نازبو
آلوئه ورا و خواص شگفت انگیز آن
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • گیاهان دارویی

آلوئه ورا و خواص شگفت انگیز آن

آلوئه ورا (آلوورا) یا صبر زرد گیاهی است علفی و چند ساله با برگ‌های ضخیم، گوشتی و دراز. حاشیه‌ برگ‌های آن کمی پیچ و خم‌دار و دارای تیغ است. گل‌های آن‌ به‌صورت خوشه‌ای زیبا در انتهای محور ساقه گل‌دار و به رنگ سبز مایل به زرد قرار دارند. آلوئه ورا خاص مناطق آفریقایی است که به آن زنبق بیابانی یا صحرایی هم می‌گویند. در برخی کشورها با نام‌هایی چون «گیاه جاودانگی»، «گیاه دارویی»، «گیاه ملکه» و … نامیده می‌شود.

 

نام  فارسی: آلوئه ورا
خاستگاه: جنوب آفریقا
نام انگلیسی:
Aloe vera
نام علمی: Aloe sp
خانواده: Xanthorrhoeaceae
نامهای دیگر: صبر زرد

جهت خرید بذر به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

آلوئه ورا با نام علمی "Aloe sp" از خانواده سریشیان گیاهی است گوشتی و آبدار و بومی آفریقا که بیشتر به خاطر خاصیت دارویی و بعد گیاه زینتی نگهداری می‌شود. آلوئه ورا برگ‌های بزرگ، ضخیم و نیزه ای دارد که به صورت طوقه ای پشت سر هم قرار می‌گیرند. در بعضی گونه‌ها برگ ابلق بوده یا به نقاط یا نوارهایی با رنگ متفاوت تزیین شده است. گل‌های آن به رنگ قرمز، نارنجی و زرد و استوانه تا سه‌گوش، زنگوله‌ای و یا لوله‌ای شکل است که در اکثر گونه‌ها به‌صورت واژگون روی ساقه گل‌دهنده قرار دارند. یک گونه زینتی هم به نام شاخ بزی دارد که نباید با این اشتباه گرفت. آلوئه ورا را نظیر کاکتوس باید همیشه در آفتاب نگهداری کرد.

انواع آلوئه ورا

• آلوئه درختی (A. arborescence) همان شاخ بزی است که ارتفاع آن زیاد و دارای برگ‌های ظریف و کشیده است و بومی جنوب آفریقا می‌باشد.
A. mitriformis کوتاه و برگ‌های آن در وسط شیاردار است.
A. saponaria اندازه متوسط، برگ‌ها سبز رنگ پریده با رگبرگ‌های به رنگ روشن یا کرم که به شکل خطوط باریک یا نقطه‌چین روشن در متن سبز رنگ مشاهده می‌شوند.
صبر زرد (A. variegate) برگ‌های آن دارای نوارهای سفید و سبز تیره عرضی است و لبه آن‌ها دندانه‌دار است. در اوایل بهار گل می‌دهد. باید در مورد صبر زرد دقت کرد که در مقابل نور مستقیم خورشید قرار نگیرد و نباید قطرات آب روی برگ‌ها ریخته شود، چون باعث پوسیدگی می‌شود.
A. barbadensis برگ‌ها سبز خاکستری با لبه‌های صورتی و دندانه‌دار است. گل‌های لوله‌ای زرد رنگ روی خوشه انتهایی در تابستان ظاهر می‌شود. به علت ویژگی دارویی بخش ژله مانند وسط برگ کشت و پرورش آن مورد توجه قرار گرفته است.

