نازبو
معرفی گل کلومنه آ
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل کلومنه آ

کلومنه آ (ماهی طلایی) یکی از بهترین و زیباترین گیاهانی است که شما می‌توانید به عنوان سبد آویز از آن استفاده کنید. علت نامگذاری ماهی طلایی به خاطر گل‌های این گیاه است که به رنگ‌های قرمز و نارنجی و ماهی شکل هستند. این گیاه به علت نگهداری ساده و عمر نسبتاً طولانی یک گیاه زینتی بسیار محبوبی می‌باشد که تقریباً به مدت 10 سال ظاهر زیبای خود را حفظ می‌کند.

نام فارسی: کلومنه آ
خاستگاه جنوب و مرکز آمریکا
نام انگلیسی: GOLDFISH PLANT
نام علمی: COLUMNEA GLORIOSA
خانواده: GESNERIACEAE - ژسنریاسه
نامهای دیگر: Superba، گیاه ماهی طلایی

کلومنه آ شامل 200 گونه متفاوت می‌باشد که همه آن‌ها به صورت درختچه‌های گلدار می‌باشند و بومی آمریکا و کارائیب هستند. این گیاه در طبیعت بر روی تنه درختان زندگی می‌کند و بین 45 تا 120 سانتیمتر ارتفاع دارد و بین 60 تا 120 سانتیمتر گستردگی دارد. دارای شاخه‌های بلند، افتاده و ظریف هستند، برگ‌ها نسبتا کوچک و پرزدار و متقابل می‌باشند و به رنگ بنفش و سبز هستند. گل‌ها به رنگ قرمز و نارنجی و ظاهری شبیه به ماهی قرمز دارند.

بیشتر بخوانید : خاک مناسب گیاهان آپارتمانی

شرایط نگهداری و پرورش کلومنه آ

خاک: خاک پیت سبک و غنی با ph حدود 6 بهتر است خاک خنثی و یا اسیدی باشد. برای رشد بهتر خاک باید مرطوب و خوب زهکشی شده باشد.
آبیاری: سطح بستر کاشت در بین دو آبیاری تا حدودی می‌بایست رطوبت خود را از دست بدهد و سپس گیاه را آبیاری کرد و البته هرگز نباید اجازه داد که بستر کاشت خشک شود.
دما: دمای بین 18 تا 24 دمایی مناسب است.
نور: به نور زیاد نیاز دارد اما نباید نور آفتاب به شکل مستقیم بر روی آن بتابد زیرا موجب ظهور لکه‌های سوخته بر روی برگ‌ها و گل‌ها می‌شود. نور کم محیط نیز موجب عدم ظهور گل‌ها، ریزش غنچه‌های تشکیل شده، کاهش رنگ برگسار، نازک شدن برگ‌ها و افزایش فاصله برگ‌ها بر روی ساقه خواهد شد.
رطوبت: به رطوبت زیاد احتیاج دارد و بهترین رطوبت برای آن بین 40 تا 50 درصد است. رطوبت در گل‌دهی این گیاه بسیار تاثیر دارد به هیچ وجه غبار پاشی برای این گیاه انجام ندهید و حتی موقع آبیاری دقت کنید که آب بر روی برگ‌های گیاه نریزد فقط ظرف آب کنار آن بگذارید تا رطوبتش را تامین کند. در جای گرم و مرطوب از این گیاه نگهداری کنید.

همچنین بخوانید : معرفی گل جعفری

کوددهی کلومنه آ

در تمام فصول بهتر است کوددهی انجام شود. با شروع بهار و پس از اتمام گلدهی با کودهای رشد تغذیه شود و با ورود تابستان با کودهای فسفر بالا و ازت کم تغذیه کنید تا دوباره گل بدهد، پاییز با کودهای با پتاس بالا بدهید تا هم به سرما مقاوم‌تر شود و هم برای گلدهی بهار آماده شود. وقتی مشاهده کردید که برگ‌ها کوچک مانده است یعنی تغذیه کم هست و باید با کود کامل تغذیه شود. در فصل بهار شاخ و برگ خشک و اضافی را هرس کنید.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر کلومنه آ

برای تکثیر این گیاه می‌توانید به روش قلمه ساقه عمل کنید. در بهار و یا تابستان چند شاخه که جوانه ندارند را انتخاب کنید و به طول 7 تا 10 سانتیمتر ببرید. قلمه‌های جدید را در یک منطقه روشن، گرم و مرطوب بکارید تا رشد کنند. گیاهان جدید تا تابستان سال آینده گل نمی‌دهند.

بیشتر بخوانید : همه چیز در مورد گل سوسن

آفت‌ها و بیماری‌ها کلومنه آ

در مورد این گیاه بهتر است مراقب کنه‌های عنکبوتی، شپشک‌ها و شته‌ها باشید. اگر روی برگ‌های این گیاه لکه‌هایی قهوه ای مشاهده کردید، به این علت است که برگ‌های آنها مرطوب بوده است. بهتر است که برگ‌های آن خشک نگه داشته شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت