نازبو
معرفی گل حنا و شیوه نگهداری و پرورش آن
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل حنا و شیوه نگهداری و پرورش آن

گل حنا را بايد در باغ‌ها تا حدودي تازه وارد دانست، زيرا با سابقه يکصد ساله هنوز در کنار گلهاي ديگر مانند کودک است. اصالت این گیاه به آسیا، شمال آمریکا و آفریقای جنوبی برمی‌گردد. طیف گسترده و متنوعی از این گیاه وجود دارد. بسیاری از باغبانان خانگی گل حنا را گیاهی کوچکی می‌دانند که کمتر از 60 سانتی‌متر رشد می‌کند. با این حال برخی از گونه‌های این گیاه می‌توانند تا چندین متر رشد کنند.

باغبانان گیاه گل حنا را به دلیل شاخ و برگ زیبا و براق آن و همچنین شکوفه‌های انبوهش (در زمان شکوفه دهی) پرورش می‌دهند. این گیاه جذاب با ساقه ضخیم و برگ‌های سبز روشن، فضای داخل خانه را نیز بسیار زیبا می‌کند. گل حنا رنگ‌های زیادی دارد؛ از جمله سفید، صورتی، قرمز، بنفش یاسی، و رنگ گلبهی. این گیاه که به نام «مرا لمس نکنید» هم شناخته می‌شود، گیاه آپارتمانی بسیار محبوبی است. آن‌ها همچنین جهت کاشت در سبدهای آویز نیز بسیار محبوب هستند.

روش کاشت گل حنا

تکثير اين گياه به دو روش قلمه گيري و کاشت بذر امکان پذير است. ما توصیه می‌کنیم بذر را در مخلوط خاک مخصوص جوانه‌زنی بذر، در محیطی گرم رشد دهید. قبل از اینکه این گیاه را به بیرون منتقل کنید یا در گلدان یا سبدهای آویز بکارید، اجازه دهید تا چند هفته در همان جا به رشدش ادامه دهد. تکثیر می‌تواند با قلمه زدن نیز صورت بگیرد. ساقه‌های 7.5 تا 10 سانتی‌متری را از گیاه ببرید و آن‌ها را فوری در بستری از ماسه مرطوب، لوم و زغال سنگ نارس قرار دهید. این خاک را همواره مرطوب نگه دارید تا گیاه‌تان ریشه بدهد. زمان گلدهی از خرداد تا اوایل پائیز است.انواع هیبرید شده در طول سال گل دارند.

چگونه گیاه گل حنا را رشد دهیم؟

این گیاه به سایه جزیی تا سایه کامل نیاز دارد. این گیاه خاک غنی، سبک و زهکش را ترجیح می‌دهد.  نباید محیط یا هوای محل نگهدرای بسته بماند باید دائما تهویه صورت بگیرد و هوا اصطلاحا تکان بخورد. در صورت عدم تهویه ساقه‌ها سیاه می‌شود. دو هفته یکبار باید با کودهای سه بیست تغذیه شود و حتماً در منزل در کنار پنجره  باز شمالی نگهداری شود. اشعه مستقیم آفتاب گیاه را اذیت کرده و برگ‌ها را خشک می‌کند.

برای خرید بذر گل حنا می توانید به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

روش تکثیر گل حنا

با قلمه و بذر به راحتی افزایش می یابد. بذر را در اسفند ماه در جعبه کاشت یا گلدان‌های انفرادی کاشته و در دمای ۱۶ –۱۸ درجه سانتیگراد نگهداری کرده و پس از مقاوم سازی گیاهان حاصل، در اردیبهشت به زمین اصلی منتقل می‌کنند. برای تندش نیاز به نور دارد، بنابراین بذر آن باید به صورت سطحی کشت شود. انواع چند ساله را می‌توان با قلمه افزود که قلمه آن در مدت کوتاهی در آب و یا پیت مرطوب ریشه می‌دهد.

 

عوارض معمول این گیاه عبارتند از :

افتاد‌ن برگ‌ها؛ علت آن نگهد‌اری گلد‌ان د‌ر محیط سرد‌، برای مد‌ت طولانی است. همچنین آبیاری نامرتب و یا حمله کنه قرمز یا شته از علل د‌یگر آن است.

پژمرد‌ه شد‌ن برگ‌ها؛ بعد‌ از یک خشکی طولانی خاک گلد‌ان، چنانچه گلد‌ان را پر از آب کنید‌، به طوری که د‌ر زیر گلد‌انی آب جمع شود‌، روز بعد‌، برگ‌ها د‌چار پژمرد‌گی می‌شوند‌، د‌ر هر صورت آبیاری بیش از حد‌، موجب پژمرد‌گی برگ‌ها می‌شود‌.

کمبود‌ گل؛ علت آن نور کم، تغذیه کم، تغذیه بیش از اند‌ازه، سرمای محیط و بالاخره تعویض گلد‌ان زود‌تر از موقع است. ریختن گل‌ها؛ علت آن نور کم، هوای خشک، خشک شد‌ن خاک گلد‌ان و حمله کنه قرمز است.

بیشتر بخوانید : علت پژمرده شدن گل حنا

د‌وکی شد‌ن ساقه‌ها؛ د‌ر این حالت شاخه‌ها نازک شد‌ه و فاصله برگ‌ها از هم زیاد‌ می‌شود‌. علت آن نور کم همراه با گرمای زیاد‌ است. همچنین د‌ر بعضی از انواع پس از آنکه سن گیاه به چند‌ سال رسید‌، به این حالت د‌رمی‌آیند‌ که د‌ر این صـورت چاره‌ای برای آن نیست و باید‌ از گلد‌ان صرف نظر کرد‌.

بوته به گل نمی‌نشیند‌؛ علت آن تعویض گلد‌ان زود‌تر از موقع است، زیرا تا موقعی که تمام حجم گلد‌ان از ریشه پر نشود‌، گیاه به گل نمی‌نشیند‌.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    هانیه
    25 خرداد 1401
    هانیه

    سلام من سه روز گل حنا خریدم دو روز اول خوب بود آنروز کاملا پژمرده شده همش افتاده گذاشتمش تو راه پله کنار پنجره که نور غیر مستقیم بگیره راحت تر بگم مدام نور غیر مستقیم داره آبم خیلی کم دیروز دادم الان چکار کنم بیارمش داخل محیط خونه جایی که سایه باشه یعنی پرتش بدم خراب شده؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    29 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام گیاهان بعد از جابجایی شوکه میشن و تا به محیط جدید عادت کنه زمان میبره پشت پنجره خوبه جابجاش نکنید تا کم کم به این محیط عادت کنه هر زمان سطح خاک تا عمق 5-6 سانت خشک میشه آبیاری کنید

گزارش اشکال در سایت