاده از اسپری مرطوب نگه دارید. این امر ضروری است، خصوصاً اگر بذرها در سطح یا نزدیک آن باشند، زیرا این ریشه‌های ریز در صورت قرار گرفتن در معرض آفتاب گرم یا هوای گرم در اتاق می‌توانند به سرعت خشک شوند. در صورت لزوم روزانه چک کنید و آب آن را  بررسی کنید. هنگامی که نهال‌ها چند جفت "برگ واقعی" پیدا کنند، برای مرحله بعدی کاشت بذر آماده می‌شوند.
نکته: از آفتاب شدید در سینی‌های بذر کوچک که در فضای خارج کاشته می‌شود، خودداری کنید. سطح کمپوست می تواند به سرعت خشک شود، به خصوص اگر باد باشد و ممکن است نهال از بین برود. احتمالاً بهتر است تا زمانی که چند جفت برگ ظاهر نشوند، آنها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

جهت خرید پیت ماس و خرید ورمی کمپوست به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مرحله 9 کاشت بذر: نهال‌ها را در گلدان‌های جداگانه انتقال دهید وقتی گیاهچه‌ها چند جفت "برگ واقعی" رشد کردند و به اندازه‌ای بزرگ بودند که بدون آسیب رساندن از پس آنها بر آیند، می‌توان آنها را به گلدان‌ها یا سینی‌های جداگانه انتقال داد. بعضی از نهال‌ها کاملاً کوچک و ظریف هستند، بنابراین بهتر است صبر کنید تا بزرگتر شوند. آبیاری کنید تا کمپوست شل شود و سپس با استفاده از چوب بستنی، قاشق چایخوری یا مواد مشابه آن، به آرامی گیاهچه‌ها را بردارید. سعی کنید از آسیب رساندن به ریشه‌های ظریف جلوگیری کنید. اگر نهال کوچک است، بهتر است برگ‌ها را بین انگشتان خود بگیرید و به پهلو بکشید تا ریشه گیاهان مجاور جدا شود نه اینکه به سمت بالا بکشید، که باعث شکستگی می‌شود. در گلدان جدید، با انگشت یا چوب بستنی در کمپوست یک سوراخ ایجاد کنید، نهال را داخل سوراخ قرار دهید و کمپوست را به آرامی به اطراف ریشه فشار دهید.
مرحله 10 کاشت بذر: نهال‌های پیوندی را در حالی که ریشه ایجاد می‌کنند از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید هنگام کاشت بذر اگر گرم و آفتابی باشد این مهم است. اگر نتوانستید مقدار کمی کمپوست را به ریشه چسبیده نگه دارید و آنها در حین انتقال لخت بودند، ریشه‌های در معرض می‌توانند به سرعت خشک شوند. بنابراین نهال‌ها را به مدت یک هفته از تابش مستقیم نور خورشید (اما نه در یک مکان تاریک یا بیش از حد سایه‌دار) دور نگه دارید تا ریشه‌ها به کمپوست جدید تبدیل شوند و شانس بیشتری برای جذب رطوبت داشته باشند. در هوای ابری نیازی به این کار نیست.
مرحله آخر کاشت بذر: سخت کردن و خاموش کردن هنگامی که گیاهان به مرحله کاشت بذر رسیدند که ریشه‌های آنها از پایین گلدان شروع به بیرون آمدن می‌کنند، می‌توان آنها را تا محل نهایی کاشت. سخت شدن گیاه گیاهانی که در داخل پرورش داده شده‌اند باید در مدت حدود هفت تا 10 روز "سخت شده" و یا به آهستگی به فضای خارج منتقل شوند. به تدریج نور مستقیم خورشید، هوای خشک و شب‌های سرد را به آنها بدهید تا از تغییر ناگهانی شرایط رشد دچار شوک نشوند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    سعید
    11 مهر 1402
    سعید

    بسیار کامل و مفید سپاس از شما بابت این مقاله جالب.

گزارش اشکال در سایت