نازبو
معرفی گل سینرر یا سینره
  • آموزش و مقالات
  • گلها

معرفی گل سینرر یا سینره

گل سینره در کشور ما به عنوان گل نوروزی طرفداران زیادی دارد و در رنگ‌های متنوع آبی، صورتی، قرمز، بنفش و سفید پرورش داده می‌شود. در واقع به جز رنگ زرد در بقیه رنگ‌ها دیده می‌شود. این گیاه از جمله گل‌های ممتاز بهاری محسوب می‌شود که از اواخر زمستان تا اوایل بهار گل می‌دهد. اگر چه سینره‌ها عمر کوتاهی دارند (یک تا دو ماه)، ولی آنها خانه شما را در زمستان روشن و با طراوت می‌کنند.

نام فارسی: سینره
خاستگاه مناطق گرمسیری آسیا و ماداگاسکار
نام انگلیسی: CINERARIA
نام علمی: PERICALLIS HYBRID
خانواده: COMPOSITAE - کلاپرکها
نامهای دیگر: senetti pericallis,xhybtidus,senecio

گیاه سینرر یا سینره "cineraria" از خانواده کلاپرکها می‌باشد که نام سینره رایج تر می‌باشد. این گیاه بومی جزایر قناری می‌باشد و نمونه هایی از این گیاه در جنوب آفریقا نیز دیده می‌شود و اکنون در بسیاری از کشورها از جمله ایران پرورش داده می‌شود. گل سینره گیاهی یکساله تا دو ساله است که از اواخر زمستان تا اوایل بهار گل می‌دهد. این گل برای پرورش در گلدان و بصورت گل آپارتمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر اساس اندازه گل 3 نمونه سینره وجود دارد :
1)سینرر هیبریدگلدرشت با بلندی 40 سانتی متر
2)سینرر ستاره ای در رنگ های بسیار متنوع و بلندی 45 تا 70 سانتیمتر
3)سینرر پر گل و پا کوتاه بصورت معمول بلندی بوته این گیاه بین 30 تا 60 سانتیمتر می‌باشد. این گیاه گل‌هایی شبیه گل مینا دارد و در رنگ‌های آبی، ارغوانی، صورتی، قرمز، بنفش و یا سفید دیده می‌شود که قطر این گل‌ها حدودا 5 سانتیمتر است و به تعداد زیاد تولید می‌شوند و زمانی که همه گل‌ها باز شدند به تدریج عمرشان تمام می‌شود. حدود ۶ تا ۹ ماه پس از کاشت بذر، به گل می‌رود. اغلب بذر آن طوری کشت می‌شود که در نوروز گل بدهد. دارای برگ‌های بزرگ قلبی به رنگ سبز تیره با لبه دندانه دار است که به صورت طوقه ای قرار دارند.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

گل سینره

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

شرایط نگهداری و پرورش گل سینره

آبیاری: به طور کلی، نیاز آبی آن بالاست. رطوبت نسبی محیط باید بالا باشد و برای شاداب نگه داشتن گیاه در روزهای آفتابی، لازم است که روی گیاه روزانه چند بار آب پاشی شود. البته در فصل زمستان و هوای سرد، نیاز کمی به آب دارد و به ویژه از خیس کردن برگ‌های آنها باید خودداری شود.
دما: گل سینره جزء گل های گلخانه سرد بوده و باید در شرایط خنک کشت شود. به سرما حساس بوده و کمترین دما برای آن ۷ درجه سانتیگراد است. برای گل‌دهی، تیمار با دماهای پایین (کمتر از ۱۵) نیاز دارد. در رقم های مختلف، این دما می‌تواند از ۱۸-۱۲ متفاوت باشد. دمای گلخانه ای که سینره در آن نگهداری می‌شود نباید از ۱۵ بیشتر شود چون دمای بالاتر در تشکیل و تکمیل جوانه‌های گل اختلال ایجاد می‌کند.
خاک: این گیاه نیاز به خاک قوی و سبک دارد و در این صورت، دیگر نیازی به کوددهی ندارد. به دلیل دوره سرمایی که این گیاه طی می‌کند، کود نیتروژنه با نیترات بالا توصیه می‌شود. گندزدایی خاک و گلدان برای جلوگیری از برخی بیماری‌ها ضروری است. از آنجا که شرایط محیطی بیشتر منازل گرم و خشک است، طول عمر سینره پس از خارج شدن از گلخانه اغلب کوتاه است. چنانچه این گیاه در دمای کمتر از ۱۳، رطوبت بالا و محل آفتابی نگهداری شود حداکثر طول عمر را خواهد داشت.

گل سینره

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

تکثیر گل سینره

گل سینره به طور معمول با بذر افزایش می‌یابد. زمان لازم از کشت بذر تا گل‌دهی، حدود ۹ ماه است که اگر همه شرایط فراهم باشد این زمان را می‌توان به ۷-۶ ماه کاهش داد. بنابراین بذر را از اوایل تابستان در جعبه و در خاک خیلی نرم با خاکبرگ سیلیس‌دار می‌کارند. بذر این گیاه خیلی ریز است و نباید بیش از یک تا ۲ میلیمتر خاک روی بذرها قرار گیرد. محل کشت باید سایه دار و خنک باشد. دمای مناسب برای تندش بذر ۲۲-۲۰ است. پس از دو برگه شدن، گیاهان را باز کاشت کرده و فواصل آنها را بیشتر می‌کنند و سپس گیاهان را که به تدریج بزرگتر می‌شوند، در گلدان‌های بزرگتر قرار می‌دهند. در زمان کاشت در گلدان باید گیاهان قوی و پربرگ حذف شوند و گیاهان متوسط که مقدار زیادی گل می دهند انتخاب شوند. در زمان انتقال گیاه به گلدان، نباید به ریشه و خاک اطراف آن آسیبی وارد شود. آمیخته خاکی گلدان باید قوی و سبک باشد.

آفات و بیماری‌های گل سینره

از آفات مهم سینره شته، کنه، تریپس، مگس سفید و لاروها است که باید با آنها به صورت شیمیایی مبارزه کرد، ولی باید دقت کرد که برگ‌های این گیاه به سم خیلی حساس است و غلظت سم نباید زیاد باشد. از بیماری‌های آن پژمردگی ورتیسلیومی، رایزوکتونیا و پیتیوم است که با گندزدایی خاک و استفاده از سموم قارچ‌کش قابل کنترل است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    لیلا
    26 اسفند 1401
    لیلا

    من امروز ۱۷ مارچ دوتا آبی و قرمز کبود خریدم

  • پاسخ
    سیمیوال
    25 اسفند 1400
    سیمیوال

    من امروز خریدم بنفش و سرخابی

گزارش اشکال در سایت