نازبو
پرورش گیاهان دارویی در باغچه خانه
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان دارویی
  • خودتان انجام دهید

پرورش گیاهان دارویی در باغچه خانه

غالبا همه ما در خانه گلدان گیاهان زینتی نگهداری می‌کنیم یا در باغچه خود بعضی از گیاهان را به خاطر زیبایی آن‌ها پرورش می‌دهیم اما شاید خیلی از ما خواسته باشیم، به جای پرورش این نوع از گیاهان که به جز زیبایی چیز زیادی برای ما ندارند گیاهانی بکاریم که علاوه بر زیبایی جنبه دارویی نیز داشته باشند. پرورش گیاهان دارویی در منزل هم سرگرمی است، هم آرامش بخش و هم پس انداز پول که در کنارش به سلامت ماندن خود نیز کمک می‌کنید. با پرورش این گیاهان علاوه بر زیبایی می‌توانید یک داروخانه گیاهی نیز در خانه خود داشته باشید، تا شاید به این بهانه از داروهای شیمیای که عوارض بسیار زیادی دارند کمتر استفاده کنید در این پست سعی می کنیم شما را با چند نمونه از مفیدترین گیاهان دارویی که می‌توان آن‌ها را در خانه پرورش داد آشنا کنیم.

 

معرفی گیاهان دارویی 

1- بابونه این گیاه آنتی‌اکسیدان، ضدالتهاب و آنتی‌باکتریال در زمره یکی از موثق‌ترین گیاهان جهان محسوب می‌شود. یافته‌های اولیه دال بر آن است که بابونه سلول‌های سرطانی را خنثی می‌کنند اما خواص اثبات‌شده‌ آن شامل ترمیم سریع زخم‌ها، پیشگیری و بهبود سرماخوردگی، مقابله با عفونت‌های باکتریایی، فرونشاندن اسپاسم و گرفتگی عضلانی، آرام کردن اضطراب و بهبود کیفیت خواب می‌شود.

راهنمای پرورش: یک بسته تخم بابونه خریداری نمائید و آنها را در ابتدای کاشت درون اتاق نگه دارید، زیرا ریشه‌ها گرما را دوست دارند. پس از ۶ تا ۸ هفته، بابونه‌ها را به فضایی آفتاب‌گیر که هوا جریان دارد، منتقل کنید. یک بار در هفته آنها را آبیاری کنید یا هر زمانی که خشک به نظر رسیدند. در عرض یکی دو ماه، گل‌های ریز زرد و سفید آن آماده‌ برداشت است. آنها را درون سینی خشک نمائید. گل‌ها را خرد نمائید و درون قوری بریزید. آب جوش را به آن بیافزائید، اجازه دهید دم بکشد و نوش‌جان کنید!

 

2- رزماری این گیاه زیبا و معطر شامل ترکیباتی چون اسید کارنوسیک می‌باشد که با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کنند. علاوه بر این، بوییدن عطر رزماری حتی می‌تواند موجب تقویت حافظه شود. مطالعات اخیری که در دانشگاه نورتامبریا واقع در انگلیس صورت گرفت نشان داد به هنگام پاشیدن عطر رزماری در اتاق، افراد کارهای مرتبط با حافظه را با کیفیت بهتری انجام می‌دهند. رزماری ضد نفخ، ضد عفونی کننده، سبب افزایش ترشحات شیره گوارشی و صفرا می‌شود.

راهنمای پرورش: رزماری به ندرت و در شرایط خاصی تولید بذر می‌نماید و روش مرسوم تکثیر این گیاه قلمه می‌باشد. رزماری در زیر نور آفتاب و آبیاری دائمی بهتر رشد می‌کند.

بیشتر بخوابید : شرایط پرورش و کاشت بذر گل شب بو

3- گل همیشه بهار

گیاهی است با برگ‌های تحتانی قاشقی شکل و برگ‌های فوقانی سرنیزه‌ای گل‌ها همواره زرد تا نارنجی رنگ بوده و میوه‌های فندقی آن خمیده و قلابی شکل است. گل همیشه بهار اثر فوق‌العاده‌ای در درمان برخی از ناراحتی‌های پوستی مثل ترک پوست، جوش‌ها و انواع التهابات پوستی دارد. برای این منظور می‌توان 4 تا 6 گرم عصاره گل همیشه بهار را در مقداری کره یا چربی مخلوط نموده و به شکل خارجی در موضع استعمال نمود. همچنین دم کرده 30 گرم گل همیشه بهار در یک لیتر آب اگر تماما در یک روز مصرف شود می‌تواند کمی به کاهش چربی خون کمک کند. براساس برخی تحقیقات جدید، دمنوش و عصاره گل همیشه بهار ترکیباتی دارد که برای سلامت شما بسیار مفید بوده و می‌تواند به سلول‌های بدخیم و سرطانی هجوم بیاورد و سلول‌هایی را که در شکل‌گیری سرطان پوست، سرطان دهانه رحم و لوسمی مزمن (نوعی سرطان خون) نقش دارند، مهار کند. به باور پژوهشگران این دمنوش به موجب مقادیر زیاد ترکیبات فنولیک، خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهاب نیز دارد، اما زیاده روی در مصرف کردن آن می‌تواند سمی و خطرناک باشد.


راهنمای پرورش: به وسیله بذرکاری از بهار یا اواخر تابستان تکثیر می‌شود. در هر نوع خاک باغچه با زهکش مناسب رشد می‌کند. تقریبا پر آب است. نور (آفتاب و آفتاب سایه)، رطوبت (متوسط)

بیشتر بخوانید : هرس درختان و آموزش کاربردی آن

4- نعنا طبق دو مورد از مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۲، نعناع با خواص ضد سرطانی به علاوه ترکیبات حاوی کارتنوئید و رتینوئیدِ خود اثرات مخرب سرطان پروستات و کبد را دفع می‌کند. طبق یافته‌ها از دیگر ترکیبات نعناع رزمارنیک اسید است که رادیکال‌های آزاد را از بین برده و التهاب را تقلیل می‌دهد، علائم آلرژی‌های فصلی را تا حد قابل توجهی محو می‌سازد. تحقیقات اولیه‌ آزمایشگاهی حاکی از آن است که روغن نعناع فلفلی تاثیر داروهای ضدعفونت را افزایش می‌دهد.

راهنمای پرورش: در بهار، یک گیاه جوان نعناع بخرید و در گلدان بکارید. اجازه دهید آفتاب به صورت متمایل بر گلدان شما بتاند و نه کامل، گرچه همیشه پرورش گیاهان و گسترش انرژی هنگامی که در معرض تابش آفتاب قرار گیرند، صورت می‌پذیرد، اما چند روز نیز آنها را در سایه قرار دهید تا استراحت کنند. گیاهان از ریشه‌های خیس بیزارند!

بیشتر بخوانید : کاشت نعنا روی اپن آشپزخانه

5- آویشن از زمان‌های گذشته از آویشن برای درمان مشکلات تنفسی از جمله برونشیت استفاده می‌شده است و علاوه براین، این گیاه دارای خواص ضدعفونی کننده نیز هست. یکی دیگر از ویژگی‌های عالی این گیاه این است که عاری از کالری است و طعم و عطر بهتری به سوپ، سالاد و هر نوع غذای دیگر می‌دهد!

راهنمای پرورش: گل‌های کوچک اما پر پشت این گیاه گزینه خوبی برای تزئین منزل به حساب می‌آید. آویشن را به راحتی می‌توان درون فضای خانه پرورش داد چرا که همیشه در اندازه کوچک خود باقی می‌ماند. فقط باید مطمئن بود که همواره در معرض نور خورشید قرار دارد.

6- ریحان  خواص آنتی‌اکسیدانی، آنتی‌باکتریال و ضدالتهابی، علاوه بر اینها بتا-کاروتین و منیزم موجود در ریحان نقشی کلیدی درمحافظت از سلول‌ها در برابر سکنی‌گزیدن بیماری‌هایی از قبیل بیماری‌های قلبی، آسم، ورم مفاصل و استخوان، روماتوئید و التهابات روده‌ایی بر عهده دارد.

راهنمای پرورش: بیش از ۶۰ نوع گونه‌ مختلف ریحان در جهان وجود دارد اما میلارد ریحان شیرین ایتالیایی، ریحان شیرین، ریحان تایلندی و ریحان بنفش را ترجیح می‌دهد. گیاه جوان ریحان را در فصل بهار خریداری نمائید و بلافاصله در حیاط بکارید، از خاک استاندارد باغبانی استفاده نمائید. به جای آبیاری برگ‌ها، خاک را آبیاری نمائید، زیرا آنها مستعد آفت هستند. منتظر باشید ریحان‌ها تا ۱۴ سانت بلند شوند، البته این امر بستگی به گونه‌های مختلف ریحان متغیر است.

7- اسطوخودوس این گیاه نه تنها زیباست بلکه دارای فوائد بسیاری برای سلامتی می‌باشد. عطر این گیاه آرامش بخش و تسکین دهنده است (کمک می کند که به راحتی به خواب بروید) و دارای آنتی اکسیدانی با نام پلی فنول می‌باشد که برای نفخ شکم بسیار مفید است.

راهنمای پرورش: گیاه اسطوخودوس نسبتا گیاه بزرگی است که در بیرون از منزل بهتر رشد می‌کند. این گیاه را در محلی بکارید که روزانه به مدت هشت ساعت در معرض نور خورشید باشد. ویژگی این گیاه به گونه ایست که عمل تخلیه آب از خاک باید بدون مشکل صورت بگیرد به همین دلیل اگر تصمیم گرفتید این گیاه را درون منزل پرورش دهید باید مطمئن باشید که گلدان حاوی این گیاه دارای چندین سوراخ است تا عمل تخلیه به خوبی صورت بگیرد.

8- گشنیز  این گیاه جز اصلی غذاهای آسیایی و مکزیکی است. گشنیز سرشار از فیبر و آهن می‌باشد و به دفع فلزات سنگین از بدن کمک می کند. بدنمان فلزات سنگین را با مواد مغذی اشتباه می‌گیرد، گشنیز خود را به جیوه، سرب و سایر فلزات سنگین و سمی می‌چسباند و آن‌ها را با خود به بیرون از بافت بدن می‌کشاند.

راهنمای پرورش: به دلیل ریشه عمیق گشنیز، این گیاه برای رشد به فضایی عمیق نیاز دارد و از همین رو جزء معدود گیاهانی است که به سختی می‌توان درون محیط خانه نگهداریشان کرد. اگر گیاه گشنیز دانه کرد آن‌ها را دور نریزید، چرا که از آن‌ها به عنوان ادویه خوشمزه گشنیز استفاده می‌کنند.

9- جعفری  همیشه از این چاشنی در دسترس، در غذایتان استفاده کنید. جعفری سرشار از مواد مغذی است. سرشار از ویتامین A و C است و تنها مصرف یک قاشق سوپخوری از این گیاه بیش از نیمی از مصرف روزانه ویتامین k را که برای خون بسیار ضروری است برآورده می‌کند.

راهنمای پرورش: جعفری به آسانی رشد می‌کند و خیلی به نور خورشید و مراقبت نیاز ندارد (فقط مراقب باشید خاک آن خیلی خشک نباشد، چون اگر پژمرده شود به سختی بتوان آن را به حال نخست برگرداند) جعفری به نسبت سایر گیاهان دیرتر رشد می‌کند، اما خواص آن ارزش تحمل این زمان را دارد!


10- جوانه بروکلی  جوانه‌ بروکلی حاوی ذخیره‌ی قدرتمندی از سولفارفان است که منابع ضد سرطانی طبیعی بدن را تحریک کرده و رشد تومورهای سرطانی را متوقف می‌سازد. محققان دانشگاه جانز هاپکین، جوانه‌ بروکلی که سرشار از آنزیم‌های مفید، ویتامین‌ها و مواد معدنیست را یکی از قدرتمندترین منابع ضدسرطانی پیرامون ما می‌دانند. جوانه‌های بروکلی قند و کلسترول را کنترل می‌کند که در نهایت منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. جوانه‌های بروکلی ۱۰ تا ۳۰ مرتبه قدرتمندتر از بروکلی‌های رسیده هستند زیرا آنها در اوج قوت خود هستند.

راهنمای پرورش: در هر فصلی از سال که هستید، ۱/۲ فنجان دانه‌ جوانه‌ کلم بروکلی را درون کوزه‌ایی دهن گشاد بریزید و درب آن را بگذارید. ۲ فنجان آب روی آن بریزید و اجازه دهید به مدت ۸ ساعت بماند. سپس آن را آبکش کنید. دوباره روی آن ۲ لیوان آب بریزید و این روند را ۲ بار در روز و در ۳ روز متوالی تکرار نمائید. پس از ۳ روز ساقه یا ریشه‌ی آنها به اندازه‌ی ۱.۵ تا ۲ سانت قد می‌کشند و شیرین‌ترین، نرم‌ترین و مغذی‌ترین گیاه را برایتان به ارمغان می‌آورند. ماحصل آن تقریبا ۲ فنجان بروکلی در عرض ۷۲ساعت است! اجازه دهید آب جوانه‌ها گرفته شود، سپس آنها را در ظرفی دردار ریخته و در یخچال نگه دارید. بدین ترتیب می‌توانید آنها را به مدت ۵ روز در یخچال نگه دارید و به مرور استفاده نمائید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ژاله
    13 دی 1399
    ژاله

    سلام هر چی نگاه میکنم بذر اسطوخودوس رو تو فروشگاه پیدا نمیکنم. موجود نیست؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 دی 1399
    نازبو - یاوری

    سلام ژاله عزیز در حال حاضر موجود نیست ولی گیاه زنده در فروشگاه نازبو موجوده

  • پاسخ
    آموزش آشپزی
    06 مهر 1396
    آموزش آشپزی

    خیلی خوب بود ممنون

گزارش اشکال در سایت