نازبو
دارچین و خواص دارویی آن
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان دارویی

دارچین و خواص دارویی آن

دارچین با نام علمی Cinnamomum در زمره قدیمی‌ترین گیاهان دارویی و ادویه ای شناخته شده توسط بشر است که کاربردهای فراوانی در آشپزی و شیرینی‌پزی دارد. از عصاره پوست درخت دارچین نیز صدها سال است که به عنوان گیاه دارویی استفاده می‌شود.

نام فارسی: دارچین
خاستگاه جنوب ویتنام و غرب هیمالیا
نام انگلیسی: Cinnamomum
نام علمی: CINNAMOMUM CASSIA
خانواده:  LAURACEAE  - برگ بو
نامهای دیگر: دارچین ویتنامی، Cinnamomum aromaticum

دارچین

در طب سنتی ایران طبیعت دارچین را گرم و خشک و در درجه سوم دانسته‌اند. همگی دارچین را به عنوان یک طعم دهنده قدرتمند در طبخ غذا و آشپزی می‌شناسیم اما خواص آن محدود به تغذیه نمی‌شود. کاربرد آن در باغبانی نیز شگفت انگیز است و افراد بسیاری از آن به عنوان یکی از روش‌های ارگانیک مبارزه با آفات استفاده می‌کنند. این ادویه معطر را می‌توانید برای تقویت ریشه دهی قلمه‌ها، پیشگیری از بیماری‌های قارچی در جوانه‌های بذری و نابودی آنها و حتی جلوگیری از هجوم آفات به خانه‌تان استفاده کنید. دارچین اولین بار در سریلانکا یافت شد و بعد از آن، تمام دنیا این چاشنی را شناختند و برای طعم بهتر غذاها استفاده کردند. درختچه دارچین درختی  همیشه سبز و کوچک، که در چین به ارتفاع 6 تا 8 متر می‌رسد که از تمام قسمت‌های آن بویی مطبوع استشمام می‌شود. گل‌های این ادویه در فاصله ماه‌های بهمن تا اوایل فروردین ظاهر می‌شود. برگ این درخت سبز سیر و دارای گل‌هایی به رنگ سفید است.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تا به امروز بیش از 250 گونه دارچین شناسایی شده است ولی دو نوع آن بیشتر استفاده می‌شود: دارچین سیلان و دارچین کاسیا دارچینی که ما استفاده می‌کنیم و در سوپرمارکت‌ها و عطاری‌ها موجود است از نوع کاسیا می‌باشد، سیلان بسیار گران است و بیشتر در امریکا و کشورهای اروپایی مصرف می‌شود، کاسیا و سیلان از دو نوع درخت متفاوت ولی مرتبط، به دست می‌آید. سیلان از درختی که بیشتر در سریلانکا و تایلند وجود دارد، به دست می‌آید و بسیار کمیاب و دارای قیمت بالایی است. کاسیا که به نام دارچین چینی هم شناخته می‌شود در جنوب چین، اندونزی و هند، تایوان و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی و جزایر اقیانوس آرام تولید می‌شود و ارزان تر و فراوان تر است. سیلان به مراتب دارای خواص دارویی و درمانی بیشتری نسبت به کاسیا است اما هر دو نوع این دارچین‌ها طعمی شبیه به هم دارند که به دلیل سینامالدئید موجود در آنها است. نحوه جداسازی آن از درخت به این ترتیب است که وقتی درخت دارچین، به پنج سالگی می‌رسد، پوست شاخه‌ها را زمانی که شیرابه گیاه جریان دارد، شکاف می‌دهند و چند روز دست نمی‌زنند تا بر اثر تابش آفتاب، خشک و پیچیده شده و از شاخه جدا شود.

شرایط نگهداری و پرورش

دارچین در شرایط آب و هوایی مرطوب و گرم رشد می‌کند و آب و هوای خشک طولانی مدت را ترجیح نمی‌دهد، زیرا رشد آن ضعیف می‌شود. به طور کلی بارندگی سالانه ۱۵۰ تا ۲۵۰ سانتیمتر برای رشد و عملکرد مناسب دارچین ایده آل است. خاک مناسب برای کشت دارچین خاکی سبک (شنی–ماسه ای) می‌باشد و زمین‌های سنگی و صخره ای برای کاشت مناسب نیست و همچنین خاک آن باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد. گیاه دارچین در دمای متوسط ۲۷ تا ۲۸ درجه سلسیوس رشد می‌کند. هنوز برداشت دارچین در ایران با موفقیت چندانی روبرو نشده و در واقع تمام نیاز کشور از طریق واردات برطرف می‌شود.

