نازبو
گیاهان تصفیه کننده هوا
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان داخلی
  • سلامت، درمان و اسپا

گیاهان تصفیه کننده هوا

آشنایی با گیاهان تصفیه کننده هوا: شاید شما نیز این هشدار را شنیده باشید، برای دوری جستن از آلودگی هوا تا حد ممکن از خانه خارج نشوید ولی محیط خانه نیز عاری از سموم نیست اما نگران نباشید ما برای شما پیشنهادی آسان و مقرون به صرفه در نظر گرفته‌ایم، گیاهان تصفیه کننده هوا نه ‌تنها دی‌اکسید‌کربن فضای بسته خانه را به اکسیژن تبدیل می‌کنند بلکه بسیاری از آلاینده‌ها و مواد شیمیایی تجمع یافته در منزل را نیز می‌توانند جذب کنند. از این رو علاوه بر طراوت و زیبایی خاصی که این گیاهان به دکوراسیون خانه شما می‌دهند، همانند فیلتر عمل کرده و فضایی پاک را در اختیار شما می‌گذارند، خوشبختانه آن‌ دسته از گیاهان خانگی که به بهترین نحو هوا را پالایش می‌کنند، کشت بسیار آسانی نیز دارند. با ما در "نازبو" همراه باشید تا به معرفی این گیاهان خانگی بپردازیم:


1- پیچک انگلیسی یا پاپیتال English ivy:

این گیاه از سوی ناسا به‌ عنوان بهترین گیاه برای تصفیه هوای خانه معرفی شده است. وجود این گیاه در اتاق می‌تواند به عنوان یک عامل ضدآلرژی تلقی شود؛ چراکه پس از شش ساعت از آوردن این گیاه به یک اتاق آلوده، حدود ۶۰ درصد از قارچ‌ها و آلودگی‌های هوازی و معلق در هوا را جذب می‌کند و باعث می‌شود افرادی که به آلرژی‌های تنفسی دچار هستند در اتاق‌هایی که این گیاه در آن حضور دارد، بهتر زندگی کنند.

برای خرید کود گیاهان آپارتمانی و زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

2- نخل راپیس:



 

نخل راپیس یک گیاه دلپذیر است که رشد آن درون خانه بسیار آسان است. نخل راپیس بخار آمونیاک موجود در هوا را که از شوینده‌ها، پارچه‌ها و رنگ‌های شیمیایی نشأت می‌گیرد، مورد هدف قرار داده و آنها را جذب خود می‌کند.


3- سرخس بوستون Boston fern:

  این گیاه در از بین بردن ماده شیمیایی فرمالدئید بسیار موثر است. این ماده در چسب‌ها، چوب‌های فشرده همچون کابینت‌ها، چوب‌های چندلایه و اسباب و مبلمان خانه یافت می‌شود. همچنین می‌تواند مواد سمی همچون جیوه و آرسنیک را نیز در خاک از بین ببرد.

4- سانسوریا:

هنگام شب، این گیاه درست برعکس دیگر گیاهان، دی‌اکسیدکربن را جذب و اکسیژن متصاعد می‌کند. گیاه سانسوریا به کم شدن میزان دی‌اکسیدکربن موجود در هوا کمک می‌کند. همچنین فرمالدئید و بنزن هوا را نیز از بین می‌برد.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

5- دراسینا با لبه‌های قرمز:

این گیاه برای از بین بردن مواد سمی مانند زایلن، تری کلرواتیلن و فرمالدئید موجود در هوا مفید است. گیاهی است با حداقل نیاز برای نگهداری و مراقبت و یک منطقه با نور خورشید غیر مستقیم برایش کافیست. با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر توسط حیوانات خورده شود سمی است.


6- گل آفتابگردان:

دلیل ویژه اتاق خواب بودن این گیاه تاثیر مثبتش در جلوگیری از آسیب نامناسب گردوغبار در اتاق خواب است. به همین دلیل با اینکه توصیه می‌کنند اتاق خواب وسایل کمتری داشته باشد تا گرد و خاک در آن ایجاد نشود، اما قرار دادن چند گلدان آفتابگردان، ضمن زیبایی فضای اتاق، باعث تولید اکسیژن بیشتر در فضای خانه می‌شود.

بیشتر بخوانید : علت ریزش برگ گیاهان آپارتمانی

7- زنبق:

به این گیاه جاروبرقی هوا می‌گویند. به این دلیل که ترکیب‌های خطرناکی مانند تری‌کلرواتیلن، فرمالدئید و بنزن را جذب می‌کند. مطالعات نشان داده، گلدان‌های حاوی این گل به کیفیت هوای آپارتمان می‌افزایند و از میزان خطرناک بودن این مواد شیمیایی می‌کاهند.

8- آلوئه‌ورا:

آلوئه‌ورا به طرز معجزه‌آسایی آلودگی هوا به‌خصوص سمومی که در مواد شوینده وجود دارد را جذب می‌کند و به طرز حیرت‌آوری با لکه‌های قهوه‌ای که روی برگ‌هایش ظاهر می‌شود! به شما نشان می‌دهد چقدر مواد شیمیایی مضر در هوای خانه‌تان وجود دارد. ویژگی این گیاه جذب گازهای سمی موجود در هوای خانه به دلیل برگ‌های گوشتی‌اش است. هرچه برگ‌های این گیاه گوشتی‌تر و پرآب‌تر باشد، تاثیرش در تصفیه هوا بیشتر است؛ بنابراین بهتر است از انواع بزرگ و پربرگ این گیاه استفاده کنید.

  بیشتر بخوانید : گیاهان مناسب اتاق کودکان

9- بامبو:

از ویژگی‌های بامبو، ایجاد رطوبت در فضای خانه است؛ بنابراین یکی از بهترین مکان‌ها برای نگهداری آن، اتاق خواب کودکان است. ساقه آن می‌تواند بنزن، مونوکسیدکربن و کلروفرم را از هوای اطراف دریافت کرده و به این ترتیب هوای خانه را پاک کند. این ویژگی معجزه این گیاه برای لطافت هوای خانه در فصول گرم و خشک سال است.

 

10- پوتوس طلایی:

این گیاه زیبا با حالت آبشاری‌اش در گلدان‌های آویز یا رومیزی بلند یا شلف بسیار زیبا جلوه می‌کند. پوتوس طلایی با قابلیت تصفیه هوا و پاکسازی و از بین بردن بنزن، مونوکسیدکربن و فرمالدئید یک گیاه موثر در سالم‌سازی هوای خانه به حساب می‌آید.

11- گریه انجیر Weeping fig:

 گیاه بومی هند و آسیای جنوب شرقی است که می تواند بر سمومی مانند فرمالدئید، زایلن و آمونیاک نظارت داشته باشد. این گیاه برای حیوانات سمی است. آن را در یک منطقه روشن، با نور خورشید غیر مستقیم نگه دارید.

بیشتر بخوانید : خاک مناسب گیاهان آپارتمانی چه خاکیست؟

12- آگلونما یا همیشه سبز چینی Chinese evergreen:

 همیشه سبز چینی توت‌هایی به رنگ قرمز تولید می‌کند که می‌تواند به از بین بردن سموم در هوا کمک کند. این گیاه دارای عمر مفید طولانی ایست که با گذشت زمان موثرتر نیز خواهد شد و هرچه بیشتر شما آن را نگه دارید، سموم بیشتری را حذف خواهدکرد. این گیاهان به نور خورشید زیادی نیاز ندارند.

13- اسپاتی فیلوم Peace lily:


 

لیلی صلح فقط برای این نیست که زیبا به نظر رسد، گیاهی جنگنده با آلودگی و تصفیه کننده عالی هوا است. ناسا آن را در صدر فهرست مطالعات هوایی قرار داده است. زیرا می تواند برای از بین بردن هر سه ترکیب متداول آلی فرار - فرمالدئید، بنزن و تری کلرواتیلن به کار رود.

14- برگ انجیری یا گوش فیلی Elephant ear philodendron:


 

این گل خنده دار به عنوان خوشبو کننده هوا عمل می‌کند. این گل هر گاز ناامن و سم خطرناک موجود در هوا را می‌خورد که باعث بهبود کیفیت هوا در منزل شما خواهد شد. این گیاه سمی است و باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری شود. محل آن را در یک منطقه از خانه خود که دارای نور کم است، انتخاب کنید.

15- گیاه عنکبوتی یا برگ گندمی Spider plant:

گیاه عنکبوتی در مبارزه با آلاینده‌هایی همچون: بنزن، فرمالدئید، مونوکسید کربن و زایلن بسیار موثراست. برای کسب بهترین نتایج، آن را در آشپزخانه و یا در نزدیکی شومینه، نگه دارید چون این‌ها مکان‌هایی هستند که در آن مونوکسیدکربن می‌تواند انباشته شود.


16- گل داودی Chrysanthemum Morifolium:

گل داودی فقط برای روشن کردن اتاق نیست، بلکه این گل‌ها نیز می‌توانند مواد سمی مانند بنزن، فرمالدئید، زایلن، آمونیاک و تولوئن را تصفیه کنند. در حالی که این‌ها گل‌هایی به ظاهر شاد هستند، اما سمی نیز می‌باشند، بنابراین مطمئن شوید که هیچ کودک یا حیوان خانگی بیش از حد به آن‌ها نزدیک نمی‌شود. این گیاه به نور مستقیم خورشید نیاز دارد.

17- خون سیاوشان مارگیناتا Dracaena marginata:

دراسینا مارگیناتا به عنوان یک تصفیه کننده هوا در داخل خانه عمل می‌کند. آن می‌تواند خانه شما را از بنزن، فرمالدئید، تولوئن، زایلن و تری کلرواتیلن پاکسازی کند. محل آن را در یک منطقه از خانه که خورشید کمتر می‌تابد انتخاب کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    شهاب
    02 آذر 1397
    شهاب

    سلام مطلبتون جالب بود اما تلگرام واسه به اشتراک گذاری نداشتید یه سری اشتراکها که اصلا خیلی کاربردی نیست وجود داره ولی تلگرام نیست این ضعف خیلی بزرگ سایت شماست حتی خبرگزاری تسنیف از شما بهتره که تلگرام داره

گزارش اشکال در سایت