نازبو
مناسب ترین گیاه برای خانه شما کدام است؟
  • آموزش و مقالات
  • اطلاعات جانبی
  • توصیه ها

مناسب ترین گیاه برای خانه شما کدام است؟

چگونه گیاه مناسب را برای نگهداری در خانه انتخاب کنیم؟ گیاهان برگی که در گلدان و در فضای بسته داخل ساختمان پرورش داده می‌شوند، اغلب گیاهان استوایی و بیایانی هستند و با شرایط غیر ایده‌آل داخل خانه یا هر ساختمان دیگر راحت‌تر سازگار می‌شوند. چالش اصلی نگهداری و پرورش گیاهان گلدانی آشنایی به نیازهای محیطی گیاه و برآورده ساختن این نیازهاست. عوامل محیطی بر گیاه تاثیر می‌گذارند و می‌توانند به حفظ سلامت آن کمک کرده و یا برعکس باعث نابودی گیاهتان شوند. بنابراین شما باید گیاهان مناسبی برای فضای داخل ساختمان انتخاب کنید.

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

بهترین گیاهان برگی برای پرورش در داخل ساختمان

برای انتخاب گیاه، ابتدا باید محلی که می‌خواهید گیاه را در آنجا بگذارید مشخص کنید. مشخص کنید آیا قرار است گیاه گلدانتان تنها زنده بماند یا می‌خواهید رشد خوبی در این محیط داشته باشد.

هر گیاهی میخواهید بخرید ابتدا باید بدانید چه شرایطی برای نگهداری لازم دارد. در غیر این صورت ممکن است با مشکلات فراوان و در نهایت از دست دادن گیاه مواجه شوید.

بهتر است ابتدا با انتخاب گیاهان سالم، مقاوم و بدون آفت کار پرورش گل و گیاه را شروع کنید. دقت کنید حتما برگ‌های گیاهی که می‌خرید رنگ خوب و سالم داشته باشد و هیچ گونه لکه یا حاشیه‌های قهوه ای یا نوک سوخته نداشته باشد.

پرورش گیاهان آپارتمانی

شرایط لازم برای پرورش گیاهان آپارتمانی

نور: اغلب میزان نور محیط تعیین می‌کند چه گیاهی در آنجا به خوبی رشد کرده و بزرگ می‌شود یا چه گیاهی می‌تواند زنده بماند. مشخصات نوری محیط گلدان شامل شدت نور، کیفیت نور و طول مدت تابش نور در شبانه روز است. به خاطر داشته باشید معمولاً نور پنجره‌های جنوبی شدت بیشتری دارد.

نکته مهم دیگر در انتخاب گیاه این است که گیاهان رنگی معمولاً نور بیشتری نیاز دارند. علت این است که کلروفیل کمتری دارند بنابراین نیاز به نور بیشتری دارند تا همان مقدار فتوسنتز را که یک گیاه سبز انجام می‌دهد، داشته باشند. اگر نور کافی نباشد چند رنگی گیاه از بین می‌رود. گیاهان گلدار نیز باید نور شدیدتری دریافت کنند.

با فرا رسیدن زمستان، شدت نور و طول مدت تابش آن کاهش می‌یابد. گیاهی که در تابستان نور خوبی دریافت می‌کرده باید در زمستان جلوی پنجره جنوبی قرار داده شود تا نور بگیرد. گلدانها را در صورت لزوم به مکان بهتری در زمستان منتقل کنید.

منظور از کیفیت نور، طیف‌های نور موجود در منبع نور است. نور خورشید تمام رنگ‌ها و طیف‌های نوری را دارد. گیهان در فتوسنتز تمام رنگ‌های نور را استفاده می‌کنند. لامپ رشته ای رنگ‌های محدودی متساطع می‌کند و به عنوان منبع نور تنها برای بیشتر انواع گیاهان داخل ساختمان مناسب نیست.

برای پرورش گیاهان در زیر نور مصنوعی و مکمل، بهترین نور فلورسنت (مهتابی) است. بیشتر صاحبان گلخانه از ترکیبی از لامپ‌های مهتابی و آفتابی (گرم و سرد) برای گیاهان استفاده می‌کنند تا طیف بهتری و بیشتری از نور را برای آنها تامین کنند.

طول مدت تابش نور در بهترین حالت 8 تا 16 ساعت است تا گیاه به خوبی رشد کند. علائم کمبود مدت تابش نور مشابه علائم شدت کم نور است و شامل کوچک شدن برگ‌ها، دراز و باریک شدن ساقه و ریزش برگ‌های قدیمی تر است.

بیشتر بخوانید : ریشه زایی قلمه در آب یا خاک؟

دما: بهترین دامنه دما برای بیشتر گیاهان برگی بین 16 تا 27 درجه سانتیگراد است. این دما مشابه دمایی است که گیاهان در جنگل‌های استوایی تجربه می‌کنند. سرمای زیر 10 درجه به بیشتر گیاهان استوایی آسیب می‌رساند.

دمای داخل ساختمان بسیار متغیر است و به صورت فصلی یا روزانه ممکن است تغییر کند. به خاطر داشته باشید پنجره‌های آفتاب گیر گرمتر هستند. نباید گلدان‌ها را جلوی پنجره هایی که سرد هستند یا نزدیک به درهایی که زیاد باز و بسته می‌شوند و محیط را خیلی گرم یا خیلی سرد می‌کنند قرار دهید. همچنین گیاهان را نزدیک دودکش یا بخاری و از این قبیل لوازم گرمایشی سرمایشی قرار ندهید.

همچنین بخوانید : گیاهان آپارتمانی با آبیاری کم

از جمله نشانه‌ها و علائم دمای نامناسب برای گیاهان عبارتند از : ایجاد لکه روی برگ، پیچ خوردگی برگ به سمت پایین و کند شدن رشد گیاه. دمای خیلی زیاد باعث می‌شود رنگ برگ‌ها سبز زرد شود و ممکن است لبه‌ها یا نوک برگ‌ها خشک و قهوه ای شوند و رشد آن باریک و بلند شود. بیماری‌ها و آفت‌ها نیز در شرایط گرم سریعتر به گیاهان هجوم می‌آورند.

گیاهان آپارتمانی

رطوبت: به خاطر داشته باشید گیاهان برگی استوایی در محیط‌های طبیعی‌شان رطوبت بالای 80 درصد دریافت می‌کنند. معمولاً رطوبت خانه‌ها 35 درصد تا نهایتا 60 درصد است و در صورتی که در زمستان از وسایل گرمایشی استفاده شود، مقدار رطوبت به زیر 20 درصد افت می‌کند.

رطوبت کم باعث سوخته و قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها می‌شود. می‌توانید با  کنار هم قرار دادن گیاهان، رطوبت محیط آنها را بالا ببرید. گاهی اوقات این وضعیت به بهبود رشد گیاهان کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از رطوبت ساز در خانه استفاده کنید تا رطوبت هوای خانه را بالا ببرید.

در آبیاری دقت کنید و نگذارید دمای محیط گیاهان خیلی بالا برود. می‌توانید برای افزایش رطوبت زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و در آن آب بریزید. دقت کنید آب روی سنگریزه‌ها را نگیرد، چرا که باید ته گلدانی که روی آن قرار گرفته خشک بماند تا ریشه‌ها دچار پوسیدگی نشوند.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

خاک: سلامت ریشه برای حفظ بقا و سلامتی گیاه حیاتی است. گلدان گیاه و خاک آن تاثیر مستقیم بر سلامت ریشه و سلامت گیاه دارد. ریشه‌ها گیاه را در خاک نگه می‌دارند و آب و مواد مغذی را جذب می‌کنند. سیستم ریشه گیاه باید اکسیژن کافی دریافت کند تا به درستی بتواند عمل کند. در غیر این صورت گیاه خواهد مرد.

گلدان باید خاک مناسبی داشته باشد. خاک خوب گلدان به مرور زمان تجزبه و تخریب نمی‌شود. همچنین باید در خاک سنگریزه‌هایی نیز وجود داشته باشند، تا به زهکشی خاک و هوا رسانی به ریشه‌های گیاه کمک کنند (مانند پرلیت).

برای بیشتر گیاهان خاک حاوی یک یا دو سهم خاک گلدانی، یک یا دو سهم پیت ماس مرطوب و یک سهم ماسه درشت کفایت می‌کند. مقداری نیز خاک باغچه را در صورتی که تمیز بوده و مطمئن هستید آلودگی ندارد می‌توانید با خاک گلدان ترکیب کنید.

مراقبت از گیاهان گلدانی کار سختی نیست. تنها کافیست آگاهی داشته باشید، گیاهی استوایی یا بیایانی است یا خیر. برای آگاهی از شرایط نگهداری گیاه می‌توانید از مقالات موجود در این سایت استفاده کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت