نازبو
خواص دارویی و درمانی سبزی ریحان
  • آموزش و مقالات
  • سبزیجات
  • گیاهان دارویی

خواص دارویی و درمانی سبزی ریحان

آشنایی با خواص ریحان و فواید درمانی آن ریحان به پادشاه گیاهان مشهور می‌باشد که آن را در فارسی «شاهِسپَرَم» و «شاهسپرغم» و "نازبو" نیز می‌نامند. این گیاه حاوی مواد مغذی گیاهی است که خواص زیادی برای بدن دارد. برگ‌های معطرش را خام می‌خورند، و لعاب دانه‌های سیاهش برای نرم کردن دست به کار می‌رود.

ریحان با نام علمی: "Ocimum basilicum" گیاهی یک‌ساله از تیرهٔ نعناعیان به ارتفاع 30 تا 130 سانتیمتر است. برگ‌های آن متقابل، سبز روشن و نازک است. گل‌ها کوچک، سفید و در گل‌آذین‌های خوشه ای قرار دارند. میوه ریحان از نوع فندقه است. وقتی یک ساقه گل می‌دهد، تولید برگ در آن ساقه متوقف و آن ساقه چوبی می‌شود. در این حالت میزان اسانس برگ‌های آن ساقه هم کم می‌شود. جهت جلوگیری از این حالت باید مرتبا از شاخه‌ها سربرداری شود.

برای خرید بذر سبزی خوردن به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

نام  فارسی: ریحان
خاستگاه: هند
نام انگلیسی: BASIL
نام علمی: OCIMUM BASILICUM
خانواده:   LAMIACEAE  - نعناعیان
نامهای دیگر: Saint Joseph's Wort، Thai basil ، sweet basil

برای خرید بذر ریحان بنفش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

فواید ریحان

ریحان از لحاظ قدیم ایران کمی گرم و خشک است. تخم شربتی نام دانه ریحان است که برای تهیه شربت به کار می‌رود. کاهش بیماری‌های قلبی عروقی، پیشگیری از بروز سرطان، حفظ سلامتی پوست، مو و استخوان برخی از خواص ریحان است. این گیاه معطر و بادشکن است. اگر چه بیشتر به عنوان سبزی خوردن یا طعم دهنده به غذا، مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی خواص درمانی خاصی هم دارد.

برای خرید پکیج بذر سبزی ایتالیایی اینجا را کلیک کنید. 

از آن جمله می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1- ریحان آرامش دهنده اعصاب است و برای درمان سردردهای عصبی بسیار مؤثر است. اگر ۲۰ تا ۵۰ گرم ساقه ریحان که دارای برگ و گل است، را در یک لیتر آب جوش بریزید و ۱۲ دقیقه دم کنید. سپس آن را صاف و شیرین نمایید و پس از هر غذا، یک فنجان بنوشید که غم و اندوه و افسردگی را برطرف می‌کند.
2- ریحان گیاهی نشاط آور است. دم کرده  ۵۰ گرم ریحان که شیرین شده باشد، پس از هر غذا برای معالجه سردردهای یک طرفه ( میگرن ) و سردردهای عصبی مفید است. حتی استنشاق بوی ریحان له کرده، سردردهای ناشی از سفر را برطرف می‌کند.
3- دم کرده ۵۰ گرم ریحان که با عسل شیرین شده باشد برای برطرف کردن گلودرد و آنژین مؤثر است. برای درمان آسم نیز می‌توان جوشانده غلیظی از ریحان تهیه کرد و روزی چند مرتبه دهان را با آن شستشو داد. جوشانده سرد آن نیز تب بر است. پس در بیماری‌های تورمی گلو و سرما خوردگی حتماً از ریحان استفاده کنید.
4- دانه ریحان نیز به علت داشتن لعاب فراوان نرم کننده است و در رفع ورم کلیه و ترشحات زنانگی مفید است.
5- ریحان ضد دل پیچه است، پس چه خوب است افرادی که دستگاه گوارش حساس دارند و سریع نفخ می‌کنند با غذا ریحان مصرف کنند.
 6- ریحان در درمان اسهال هم مؤثر است. خوردن تخم بو داده ریحان برای درمان اسهال اثر شفابخش دارد.
7- جوشانده ریحان، گرفتگی دستگاه گوارش را رفع می‌کند و ضد تهوع و استفراغ است.
8- اسانس ریحان که بازیلیک نام دارد، بسیار معطر و ضدعفونی کننده دستگاه گوارش است و بوی سیر و پیاز را از دهان می‌برد. به همین دلیل یک پای ثابت نان و کباب، ریحان تازه است.
9- ریحان میکروب اسهال و وبا را می‌کشد و بوی آن پشه و مگس را فراری می‌دهد. ریحان را در باغچه منزل خود بکارید تا به این ترتیب با حشرات مزاحم مبارزه کنید.
10- به نظر می‌رسد که دانه ریحان برای رفع اثر زهر مارگزیدگی، هم به صورت خوراکی و هم اگر به روی محل زخم گذاشته شود، مؤثر است. عقیده ای هم وجود دارد که ریحان می‌تواند زگیل را درمان کند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت