نازبو
خرید و فروش نشا توت فرنگی
  • آموزش و مقالات
  • باغبانی

خرید و فروش نشا توت فرنگی

توت ‌فرنگی تقریباً میوه‌ جدیدی است و در زمان گذشته به این شکل برای مصرف خوراکی به‌ صورت میوه وجود نداشت و معمولاً از خواص دارویی آن استفاده می‌کردند؛ اما امروزه با گسترش علم ژنتیک و فناوری‌های کشاورزی این میوه در ارقام و اشکال مختلف به بازار عرضه می‌شود و کشت آن به یک درآمد قابل‌قبول برای کشاورزان و مهندسین کشاورزی تبدیل‌شده است.

جهت سفارش و پیش سفارش نشا توت فرنگی با ما تماس بگیرید

شماره تماس: 09192145297

گیاه‌شناسی توت ‌فرنگی

توت فرنگی از تیره رزاسه، جنس فراگاریا هست. توت‌ فرنگی گیاهی علفی است که ساقه ‌هایش استولون می‌باشند. درواقع ساقه‌ هایی رونده دارد که روی زمین کشیده می‌شوند. گل توت ‌فرنگی 5 گلبرگ سفید دارد. توجه کنید که در خرید نشا توت ‌فرنگی برگ‌ها سالم و متشکل از سه برگچه‌ زبر و کرک دار باشند. مادگی در توت ‌فرنگی به شکل مارپیچ دیده می‌شود، که روی نهنج قرار گرفته است. گل در این گیاه دوجنسه بوده و لقاح از طریق گرده‌افشانی صورت می‌گیرد. پس ‌از اینکه لقاح صورت گرفت گلبرگ‌‌ها شروع به ریزش می‌کنند.

جهت خرید بذر توت فرنگی به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

میوه توت ‌فرنگی

توت ‌فرنگی خواص فراوانی دارد، از این ‌رو خرید نشا توت ‌فرنگی به یک کسب‌ و کار پرسود تبدیل‌ شده است. از جمله خواص دارویی توت فرنگی می‌توان به جلوگیری از ابتلا به بیماری ‌های قلبی عروقی، سرطان، قند خون، سکته مغزی اشاره کرد. همچنین این میوه با طعم بی‌نظیرش در تقویت حافظه نیز نقش دارد. توت‌ فرنگی حاوی ماده‌ای به نام اسیدفولیک است از این ‌رو مصرف آن برای زنان باردار توصیه می‌شود. همچنین برای سرماخوردگی نیز مناسب است، زیرا سرشار از ویتامین ث و ویتامین‌هایی دیگر است.

جهت خرید بذر میوه های کمیاب کلیک کنید.

تعریف نشا توت‌ فرنگی

نشا در واقع گیاه کوچکی است که تقریباً نیمی از دوره رشدش را کامل کرده است. گاهی اوقات نشا توت‌ فرنگی در همان سال که کشت می‌شود میوه اش در همان سال هم قابل ‌برداشت است، گاهی هم باید مدتی صبر کنیم تا محصول مرغوبی تولید کند. برای کاشت توت ‌فرنگی از نشا یا ساقه‌ رونده استفاده می‌کنند. خرید نشا توت‌ فرنگی معمولاً پرهزینه تر از خرید ساقه‌ رونده است و ازنظر اقتصادی ساقه‌ رونده مقرون ‌به ‌صرفه تر است. ولی پرورش ساقه رونده و درنهایت برداشت محصول از آن‌ها ازنظر زمان طولانی‌تر است.

انواع توت ‌فرنگی

توت ‌فرنگی‌ها به دو نوع بهاره و چهار فصل تقسیم می‌شوند. خرید نشا توت ‌فرنگی از نوع بهاره یک بار در سال میوه می‌دهد و نوع چهار فصل آن که به ‌روز خنثی نیز معروف است در سال چندین بار میوه می‌دهد. توت فرنگی بهاره محصول بیشتری تولید می‌کنند اما در سال یک ‌بار در بهار به بار می‌نشیند. برای مثال توت فرنگی های گورلا، تیگو، آلیسو، اسیتا، کاتس کیل و رد گانتلت از مهم‌ترین ارقام توت‌ فرنگی بهاره هستند. توت‌ فرنگی چهار فصل خزنده هستند و رشد سریعی دارند. برای مثال توت ‌فرنگی سلوا از نظر بذر بهترین نوع توت‌ فرنگی چهار فصل است. از دیگر توت‌ فرنگی ‌های چهار ساله می‌توان به استرا و هومی جنتو اشاره کرد. خرید نشا توت ‌فرنگی چهار فصل و کاشت آن محصول کمتر یا متوسطی را در فصل بهار و پاییز تولید می‌کند ولی با این تفاوت که چند بار به بار می‌نشیند. خرید نشا توت ‌فرنگی و کاشت آن در خانه گاهی به ‌منظور مصرف خوراکی و گاهی برای تزیین محیط منزل انتخاب خوبی است. برای کاشت توت‌ فرنگی در منزل باید نشا یا قسمتی از ساقه‌ رونده‌ آن را تهیه کنیم. برای خرید نشا توت ‌فرنگی می‌توان به باغداری‌ها یا ادوات کشاورزی که این نشا را می‌فروشند مراجعه کرد و آن را تهیه کرد.

محل مناسب برای کاشت توت ‌فرنگی

نور و آب تأثیر مهمی برای کشت توت فرنگی دارند. برای کاشت توت ‌فرنگی در خانه باید در منطقه‌ای از منزل گلدان را قرار دهیم که روزی حداقل 6 تا 10 ساعت زیر نور مستقیم خورشید باشد. جذب آب هم باید طوری باشد که آب در آن جمع نشود. اگر در باغچه‌ای که در 4 سال اخیر سیب ‌زمینی، فلفل یا بادمجان کشت کرده‌اید، توت ‌فرنگی در آن باغچه کشت نکنید، چون ممکن است قارچ بوته‌ها را آلوده کند. همچنین pH خاک که برای کشت توت‌ فرنگی مناسب باشد باید بین 5/5 تا ۶/۵ باشد یعنی تقریباً خاکی اسیدی باشد. برای آزمودن pH خاک می توانید از کیت تست خاک استفاده کنید و PH آن را اندازه گیری کنید.

برای خرید کیت سنجش اسیدیته یا PH متر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

اگر pH خاک با pH ذکرشده همخوانی نداشت باید آن را تنظیم کنید. اگر خاک اندازه‌گیری شده خیلی اسیدی بود به آن آهک یا سنگ‌آهک دو لومیتی اضافه می‌کنیم. اگر بازی بود و مقدارش بالاتر از 7 بود گوگرد یا پیت ماس به آن اضافه می‌کنیم. در ضمن خاک باید نرم و قابل شخم باشد، اگر بستر خاک آماده‌ کشت نبود، باید چند هفته برای خرید نشا توت ‌فرنگی صبر کرد. اگر خاک خیس بود و هنوز بارش باران وجود داشت کشت آن را چند روزی عقب بیندازید.

همچنین بخوانید : چگونه در گلدان توت فرنگی بکاریم؟

زمان کاشت توت‌ فرنگی

خرید نشا توت فرنگی و کاشت آن باید بعد از آخرین سرما و یخبندان زمستان یعنی اواخر اسفند یا فروردین انجام شود. به ‌محض گرم شدن هوا و پیش‌بینی هواشناسی و اطمینان از نبود یخبندان می‌توانیم نسبت به خرید نشا توت‌ فرنگی اقدام کنیم.

چگونگی کاشت نشا توت‌ فرنگی

ابتدا حفره‌ای مناسب با نشا از نظر عمق و عرض حفر کنید. معمولاً برای توت برگی حفر چاله‌ای با عمق 10 تا 20 سانتی‌متر مناسب است البته گاهی بسته به طول ریشه متفاوت است. گلدان بسیار بزرگی برای این کار انتخاب نکنید استفاده از گلدانی که به ‌اندازه‌ حفر چاله باشد کافی است. پس از خرید نشا توت‌ فرنگی و انجام مراحل بالا آن را به چاله منتقل کنید و اگر قبلاً در گلدان بوده اینک آن را به داخل باغچه یا محیط کشت منتقل کنید. هنگام خارج کردن نشا از گلدان مراقب باشید ریشه‌های آن آسیب نبینند و بعد از انتقال کاملاً روی ریشه‌ها را با خاک بپوشانید و بلافاصله آن را آبیاری کنید. مراقب باشید قسمت ساقه و سبز گیاه را با خاک نپوشانید. در ضمن فاصله‌ بین نشاها را هم باید رعایت کنید و این فاصله باید 51 سانتی‌متر باشد. در خرید نشا توت ‌فرنگی باید سطح زیر کشت را نسبت به فاصله‌ هر بوته با بوته دیگری محاسبه کنید و به تعداد کافی نشاها را خریداری کنید. همچنین فاصله‌ بین ردیف‌ها را نیز باید رعایت کنید، این فاصله باید 1/2 متر باشد تا محصول فضای کافی برای رشد را داشته باشد.

برای کاشت توت‌ فرنگی در گلدان، گلدان بزرگی تهیه کنید و ته آن را با سنگ و شن پر کنید و روی آن را با خاک پر کنید سپس ته گلدان را سوراخ‌کنید احتیاج به خاک زیادی نیست چون معمولاً ریشه‌های توت‌ فرنگی عمق کمی دارند. حدود یک‌ سوم فضا را با شن و سنگ پر کنید این کار باعث سبک‌تر شدن گلدان و همین طور جریان آب را هم راحت‌تر می‌کند. به خاک استفاده‌ شده در گلدان دقت کنید که pH آن مناسب باشد. اگر خواستید برای رشد بهتر و تقویت خاک هم می‌توانید از کمپوست استفاده کنید. مقدار pH خاک معمولاً روی بسته ذکرشده است. بعد از خرید نشا توت‌ فرنگی و تهیه بستر مناسب آن را به گلدان منتقل کنید. سپس گلدان را در جایی که نور مستقیم خورشید وجود دارد بگذارید، نور پخش برای توت‌ فرنگی مناسب نیست. به نور غیرمستقیم خورشید که مثلاً از پشت پنجره یا پوشش گلخانه باشد نور پخش می‌گویند. اگر در خانه نور مناسب برای توت‌ فرنگی نبود می‌توانید از نورهای مصنوعی یا لامپ رشد استفاده کنید.

همچنین بخوانید: نحوه کاشت درخت موز در خانه

نگهداری از توت ‌فرنگی در منزل

توت ‌فرنگی به ‌طور مرتب باید آبیاری شود هر هفته هر بار تقریباً 2/5 سانتی‌متر توت ‌فرنگی را آبیاری کنید. مرتب پایه گیاه را آبیاری کنید و روی تاج گیاه یا همان قسمت سبزش آب نریزید زیرا ممکن است باعث پوسیدگی یا قارچ شود. در فصل پاییز که هوا سرد می‌شود برای مقاومت گیاه در برابر یخ‌زدگی به آن خاک‌پوشمی‌زنیم. به این صورت که مالچ یا خاک‌پوش را به پایه گیاه می‌زنیم تا در برابر سرما مقاوم شود. مثلاً از خاک‌ اره، برگ و یا کاه می‌توان استفاده کرد. بهتر است خاک‌پوش را در فصل بهار در بین ردیف‌های کاشت توت‌ فرنگی بریزید تا علاوه بر جلوگیری از یخ زدگی رشد علف‌های هرز را نیز کاهش می‌دهد. بعد از خرید نشا توت ‌فرنگی و کاشت آن  از رشد اولیه و تولید گل‌های اول بهتر است گل‌های اولیه را بچینید این کار باعث رشد بهتر بوته توت‌ فرنگی می‌شود. مثلاً در توت‌ فرنگی بهاره در سال اول رویش تمام گل‌ ها را بچینید تا در سال بعد محصول بهتر و بیشتری به بار بنشیند. ولی در توت ‌فرنگی چند فصل تا پایان فصل بهار گل‌ها را بچینید و اجازه دهید گل‌ها رشد کنند تا در فصل پاییز به بار بنشیند.

کاشت توت فرنگی

آفات توت‌فرنگی

خرید نشا توت ‌فرنگی برای کشت در مساحت‌های زیاد آفات و اراضی به دنبال دارد. حشراتی مانند کرم پیله ساز و شته به توت‌ فرنگی علاقه‌ زیادی دارند. برای رهایی از این آفات می‌توان از محلول‌های حشره‌کش استفاده کرد. همچنین پرندگان نیز محصول را حیف‌ و میل می‌کنند، برای جلوگیری روی محصول را با تور بپوشانید. توت‌فرنگی در معرض انواع قارچ نیز قرار دارد، بعد از خرید نشا توت‌ فرنگی و کاشت و سپس رشد آن در صورت مشاهده از قارچ‌ کش‌ها استفاده کنید.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

چه بوته‌ای مناسب کاشت است؟

خرید نشا توت‌ فرنگی از اولویت بالایی برخوردار است. نشا باید سالم باشد چه از نظر ریشه‌ چه از نظر رنگ بوته و عاری بودن آن از قارچ‌ها و امراض. ریشه‌ توت‌ فرنگی سطحی است و ساقه‌ زیر زمینی دارد. نکته‌ قابل‌ ذکر این است که توت ‌فرنگی از نظر طول روز و واکنش به نور (فتوپریودیسم) نیز تقسیم‌بندی می‌شود. ازاین ‌رو برای خرید نشا توت‌ فرنگی باید به منطقه‌ای که در آن کشت صورت می‌گیرد از نظر طول روز توجه شود. 2 نوع نشا توت ‌فرنگی از نظر طول روز وجود دارد:

بوته توت‌ فرنگی روز کوتاه (short day): این نوع نشا اگر در منطقه یا فصلی از سال که طول روز بلند بود می‌توان در گلخانه کشت شود و طول دوره روشنایی آن را تنظیم کرد.

بوته توت‌فرنگی چهارفصل یا روز خنثی (day neutral): این نوع نشا از توت‌ فرنگی در تمام فصول سال می‌تواند به بار بنشیند و به طول دوره روشنایی حساس نیست.

کشت هیدروپونیک توت ‌فرنگی

در کشت هیدروپونیک باید در خرید نشا توت ‌فرنگی دقت کرد. مواردی که باید در این نوع کشت مد نظر داشت به شرح زیر هستند:

1- واریته نشا توت ‌فرنگی. در انتخاب رقم یا واریته برای کشت باید به میزان محصولی که تولید می‌کند، مقاومت به امراض، شکل ظاهری توت ‌فرنگی، طعم، روزکوتاه یا روز خنثی بودن نشا توجه کرد.
2- انتخاب بوته‌ای سالم و عاری از امراض و بیماری‌هایی نظیر قارچ
3- شکل و کیفیت نشا ازنظر قطر طوقه و حجم ریشه به ‌طوری‌که ضعیف به نظر نرسد.
4- سن یا عمر بوته در خرید نشا توت‌ فرنگی
5- یافتن محل یا منطقه مناسب برای کشت بسته به نوع نیاز گیاه
6- منظر اقتصادی و بازاریابی با توجه به نیاز جامعه

همچنین بخوانید: معرفی کشت هیدروپونیک و انواع بستر رایج آن در ایران

روش پیش رس کردن توت‌فرنگی قبل از انتقال به بستر کشت

در این روش با خرید نشا توت ‌فرنگی و کشت آن در منطقه‌ای که از سرما و بارش باران در امان باشد می‌پردازند و سپس بعد 3 الی 4 هفته بوته‌ها را به منطقه موردنظر منتقل می‌کنند. معمولاً برای ارقام پاییزه و زمستانه از این روش استفاده می‌کنند. در این روش که به‌اصطلاح به آن پیش رس کردن محصول در تونل گفته می‌شود باعث در امان ماندن بوته از باران و سرما می‌شود ولی از معایب این روش ریز شدن میوه و شکل گرفتن ظاهر نامناسبی نسبت به روش معمولی است.

