نازبو
نحوه ضد عفونی کردن خاک
  • آموزش و مقالات
  • خاک و کودیاری
  • بستر کشت

نحوه ضد عفونی کردن خاک

از آنجا که خاک‌های ترکیبی ممکن است ناقل بیماری‌ها، آفت‌ها و بذرهای علف هرز باشند،‌ لذا باید قبل از مصرف ضدعفونی شوند. در مواردی که عمل ضدعفونی کردن خاک صورت نگیرد، معمولاً مشکلات زیادی به وجود آمده و در بعضی مواقع خسارات فراوان به بار می‌آورد. پس از باغبانی مستمر نیز در خاک یکسان برای چندین سال متوالی، واضح است که خاک حاوی گونه‌های مختلف از باکتری‌های بیماری‌زا، قارچ‌ها، ویروس‌ها، حشرات و نماتدها خواهد شد. از این رو، شانس هجوم بیماری در گیاهانی که در خاک یکسان رشد می‌کنند، بسیار بالا است. در چنین شرایطی، ضدعفونی کردن خاک مفید است و باعث بهبود کیفیت خاک می‌گردد. هم چنین ضد عفونی کردن تخم علف‌های هرز به کنترل علف‌های هرز کمک می‌کند. به طور کلی، ضد عفونی کردن خاک باعث صرفه جویی در زمان می‌شود و دردسرهای آینده‌ باغبانان را کاهش می‌دهد. باغبانی در گلدان با استفاده از خاک سترون یک روش آسان برای حفظ گیاهان سالم است.

شما می‌توانید هر دانه یا نهال را به طور مستقیم در گلدان‌های حاوی خاک استریل بکارید یا پیوند بزنید. متأسفانه، مخلوط‌های خاک گلدان که دارای برچسب استریل هستند، معمولاً حاوی تخم حشرات، قارچ‌های خاکی و تخم علف‌های هرز می‌باشند. بنابراین، بهتر است خاک را در خانه با استفاده از روش‌های ساده ضدعفونی کنید. ضدعفونی کردن خاک برای مصارف کم و خانگی بسیار آسان می‌باشد، برای این منظور چند روش توضیح داده می‌شود که می‌توانید از آنها استفاده کنید.
روش اول : می‌توانید در منزل فر گاز خود را تا  80 درجه سانتیگراد گرم کرده و خاک خود را درون کاغذ مخصوص شیرینی‌پزی بزرگ با یک پوشش از فویل آلومینیومی ریخته داخل فر قرار دهید و در 90 درجه سانتیگراد تا مدت 30 دقیقه حرارت دهید و چند بار آن را تکان داده و زیر رو کرده تا حرارت به درستی توزیع شود. این خاک را بهتر است دو ماه در انبار قرار داده تا میکروارگانیسم‌های مفیدی که بر اثر حرارت از بین رفته اند، دوباره افزایش پیدا کنند و بعد مصرف کنیم. ممکن است به دلیل بوی بد ایجاد شده تمایل نداشته باشید این کار را در منزل انجام دهید، بنابراین شما می‌توانید خارج از منزل و در فضای باز، خاک را در در ظرفي مثل قابلمه ريخته و به مدت 20 دقيقه با دمای 80 درجه حرارت دهيد چند بار آن را تکان داده وزير رو کرده تا حرارت به درستی توزیع شود.

بیشتر بخوانید  : انواع بیماری‌های قارچی در گیاهان 

ضد عفونی کردن خاک

روش دوم : مخلوط خاک گلدان را در یک کیسه‌ گرم پر کنید. مقداری آب (در حدود یک لیوان) در کیسه بریزید و کاملاً مخلوط کنید تا خاک مرطوب گردد (نه کاملاً خیس یا تر). کیسه را با یک نخ به درستی ببندید و بگذارید روی تابه ته نشین شود. مرحله‌ بعد ایجاد 2 – 3 سوراخ کوچک در بالای کیسه است. این سوراخ‌ها باعث می‌شوند تا بخار آزادانه خارج شود و به کاهش فشار در داخل کیسه نیز کمک می‌کنند. می‌توانید در یکی از سوراخ‌ها یک دماسنج قرار دهید و آن را درون خاک فرو ببرید. یکی از موارد احتیاطی در مورد ضدعفونی کردن خاک این است که دمای فر یا کباب‌پز نباید به بیش 80 درجه سانتیگراد برسد. اگر درجه‌ حرارت بالاتر از حد گفته شده باشد، برخی از اجزای خاک به مواد مضر برای گیاهان تبدیل می‌شوند. می‌توانید در دمای 180 درجه به مدت نیم ساعت یا بیشتر به ضدعفونی کردن خاک ادامه دهید. خاک را از روی فر یا کباب‌ پز بردارید و بگذارید تا مدتی خنک شود.

