نازبو
کاشت و نگهداری گل های پیازی
  • آموزش و مقالات
  • گلها

کاشت و نگهداری گل های پیازی

گل‌های پیازی بسیاری از پیازهای متداول را که در باغچه و در بهار گل می‌دهند می‌توان در آپارتمان رویاند. خیلی از مردم با رویاندن لاله و سنبلی در گلدان، قدم به عالم گلکاری نهاده‌اند. برای این کار دو روش اصلی وجود دارد: پیازهای بزرگ را تقریبا همیشه «وادار» می‌کنند که پیش از موقع معمول گل دهند (نسبت به زمانی که در باغچه کاشته می‌شوند) این روش را «واداری» می‌گویند و شامل قرار دادن پیاز در جای تاریک و خنک برای ریشه دادن، پس از آن تأمین گرما و نور بیشتر است تا از این راه برگ و گل به وجود آید. روش دوم (که «غیر واداری» است) برای پیازهای کوچک به کار میرود و نسبت به روش اول ساده تر است، بدین ترتیب که گلدان‌های دارای پیاز را در محوطهٔ آزاد می‌گذارند و زمانی آنها را به آپارتمان می‌آورند که جوانه‌های گل تشکیل شده و آمادهٔ شکفتن اند. در این حالت زمان گلدهی فقط چند روزی از پیازهای دیگر که در هوای آزاد هستند جلوتر خواهد بود.

برای خرید پیاز انواع گل‌های زیبا از فروشگاه اینترنتی نازبو اینجا کلیک کنید.

گل های پیازی

روش غیروادارسازی (غیر فورسینگ) برای پیازهای دیگر

کاشت: نخست باید گلدانی تهیه کرد که تعداد منفذهای خروج آب از آن کافی باشد. لایه‌ای از تکه‌های ریز سفال را در آن بریزید و روی آن لایه ای از کمپوست مخصوص قلمه زنی یا بذرکاری اضافه کنید. پیازها را نزدیک به یکدیگر بکارید و کمپوست اضافه کنید. نوک پیازها باید کاملاً زیر کمپوست قرار گیرد.
مراقبت بعد از کاشت: گلدان را در باغچه قرار دهید.
مراقبت حین رشد: پس از رشد کامل گیاه و ظاهر شدن غنچه‌ها، گلدان را به داخلی بیاورید و به همان ترتیب عمل کنید که در مورد سنبلی و لاله گفته شد.
مراقبت بعد از گلدهی: مانند سنبل و لاله.


گل های پیازی

برای خرید پیاز گل مریم درشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

روش وادار سازی (فورسینگ) برای سنبل، لاله و نرگس

کاشت: باید انواعی را برگزید که برای کاشت در آپارتمان توصیه شده‌اند. اندازهٔ پیازها باید مناسب باشد، پیازها عاری از بیماری و ضمناً سفت باشند. الیاف پیرامون پیازها گاهی به عنوان محیط کاشت به کار می‌روند، اما اگر قرار باشد در باغچه کاشته شوند باید در کمپوست مخصوص قلمه و بذر قرار گیرند. لایه ای از کمپوست مرطوب را در ته گلدان پهن کنید و تعدادی پیاز روی آن بگذارید. پیازها باید نزدیک هم باشند اما به هم و به جدار گلدان نچسبند. هیچ گاه به پیاز فشار وارد نکنید. همان طور که پیازها در گلدان چیده شده‌اند، کمپوست اضافه کنید. کمپوست بین پیازها را کمی بفشارید. باید طوری عمل کرد که نوک پیازها حدود ۲/۵سانتیمتر بالاتر از سطح کمپوست باشد.

بیشتر بخوانید : زمان کاشت گل‌های پیازی

مراقبت بعد از کاشت: پیاز گلها نیاز به یک دوره آمادگی برای جهش در جای کاملاً تاریک و دمای نزدیک یک درجهٔ سانتیگراد بالای صفر دارند. گلدان حاوی پیازها را در باغچه بگذارید و با ۱۰ سانتیمتر پیت آن را بپوشانید. اگر این کار برایتان امکانپذیر نیست، پیازها را در کیسهٔ پلاستیکی سیاه قرار دهید و آن را در محل آزاد آویزان کنید. در این حالت اگر گرما به پیاز برسد، در پرورش پیاز مشکل به وجود خواهد آمد. این دورهٔ آمادگی برای جهش، ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد. در این دوره کمپوست باید مرطوب باشد.
مراقبت در دورهٔ رشد: هنگامی که ساقه ۱٫۵ تا ۵ سانتیمتر رشد کرد، گلدان را به داخل آپارتمان و جای خشک منتقل کنید (حدود ۱۰ درجهٔ سانتیگراد). ابتدا در سایه و بعد از چند روز نزدیک پنجره قرار دهید. در اینجا برگ‌ها ظاهر و گل‌ها به تدریج نمایان می‌شوند. در این وقت گلدان را در محل روشن اما نه آفتابی باید گذاشت تا گل دهد. این محل باید دور از منبع گرما باشد. نور به اندازهٔ کافی داشته باشد، آفتابگیر نباشد، ضمن آنکه از خشک شدن کمپوست هم باید جلوگیری کرد. دمای ۱۵ تا ۲۰ درجهٔ سانتیگراد خیلی خوب است. باید گلدان را گهگاه چرخاند و اگر گلها دراز باشند، برایشان قیم درست کرد. کود شیمیایی هم لازم است.

برای خرید کود مایع گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.


مراقبت بعد از گلدهی: گل، و نه ساقهٔ گل، را بچینید. تا پژمرده شدن برگ‌ها به آن آب و کود بدهید. سپس پیازها را بیرون آورید و بگذارید خشک شوند. برگ‌های پژمرده را حذف کنید و پیاز را در جای خنک و سرد نگه دارید. پیازها دیگر در محیط سربسته گل نمی‌دهند. آنها را در پاییز در باغچه بکارید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت