نازبو
گیاه ازمک و خواص دارویی آن را بیشتر بشناسید
  • دایره المعارف
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان دارویی

گیاه ازمک و خواص دارویی آن را بیشتر بشناسید

ازمک (نام علمی: Lepidium draba L. پیش از این: Cardaria draba)

ازمک در ایران از جمله در بلندی‌های بالای ۲۵۰۰ متر در استان کهگیلویه و بویراحمد می‌روید. ازمک، یک نو گل از خانواده گل‌های شب بو به حساب می‌آید. این یکی از گیاه هایی هست که اگر به مرکز، غرب و شمال ایران سفر کنید می‌توانید همه جا ببینید. فقط آب و هوای شرق و شمال شرق که سازگاری زیادی با این گیاه ندارد (با این حال در اطراف تربت حیدریه هم دیده می شود)

مشخصات گیاه شناسی ازمک

 گیاهی چند ساله و علفی که به خانواده شب بو تعلق دارد که ساقه هوایی آن به ۲۰ تا ۶۰ سانتی متر می‌رسد ، برگ‌های قاعده ای واژ تخم مرغی و قاشقی و برگ‌های ساقه ای مستطیلی تا سر نیزه ای و ساقه آغوش هستند. گل‌های آن سفید رنگ و میوه آن خورجینک تخم مرغی پهن یا قلبی شکل و نا شکوفا می‌باشد. دانه‌ها و برگ‌های این گیاه در طب گیاهی استفاده می‌شوند. می‌توانید برگ‌هایش رو بجوشانید و به عنوان نرم کننده سینه استفاده کنید. این را هم بدانید که طعم تند و زننده ای دارد.

خواص دارویی و کاربرد ازمک

در ازمک مانند سایر گیاهان خانواده شب بو اسانس سولفوره مشخص شده است علاوه بر این در تجزیه گیاه میروزین نیز گزارش شده است. از دانه و برگ گیاه در طب گیاهی استفاده می‌شود. جوشانده دانه و برگ گیاه طعم تندی دارد و نرم کننده سینه می‌باشد. جوشانده دانه و برگ گیاه طعم تندی دارد و نرم کننده سینه می‌باشد.

این گیاه اشتهاآور، تصفیه کننده خون، پاک کننده سینه از خلط و از بین برنده لکه‌های پوست صورت است و در درمان سریع زخم‌های سطحی و درمان جای نیش حشرات مفید است. جوشانده ریشه گیاه در درمان برخی بیماری‌های پوستی و ناتوانی سیستم ادراری کاربرد دارد.

برگ گیاه ازمک حاوی مقدار زیادی ویتامین C بوده و دارای خاصیت ضد باکتری است. عصاره حاصل از برگ‌های گیاه ازمک در درمان ناراحتی‌های سیستم تنفسی مانند سرفه‌های سخت و دردناک کاربرد دارد و خاصیت ضد انگلی دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    سيد كريم
    27 مهر 1402
    سيد كريم

    سلام با تشکر فروان این دانستنیها بسیار مفید بوده است

  • پاسخ
    سيد كريم
    27 مهر 1402
    سيد كريم

    سلام با تشکر فروان این دانستنیها بسیار مفید بوده است

گزارش اشکال در سایت