همچنین بخوانید  : چگونگی درمان گیاهان آپارتمانی

ضد عفونی کردن خاک  

روش سوم : ضدعفونی به روش شیمیایی، قارچ‌های پارازیت خاکزی از جمله : فیتوفترا، پیتیوم، فوما، فوزاریوم، آرمیلاریا، رزلینا و چندین قارچ خاکزی دیگر در شرایط مختلف خاک از نظر درجه حرارت و رطوبت توانایی تولید پوسیدگی ریشه، پوسیدگی بذر، مرگ گیاهچه، پژمردگی و خشکیدگی را دارند. بسیاری از این قارچ‌های انگل گیاهی با کاربرد یکی از سموم قارچ کش به صورت مخلوط نمودن مستقیم سم با خاک و یا کاربرد آن در آب آبیاری قابل کنترل خواهد بود. در بکارگیری مصرف سموم قارچکش و باکتری‌کش و حتی نماتد کش باید به بی خطر بودن آن برای گیاه مورد نظر اطمینان داشت.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

به تحقیق ثابت شده است که قارچ‌کش متالاکسیل +Zineb برای کنترل پوسیدگی ناشی از گونه‌های مختلف قارچ پیتیوم در شمعدونی موثر است، همچنین از قارچ‌ها Prothiocarb نیز می‌توان برای کنترل گونه‌های مختلف پی تیوم استفاده نمود. در میخک برای کنترل پژمردگی ناشی از فوزاریوم، قارچ‌کش‌های Zineb و یا بنومیل اثر فوق العاده ای دارد.
در بگونیا قارچ‌کش Previcur به مقدار 0/15% و فوزاالاکسیل به مقدار 0/05% و نیز مخلوط مانکوزب + متالاکسیل به مقدار %0/75 به صورت استفاده در آب آبیاری بهترین نتیجه را در کنترل پوسیدگی ناشی از قارچ Phytophthora cryptogea داشته است.
در میخک برای احتراز از پژمردگی آوندی که توسط قارچ فوزاریوم ایجاد می‌شود، قارچ کش پروکلراز به میزان 2 گرم در مترمربع از خاک و در زمان انتقال قلمه‌های ریشه دار میخک و تکرار آن هر 10 روز یکبار نتیجه بسیار مطلوبی را خواهد داشت.
برای کنترل پوسیدگی ریشه بنت قنسول ناشی از قارچ پیتیوم ثابت گردیده که مخلوط نمودن متالاکسیل به میزان 0/3-0/5 درصد با خاک گلدان باعث ریشه کنی این قارچ خواهد شد.
موارد بسیار متعدد دیگری از کاربرد سموم قارچ‌کش در کنترل بیماری‌های خاکزی به صورت مخلوط با گلدان و یا استفاده در آب آبیاری وجود دارد، ولی همان گونه که قبلاً گفته شد دقت لازم در بکارگیری سموم قارچ کش برای کنترل بیماری‌های ریشه و بذر مستلزم رعایت نکات مربوط به بی‌خطر بودن آن برای گیاه را می‌طلبد.
روش چهارم : برای علاقمندانی که شرایط استفاده از روش‌های بالا را ندارند، می‌توانند با افزودن 5 % خاکستر ذغال و 5 % تفاله چای به خاک آن را ضدعفونی کنند (برای 10 کیلو خاک 500 گرم از هر کدام)

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    سعید
    01 اسفند 1402
    سعید

    ببخیشید یه سوال مهم من برای تکثیر زالو به خاک نیاز دارم.آیا میتونم خاکیکه در طول دوره های قبلی استفاده کردم وبه دلیل مردن و خون آلود شدن بخشی از خاک با جوشاندن خاک عوامل بیماریزارو از بین ببرم و دوباره استفاده کنم.(آفزودن آب به خاک مشکلی نداره). متشکرم

  • پاسخ
    Moon
    19 فروردین 1402
    Moon

    سلام وقتتون به خیر اگر به اشتباه به جای اسپری کردن کلرپیریفوس روی برگ گیاه ، این محلول به خاک گیاه آبدهی بشه گیاه آسیب میبینه؟ میشه راهنماییم کنید لطفا 🙏🏼

  • پاسخ
    Moon
    19 فروردین 1402
    Moon

    سلام وقتتون به خیر اگر به اشتباه به جای اسپری کردن کلرپیریفوس روی برگ گیاه ، این محلول به خاک گیاه آبدهی بشه گیاه آسیب میبینه؟ میشه راهنماییم کنید لطفا 🙏🏼

