نازبو
خواص شگفت انگیز ادویه ای فراموش شده به نام برگ بو
  • آموزش و مقالات
  • گیاهان دارویی

خواص شگفت انگیز ادویه ای فراموش شده به نام برگ بو

برگ بو گیاهی خوشبو و همیشه سبز است. نام‌های دیگر آن درخت غار و باهشتان می‌باشد. در ایران برگ بو را بیشتر به عنوان یک ادویه می‌شناسند و استفاده از آن هم کمتر در غذاها مرسوم هست. در صورتی که برگ بو به جز استفاده خوراکی، استفاده‌های دارویی و باغبانی هم دارد و یک گیاه بسیار مفید و زیبا برای منازل به شمار می‌آید. جهت خرید برگ بو و خرید ادویه می‌توانید به فروشگاه بی بی عطار مراجعه کنید.

نام  فارسی: برگ بو
خاستگاه: مدیترانه،اروپای جنوبی
نام انگلیسی: LAUREL,SWEET BAY
نام علمی: LAURUS NOBILIS
خانواده: LAURACEAE - لورل
نامهای دیگر: Bay tree,Lauraceae,Bay leaf,Laurel tree

مشخصات گیاه برگ بو

برگ بو به صورت درختچه و درخت یافت می‌شود. معمولاً در تمام فصول سال سبز است و طول درخت‌های آن به ده متر هم می‌رسد. در بسیاری جاها برای تزیین باغ‌ها استفاده می‌شود، فصل شکوفایی این گیاه اواخر بهار و اوایل تابستان می‌باشد، اما استفاده اصلی آن در آشپزی و به عنوان داروی گیاهی است و در تمام مدیترانه به عنوان عطر غذا از آن استفاده می‌شود. ساقه این گیاه به صورت راست و مستقیم رشد می‌کند و از دور به شکل جام وارونه یا سرو است. برگ‌ها به صورت منفرد بر روی شاخه‌ها قرار می‌گیرند. شکل برگ‌ها بیضی کشیده به طول تا ۱۴ و عرض تا ۴/۵ سانتیمتر و لبه آن‌ها موجدار و دندانه دار است. سطح روی برگ، سبز تیره و براق، ولی سطح زیرین کمرنگ‌تر است. این برگ‌ها معطرند و با له شدن بوی بیشتری از خود ساطع می‌کنند. گل‌ها چند تایی و به صورت خوشه به رنگ زرد هستند. میوه برگ بو به صورت سته و تقریباً کروی به قطر حدود یک سانتیمتر، به رنگ بنفش مایل به آبی (ارغوانی) و دارای یک‌دانه می‌باشد. قسمت گوشتی میوه دارای روغنی سبز رنگ و معطر معروف به روغن «لوریه» است. قسمت مورد استفاده گیاه، برگ و میوه آن می‌باشد.

شرایط نگهداری و پرورش درخت برگ بو

نور: این گیاه برای رشد به آفتاب کامل و یا نیمه آفتاب نیاز دارد و مکان‌های دارای سایه برای رشد آن مناسب نمی‌باشند. به همین دلیل گلدان برگ بوی خود را در قسمتی قرار دهید که در روز آفتاب مستقیم و در بعدازظهر سایه بگیرد.
دما: گیاه برگ بو به راحتی در دمای ۵- درجه نیز دوام خواهد آورد، اما آن دسته گیاهانی که در گلدان رشد می‌کنند، دارای ریشه‌های حساس به دما هستند، بنابراین برای جلوگیری از یخ زدگی ریشه‌ها حتماً به دور گلدان لایه‌های محافظتی بپیچید. آبیاری: بهتر است فواصل آبیاری را به گونه‌ای تنظیم کنید که سطح رویی خاک تقریبا خشک شود، اما یادتان باشد آبیاری خیلی کم نیز باعث زرد شدن برگ‌ها و ریزش آن‌ها می‌شود.

جهت خرید خاک برگ به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

خاک: خاک مناسب این گیاه همان خاک معمولی بوده که می‌توانید خاک برگ و یا کود پوسیده دامی به نسبت ۵۰ درصد کمتر از حجم کل خاک با آن همراه کنید.

تکثیر گیاه برگ بو

درخت برگ بو از طریق کشت دانه نشا و قلمه زنی به دست می‌آید، اما به دست آوردن آن از طریق کشت دانه پروسه‌ای کند و طولانی تر است. از درختان کم توقع به‌شمار می‌آید و نیازمند توجه و مراقبت زیاد نیست و نیازمند آبیاری زیادی نیست.

آفات و مشکلات گیاه برگ بو

اگر به تغذیه مناسب گیاه برگ بود رسیدگی شود این گیاه در مقابل آفات مقاوم خواهد بود، اما در غیر اینصورت شاهد آفاتی همچون شته‌ها، کنه‌های تار عنکبوتی و شپشک‌های گیاهی خواهید بود. زرد شدن برگ‌های گیاه به دلایل پیری برگ و یا کمبود عناصر غذایی و یا آسیب‌های ناشی از دمای هوا و سرد شدن بیش از اندازه و یا کمبود بیش از اندازه آب باشد.

بیشتر بخوانید : نکاتی در رابطه با کاشت زعفران

خواص دارویی گیاه برگ بو

  • برگ بو فواید زیادی در مقابله با انواع سرطان‌ها دارد.
  • دارای خاصیت ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد قارچی است. خاصیت ضد آنتی اکسیدان آن با کمک کردن به بدن در تولید انسولین کافی، می‌تواند در درمان بیماری‌هایی مانند دیابت نیز موثر باشد.
  • آنزیم‌های موجود در آن با شکستن پروتئین‌ها و کمک به هضم غذا، علایم اختلالات گوارشی را کاهش می‌دهد و ناراحتی معده را درمان می‌کند.
  • ترکیبات موجود در آن، سردرد و حتی میگرن را درمان می‌کند.
  • این گیاه ادویه‌ای حاوی مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی و ویتامین‌ها نظیر مس، پتاسیم، کلسیم و آهن است که در سلامت انسان نقش مهمی را بر عهده دارند.
  • در پزشکی برای تقویت معده و به عنوان اشتها آور و نیز برای هضم غذا و به عنوان ادرارآور استفاده می‌شود. 
  • برگ بو در مورد گریپ و یا عفونت روده ای ضد عفونی کننده خوبی است. برای درمان برونشیت مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • چند قطره روغن آن را به شامپو بیفزایید تا از شوره سر رهایی پیدا کنید.
  • توجه داشت که برگ‌های خشکانده‌ درخت در آشپزی استفاده می‌شود و نه برگ‌های سبز آن، زیرا برگ‌های سبز ممکن است خواص منفی داشته باشند. 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    سلام این گیاه برگ بو رو از کجا میشه تهیه کنیم
    01 فروردین 1403
    سلام این گیاه برگ بو رو از کجا میشه تهیه کنیم

    سلام این گیاه برگ بو رو از کجا میشه تهیه کنیم درختش رومیخوام

  • پاسخ
    عبد
    30 فروردین 1403
    عبد

    از گلفروشی‌هایی که درختهای تزئینی هم میفروشن

  • پاسخ
    عفیفی
    14 بهمن 1402
    عفیفی

    گیاه برگ بوازکجاباید تهیه کرد

  • پاسخ
    T.
    12 فروردین 1403
    T.

    عطاری

  • پاسخ
    عفیفی
    14 بهمن 1402
    عفیفی

    سلام. این گیاه ازکجاباید تهیه کرد

  • پاسخ
    انار تزئینی
    20 دی 1397
    انار تزئینی

    خیلی خوب بود و عالی

  • پاسخ
    دلارام
    24 بهمن 1402
    دلارام

    عطاری ها دارن، بگین برگ بو ،میدن بهتون هر چقدر بخواین

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    05 اسفند 1402
    نازبو - یاوری

    سلام از بی بی عطار هم میتونین باکیفیتش رو تهیه کنید https://bibiattar.ir/product/برگ-بو/

گزارش اشکال در سایت