نازبو
خاک مناسب گیاهان آپارتمانی چه خاکیست؟
  • آموزش و مقالات
  • خاک و کودیاری
  • توصیه ها

خاک مناسب گیاهان آپارتمانی چه خاکیست؟

خاک یکی از عناصر اصلی و مهم در پرورش و رشد هر گیاهی به حساب می‌آید و ترکیب و مواد مغذی موجود در خاک برای رشد گیاهان آپارتمانی از اهمیت بالایی برخوردار هست. شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چه خاکی برای گیاه تان مناسب است؟ تمام افرادی که به گیاهان علاقه دارند و حتی گلخانه دارها نیز این سوال را برایشان ایجاد می‌شود که خاک مناسب برای رشد گیاه و گل‌های آپارتمانی چیست؟ اگر در انتخاب خاک مناسب گیاه خود دقت نکنید امکان دارد که شرایط گیاه تامین نشود و باعث از بین رفتن و پوسیدگی ریشه گیاه شود. اما نگران نباشید در این مقاله نحوه تهیه خاک گلدان‌ها را به شما آموزش خواهیم داد تا برای همیشه این مشکل را خودتان حل کنید. با ما در "نازبو" همراه باشید.

برای خرید خاک و بستر کشت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

خاک مخصوص گیاهان آپارتمانی به شرح زیر است:

1- گیاهان آپارتمانی به خاک گلدانی احتیاج دارند که به اندازه کافی نفوذپذیر و سبک باشد و خلل و فرج کافی داشته باشد و ریشه بتواند به راحتی درون آن رشد. کند. البته سبک بودن خاک گیاهان آپارتمانی نباید به اندازه ای باشد که نتواند گیاه را محکم و صاف نگه دارد.

2- زهکشی خوب داشته باشد یعنی آب به راحتی درون آن حرکت کند ولی به اندازه ای نباشد که نتواند هیچ رطوبتی را حفظ کند و همه آن را از قسمت زهکش خارج کند. اگر خاک گلدان گیاهان آپارتمانی سنگین باشد و منافذ کافی درون آن وجود نداشته باشد، دچار غرقابی شدن می شود و با آبیاری هیچ منفذی برای تنفس ریشه باقی نخواهد ماند.

خاک گلدانی مناسب

3- با توجه به نوع گیاه مواد مغذی به اندازه کافی در آن وجود داشته باشد. همچنین از میکروارگانیسم‌ها هم حمایت کرده و مواد غذایی و عناصر مغذی که برای رشد و سلامت گیاهان آپارتمانی ضروری است، را هم حفظ کند. به طور کلی اغلب افراد برای خاک گلدان گیاهان خانگی خود از پیت ماس یا ورمی کمپوست استفاده می‌کنند. این ترکیبات برای گیاهان خانگی ضروری هستند و اگر مواد دیگری به آن اضافه شوند به تقویت و رشد بهتر گیاهان کمک می‌کنند.

جهت خرید پیت ماس و خرید ورمی کمپوست به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

از کجا بفهمیم چه خاکی مناسب است و چه خاکی نامناسب؟

با یک آزمایش ساده می توانید متوجه مناسب بودن خاک برای گیاهان آپارتمانی بشوید. مقداری از خاک را کمی مرطوب کنید طوری که تمام قسمت مرطوب شود سپس خاک را در یکی از دستان خود بریزید و دست خود را ببندید بعد از ۲ ثانیه دست خود را باز کنید یا باید خاک مچاله شده باشد یا اینکه به محض باز کردن دست خاک نیز از هم پاشیده شود و مچاله نشود. اگر خاک مچاله شد و به هم چسبید، پس این یک خاک سنگین است و درصد رس آن بالاست درست است که مواد غذایی خوبی ممکن است داشته باشد اما چون زهکشی مناسبی ندارد و چسبندگی آن بالاست ریشه گیاه را خفه کرده و باعث مرگ گیاه می‌شود هرچقدر درصد این چسبندگی کمتر باشد می‌توان گفت ترکیب مناسبی از خاک گیاهان آپارتمانی می‌باشد. اما اگر خاک مچاله نشود و دوباره روی کف دستتان پهن شود این خاک بهترین و عالی ترین خاک برای گیاه آپارتمانی شما است.

مناسب ترین ترکیبات خاک گلدان

• دو قسمت برگ پوسیده
• نیم  قسمت ماسه
• نیم قسمت کود حیوانی کاملا پوسیده یا ورمی
• یک قسمت خاک باغچه
• نیم قسمت سبوس برنج

همچنین بخوانید: هوموس و آشنایی با آن

خاک گیاهان آپارتمانی مورد استفاده در گلدان به چه عواملی بستگی دارد؟

خاک گیاهان آپارتمانی مورد استفاده در گلدان به نوع گیاه، اندازه گیاه و شرایط محیطی بستگی دارد. اگر خاک خیلی سبک (ماسه‌ای) باشد، بر اثر آبیاری پی در پی مواد غذایی سریعاً شسته شده، گیاه به کمبود مواد غذایی دچار می‌شود، ولی اگر خاک گلدان سنگین (رسی) باشد به علت خارج نشدن آب اضافی، مقدار زیادی از آن در خاک گلدان باقی می‌ماند و ریشه گیاه به علت کمبود هوا به خوبی رشد نمی‌کند، و یا رطوبت بالا باعث پوسیدگی ریشه می‌شود در نتیجه رشد و نمو گیاه متوقف می‌شود یا گیاه از بین می‌رود.

بعضی از گیاهان آپارتمانی مانند کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها به خاک سبک‌تری نیاز دارند، زیرا در برابر رطوبت حساس می‌باشد. به طور کلی مخلوط خاک مناسب گیاهان آپارتمانی باید دارای ساختمانی باشد، که آب بتواند به راحتی در آن نفوذ کند و تخلخل  خاک در وضعیتی باشد که آب اضافی را خارج کند تا به ریشه گیاه صدمه نزند و باعث خفگی آن نشود و از طرفی بر اثر آبیاری‌های پی در پی متراکم و سطح خاک سفت نشود.

همچنین بخوانید: مثلث بافت خاک چیست؟

معرفی ترکیبات خاک مناسب گلدان

1- پیت ماس: پیت ماس یا همان تورب در بسیاری از نقاط دنیا همه گیر و محبوب شده است. پیت ماس تقریبا برای همه گیاهان خانگی مناسب است و می‌تواند رطوبت ایده آل و مواد غذایی را در خود نگه دارد. خاک پیت با سرعت بسیار کمی از بین می‌رود. پیت ماس در واقع بقایای نوعی خزه و جلبک می‌باشد باعث رشد بیشتر گیاهان خانگی و در نتیجه فتوسنتز بهتر در آنها می‌شود و چرخه طبیعی بهتری به وجود می‌آورد.

جهت اطلاعات بیشتر مقاله پیت ماس چیست؟ رو مطالعه کنید.

2- ورمی کمپوست: اگر به دنبال یک کود ارگانیک تمام عیار می‌گردید در استفاده از ورمی کمپوست شک نکنید. ورمی کمپوست را می‌توان یکی از بهترین تقویت کننده‌های گل و گیاهان آپارتمانی و حتی فضای بیرون دانست. ورمی کمپوست، عبارت است از کود آلی بیولوژیک که در اثر عبور مداوم و آرام مواد آلی در حال پوسیدگی از دستگاه گوارش گونه‌هایی از کرم های خاکی و دفع این مواد از بدن کرم، حاصل می‌شود. این مواد هنگام عبور از بدن کرم آغشته به مخاط دستگاه گوارش (موکوس)، ویتامین‌ها و آنزیم‌ها شده که در نهایت به عنوان یک کود آلی غنی شده و بسیار مفید برای ساختمان و بهبود عناصر غذایی خاک، تولید و مورد مصرف واقع می‌گردد.

3- کوکوپیت: کوکوپیت از الیاف پوست میوه نارگیل به دست می‌آید. از کوکوپیت بیشتر در ترکیب خاک گیاهان و گل‌های آپارتمانی استفاده می شود. کوکوپیت‌ها به صورت قالبی و فشرده در بازار موجود می‌باشد که با اضافه کردن آب از حالت فشرده خارج می‌شود. جهت خرید کوکوپیت به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.
ترکیب خاک کوکوپیت رطوبت خوبی دارد و برای کاشت انواع بونسای و کاکتوس می شود از این نوع خاک استفاده کرد. برای قلمه زنی و کاشت بذر هم ترکیب این خاک رو پیشنهاد می‌شود. مقاله کوکوپیت بستری مناسب برای نهال را از دست ندهید.

4- پرلیت: پرلیت از سنگهای آتشفشانی تشکیل می‌شود، پرلیت قابلیت این رو دارد که رطوبت زیادی در خودش ذخیره کند و به مرور زمان به خاک گلدان تزریق کند. در خیلی از مواقع از پرلیت به عنوان یک بستر بسیار عالی برای ریشه زایی استفاده می‌رود. جهت خرید پرلیت به این لینک مراجعه کنید.

5- خاک برگ: خاک ‌برگ از پوسیده شدن قسمت‌های مختلف برگ تهیه می‌شود. برای تهیه خاک برگ معمولاً از برگ درختان مانند چنار، افرا، نارون، و درختان میوه که رگبرگ های ضخیمی ندارند استفاده می‌شود. خاک برگ به تنهایی دارای مواد غذایی نیست و یا بسیار ناچیز است و بیشتر برای سبک کردن خاک و بهبود بافت خاک استفاده می‌شود.  برای خرید خاک برگ به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

ترکیب خاک گیاهان گوشتی

خاک مناسب گلدان‌های گیاهان گوشتی باید دارای زهکشی بسیار خوبی باشد و به گونه ای باشد که به هیچ وجه آب مازاد را در خود نگه ندارد. گیاهان گوشتی معمولا آب فراوانی را در برگ‌ها و ساقه خود ذخیره می‌کنند و این خاصیت بوته هایی است که جزء خانواده ای از گیاهان سرزمین‌های خشک و بیابانی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: پرلیت کشاورزی و آشنایی با آن

ترکیب خاک گلدان‌های معمولی آپارتمانی

اگر امکان استفاده از ترکیباتی که در بالا ذکر شد را ندارید، بهترین خاک برای گیاهان آپارتمانی در حالت معمولی استفاده از ترکیب چهار عنصر طبیعی به نسبت های درست است. این چهار عنصر ترکیب یک به چهار ماسه، خاک برگ، خاک باغچه الک شده و کود حیوانی کاملا پوسیده می‌باشد. این ترکیب بهترین حالت نگهدارندگی آب، بهترین زهکشی آب و منبع تغذیه گیاه و همچنین شرایطی درست برای تنفس ریشه گیاه را دارا می‌باشد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    محمد
    20 دی 1402
    محمد

    سلام از کدوم یکی از این خاک ها میشه ب تنهایی برای کاشت گیاه استفاده کرد؟(یعنی بدون ترکیب کردن با بقیه خاک ها)

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    11 بهمن 1402
    نازبو - یاوری

    سلام جهت خرید خاک لینک زیر رو مشاهده کنید https://www.nazboo.com/product-category/soil/

  • پاسخ
    فیروزه
    01 آذر 1402
    فیروزه

    برای تعویض گلدان گیاه باید چه چیزایی را رعایت کرد؟من وقتی گلدون گلم را عوض میکنم گلاش خراب میشه

  • پاسخ
    فری
    06 آبان 1402
    فری

    سلام من برگ زامو توی کوکوپیت ریشه وریزوم دارکردم حالا میخوام توی گلدون جدا بکارم چه ترکیبی ازخاک استفاده کنم اختصاصی وفقط برای زاموفلیا ،،،لطفا راهنمایی بفرمایید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 آبان 1402
    نازبو - یاوری

    سلام خرید خاک قلمه رو پیشنهاد میکنم https://www.nazboo.com/product/خاک-آماده-کاشت-نازبو/

  • پاسخ
    زهرا
    11 تیر 1401
    زهرا

    سلام مطالب مفید بود من بذر ریحون درباغچه کاشتم ورشدخوبی داشت ولی یه نوع علف زردرنگ مارپیچ به دور ریحون هامیپیچه عاچلتش چیه ؟ ممنون ازپاسخگویی شما

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    12 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام علف هرز هست دوست عزیز به اسم علف هرز سس احتمال داره که توی بذرها بوده یا خاک باغچتون

  • پاسخ
    سمیه اسیابانی
    23 اسفند 1400
    سمیه اسیابانی

    سلام خسته نباشید من خاک گلدانهامو عوض کردم وازخاک برگ وماسه استفاده کردم ولی خیلی دیر خاک خوشک می شه می خاستم بدونم ایا خاک برگ اب کمتری لازم داره گلهام

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    01 فروردین 1401
    نازبو - یاوری

    سلام بسته به گیاه متفاوته

  • پاسخ
    حامد
    28 دی 1400
    حامد

    سلام. خاک مخصوص برای گیاه دراسنا کامپکت چیه؟ و اینکه اگر خاک گلدان متراکم شده باشه و اب رو به راحتی عبور نده برای زهکشی خاک باید چه کارکنم؟ ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 بهمن 1400
    نازبو - یاوری

    سلام جهت خرید خاک به فروشگاه نازبو مراجعه کنید، در مورد خاکی که فرمودین باید با پرلیت یا کوکوپیت و از این دست موارد مخلوط بشه تا زهکشی مناسبی پیدا کنه.

  • پاسخ
    ناشناس
    14 آبان 1400
    ناشناس

    ایا میشه از خاک برگ برای همه گلها استفاده کرد

  • پاسخ
    فاطمه
    15 تیر 1401
    فاطمه

    سلام ممنون از اطلاعات مفیدتون. میشه برای خاک گلدون فقط از مخلوط ماسه شسته شده و کمپوست کامل استفاده کرد..نسبتش چطور باشه؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    18 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام نه دوست عزیز ترکیب مناسبی نیست ماسه برای اینکه به زهکشی بودن خاک کمک کنه اضافه میشه بسته به نوع گیاهتون باید از ترکیب خاکی مناسب استفاده کنید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام فقط خاکبرگ خیر، باید با سایر موارد مخلوط بشه

  • پاسخ
    MAFM
    18 مهر 1400
    MAFM

    سلام ممنون باز هم مطالب مفیدی دادین فقط میخواستم بدونم خاک من ریزه و رنگ بسیار روشنی داره و با کود حیوانی ترکیب شده. کمی سنگین تر از ماسه ست و بعد مرطوب کردن کمی به هم میچسبه. آیا خاک من برای پرورش گیاهان میوه مثل گوجه مناسبه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    19 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اگه برای کشت خانگی مد نظرتون هست و کود داره، شوری هم نداره مشکلی نداره، برای کشت صنعتی نیاز به آنالیز خاک هست

  • پاسخ
    محتشم
    27 شهریور 1400
    محتشم

    وقت بخير ميشه از خاك كنار رود كارون واسه سبزي كاري استفاده كرد ؟دليلش رو هم لطفا توضيح بدين، و اينكه ميتونم از بالا پشت بام واسه كاشت و توليد آلوئه ورا استفاده كرد؟براي اموزش تخصصي كاشت الوئه ورا به كجا مراجعه كنم؟ممنون ميشم راهنمايي كنيد .

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    19 مهر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام مواردی که فرمودین نیاز به بررسی دقیق آب و هوا و آنالیز خاک داره، از یه کارشناس کشاورزی در منطقه خودتون کمک بگیرید

  • پاسخ
    سعید
    24 اردیبهشت 1400
    سعید

    سلام.من ۱۳ لیترخاک برگ . ۱۰لیتر پیت ماس . ۲لیتر کوکوپیت . ۵لیتر پرلیت . ۲لیتر کود ورمی تهیه کردم.بنظر شما ترکیب همه این مقدارها با هم برای گلهای اپارتمانی مناسب هست؟ از راهنماییتون سپاسگذار میشم.

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام سعید عزیز بله ولی بهتره از خاک های استاندار استفاده کنید، جهت خرید خاک به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    Ramin
    15 اردیبهشت 1400
    Ramin

    سلام قیمت خاک ترکیبی کوکوپیت پرلیت ورمی کمپوست ۵لیتری چنده ؟ی سوال دیگه من خودم میخوام ترکیب خاک مناسبی بسازم به نظر شما ورمی کمپوست وپیت ماس وپرلیت ترکیب خوبه ممنون میشم راهنماییم کنین

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام رامین عزیز بصورت مجزا در نازبو موجوده میتونین قیمت رو مشاهده کنید و خرید کنید در مورد ترکیب هم پینشهاد میکنم خاک برگ هم مخلوط کنید

  • پاسخ
    امیر
    14 اردیبهشت 1400
    امیر

    سلام ممنون از توضیحاتتون میخواستم ببینم چه مقدار از خاک های مورد استفاده در داخل تولید میشه؟ آیا وارداتی هست یا کل خاک هایی که نیاز داریم داخلی هست؟ ممنون میشم توضیح بدید

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام امیر عزیز کوکوپیت و پیتماس وارداتی هستن و مابقی داخلی معمولا

  • پاسخ
    موج
    05 اردیبهشت 1400
    موج

    با سلام من یه بسته خاک کامل خریدم بعد دیدم روش نوشته خاک مخصوص بونسای مدتی میشه که گلدون گل نخل اریکا م رو عوض کردم و از این خاک استفاده کردم الان یکسالی میشه که گلم استپ کرده و هیچ رشدی نداره میتونه از خاکش باشه چون احساس میکنم خاکش هم خیلی سنگین تره نسبت به خاک های دیگه . و اینکه آیا از این خاک مخصوص بونسای میشه واسه سایر گلهای آپارتمانی استفاده کرد یا نه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    04 خرداد 1400
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو بستگی به ترکیبات خاک داره، ولی معمولا چون بونسای برنامه تغذیه خاصی داره خاک های مخصوص بونسای ضعیف هستن

  • پاسخ
    شاهین
    25 بهمن 1399
    شاهین

    سلام ، چرا هر چی کامنت میذارم ، تو این سایت منتشر نمیشه ؟؟ مدیر سایت ؟ سر کشی به این صفحه نمیکنی ؟؟؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    25 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام شاهین عزیز پیام و سوالات دوستان و همراهان بسیار زیاده و توان ما محدود، بازم من از دیر پاسخ دادن عذرخواهی میکنم

  • پاسخ
    شاهین
    22 بهمن 1399
    شاهین

    سلام . من برای تهیه خاک گلدان های خانگی که معمولا برای شمعدانی ، حسن یوسف ، چمن عروس و الورا۶ و .... به روش زیر عمل کردم ... ماسه شماره 06 که در اون دانه های ریز مثل خاک هم زیاد یافت میشه را با کود گوسفندی به صورت نصف به نصف مخلوط کردم .. به نظر میاد رطوبت رو خوب نگه میداره .. ولی نگرانم که مقدار کور زیاد باشه و گیاه رو بسوزونه .. ایا این درصد مخلوط درست هست ؟؟ شما چه درصدی بین ماسه و کود گوسفندی رو پیشنهاد میدین ؟؟ لطفا راهنمایی بفرمایید ... فقط همین دو تا ترکیب رو در دسترس دارم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    25 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام شاهین عزیز بسته به پوسیده بودن یا نبودن متفاوته، کود گوسفندی معمولا باعث سوختگی نمیشه ولی باید کنار بسترهای دیگه استفاده بشه، پیشنهاد ما حداکثر ۲۰ درصد بستر هست، میتونین از فروشگاه نازبو انواع بستر به صورت مجزا یا ترکیبی رو تهیه کنید.

  • پاسخ
    احسان
    24 دی 1399
    احسان

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما ببخشید برای درست کردن خاک برگ در گودال به غیر از آب و کود ازته و اوره ميشه از کود حیوانی سوخته هم استفاده کرد؟ ( مثلا به غیر از کود ازته یک لایه نازک هم کود حیوانی روی برگها ریخت )

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    30 دی 1399
    نازبو - یاوری

    سلام احسان عزیز بله، فقط ترجیحا کود دامی پوسیده استفاده کنید.

  • پاسخ
    بهنام
    12 مهر 1399
    بهنام

    یادم رفت بپرسم آیا میشه قاطی برگ کمی چوب باریک، کاغذ و مقوا و پوست تخم آفتابگردان و پوست تخم کدو استفاده کنم؟ البته اگه فرض کنیم آلوده نباشند

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام بهنام عزیز چوب در صورتی که خیلی باریک باشه موردی نداره، کاغذ و مقوا خیر و پوست تخمه مقدارش اگه کم باشه موردی نداره

  • پاسخ
    ناشناس
    27 مهر 1399
    ناشناس

    بسیار سپاسگذارم از پاسخ و راهنمایتان. من فکر میکردم جنس کاغذ و مقوا از چوب هست و مانند چوب باریک برای خاک خوب باشه و تجزیه بشه . میشه بپرسم چرا خوب نیستند؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    05 آبان 1399
    نازبو - یاوری

    سلام و عرض ادب فرآیند تجزیه ش طولانیه، وقتی که داخل بستر باشه به خاطر نگه داری آب باعث میشه قارچ و پوسیدگی ریشه توی بستر کشت اتفاق بیفته

  • پاسخ
    بهنام
    12 مهر 1399
    بهنام

    سپاسگذارم از مطالب خوبتان. بجای یک واحد سبوس برنج چه چیزی می شه جایگزین کرد؟ چطور مدفوعی که پوسیده نیست رو پوسیده کنم؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    17 مهر 1399
    نازبو - یاوری

    سلام بهنام عزیز کوکوپیت یا خاک برگ هم حتی میشه جایگزین کرد، کود رو هم میتونین جایی زیر یک لایه خاک دفن کنید بعد از چندماه پوسیده میشه

  • پاسخ
    ناشناس
    27 مهر 1399
    ناشناس

    پس با این حساب بر اساس فرمول قبلی خودتان برای یک گلدان، دو و نیم قسمت برگ و یک قسمت خاک باغچه و نیم قسمت ماسه و نیم قسمت کود پوسیده؟ درسته؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    05 آبان 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو مشکلی نداره، میتونین از خاک های استاندارد نازبو هم استفاده کنید، جهت خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    L....@
    17 خرداد 1399
    L....@

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدی که قرار دادین, استفاده از کومبست های که در سطح شهر به خاک باغچه میزنن برای گلدان خانگی هم مناسب هست؟ با تشکر

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    31 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو بسته به نحوه تهیه و مواد تشکیل دهنده اونها داره، پیشنهاد میکنم در صورتی که گیاه حساسی دارید از بسترهای استاندارد استفاده کنید، جهت خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    پازوکی
    30 اردیبهشت 1399
    پازوکی

    مطالب عالی بود

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 خرداد 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته، لطفا اگر تجربه یا توصیه ای دارید در اختیار همراهان عزیز فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدین

  • پاسخ
    متین
    22 اردیبهشت 1399
    متین

    سلام من تقریبا دوسالی میشه که چندتاگل مثل کاج مطبق وبرگ انجیری ودیغن باخیا خریداری کردم ولی ازموقعی که آوردم دیگه شادابی قبل وندارن وتقریباهیچ رشدی ندارن مخصوصاکاجم که تکون نخورده وهیچ رشدی نداره علتش چی میتونه باشه ممنون میشم راهنمابیم کنید البته بایدبگم ضلع پنجره هاغربیه ونور زیادی توخونه نمیادولی چون پنجره زیاده خونه روشنه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    29 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام متین عزیز نور و رطوبت فاکتورهای مهمی برای رشد گیاهان هستن، این دوتا فاکتور را کنترل کنید و از قطره محرک رشد و کوددهی گیاه استفاده کنید، جهت خرید قطره محرک رشد و خرید کود به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    21 اردیبهشت 1399
    ناشناس

    از چه برگی استفاده بشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    29 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو از تمام برگ ها میشه استفاده کرد ولی هرچی برگ نازکتر باشه فرآیند تبدیل زودتر انجام میشه.

  • پاسخ
    ناشناس
    15 اردیبهشت 1399
    ناشناس

    سلام.ببخشید خاک مناسب برای شفلرا چه خاکی هست؟ممنون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    18 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو خاک مخصوص شفلرا باید با بافتی متوسط به همراه پیت ماس باشد. خاک شفلرا می تواند مخلوطی از خاک معمولی(باغچه) + خاک برگ + پیت ماس باشد، مطالعه مقاله شفلرا و نگهداری آن در خانه رو توصیه میکنم، همچنین جهت خرید خاک به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    آشنا.
    12 اردیبهشت 1399
    آشنا.

    تشکر بابت اطلاعات مفیدتون????

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام همراه عزیز نازبو خرسندیم که ما رو دنبال می کنید، خوشحال میشیم اگه توصیه یا تجربه ای دارید در اختیار ما و سایر همراهان فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو قرار بدید، جهت خرید خاک به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    یاسر
    02 اردیبهشت 1399
    یاسر

    سلام. در پارک محل ما ، در کنار درختی ، برگهای ریختادشده از قبل ، کمی در زیر خاک رفته و حالت پوسیده گرفته ، آیا میتوان بعنوان خاک برگ استفاده کرد ؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    02 اردیبهشت 1399
    نازبو - یاوری

    سلام یاسر عزیز به دلیل امکان آلودگی برگ ها پیشنهاد نمیشه اینکار، میتونین از خاک برگ و خاک های آماده استاندارد استفاده کنید، جهت خرید خاک میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    ناشناس
    20 فروردین 1399
    ناشناس

    سلام اگر خاک بعد از یکهفته همچنان مرطوب باشد، خاک خوبیه؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    باسلام به صرف مرطوب بودن خاک بعد از یک هفته نمیتوان گفت ولی احتمالا تخلخل خوبی نداره و زهکشی مناسبی هم نداره خاک، اگر این دو مورد مشکلی نداشته باشه، برای گیاهان با نیاز آبی بالا مشکلی نداره، جهت خرید خاک می تونید به فروشگاه نازبو مراحعه کنید.

  • پاسخ
    سارا
    06 تیر 1401
    سارا

    سلام میشه فقط خاک و با ماسه شسته شده برای گل استفاده کرد؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    08 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام چه خاکی دوست عزیز؟ خاکی که استفاده می کنید باید غنی باشه و زهکشی مناسبی داشته باشه

  • پاسخ
    زهرا
    17 فروردین 1399
    زهرا

    سلام خسته نباشید من میخوام برای اولین بار تو خونه سبزی بکارم چند مدل خاک هم خریدم اما نمیدونم باید با چه نسبتی باهمدمخلوطشون کنم تا سبزی هام خوب در بیان میشه لطفا راهنمایی کنید؟؟خاک هام خاک باغچه خاک برگ غنی شده کوکوپیت ورمی کمپوست و خاک کاکتوس هستن

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    22 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    باسلام سبزیجات معمولا کم توقع هستن از نظر خاک ولی ترکیبات شما، دو واحد خاک برگ، یک واحد کوکوپیت، یک تا دو واحد ورمی و دو واحد خاک باغچه میتنونه مناسب باشه همچنین میتونین جهت خرید خاک های تخصصی به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    زهرا
    17 فروردین 1399
    زهرا

    سلام خسته نباشید من میخوام برای اولین بار سبزیجات بکارم تو خونه چند مدل خاک خریدم ک نمیدونم با چه اندازه ای ترکیبشون کنم خاک‌ها شامل خاک برگ غنی شده ورمی کمپوست کوکو پیت و خاک کاکتوس و خاک باغچه میشن میشه لطفا بگید اینا رو چجوری و با‌چ اندازه ای ترکیب کنم تا بتونم همه مدل سبزی بکارم ؟؟؟

  • پاسخ
    سعید
    15 فروردین 1399
    سعید

    سلام استاد خسته نباشید میخواستم بپرسم برای تهیه خاک برگ، برگ کدوم گیاهان پیشنهاد میشه و این که ته توضیح کلی برای تهیه خاک برگ لطف کنید ممنون میشم

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    16 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    باسلام البته که ما استاد نیستیم و در کنارهم در حال یادگیری هستیم، جهت تهیه خاک برگ، برگ همه گیاهان قابل استفاده است ولی هرچی برگ گیاه ضخیم تر و دارای بافت سفت تری باشه زمان تبدیل اون بیشتر خواهد بود. لطفا مطلب زیر رو مطالعه کنید : کمپوست و چگونگی تولید آن در خانه همچنین جهت خرید بذر میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید

  • پاسخ
    زارع
    08 فروردین 1399
    زارع

    سلام آیا میشود، خاک های بیرون (زمین های خالی سطح شهر) را با خاک گلدان مخلوط و استفاده کرد؟

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    12 فروردین 1399
    نازبو - یاوری

    سلام و عرض ادب پیشنهاد نمیکنیم چون آلودگی های زیادی ممکنه داشته باشن، با این حال این سه تا مطلب بیشتر میتونه بهتون کمک کنه :\ خاک مناسب گیاهان آپارتمانی نحوه ضد عفونی کردن خاک مثلث بافت خاک

  • پاسخ
    فهیمه
    05 اسفند 1398
    فهیمه

    مخلوط خاک باخچه وکود برگ خوبه یانه ??

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    06 اسفند 1398
    نازبو - یاوری

    سلام در صورتیکه خاک برگ استریل باشه و خاک باغچه سبک بله مناسبه به نسبت یک به سه باهم مخلوط بشن، زه کش گلدان فراموش نشه

  • پاسخ
    Javadchian
    06 دی 1398
    Javadchian

    واقعا این قسمت عالی بود مخصوصا روش شناخت خاک سبک و سنگین با مُشت ⁦◉‿◉⁩⁦

  • پاسخ
    ناشناس
    09 مهر 1398
    ناشناس

    سلام خسته نباشیدمن چندسالیه که توی خونه گل نگهداری مزکگم اماالان چندماهیه که گلهام پژمرده وخشک مزشن نمیدونم دلیلش چیه؟درضمن عدس هم کاشتم یه بوته خیلی باریکی سبز شدوچندسانت رشدکرد وخشک شدمیشه دلیش رابگیدممنون

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    10 مهر 1398
    ابوالفضل یاوری

    سلام، اسم گل ها و شرایط نگه داریشون رو بفرمایید، در صورتی که تمام گل هاتون خوب بودن و الان این اتفاق به یکباره داره میفته، یعنی تمامی شرایط مانند قبله (دما، رطوبت، نور) دو دلیل میتونه داشته باشه، یکی ضعیف شدن خاک که میتونین بهش کودرسانی کنید و یکی کوچیک شدن گلدون که می تونین گلدونش رو یه سایز تاکید میکنم یه سایز بزرگتر کنید جهت خرید کود می تونین اینجا رو کلیک کنید و جهت خرید گلدان هم می تونین اینجا رو کلیک کنید. در مورد عدس هم مهمترین دلیل برای مشکلی که فرمودین کمبود نور هستش

  • پاسخ
    محمدرضا حق شناس
    03 شهریور 1398
    محمدرضا حق شناس

    با سلام و احترام ممنون از مطالب اموزنده شما ....که من واقعا توهیچ سایتی توضیحات را اینقدر واضح و روشن ندیدم . سپاسگزارم استاد

  • پاسخ
    ابوالفضل یاوری
    04 شهریور 1398
    ابوالفضل یاوری

    ممنونم

  • پاسخ
    Salma
    26 خرداد 1398
    Salma

    سلام ...ببخشید من یه گل کوچیک تقریبا یه ماهه خریدم ولی هیچ رشدی نداره و احساس میکنم ظعیف تر شده باید چیکار کنم ؟گلدونش خیلی کوچیکه برا همونه ؟

  • پاسخ
    سعید
    17 اردیبهشت 1398
    سعید

    سلام میشه از فضله قناری در خاک استفاده کرد؟

  • پاسخ
    مهرداد
    22 خرداد 1398
    مهرداد

    بله میشه منتهی خیلی مواظب باشید فضله پرندگان خیلی گرم است .یعنی اینکه میزان ازت بالایی داره و زیاده روی از ان هم باعث سوختگی گیاه میشه.بهترین روش هم ریختن فضله درون آب است.بعد چند روز آب رو صاف کنید و به گیاهان بدید

  • پاسخ
    پویا
    17 اردیبهشت 1398
    پویا

    خیر ،هر نوع کود حیوانی باید پوسیده باشد.

  • پاسخ
    ناشناس
    13 مهر 1400
    ناشناس

    میشه توضیح بدین!!! یعنی چی پوسیده باشه؟؟؟؟

  • پاسخ
    داود
    22 فروردین 1398
    داود

    ایا بجای کود حیوانی میتوان از کمبوست استفاده کرد

  • پاسخ
    مجتبی فلاح
    22 فروردین 1398
    مجتبی فلاح

    بلی

  • پاسخ
    صالح
    13 آبان 1400
    صالح

    سلام آیا میشه ماسه رو با خاک برگ مخلوط کرد و برای خاک گلدان ها استفاده کرد؟ و اگه میشه درصد هرکدوم چقدر باشه

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    28 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام بله ولی ماسه شیرین و شسته شده، درصد هم بستگی به گیاهی داره که میخواید براش استفاده کنید، جهت خرید خاک گلدان استاندارد میتونین به فروشگاه نازبو مراجعه کنید.

  • پاسخ
    الهام دوستی
    21 تیر 1402
    الهام دوستی

    مفید بود

گزارش اشکال در سایت