  • پاسخ
    پوریا
    27 فروردین 1402
    پوریا

    سلام خیر دوست عزیز روی ریشه امیتونین اسپری کنین قبل از کاشت روی خاکم مبتونین

  • پاسخ
    پری
    17 فروردین 1402
    پری

    سلام من خاک برگ از کوه آوردم زیر درخت بلوط اما حشره داشت خشره کش خشک قاطیش کردم با آب اسپری نکردم آیا این خاک با اون سم حشره کش برای گلهای ضرر نداره میخوام خاک گلدانهام عوض کنم گل هام شقلرا ابلق کاج مطبق زاموقولیا و پتو و...هست می ترسم اگر از این خاک استفاده کنم گلهای خشک بشن لطفا بفرمایید ضرر داره یا نه اگر ضرر داره تا استفاده نکنم

  • پاسخ
    سلمان
    08 بهمن 1401
    سلمان

    سلام من چندتا حلزون دارم که مخلوطی از خاک های مختلف برای محل زندگیشون درست کردم.اما بعلت اینکه محیط زندگی حلزون باید گرم و مرطوب باشه همیشه خاکشون بوی بدی میده و حشرات بسیار ریز سفیدی در تمام خاکشون رشد کردن.میخواستم ببینم با چه روشی خاک رو ضد عفونی کنم بهتره چون من تقریباً هر ۱۵روز یک بار خاک رو عوض میکنم ولی هنوز این مواردی که گفتم رفع نشده! تشکر

  • پاسخ
    محمد گودرزی.
    21 خرداد 1402
    محمد گودرزی.

    سلام شما برای حلزون ها خاک کوکوپیت استفاده کنید

  • پاسخ
    مهسا
    23 شهریور 1401
    مهسا

    سلام من پای گل هام کود حیوانی ریختم بعدالان از این بچه های ریز سیاه رنگ زده خیلیم زیاده طوری که تو خونه مونم میچرخن چکار کنم که از بین برن خونمونم آپارتمانیه

  • پاسخ
    هدیه
    26 تیر 1401
    هدیه

    سلام وقتتون بخیر خداقوت برای از بین بردن آهک خاک باغچه باید چکاری انجام بدم؟؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    28 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام وقت شما هم بخیر. ممنون سلامت باشید معمولا برای اصلاح خاک های آهکی از ترکیب کود دامی پوسیده و گوگرد استفاده می کنن

  • پاسخ
    ناشناس
    31 فروردین 1401
    ناشناس

    سلام خسته نباشید اگر خاک گلدان را مستقیم روی اجاق گاز به مدت بیست دقیقه خشک کنیم برای گل آپارتمانی مضر است

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    30 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام سلامت باشید. نه ولی همونطور که گفته شده باید دو ماه توی انبار نگهداری کنید تا میکروارگانیسم ها مفید که از بین رفتن دوباره زیاد بشن بعد از این خاک استفاده کنید. ولی بهتره برای ضدعفونی کردن از قارچ کش استفاده کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    27 فروردین 1401
    ناشناس

    سلام من گل قاشقی داشتم وسط خاکش وریششو انگار نمک ریخته بودی نمیدونم چه آفتی بود از خاکش که چندروز جلوافتاب گذاشتم مجددمیتونم استفاده کنم .ممنون

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    30 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام بهتره از خاک جدید استفاده کنید که دچار قارچ نشه

  • پاسخ
    محسنی کرمان
    08 بهمن 1400
    محسنی کرمان

    سلام اهک برای قارچ مفیده

  • پاسخ
    ناشناس
    29 خرداد 1401
    ناشناس

    آهک خاصیت خاک رو قلیایی می‌کنه.برا جبران اون از تفاله قهوه یا تفاله چای کیسه ای استفاده شده، و خشک استفاده کنید که حالت اسیدی دارند و در نهایت خاک خنثی بشه.

  • پاسخ
    ناشناس
    12 خرداد 1401
    ناشناس

    بله بسیارخوب است اهک قوی ترین قارچ کش هست!

  • پاسخ
    بهنام
    14 اسفند 1400
    بهنام

    فقط در خاکهای اسیدی، اگر قرار باشد گیاهی را بکارید که به خاک اسیدی حساسیت دارد، میتوانید از کمی آهک استفاده کنید. آهک خاصیت قارچکشی هم دارد، اما از آنجائیکه میزان مصرف بستگی به نوع خاک و نوع گیاه دارد و خیلی تجربه یا تحلیل نیاز دارد، کلا روش مناسبی نیست. بالاخص که در حال حاضر اکثر خاکهای کشور به سمت قلیایی شدن و آهکی شدن میروند (بدلیل کاهش آب و ترکیب آبهای کشاورزی با فاضلابهای شهر)

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 بهمن 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اطلاعی ندارم دوست عزیز

  • پاسخ
    ناشناس
    27 مهر 1400
    ناشناس

    سلام روزتون بخیر من یک گلدان دارم که داخل خاکش تربچه کاشته بودم. الان می تونم اون خاک برای سانسوریا و اگزالیس استفاده کنم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    08 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بهتره خاک رو تقویت کنید ولی سانسوریا مقاومه و موردی نداره معمولا

  • پاسخ
    T.gasemiy
    13 مهر 1400
    T.gasemiy

    سلام ممنون از مطالب خوبتون .به گلهام کود حیوانی اضافه کردم .گلهای من، حسن یوسف،خرگوشی، برگ انجیری ، سانسوریا سبز و دور زرد، قاشقی،چند تا هم که برگاشون دراز و دور زرد و سبزه اسمشون رو نمیدونم گلهای من رو نمیسوزونه؟؟؟ ممنون میشم جواب بدین با تشکر.

  • پاسخ
    ناشناس
    10 آبان 1400
    ناشناس

    سلام،کود حیوانی برای گل های آپارتمانی خیلی مفیده.ولی در دادن آن زیاده‌روی نکنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    19 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اگه کاملا پوسیده باشن، کود دامی باشن و مرغی نباشن، زیاد هم استفاده نکنید مشکلی نداره

  • پاسخ
    کرمانی
    10 مهر 1400
    کرمانی

    سلام. عذر میخوام من چند روز پیش مقداری آب سیب زمینی به گلدان دادم. الان بوی بدی میده. چطوری میتونم این بو رو رفع کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    19 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام خاک رو زیر و رو کنید و غرقاب کنید

  • پاسخ
    فاطمه نظری
    24 فروردین 1400
    فاطمه نظری

    سلام من ی کاکتوس افوربیا سبز دارم .. توی سطح خاکشو امروز دیدم کرم های کوچولوی سفید زده خیلی ریز بودن ... باید چکار کنم ؟؟سم بنومیل۵۰٪ دارم میتونم از اون استفاده کنم ؟؟؟؟

  • پاسخ
    ناشناس
    17 خرداد 1400
    ناشناس

    یا سی سی در یک لیوان اب حل کنید و استفاده کنید

  • پاسخ
    آزاد
    20 اردیبهشت 1399
    آزاد

    سلام ممنون از سایت خوبتون، من قارچ کش بنومیل خریدم برای ضدعفونی خاک و تهیه محلول ضدعفونی برای گذاشتن ریشه و ضد عفونی کردن اون قبل از انتقال به گلدون، فقط نمیدونم دوز مصرفش چقدر است هم برای خاک هم برای محلول ضد عفونی، ممنون میشم راهنمایی کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام آزاد عزیز دوز معمول استفاده از قارچ کش یک تا سه در هزاره ولی جهت اطلاعات دقیق و بهتر باید به فروشنده محصول مراجعه کنید. همچنین جهت خرید قارچ کش به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    زهرا گل احمد
    29 فروردین 1399
    زهرا گل احمد

    با عرض سلام خدمت آقای برهانی و با تشکر از ارائه مطالب مفیدتون تعداد زیادی بنفشه آفریقایی دارم که مبتلا به قارچ شده اند و پوسیدگی ریشه داشته اند چه سم قارچ کشی برای بنفشه آفریقایی بهتر است که قدرت کافی را نیز دارا باشد با تشکر از شما

  • پاسخ
    فرزاد
    14 مرداد 1401
    فرزاد

    باسلام آیا بجای مواردی که لطف کردید درموردضدعفونی کردن خاک فرمودید،میشه ازمحلول آب وپودردارچین هم استفاده کرد ،اگه میشه لطفاً نسبت پودردارچین و آب رو بفرمایید ممنونتون میشم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    09 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام زهرای عزیز مطالعه این مطلب رو پیشنهاد میکنم، ۱۰ روش درست کردن آفت کش های طبیعی و ارگانیک، جهت خرید قارچ کش کاپتان می تونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    احمد قاضی زاده
    21 فروردین 1399
    احمد قاضی زاده

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون من برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه درختان بادام از قارچ کش کوپر اکسی کلرید استفاده کردم آیا جواب مدهد یا نه؟

  • پاسخ
    کاوه پرتو
    18 اردیبهشت 1398
    کاوه پرتو

    سلام خسته نباشید و مرسی بابت مطالب تون ، بنده می خواهم باکتری های خاک رس رو از بین ببرم ( منظورم خاک رس بهداشتی هست همان خاک رس که خاصیت آرایشی بهداشتی داره ) جایی خواندم که گفته بود اگه خاک رس با ظروف فلزی تماس پیدا کنه خاصیتش یا معکوس یا خیلی کم میشه در حال حاضر دسترسی به دستگاه اتوکلاو هم ندارم آیا میشه خاک رس رو به ۴ روشی فر که شما فرمودید استریل کرد ، آیا خاصیتش کم یا معکوس نمیشه ؟

  • پاسخ
    ....
    12 شهریور 1401
    ....

    سلام به گلدان اشک عروس دارم . خاک گلدان پشه کرده چجوری اونارو از بین ببرم

گزارش اشکال در سایت