نازبو
چند نکته برای تعویض گلدان ها
  • آموزش و مقالات
  • خاک و کودیاری
  • دکوراسیون گلدان

چند نکته برای تعویض گلدان ها

وقتی گیاهی را می‌خرید تولید کننده آن را در گلدانی با اندازه مناسب گذاشته است. اما بعد از یکی دو سال احتمالاً ریشه آن به ته گلدان می‌رسد و زمان تعویض گلدان‌ها فرا میرسد، در این موقع گیاه از رشد باز می‌ماند، گلدان و کمپوست مناسب را انتخاب کنید و همچنین اطمینان حاصل کنید که گیاه به خوبی در محل جدید جا خواهد گرفت.

نشانه‌های ظاهری برای تعویض گلدان

1- ساقه و برگ خیلی کند رشد می‌کند، حتی اگر در بهار و تابستان به خوبی تغذیه شود.
2- خاک زود به زود خشک می‌شود، بنابرین نیاز به آبیاری زیادتر است.
3- نوک ریشه از ته گلدان بیرون می‌زند.

نشانه‌های نهایی برای تعویض گلدان

گیاه را به به ترتیبی که در زیر شرح می‌دهیم از گلدان خارج کنید. اگر ریشه گیاه به ته گلدان رسیده باشد، بجای خاک گیاهان زینتی، توده ای درهم پیچیده از ریشه نمایان می‌شود. اگر ریشه گیاه به ته گلدان نرسیده باشد، آن را به همان صورت به همان گلدان برگردانید، در این حالت گیاه صدمه ای نمی‌بیند.

تعویض گلدان ها
تعویض خاک گلدان

روش اول تعویض گلدان

بهترین وقت تعویض گلدان‌ها فصل بهار می‌باشد. برای این کار گلدان تازه‌ای را که کمی از گلدان قبلی بزرگتر باشد، انتخاب کنید. اگر گلدان خیلی بزرگتر باشد، در رشد آن وقفه ایجاد می‌شود. بعضی از گیاهان را پیش از گذاشتن در گلدان جدید می‌توان به چند گیاه مستقل تقسیم کرد و هر یک را در گلدان مستقل قرار داد.
1- اگر می‌خواهید گیاه خود را در گلدان کهنه بکارید، باید حتماً آن را کاملاً تمیز کنید اگر گلدان نو است، قبلاً آن را چند ساعت در آب بخیسانید.
2- اگر گلدان سفالی دارید، سوراخ ته گلدان را با تکه‌های خرد شده سفال بپوشانید و قدری کمپوست در آن بریزید.
3- گیاه را آب دهید یک ساعت بعد گلدان را وارونه کنید و کلاً خارج کنید. گلدان را به لبه میز بزنید. اگر لازم باشد با چاقو جدار داخلی گلدان را از خاک چسبیده به آن جدا کنید. با جدا شدن گیاه، گلدان را با دست دیگر بالا بکشید.
4- ریشه‌ها و باقیمانده های مرده گیاهی را جدا کنید. بعضی قسمت‌های توده ریشه در هم یافته را با دقت سست کنید. هر نوع ریشه پوسیده را جدا کنید، اما مراقب باشید که به ریشه صدمه زیاد وارد نشود.
5- گیاه را از روی لایه کمپوستی قرار دهید که در گلدان جدید ریخته اید و فاصله بین گیاه و گلدان را به تدریج با کمپوست پر کنید. کمپوست باید کمی مرطوب باشد.


6- با انگشتان شست خود کمپوست را بفشارید. باز هم کمپوست بریزید و بفشارید تا با خاک قبلی هم همسطح شود. سرانجام گلدان را چند بار به ملایمت به زمین تقه بزنید تا کمپوست در جای خود قرار گیرد. گلدان را آب دهید و به مدت یک هفته در جای سایه‌دار بگذارید. هر روز به برگ‌های آن آب بپاشید تا پژمرده نشود. سپس آن را در سکو یا محل خود قرار دهید و طبق روش معمول عمل کنید.

روش دوم تعویض گلدان

به دلایلی چند به ویژه در مورد گلدان‌های بزرگ، ممکن است نخواهید گلدان‌ها رو تعویض کنید یا قادر به اجرای چنین کاری نباشید. در این حالت باید خاک سطح گلدان‌ها را عوض کنید. برای این کار هر سال در فصل بهار حدود 2 تا 3 سانتیمتر و برای گلدان‌های بزرگ تا 5 سانتیمتر خاک گلدان را بیرون بریزید و به جای آن کمپوست تازه اضافه کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت