نازبو
گل قاصدک یک علف هرز سودمند
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گیاهان دارویی

گل قاصدک یک علف هرز سودمند

گل قاصدک یا کاسنی زرد یا خبر آور که در طب سنتی به آن طرحشقون می‌گویند، گیاهی علفی با سرعت رشد بالا می‌باشد. این گیاه در بسیاری از نقاط دنیا علف هرز تلقی می‌شود، اما گیاه قاصدک واقعا یک علف هرز سودمند است که دارای مزایای بسیار فوق العاده ای برای سلامت انسان می‌باشند و به عنوان یک گیاه دارویی محسوب می‌شود.

نام  فارسی: گل قاصدک
خاستگاه: مناطق معتدل جهان
نام انگلیسی:
COMMON DANDELION
نام علمی: TARAXACUM OFFICINALE
خانواده:  ASTERACEAE  - کاسنی
نامهای دیگر: Dandelion,Blowballs,clocks,Kukraundha

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

گل قاصدک با نام علمی "Taraxacum officinate" گیاهی است علفی و پایا از خانواده Asteraceae (گل ستاره ای) که بومی تمامی مناطق معتدله دنیا از جمله اروپای شمالی، غرب آسیا، شمال آفریقا و آمریکای شمالی می‌باشد. بلندی ساقه آن به 10 تا 30 سانتیمتر می‌رسد، گاها ساقه این گیاه تا 70 سانتیمتر نیز رشد می‌کند. این گیاه دارای ریشه‌ای به رنگ قهوه‌ای است که که تا یک متر (و به ندرت تا دو متر) می‌رسد. ساقه و ریشه این گیاه پر از مایعی سفیدرنگ می‌باشد. برگ‌های آن سبزرنگ و بی کرک و دارای بریدگی‌های مثلثی شکل و نوک تیز اند که بین 5 تا 45 سانتیمتر طول و بین 1 تا 10 سانتیمتر عرض دارند. در فصل بهار و تابستان گل‌های زیبای زردرنگی برروی این گیاه ظاهر می‌شوند که قطری بین 3 تا 5 میلیمتر دارند و همزمان هم نر می‌باشند و هم ماده. گلبرگ‌های زبانه‌ای شکل گل ها دایره‌وار از داخل به خارج به تدریج باز می‌شوند. گل‌ها در عمر چندین روزه خود، شب‌ها و در هنگام باران و نیز در هنگام خشکی هوا بسته می‌شوند. میوه این گیاه فندقه و دارای دسته تارهای ابریشمی در قسمت انتهایی است که به آن قاصدک می‌گویند زیرا به منظور بذرافشانی به پرواز درمی‌آید.(در باور عامیانه پیدا کردن قاصدک باعث برآورده شدن آرزو می‌شود). گل قاصدک خودبارور است. گل قاصدک به‌طور خودرو در بیشتر مزرعه‌ها و دشتها، در وسط چمن، حاشیه شوره زار، کنار جاده‌ها و اراضی بایر و به طور کلی در همه جا می‌روید که از آن به عنوان یک علف هرز یاد می‌شود اما باید بدانید که گیاه قاصدک یک علف هرز سودمند است، زیرا مواد مغذی را به بالای خاک می‌کشاند و به گیاهانی با ریشه های کم عمق در جذب مواد مغذی کمک نموده و مواد معدنی و نیتروژن اضافی را به خاک وارد می‌کند. همچنین حشرات گرده افشان را جذب نموده و گاز اتیلن را که به رسیدن میوه کمک می‌کند، آزاد می‌نماید. همچنین دارای مزایای بسیار فوق العاده ای برای سلامت انسان می‌باشند.

برای خرید کود آهن مایع به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

برای خرید کود میکرو گیاهان آپارتمانی  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

شرایط محیط رشد قاصدک

خاک: این گیاه در اکثر خاک‌ها رشد می‌کند. خاک شنی، ماسه ای، لومی و خوب زهکشی شده. نسبت به PH خاک حساسیتی نشان نمی‌دهد و در زمین‌های دارای PH بین 4.5 تا 8.5 می‌روید.
نور: نیم سایه - سایه.
آبیاری: به طور متوسط صورت گیرد.
دما: دمای بین 20 تا 32 درجه برای رشد گل قاصدک مناسب است.

خواص دارویی گل قاصدک

  • با نوشیدن چای قاصدک یا خوردن گیاه آن، به راحتی می‌توانید از پوسیدگی دندان، تنش عضلانی و فشار خون بالا و کمبود کلسیم جلوگیری کنید.
  • ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در گیاهان قاصدکی به پاکسازی کبد کمک می‌کنند و مصرف آن‌ها سبب می‌شود که کبد ما به درستی کار کند.
  • چای گیاه قاصدک با تحریک تولید انسولین از پانکراس و حفظ سطح قند خون در سطح مناسب به بیماران مبتلا به بیماری دیابت کمک می کند.
  • درمان‌کننده اگزما، عفونت‌های قارچی، پسوریازیس و دیگر عفونت‌های پوستی است.
  • درمان‌کننده کم خونی است و درمان‌کننده کم خونی است.
  • چای قاصدک می‌تواند به جلوگیری از عفونت‌های دستگاه ادراری، و همچنین اختلالات مثانه، مشکلات کلیوی و کیست‌های احتمالی در اندام‌های تولید مثل کمک کند.
  • چای قاصدک، چایی گیاهی و سرشار از فیبر است که به هضم غذا و سلامت روده کمک می‌کند.
  • یکی دیگر از مزایای مهم گیاه قاصدک، خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار بالای آن است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    مهدی
    10 خرداد 1401
    مهدی

    با سلام ممنون از توضیحات مفید تون

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    25 خرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام خواهش می کنم موفق باشید

  • پاسخ
    ناشناس
    26 اردیبهشت 1401
    ناشناس

    خیلی خیلی ممنون از تو ضیح عالیتون

  • پاسخ
    jahani
    28 اردیبهشت 1401
    jahani

    خواهش می کنم موفق باشید دوست عزیز

  • پاسخ
    ناشناس
    26 اردیبهشت 1401
    ناشناس

    خیلی ممنون از توضیح خوبتون

  • پاسخ
    فهیمه زلفی پور
    26 اردیبهشت 1401
    فهیمه زلفی پور

    سلام خواهش می کنم موفق باشید

گزارش اشکال در سایت