نازبو
همه چیز در مورد گل یخ
  • گلها
  • گیاهان داخلی

همه چیز در مورد گل یخ

گل یخ یک گیاه بومی چین می‌باشد که نمونه آن در ایران هم وجود دارد. این گیاه به گل کوهستان هم شهرت دارد و جزء خانواده آفتابگردان است. از نام این گیاه می‌توان فهمید که از گل‌های زمستانی می‎‌باشد که در فصل زمستان شکوفه می‌‌دهد. این گیاه یک گل تزیینی به حساب می‌‌آید که گل‌های آن معطر هستند. گل یخ یک درختچه خزان کننده با شاخه‌های بسیار است. قد این گیاه به 3 متر می‌رسد. برگ‌های آن به شکل نیزه و گل‌هایش فنجانی است گلبرگ‌هایی مومی با رنگ زرد دارد که گلبرگ‌های خارجی بلندتر هستند و گلبرگ‌های داخلی کوتاه‌ تر و به رنگ ارغوانی می‌‌باشد. زمان گل‌دهی آن از اواسط آذر شروع می‌‌شود و تا اسفند ماه طول می‌‌کشد.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نحوه پرورش گل یخ

تحمل سرما برای این گیاه بسیار بالا است. این گل به جاهایی که آفتاب دارد نیازمند است ولی در جاهایی هم که تابستان‌های گرمی دارد، بهتر است در جایی کاشته شود که آفتاب بعد از ظهر به آن نرسد. اگر این گیاه در سایه بیش از حد باشد گل‌ دهی انجام نمی‌‌شود. گل یخ در فضای سبز جنوب کشور بسیار دیده می‌‌شود. این گیاه پوشش مقاوم، چند ساله، علفی و گلدار است که در کشور ما به نام ناز یخی شناخته می‌‌شود. گل یخ برعکس گیاهان گل داری که عمر کمی دارند دارای عمر زیادی می‌‌باشند و برای فضای آزاد بسیار مناسب‌ اند. گل یخ تنوع زیادی دارد که بعضی از آنها کم رشد می‌‌کنند و بعضی دیگر دارای بوته‌های شلوغی هستند همه انواع این گیاه در آفتاب کامل شکوفه می‌‌دهند و پرورش می‌‌یابند. چون این گیاه جزء گیاهان مقاوم است می‌ توانند پوشش خوبی در زمین ایجاد کند.

شرایط نگهداری گل یخ

این گیاه یک گیاه انعطاف پذیر است و نگهداری از آن ساده می‌ باشد اگر نیازهای گل تامین شود نگهداری آن آسان می‌‌شود. بهتر است که نهال آن گرفته شود چون کاشتن دانه آن و رسیدن به زمانی که این گیاه گل می‌‌دهد 14 سال طول می‌‌کشد. شرایط نگهداری این گیاه به شرح زیر می‌‌باشد :

1 _ خاک : این گیاه در هر خاکی رشد می‌کند و از لحاظ خاک کم توقع می‌باشد فقط خاک آن باید زهکشی خوبی داشته باشد تا به راحتی آب داخل خاک نفوذ پیدا کند و خاک بعد از آبیاری خیس باقی بماند. بهتر است خاک گل یخ مخلوطی از خاک لوم و ماسه و خاک برگ باشد.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

2 _ آبیاری : گل یخ نسبت به بی آبی مقاوم بوده و اگر آبیاری آن زیاد باشد ریشه آن دچار پوسیدگی می‌شود. وقتی خاک آن خشک باشد نیازمند آبیاری است چون این گیاه برگ‌های گوشتی دارد آب را می‌تواند در خود نگه‌دارد بنابراین از آبیاری زیاد این گیاه باید پرهیز کرد، اما اگر این گیاه در فضای باز و آزاد کاشته شود و در روزهای تابستان در برابر خورشید احتیاج به آبیاری منظم دارد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    جهانگیر
    26 دی 1402
    جهانگیر

    گلهای یخ من از سر ساقه پژمرده شدن زرد میشن چکارکنم

  • پاسخ
    مسعود
    20 آذر 1402
    مسعود

    سلام خیلی گل زیبای هست یک شاخه اون رو از شمال گلستان گنبد آوردم چند روز تو آب گذاشتم بعد به گلدان انتقال دادم همش پانزده روز نشده تو گلدان گل داده اما برگهای پایینش زرد شده اگر خشک نشه خوبه خیلی زیباست

  • پاسخ
    مهدی
    21 آبان 1402
    مهدی

    با سلام ممنون از راهنمایی خوب تان

گزارش اشکال در سایت