آبیاری نشا توت ‌فرنگی

توت ‌فرنگی به دلیل داشتن ریشه‌های سطحی و کم‌عمق بودن ریشه‌های آن، نیاز آبی بالایی دارد. به همین دلیل آبیاری مداوم توت‌ فرنگی برای برداشت محصول با کیفیت بسیار حائز اهمیت است. آبیاری برای کشت‌های مختلف متفاوت است. برای توت‌ فرنگی بهترین نوع آبیاری، آبیاری قطره‌ای است. تناوب آبیاری بسته به شرایط محیطی و نیاز رقم کشت‌ شده متفاوت است و میانگین بین 2 تا 7 روز است. بعد از برداشت محصول آبیاری کردن مجدد گیاه موجب رشد و تولید میوه‌ی بیشتر گیاه در سال بعد می‌شود.

کلیک کنید تا با نحوه صحیح آبیاری گیاهان آشنا شوید

پیش رس کردن میوه‌ توت‌ فرنگی

میوه‌ توت‌فرنگی چون از اولین میوه‌های بهار است و یک میوه‌ نوبرانه است معمولاً زودتر از زمان رسیدن طبیعی به بازار عرضه می‌شود. به این صورت که در حالت طبیعی توت ‌فرنگی در اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر قابل ‌برداشت است ولی در حال حاضر و دنیای مدرن امروز با پیشرفت علم و فنّاوری اقداماتی برای پیش رس کردن این میوه‌ خوش‌ طعم و زیبا صورت می‌گیرد.

کاشت بذر توت‌ فرنگی

برای بهبود قوه نامی بذر آن را به مدت دو هفته قبل از کاشت در فریزر می‌گذارند. در واقع پدیده انجماد فرآیند جوانه زدن بذر را بهبود می‌بخشد. کاشت بذر توت‌ فرنگی برای تولید نشاهای توت‌ فرنگی اولین اقدام برای تولید توت‌ فرنگی است.
سپس ظرفی تهیه می‌کنیم برای هر بذر چاله‌ای با عمق 1/5 سانتی‌متر در خاک درون ظرف حفر می‌کنیم. خاک باید ازنظر مواد معدنی و عالی غنی باشد برای این کار آن را با کود حیوانی و خاک‌ برگ مخلوط می ‌کنیم سپس بذر را کاشته و رویش را با خاک ‌برگ می‌پوشانیم. دانه‌ها در خاک باید مرطوب باشند و زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهیم. مدت ‌زمان جوانه ‌زنی معمولاً دو تا سه هفته طول می‌کشد. بعد از جوانه ‌زنی نباید بلافاصله آن را انتقال داد باید صبر کنیم تا سومین برگ جوانه بزند سپس آن را انتقال دهیم.

همچنین بخوانید: بذر خوب را چگونه بشناسیم؟

عمر توت‌فرنگی

بعد ازخرید نشا توت ‌فرنگی و کاشت آن، عمر مفید آن از نظر اقتصادی معمولاً بین 50_60 روز است، بعد از آن اگر باز هم خواستید رشد کند برگ‌های آن را کوتاه کنید تا مجدداً رشد کند.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تغذيه توت ‌فرنگی

تغذیه توت ‌فرنگی در رشد آن و کیفیت محصول اهمیت فراوانی دارد. در فصل تابستان می‌توانیم از کودهای مایع مانند فوسامکو به نسبت 3 در هزار در هر 15 الی 20 روز یک ‌بار استفاده کنیم. اگر در خرید نشاء توت‌ فرنگی و کاشت آن هدف تولید میوه و برداشت آن باشد، باید در محلول ‌پاشی‌ها از کودهای پتاسیم دار با دز بالا استفاده کنیم. اما اگر می‌خواهیم نشاهای توت فرنگی را تکثیر کنیم و هدف ازدیاد بوته باشد می‌توانیم از کودهای محلول ازت دار با درصد بالا استفاده کنیم. در زمان گل‌دهی کود دهی و محلول‌پاشی اهمیت بیشتری دارد در 15 شهریور، اواخر شهریور و 15 مهر از کود فوسامکو استفاده کنید، زیرا در گل‌دهی گیاه خیلی مؤثر است. اگر محلول باشی را در ساعات خنک روز انجام بدهیم نتیجه‌ بهتری به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید: جذب کود از طریق محلول پاشی برگی

برداشت توت‌ فرنگی

بعد از رشد محصول و رعایت نکات فوق حال نوبت به برداشت آن می‌رسد. زمان برداشت را از روی رنگ میوه‌ توت‌فرنگی می‌توان تشخیص داد هنگامی ‌که سه ‌چهارم از توت‌ فرنگی قرمز شد یعنی توت‌ فرنگی آماده‌ برداشت است. اگر بین مدت ‌زمان رسیدن توت‌ فرنگی تا چیدن آن فاصله بیافتد توت‌ فرنگی‌های رسیده روی خاک می‌ پوسند. توت ‌فرنگی‌های کپک ‌زده را از توت ‌فرنگی‌های سالم جدا کنید. زمانی توت ‌فرنگی را برداشت می‌کنیم که دمای آن بین 15 تا 20 درجه باشد بهتر است برای دوام بهتر میوه آن‌ها را به مدت یک هفته در دمای 2 تا 4 درجه خنک نگه‌داری کنیم.

تكثير بوته‌های توت‌ فرنگی

اگر در کشت توت ‌فرنگی هدف تولید برای خرید نشا توت ‌فرنگی است استفاده از آبیاری بارانی مانعی ندارد. در توت ‌فرنگی گل دوجنسی است و گرده ‌افشانی در آن از اهمیت بالایی برخوردار است از این ‌رو وجود عوامل کمک‌ کننده به گرده ‌افشانی نظیر باد و حشرات گرده‌افشان مانند زنبور در منطقه‌ کشت‌ شده مهم است. توت‌ فرنگی از طرق مختلف قابل تکثیر است، از جمله از طریق ساقه‌ رونده یا استولون یا از طریق نشا و یا از طریق بذر. در خرید نشا توت‌ فرنگی باید مواظب باشیم که نشاء توت ‌فرنگی زیر یک سال داشته باشد. در زمان جابجایی و انتقال نشاء برگ‌های آن را می‌چینیم و فقط جوانه مرکزی را باقی می‌گذاریم. نحوه‌ عرضه توت‌ فرنگی به بازار هم به این صورت است که ریشه‌ها را می‌شوریم و برگ چینی بوته‌‌ها را انجام می‌دهیم و سپس آن را در بسته‌های صدتایی به بازار عرضه می‌کنیم. عمر مفید برای توت‌ فرنگی 4 سال است که از نظر کیفی و کمی در سال دوم و سوم رشد، بیشترین و بهترین عملکرد را دارد.

بیشتر بخوانید:  آموزش قلمه زدن گیاهان

توت‌ فرنگی و سود و درآمد آن

علم کشاورزی روز به ‌روز در حال پیشرفت است، این صنعت نه ‌تنها جایگاه خود را از دست نداده بلکه به یک منبع درآمد پرسود نیز تبدیل ‌شده است. امروزه با پیشرفت علم و مکانیزه شدن وسایل و همچنین صنعتی شدن کشاورزی با ادوات و ماشین آلات حرفه‌ای، این حرفه پیشرفته‌تر و جذاب‌تر شده است. در حال حاضر کشت محصولات از جمله میوه‌جات و صیفی‌جات به کشت‌های مجزا و اختصاصی تبدیل‌شده‌اند، درواقع کشت یک محصول به‌ تنهایی در یک مزرعه باعث شده که کنترل آفات و امراض و همچنین نوع رسیدگی به محصول ازجمله آبیاری راحت‌تر باشد. خرید نشاء توت‌ فرنگی امروزه برای پرورش‌دهندگان و فروشندگان نشاء به یک بازاریابی پر درآمد تبدیل ‌شده است. توت‌ فرنگی به خاطر سرمادوست بودن به یک میوه‌ محبوب در مناطق سرد ایران مانند کردستان و لرستان تبدیل‌شده و هر ساله مساحت زیادی از زمین‌های زراعی ‌این مناطق زیر کشت توت‌فرنگی می‌روند. در کردستان پرورش توت ‌فرنگی به یک کسب‌ و کار محلی در بین خانواده‌ها تبدیل ‌شده است.

همچنین بخوانید : نحوه کاشت انبه در گلدان

در پرورش و تولید توت‌ فرنگی چون از سموم مختلف برای مقاومت آن در برابر آفات و امراض استفاده می‌شود باید مواظب باشیم و از محصولات ارگانیک استفاده کنیم، اگر از پس هزینه‌های خرید توت فرنگی ارگانیک برنمی‌آییم باید هنگام مصرف آن‌ها را با مواد ضدعفونی‌کننده میوه‌جات به‌دقت شستشو دهیم. از آنجا که عملکرد توت‌فرنگی در دمای بالا کاهش می‌یابد کشت این محصول در مناطق گرم سود چندانی ندارد، ولی با انجام فعالیت‌هایی این شرایط قابل‌کنترل است، به ‌عنوان ‌مثال در مناطق گرم از ترکیب نیترات پتاسیم و روغن ولک می‌توان دما را تا حدود قابل قبولی کاهش داد و رشد را برای بوته‌ توت‌فرنگی راحت‌تر کرد. اخیراً باغ‌هایی با ارقام مختلف توت‌ فرنگی در کشور زیر کشت توت ‌فرنگی هستند. هرچند این ارقام معمولاً متنوع هستند و به نظر خیلی خوب می‌آیند، اما هنوز هم می‌توان ارقامی باکیفیت‌تر چه از نظر کمی و چه کیفی تولید کرد تا بشود، عملکرد در واحد سطح را بالا برد و همچنین محصول بهتری را نیز به بازار عرضه کرد.

برای خرید نشا توت‌ فرنگی باید بوته‌ها را مرتب کرد تا بازار پسندتر باشند. همچنین باید در حین برداشت محصول مواظب باشیم که میوه زخم نشود و یا له نشود. در حقیقت کیفیت محصول خوب بعد از چیدن آن بیشتر به چشم می‌آید، همچنین برای بسته‌بندی سلیقه در تهیه بسته‌ها و همچنین چیدمان محصول امری مهم در بحث بازاریابی است. امروزه از روش‌های مختلف می‌توان از میوه‌ توت ‌فرنگی کسب درآمد کرد، به ‌عنوان ‌مثال علاوه بر درآمدزایی از طریق بذر، نشا و فروش محصول می‌توان با درست کردن مربا و غذاهای خوشمزهِ و شیرینی‌ها لذیذ، شربت و همچنین لواشک با استفاده از این میوه یک بازاریابی و کسب‌ و کار خانگی راه انداخت. همچنین به دلیل زیبایی خاص این گیاه و شکل و رنگ جذابش به‌عنوان یک گیاه تزیینی در گلدان‌های طرحدار وسوسه کننده به بازار عرضه می‌شود. در توت ‌فرنگی علاوه بر رقم‌هایی که میوه‌ آن‌ها به رنگ قرمز دیده می‌شود با دست‌کاری‌های ژنتیک ارقامی از این میوه با رنگ‌های فانتزی مانند سفید و آبی نیز به چشم می‌آیند که بیننده را به خود جلب می‌کنند. بنابراین توت ‌فرنگی به محصولی پردرآمد تبدیل‌شده است که از جایگاه جهانی خوبی برخوردار است و با کشت آن می‌توان صادرات را در سطح جهانی انجام داد و ارز زیادی را وارد کشور کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    فرامرز
    15 خرداد 1401
    فرامرز

    تشکر از مطالب مفیدتون خیلی استفاده کردم

  • پاسخ
    پیمان
    24 اسفند 1400
    پیمان

    سلام و عرض ادب و احترام ممنون بابت اینکه وقت میذارید و اطلاع رسانی میکنیدو سوادو برکت مردمو بیشتر میکند. آرزوی سلامتی و برکت فراوانتر را برایتان آرزومندم.

گزارش اشکال در سایت