 بیشتر بخوانید:  هرس تخصصی بنسای

نیازها و شرایط نگهداری آلوئه ورا

آبیاری: آلوئه ورا به خاطر برگهای گوشتی و آبکی که دارد و ذخیره آب در برگ به خشکی مقاوم است. آبیاری زیاد، خاک سنگین و دایم مرطوب، زهکش نامناسب، عدم استفاده از شن در ترکیب خاک، مانده آبی در زیر گلدانی و خاک باعث پوسیدگی گل می‌شود. خشکی کشیدن گیاه، آب کم مخصوصاً در فصول بهار و تابستان موجب باریک شدن و پیچیدگی برگ در ابن گل می‌شود. دما: بهترین دما برای نگهداری الوئه ۱۸تا۲۴ درجه است در زمستان اجازه ندید دمای محیط نگهداری از ۱۰ پایین‌تر بیاید هر چند تحمل سرما را دارد ولی بیشتر واریته ها به خاطر آبکی بودن برگ‌ها و وجود آب زیاد داخل بافت گل به سرما حساس هستند و زود از بین میروند.
خاک: ترکیب معمولی با زهکشی کامل مثل خاک کاکتوس توصیه می‌شود.
تغذیه و کوددهی: آلوئه ورا به کود زیاد نیازی ندارد، تولید کنندگانی که این گیاه را پرورش میدهند برای رشد زایشی و تحریک به گلدهی از کودهای با فسفر بالا مثل ۱۰*۴۰*۱۰ از بهار تا اول پاییز نصف غلظت معمول استفاده می‌کنند ولی برای پرورش دهندگان خانگی که این گل را در منازل برای برگ‌دهی نگهداری می‌کنند کودهای ۱۰*۱۰*۱۰ ماهی یکبار از اول بهار تا اول پاییز با نصف غلظت معمول استفاده می‌شود کوددهی زیاد باعث رشد کم در گیاه می‌شود!

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر آلوئه ورا

با پاگیاه در تابستان و کاشت بذر در بهار و قلمه برگ افزایش می‌یابد. نوع درختی با قلمه نیز افزایش می‌یابد و در زمان ریشه‌دهی نیازی به آبیاری ندارد. بستر کاشت قلمه‌ها و پاگیاه‌ نظیر بستر کاشت کاکتوس‌ها است.

همچنین بخوانید : مهمترین نکات در آبیاری گیاهان

خواص دارویی آلوئه ورا

  • آلوئه‌ورا با بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی بهتر به سلول‌ها، باعث ایجاد شادابی و برطرف شدن خستگی‌ها می‌شود، سطح انرژی را بالا می‌برد و حس خوبی به فرد می‌دهد.
  • مبتلایان به بیماری قند می‌توانند با مصرف این گیاه قندخون خود را کنترل کنند.
  • تقویت و تعدیل سیستم ایمنی در بیماری‌های ویروسی مثل تبخال، ترمیم زخم، ترمیم آسیب‌های ناشی از سوختگی و ضد التهاب است.
  • یبوست را برطرف کرده و روده‌ها را تمیز می‌کند. همچنین برای معالجه اسهال خونی مفید است.
  • برای رفع ریزش مو، شیرآبه آن را به سر مالیده و موها را با آن ماساژ دهید.
  • صبر زرد بهترین کرم مرطوب‌کننده است، برگ‌ها را بشکنید و ژله آن را به پوست بمالید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    رضا
    09 فروردین 1402
    رضا

    از این آلواورا ۳ تا دارم تو شمال و اینقدر اینه بچه میدن که باغچه پر میشه ، میتونم بفروشم ؟

  • پاسخ
    ......
    23 تیر 1401
    ......

    سلام اگه اب رو شاخه هاش بریزم چی میشه ضرر داره ؟

  • پاسخ
    نازبو - زلفی پور
    25 تیر 1401
    نازبو - زلفی پور

    سلام نه مشکلی پیش نمیاد ولی چند تا نکته باید در نظر بگیرید توی نور آفتاب نباید روی برگها آب ریخته بشه باعث میشه برگها بسوزن. اگه به مدت طولانی برگها خیس بمونن باعث ایجاد قارچ میشه

  • پاسخ
    شیرین
    12 اسفند 1400
    شیرین

    سلام وقتتون بخیر الوورا باربادنسیس برای فروش دارید؟ ممنونم از پاسخگوییتون

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    13 اسفند 1400
    نازبو - یاوری

    سلام خیر

  • پاسخ
    حسین گلدوست
    15 آذر 1398
    حسین گلدوست

    باسلام من ازاین گیاه سه قلمه گرفتم یک ساله یک سانت بلند نشده ؟دلیلش چی میتونه باشه ؟؟؟

  • پاسخ
    ناشناس
    13 آذر 1400
    ناشناس

    سلام.میشه این گیاه رو تو آپارتمان نگهداری کرد

  • پاسخ
    نازبو - یاوری
    14 آذر 1400
    نازبو - یاوری

    سلام نیاز به نور زیاد داره

گزارش اشکال در سایت