نازبو
معرفی گل ساعتی و خواص درمانی آن
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گیاهان دارویی

معرفی گل ساعتی و خواص درمانی آن

گل ساعتی گیاهی است زینتی که گل‌هایی شبیه به ساعت داشته و چون ساقه آن به درختان مجاور می‌پیچد و بالا می‌رود از این رو آنرا پیچ ساعتی نیز می‌نامند.

نام  فارسی: گل ساعتی
خاستگاه: آمریکای جنوبی
نام انگلیسی:
Passion flower
نام علمی:
Passiflora caerulea
خانواده:   Passifloraceae
نام دیگر: پیچ ساعتی ، پشن فروت

گل ساعتی با نام علمی "Passiflora caerulea" گونه‌ای از گیاهان گلدار است که بیشتر در نواحی آمریکای جنوبی رشد می‌کند. این گیاه رشد سریع و ساقه‌هایی بلند بالارونده دارد که قلمه گرفتن از آن را آسان می‌کند. گل ساعتی گیاهی است زینتی از تیره موردی‌ها که دارای بوته‌ای بلند و برگ‌های بیضی شکل متصل بهم و شامل ۵ تقسیم کامل است. گل‌های آن درشت و به شکل ساعت است. رنگ گل‌ها قرمز، ارغوانی، آبی و بنفش می‌باشد. نام دیگر گل ساعتی پیچ ساعتی است، از آنجا که ساقه آن به درختان مجاور می‌پیچد و بالا می‌رود از این رو آنرا پیچ ساعتی نیز می‌نامند. میوه گل ساعتی سبز و زرد رنگ که به پشن فروت معروف است است. این گیاه حاوی فلاونوئید و آلکالوئیدهای گروه هارمالا و اسیدسیانیدریک، در میوهٔ آن اسید سیتریک و نیز دارای پرولین، مالتول و اتل مالتول است. از برگ و میوه و گل‌های این گیاه استفاده دارویی به عمل می‌آید.

شما می‌توانید هم اکنون برای خرید بذر گل ساعتی یا میوه پشن فروت به این لینک در فروشگاه نازبو اقدام نمایید.

همچنین بخوانید : گل‌های آپارتمانی محبوب و زیبا برای خانه شما

نیازهای گل ساعتی

نور: به نور شدید احتیاج دارد و آفتاب کامل را به راحتی تحمل می‌کند، در صورتی که نور کافی نباشد، گیاه به گل نمی‌رود.
دما: از بهار تا پاییز گیاه را در درجه حرارت ۲۴ نگهداری کنید، در فصل پائیز در زمستان بهترین دما حدود ۱۵ است. بعد از آن خشک شده و دوباره در بهار سبز می‌شود.
آبیاری: به آب زیادتری نیاز دارد، در تابستان به منظور مرطوب نگهداشتن دایمی خاک هر دو روز یکبار آبیاری کنید، در صورتی که درجه حرارت بالاتر از ۲۴ باشد، به آبیاری روزانه احتیاج دارد. در زمستان در صورتی آبیاری کنید که سطح خاک خشک شده باشد.اصولاً هر ده روز یکبار آبیاری باید انجام شود.
رطوبت: در تابستان هفته ای دو تا سه بار با آب سبک بدون املاح آبیاری و در زمستان و یا در آفتاب از غبارپاشی اجتناب کنید. تغذیه: در بهار و تابستان با مواد غذایی مایع و یا جامد محلول در آب طبق دستور هر هفته یکبار گیاه را تغذیه مصنوعی کنید، نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده کافی است، در زمستان تغذیه را متوقف کنید.
خاک مناسب: مخلوطی از دو قسمت پیت، دو قسمت خاک و یک قسمت شن درشت بهترین خاک است.
تعویض گلدان: هر ساله در بهار گیاه را هرس نموده و شاخه‌های آن را به یک سوم کاهش دهید و گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض و در صورتی که به گیاه بزرگتر نیاز دارید شاخه‌ها را هرس نکنید، ولی از گلدان با دو اندازه بزرگتر استفاده کنید، در هر صورت حذف شاخه‌های ضعیف ضروری است.
هرس: در بهار قبل از باز شدن جوانه‌ها ارتفاع ساقه اصلی را به یک سوم و بقیه شاخه‌ها را به نصف کاهش دهید. شاخه‌های ضعیف و خشک را به طور کامل حذف کنید.
تمیز نمودن برگ‌ها: غبارپاشی کافی است، از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

تکثیر گل ساعتی

برای تکثیر از طریق قلمه، از اوایل تابستان، قلمه‌های ساقه‌ای به طول 10 سانتیمتر را با استفاده از یک چاقوی تیز بریده و سپس برگ‌های پایینی قلمه را جدا کنید. انتهای قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید و در گلدانی متوسط حاوی کمپوست بذر و قلمه بکارید و با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید. گلدان‌ها را در دمای 20-18 درجه تا زمان ریشه دهی که حدوداً یک ماه به طول خواهد انجامید نگاه دارید. پس از ریشه دهی و تشکیل گیاه جدید، کیسه پلاستیکی را بردارید و به طور منظم با کود مایع تغذیه کنید و به پرورش و رشد گیاه در نور مناسب و کافی تا اواخر پائیز و اوایل زمستان ادامه دهید. سپس آبیاری را کاهش دهید. آبیاری باید به اندازه ای باشد که علائم کم آبی در گیاه ظاهر نشود. در اوایل بهار گیاه جدید را دوباره در گلدانی با اندازه بزرگتر حاوی کمپوست گلدانی بکارید. ممکن است در طول سال، از اوایل تا اواسط تابستان مجبور به تعویض گلدان شوید. البته تا جایی که ممکن است، تا زمان گل‌دهی گیاه در بهار، این کار را انجام ندهید.

برای خرید هورمون و پودر ریشه زایی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

عوارض و درمان

  • خاک مرطوب ولی گیاه پژمرده است: خاک گلدان‌ها باتلاقی شده است، آب اضافی از گلدان‌ها و زیر گلدانی خارج کنید، اگر چه در تابستان احتیاج به رطوبت دایمی دارد، ولی هرگز اجازه ندهید آب اضافی در گلدان ها بماند، زهکش را بازدید کنید.
  • برگ‌ها زرد شده و کلیه شاخه ها به طرف پایین خم می‌شوند: هوا خشک و گیاه تشنه است، گلدان ها را به مدت ۱۵ دقیقه درون سطل پر از آب قرار داده و سپس خارج کنید.
  • در سطح برگ‌ها پودر سفید رنگ مشاهده می‌گردد: قارچ بوتری تیس عامل آن است که خود ناشی از محیط سرد و مرطوب است، گیاه را با سم قارچکش طبق دستور سمپاشی کنید و به محل گرمتری منتقل نموده، غبارپاشی را یا کاهش دهید یا قطع کنید، اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود، سپس آبیاری کنید.
  • میوه ها زرد رنگ و نقاط سیاه رنگی روی انها مشاهده می‌شود: هوا خیلی سرد است، گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.
  • زخم‌هایی روی گل‌ها مشاهده می‌شود: عامل آن غبارپاشی در آفتاب است، بهترین موقع غبارپاشی صبح و عصر در سایه است.
  • سطح برگ‌ها مملو از تار عنکبوت است: عامل آن کنه ریز قرمز است، با پارچه و یا اسفنج مرطوب برگ‌ها را تمیز کنید و با سم کنه کش طبق دستور سم پاشی کرده تا علائم برطرف شوند، تامین رطوبت در کاهش افت موثر است.
  • جوانه‌های انتهایی پژمرده شده و خم می‌شوند: هوا گرم و خشک است، گیاه را به محل خنک‌تر با جریان ملایم هوا منتقل کنید، غبارپاشی را فراموش نکنید.
  • گل‌ها ظاهر نمی‌شوند: گلدان‍‌ها بزرگتر از حد معمول انتخاب شده است، اگر برگ‍‌ها ریز هستند گیاه احتیاج به تغذیه مصنوعی دارد، گلدان‌ها را تا دو سال آینده تعویض نکنید.
  • زخم‍‌های پنبه ای شکل سفید رنگ روی برگ‌ها و قاعده آنها تشکیل شده اند: حشره آفت عامل آن است، گیاه را با سم حشره کش نفوذی طبق دستور هر ۱۴ روز یکبار سمپاشی کنید تا علائم برطرف شوند. 
  • برگ‌های جدید ریز هستند: گیاه از کمبود عناصر غذایی در رنج است، در فصل رشد طبق دستور با نصف میزان توصیه شده از طرف فروشنده گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.
  • برگ‌ها بد شکل و حشرات چسبناکی روی آنها مشاهده می‌گردند: با سم حشره کش نفوذی هر هفته یکبار سمپاش کنید تا حشرات از بین بروند.

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  : انواع بیماری‌های قارچی در گیاهان 

خواص دارویی گل ساعتی

تجارب آزمایشگاهی و بالینی اثر ضد اضطراب و آرام بخشی عصاره گل ساعتی را نیز به اثبات رسانده است.

موارد مصرف:

  • خواب آور، آرام بخش، بهبود اعصاب، ضد افسردگی
  • ضد اضطراب و کاهش هیجانات روحی، کاهش فشار خون
  • ضد اسپاسم و ضد درد، تسکین سردرد، ضد تشنج
  • اثرات ضد میکروبی (قارچ کش و ضد عفونی کننده)
  • ضد سرطان

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    فرخ اصف
    03 بهمن 1402
    فرخ اصف

    درهوای قلات شهرشیراز که هوا کمی سرد است چه پیشنهادی برای نگهداری دارید سپاس از جواب شما

  • پاسخ
    کاظم
    21 آذر 1402
    کاظم

    آیا توی قزوین هم که زمستون سرد داره جواب می ده

  • پاسخ
    احسان
    06 آذر 1402
    احسان

    عالی بود

  • پاسخ
    حق پرست
    27 تیر 1402
    حق پرست

    سلام. میوه گل ساعت چه استفاده ای داره؟ خوردنیه ؟ الان بوته گل ساعت من پر از میوه زرد یا نارنجیه. میشه برای کاشت از میوه اش استفاده کرد ؟

  • پاسخ
    وحید
    30 تیر 1401
    وحید

    سلام من یک شاخه از بوت رو برای تکثیر گذاشتم داخل اب برای ریشه دادن چیزی لازمه به آب اضافه کنن

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    03 مرداد 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام برای اینکه سریع تر ریشه بزنه از هورمون ریشه زایی استفاده کنید و بهتره که قلمه ها رو توی بستر کشت هایی مثل پیت ماس، ماسه یا کوکوپیت ریشه دار کنید هم ریشه های قوی تری تولید می کنه و هم اینکه موقع انتقال به خاک مشکلی پیش نمیاد

  • پاسخ
    منوچهر
    06 تیر 1401
    منوچهر

    سلام و خسته نباشید این گل زیبا را دارم در حیاط کاشتم ، تنها عیبی که این گل زیبا داره یک روزه باز می شود و پایان روز بسته و گل خشک می شود . خیلی حالم گرفته می شود ولی جدیدا دست به یک ابتکار زدم چون واقعا معتقدم گل یک روزه نامردیه ، زمانی که گل باز می شود کاسه برگ باز شده در مرکز گل بنفش و دانه دیده می شود ، یک ساعت بعد از باز شدن گل ، یک کش مو خانمها را روی برگ های کاسه برگ می اندازم دیگر قدرت جمع شدن را از او می گیرم و گل سه یا چهار روز باز و زیبائی آن قابل مشاهده فقط انشااله در کار خلقت فضولی نکرده باشم .

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    08 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام سلامت باشید ممنون از اینکه تجربیات خودتون را با ما و همراهان نازبو به اشتراک گذاشتید بله گل ساعتی کم دوامه ولی برای ماندگاری بیشتر می تونید از کود 36 12 12 استفاده کنید

  • پاسخ
    ناشناس
    17 اردیبهشت 1401
    ناشناس

    من این گل را در حیاط کاشته ام و گل نیز داده چه مواردی را در زمستان باید رعایت کنم محل کاشت چهار باغ کرج است

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    08 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام اگه منطقتون زمستونهای سردی داره بهتره روی خاک را مالچ پاشی کنید که ریشه ها آسیب نبینن و طبیعتا آبیاری توی این فصل باید کمتر انجام بشه و کوددهی نشه

  • پاسخ
    ناشناس
    14 مهر 1400
    ناشناس

    سلام تو تراس میشه مگه نگهداری کرد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    07 آبان 1400
    نازبو - یاوری

    سلام اگه شرایط نگهداری گل ساعتی رعایت بشه بشه

  • پاسخ
    اسفندیاری
    12 شهریور 1400
    اسفندیاری

    من این گلرو دارم داخل حیاط هست اما هنوز گل نداده امکان داره چون آفتاب زیاد نداره

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 شهریور 1400
    نازبو - یاوری

    سلام نورکافی میتونه کمک کنه و کوددهی با کود پتاس بالا

  • پاسخ
    سارا
    22 مرداد 1400
    سارا

    سلام من این گیاه رو در تراسم نگهداری میکنم واقعا زیباست فقط از چه زمانی میوه دهی آغاز میشه؟

  • پاسخ
    سادات
    03 خرداد 1400
    سادات

    سلام دوساله این گل رو خریدم ونگهداری میکنم خیلی قشنگ و بزرگ شده. چون توی هوای ازاد روحیات خونه هم هست رشدش خیلی وگلهای زیادی داره واقعا نگاهم بهش میخوره لذت میبرم

  • پاسخ
    ناشناسم
    13 بهمن 1399
    ناشناسم

    سلام من الان چند ماهه این گل زیبا رو خریدم داخل خونه نگهداری میکنم زیر گلدون یه گلدون خالی دیگه گذاشتم داخل یه تشت کوچیک همیشه آب داخلش هست اینقد قشنگ جوونه زده عالی عالی

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    15 بهمن 1399
    نازبو - یاوری

    سلام دوست و همراه عزیز نازبو ممنونیم که نظر و توصیه خودتون رو با همراهان نازبو به اشتراک میگذارید.

  • پاسخ
    ناشناس
    17 آبان 1399
    ناشناس

    سلام

گزارش اشکال در سایت