دارچین

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر دارچین

تکثیر دارچین (اعم از حقیقی و چینی) به دو روش بذر و رویشی صورت می‌گیرد.
تکثیر از بذر : در تکثیر از طریق بذر زمان نقش مهمی در قوه نامیه بذر دارچین دارد. به طوری که با گذشت زمان به شدت از قوه رویشی بذر کاسته می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد 94 درصد بذرهایی که سه روز پس از برداشت کشت شده باشند سبز می‌شوند. در حالی که قوه نامیه بذرهایی که 15 روز پس از برداشت کشت شده باشند به 52 درصد کاهش می‌یابد. با گذشت 5 هفته از برداشت دانه‌ها، قوه نامیه آنها به شدت کاهش یافته و حتی به حدود صفر می‌رسد. تکثیر دارچین توسط بذر به دو روش مستقیم و غیرمستقیم صورت می‌گیرد.

برای خرید بذر گیاهان آپارتمانی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.


تکثیر رویشی: دارچین را می‌توان از طریق قلمه زدن نیز تکثیر کرد و قلمه‌ها باید از ساقه‌هایی تهیه شوند که حداقل دارای سه جوانه رویشی باشند، پس از تهیه چنین قلمه هایی (تا آماده شدن گلدان‌های پلی اتیلنی مناسب)، می‌توان آنها را در آب قرار داد. قطر گلدان ها باید 10 سانتیمتر و ارتفاع آنها 20 سانتیمتر باشد. گلدان‌ها باید از زهکش مناسب برخوردار باشند، در هر گلدان باید تنها یک قلمه کشت شود، برای جلوگیری از کاهش رطوبت، گلدان ها باید زیر سایبان قرار داده شوند. پس از 3 تا 4 ماه، به منظور تقویت بوته‌ها باید گلدان‌ها را از زیر سایبان خارج کرد، پس از 10 تا 12 ماه قلمه‌ها ریشه دار شده آماده انتقال به زمین اصلی می‌باشند. انتقال قلمه‌ها به زمین اصلی باید در زمان مناسب و هنگامی که هوا مرطوب و بارانی است انجام گیرد. کشت قلمه‌ها در زمین اصلی باید در داخل گودال‌هایی به ابعاد 30 × 30 × 30 سانتیمتر انجام شده و اطراف ریشه توسط خاک نرم و غنی از مواد آلی پر گردد. در تکثیر رویشی، فاصله دو ردیف 1/2 و فاصله دو بوته روی ردیف 60 سانتی متر مناسب است. اگر گیاهان به صورت متراکم کشت شوند، ساقه آنها برای کسب نور طویل شده و در این صورت از کیفیت پوست دارچین کاسته می‌شود.

دارچین

خواص دارویی دارچین

  • مصرف دارچین برای افراد بلغمی مزاج مفید است.
  • می‌تواند به طور غیرمستقیم قند و چربی بدن را کنترل کند و یا حتی کاهش دهد.
  • عصاره آن می‌تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند و تاثیرگذار باشد.
  • دارچین به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، می‌تواند سفتی و سختی ماهیچه ها و مفاصل را از بین ببرد.
  • همچنین برای تسکین سردردهایی که از سرماخوردگی ایجاد می‌شود نیز تاثیرگذار است..
  • دارچین می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را کاهش دهد.
  • معده را تمیز، آرام و قوی می‌کند. بنابراین اگر ناراحتی معده دارید، حتماً از دارچین استفاده کنید.
  • افرادی که از اضطراب و نگرانی دائم رنج می‌برند، می‌توانند چای دارچین را به دلیل خواص آرامش بخشش، بنوشند
  • خواص ضدالتهابی آن می‌تواند از دندان‌ها و لثه در برابر صدمه و آسیب محافظت کند و همچنین تنفس و بوی بد دهان را نیز از بین می‌برد.
  • دارچین نه تنها به غذا عطر و طعم می دهد، بلکه به هضم آن نیز کمک می‌کند. همچنین برای از بین بردن حالت تهوع، استفراغ، اسهال، ناراحتی معده و نفخ نیز مفید است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت