نازبو
پرورش و نگهداری بنجامین
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گیاهان داخلی

پرورش و نگهداری بنجامین

بنجامین گیاهی بسیار زیباست از خانواده انجیر ( موراسه ) که برگ‌های کوچک با رنگ سفید و سبز به صورت ابلق در آن دیده می‌شود. شاخه‌ها حالت آبشاری و برگ‌های آن به شکل بیضوی و نوک تیز می‌باشند. برگ‌ها هنگام جوانی سبز روشن هستند و به مرور به رنگ سبز تیره در می‌آیند. معمولاً بنجامین را به دلیل حساسیت بالا و مقاومت کم در برابر عوامل محیطی روی فیکوس بنجامین پیوند می زنند تا مقاومتر شود که در صورت مشاهده برگ‌های سبز یکنواخت بهتر است قطع شوند تا گیاه ابلق بهتر رشد کند. 

نام  فارسی: فیکوس بنجامین
خاستگاه: جنوب و جنوب شرق آسیا
نام های انگلیسی: Weeping fig، انجیر مجنون
نام علمی: ficus benjamina
خانواده: MORACEAE - توت
نام های دیگر: Fig Tree,Weeping Fig
تعداد گونه ها: 800 گونه
رنگ: واریته های ابلق با برگهای سبز و کرمی
 

فیکوس بنجامین (انجیر گریان) که بومی هندوستان است، چنانچه در شرایط مساعد محیطی قرار بگیرد، گیاهی است که به سرعت محیط را از آن خود می‌کند و به سایر گیاهان اجازه رشد نمی‌دهد. در واقع بزرگترین درختی که در جهان وجود دارد، نوعی فیکوس است که در هند واقع شده و مساحتی حدود ۲ میلیون متر مربع را در بر گرفته است! برای اشخاصی كه در نگهداری گیاهان آپارتمانی تازه‌كار هستند، نگهداری بنجامین توصیه نمی‌شود زیرا گیاه خیلی حساسی است و به مراقبت‌های مخصوصی نیاز دارد. بنجامین از آن دسته گیاهانی است كه در خیلی از خانه‌ها پیدا می‌شود ولی افراد كمی هستند كه به‌ خوبی از روش‌های نگهداری آن آگاهند و دقیقا می‌دانند چطور با گیاه برخورد كنند، در واقع وقتی این گیاه را می‌خرند پر برگ و شاداب است اما بعد از مدتی ماندن در اتاق آن شادابی روزهای نخست خود را از دست می‌دهد.


بنجامین

نیازهای بنجامین 

نور :به نور بیشتری نسبت به سایر گیاهان آپارتمانی نیازمند است، اما تابش مستقیم آفتاب را تحمل نمی‌کند (معمولاً بهترین نور حالتی است که گلدان در زیر سایه بان جنوبی طوری قرار گیرد که آفتاب به گلدان گیاه برسد، اما به برگ‌های گیاه آفتاب نتابد و برگ‌ها در سایه (نور کامل) باشند. یکی از مهمترین عامل ریزش برگ‌ها کبود نور است.
نکته :چون بنجامین نسبت به تغییر عوامل محیطی بسیار حساس است و با کمترین تغییری برگ‌های آن ریزش می‌کند از چرخاندن و جا به جایی گلدان بپرهیزید. هنگامی که گیاه تازه خریداری شده را به خانه می‌آورید برخی از برگ‌های آن زرد یا قهوه‌ای می‌شوند؛ انتظار نداشته باشید، برگ‌های زرد یا قهوه ای یا ریخته، مجدداً رشد کنند؛ در عوض بهتر است مراقبت کنید که محیط گیاه کاملاً مناسب باشد. برگ‌هایی که از این پس می‌رویند می‌توانند رشد و نمو خوبی داشته باشند.
دما :حداقل درجه حرارت در زمستان ۱۵ و در تابستان حداکثر ۲۴ درجه. در زمستان حتماً باید در اتاق در مکان آفتاب گیر نگهداری شود (نسبت به سرما حساس است)
آبیاری : در بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود ( باید به اندازه یک انگشت در زیر خاک را بازدید نمود، اگر خشک بود باید آبیاری بعدی صورت گیرد). معمولاً در خانه‌ها به دلیل عدم رعایت این مسئله و آبیاری بیش از اندازه گیاه از بین می‌رود. بهتر است از آبی که چند ساعت در محیط بوده و هم دمای محیط است برای آبیاری استفاده شود، هرگز با آب سرد آبیاری نکنید ممکن است باعث ریزش برگ‌های گیاه شما شود.


بنجامین خاک: خاک جنگلی یا مخلوطی از خاک برگ ، خاک معمولی و ماسه برای بنجامین مناسب است. بهترین خاک کمپوست (خاکبرگ) یا کود حیوانی یا خاک لوم است : مخلوطی از شن، رس و مواد آلی ( برگ پوسیده )
تکثیر:تکثیر این گیاه در آپارتمان مشکل است؛ برای تکثیر از قلمه‌هایی که حداقل یک برگ همراه دارد استفاده شود. فیکوس بنجامین را می‌توان از اواسط بهار تا اوایل تابستان تکثیر کرد. البته این کار صبر و حوصله فراوان می‌خواهد. قلمه ای انتهایی ساقه را به طول ۸ تا ۱۰ سانتیمتر با قیچی باغبانی جدا کنید و در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و تک تک در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر، حاوی خاک برگ کمپوست مخصوص بذر و قلمه قرار دهید و با کیسه پلاستیکی بپوشانید. این در صورتی است که محیط خیلی خشک باشد. افتادن ناگهانی برگ، علامتی برای روبه نابودی رفتن یا و اشکالی در عمل تکثیر است. اگر ریشه دهی سالم و مناسب انجام شد، قلمه‌ها را در گلدانی با قطر دهانه ۱۱ تا ۱۳ سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید.

فیلم تکثیر گیاه بنجامین:

قسمت دوم گیاه بنجامین درباره تکثیر و آفات آن را از اینجا بخوانید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت