نازبو
همه چیز در مورد گل سوسن
  • آموزش و مقالات

همه چیز در مورد گل سوسن

یکی از مشهور‌ترین و رایج‌ترین گل‌های تزیینی گل سوسن می‌‌باشد که به خاطر گل‌های زیبایش آن را پرورش می‌‌دهند و طرفداران زیادی هم دارد. به خاطر تنوع رنگی گلبرگ‌های این گیاه و ماندگاری زیادی که این گل دارد، یک گل معروف شناخته شده است. این گل را می‌‌توان در باغ و باغچه کاشت ولی در مناطقی که سردتر هستند، در گلخانه یا گلدان می‌توان آن را پرورش داد. جنس این گل از دسته تک لپه‌ای‌ها و خانواده لیلیاسه می‌‌باشد و بیشتر از صد گونه دارد و در مناطق معتدل نیم کره شمالی بخصوص آسیای شرقی پراکنده شده‌‌اند. گیاه گل سوسن یک گیاه چند ساله می‌‌باشد که ساقه‌های برگ‌ داری دارد و جزء گیاهان پیازی به شمار می‌‌رود این گیاه بومی کشورهای آسیا، اروپا و آمریکا می‌‌باشد.

جهت خرید پیاز گل به فروشگاه آنلاین نازبو مراجعه کنید.

در گل سوسن تنوع گسترده‌ ای از نظر شکل، اندازه، رنگ گل و مورفولوژی پیاز را می‌‌توان دید. 12 گونه از آن در اروپا، 24 گونه در آمریکای شمالی، 50 تا 60 گونه هم در آسیا رشد می‌‌کنند و تنها نوع مارتاگن آن در بین آسیا و اروپا وجود دارد. از لحاظ آرایش برگ‌ها گل سوسن به دو دسته مارپیچی و پراکنده تقسیم می‌‌شوند. از نظر ساختاری گل سوسن شامل ریشه، ساقه، گل و برگ می‌‌باشد. اندام ذخیره‌‌ای این گل پیاز یا ریزوم است. با توجه به انواع مختلف گل سوسن، پیازچه (زیرخاک) و پیازچه‌های هوایی (بالای خاک) به وجود می‌‌آیند و رشد می‌‌کنند ولی بیشتر گونه‌های آن پیازچه در زیر خاک تشکیل می‌‌شود.

زمان کاشت پیاز گل سوسن

گل سوسن گیاهی چند ساله است و به خاطر غنچه‌های بزرگ و پر زرق و برقی که دارد و زیبایی خاصی که به باغچه و حیاط می‌‌دهد و همچنین به مراقبت کمی نیاز دارد، افراد زیادی علاقمند به نگهداری این گل و پرورش آن هستند. بهترین زمان برای پرورش و نگهداری این گل در حیاط خانه و باغ، اواخر زمستان می‌‌باشد. چون وقتی این گل یک دوره سرمایی را پشت سر بگذارد باعث تقویت قدرت ریشه‌‌دهی در آن شده و همین باعث به وجود آمدن ساقه قوی و به وجود آمدن غنچه‌های بزرگ در این گیاه می‌‌شود. اگر مایل باشید که پیاز این گل در خانه کاشته شود هیچ محدودیت زمانی برای کاشت پیاز و فرآوری آن وجود ندارد. از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار برای تولید و کیفیت غنچه دهی گیاه، تاریخ تولید گیاه می‌‌باشد و هر زمانی که می‌‌خواهید پیاز گیاه را بکارید همان زمان پیاز را خریداری کنید.

همچنین بخوانید: زمان کاشت گل‌های پیازی و نحوه تکثیر آنها

روش کاشت پیاز گل سوسن

1- اگر می‌‌خواهید پیاز این گل را در یک فضای باز بکارید باید جایی را در نظر بگیرید که از ریزش مستقیم برف و باران در امان باشد. خاک هم زهکشی شده باشد، چون عدم زهکشی و جمع شدن آب، باعث پوسیدگی ریشه می‌‌شود.

2- گل سوسن نیازمند نور زیاد است بنابراین جایی که نور کافی دارد برای کاشت گیاه مناسب است و باید 8 تا 10 ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند، چون نور مستقیم باعث رشد ساقه و محکم شدن آن و به وجود آمدن غنچه‌های بزرگ می‌‌شود. از کاشتن پیاز گل سوسن در سایه پرهیز کنید.

3- خاکی برای پرورش و نگهداری این گل مناسب است که خنثی و کمی اسیدی باشد و اگر خاک قلیایی باشد، رشد گل سوسن با مشکلاتی مواجه می‌‌شود.

جهت خرید خاک و بستر کشت مناسب به فروشگاه بذر گل و گیاه نازبو مراجعه کنید.

4- بهتر است پیاز این گل در عمق 20 سانتیمتری خاک کاشته شود، چون این عمق باعث ترغیب ریشه‌‌دهی ثانویه گیاه شده و سبب استحکام ساقه در خاک می‌‌شود.

5- برای اینکه قدرت زهکشی خاک را بالا ببرید، می‌‌توان مقدار کمی برگ و مواد آلی پوسیده به خاک اضافه کنید.

6- پیاز این گل در سایز و انواع مختلفی وجود دارد پس توصیه می‌‌شود عمق خاک سه برابر اندازه ارتفاع گیاه باشد.

7- اگر می‌‌خواهید چندین پیاز این گل را با هم بکارید، فاصله آنها باید 10 سانتیمتر از هم باشد.

8- وقتی پیاز گل سوسن کاشته شد، باید خاک آن غرقابی شود زیرا این کار باعث می‌‌شود پیاز گل از مرحله خفتگی گذشته و با جذب آب، شروع به رشد کرده و ریشه‌ زنی می‌کند.

مراقبت از گل سوسن پس از کاشت

اگر بارندگی در جای که این گل را نگهداری می‌‌کنید کم است، آب‎‌دهی همراه با کود برای رشد آن، هفته‌‌ایی یک‌ بار باید انجام شود.

وقتی پیاز گل کاشته شد، آبیاری غرقابی دو بار در دو هفته انجام شود و در این مرحله نباید کود ‌دهی صورت گیرد.

وقتی آبیاری غرقابی انجام شد 10 سانتیمتر بالاتر از پیاز گیاه، به خاک کمپوست اضافه کنید و مجدداً خاک را روی آن بریزید تا ریشه‌ دهی به خوبی انجام شود.

بعد از اینکه دو هفته از پرورش گل سوسن گذشت در هفته سوم و چهارم برای تغذیه گل از کود فسفر و در هفته پنجم و ششم از کود‌ های کلسیم و برای هفته ششم به بعد هم از کود پتاس برای تقویت این گیاه استفاده کنید.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

این گیاه در هر فصل یک‌ بار گل‌دهی دارد، برای بالا بردن عمر گل‌دهی گیاه بهتر است گل‌های پژمرده را از بین برده تا انرژی گیاه برای تولید بذر مصرف نشود.

وقتی گل‌دهی این گل تمام شد، شاخه‌های کوچکی که به ساقه وصل هستند و غنچه داده‌ اند را قطع کنید و بعد از گذشت مدتی که برگ‌ها قهوه‌‌ای شدند و ساقه هم ضعیف شد، اول برگ‌ها را ببرید و بعد از چند روز ساقه را از جایی که در پیاز رشد کرده قطع کنید.

در صورتی که به فصل سرما نزدیک می‌‌شوید با اضافه کردن مالچ از آسیب زدن به پیاز جلوگیری کنید.

اگر در فصل سرد از مالچ استفاده شد با شروع فصل گرما می‌‌توان مالچ محافظتی را برداشته و کمپوست را جایگزین آن کنید.

بیشتر بخوانید: کاشت و نگهداری گل‌های پیازی

آفات و امراض گل سوسن

برای اینکه این گیاه از آفات و امراض حفظ شود بهتر است که محل کاشت پیاز دارای تهویه مناسب باشد و فاصله مناسب بین پیازها وجود داشته باشد تا نور و غذا به آنها برسد، اگر این گیاه در فضای باز کاشته شود، حیواناتی مثل موش و خرگوش می‌‌تواند به گیاه آسیب بزند که در این صورت فضای باز باید دارای حفاظ باشد. اگر این گیاه بیماری قارچی گرفت و روی برگ‌های آن لکه‌های قهوه‌ ای دیده شد، می‌‌توان از قارچ‌ کش اپیردیوم استفاده کرد و برای اینکه حشرات مزاحم را از آن دفع کرد از سم مالاتیون در دوز مناسب می‌‌توان استفاده کرد.

انواع گل سوسن

1 _ گل سوسن چلچراغ : در شمال کشور ما ایران انواع مختلفی از این گونه یافت می‌ شود و باعث شده که زیبایی منحصر به فردی به جنگل های این ناحیه بدهد. پیاز این گیاه 7 سانتی متر قطر دارد و بیضی شکل است. ارتفاع گیاه در زمانی که گل می‌ دهد، بین 70 تا 140 سانتیمتر می‌‍رسد. این گل ساقه علفی محکم و موهای ظریف در لبه و برگ‌های عمود ایستاده دارد. گل سوسن چلچراغ یک‌ بار در سال در تیر ماه رشد می‌‌کند. علت اینکه این گل به چلچراغ شهرت دارد، شکل ظاهری آن است که به شکل تاج و چلچراغ می‌‌باشد و گل‌های آن منظم همراه با تقارن شعاعی است و برگ‌های آن ریز و نوک تیز می‌ باشد. رنگ این گل سفید می‌باشد و مقدار کمی رنگ بنفش در گلبرگ‌های آن دیده می‌شود.

2_ گل سوسن عنکبوتی : نمونه ایرانی این گل برگهایی به طول یک متر و ساقه‌هایی به طول 50 تا 90 سانتیمتر دارد که البته گاهی دیده شده رشد ساقه به 2 متر هم رسیده باشد. عرض گلبرگ‌ها متفاوت است و گاهی گلبرگ‌ها پهن و گاهی باریک هستند ولی نوع ایرانی آن عموماً دارای برگ‌های باریک است و علت نام گذاری آن هم به خاطر شکل ظاهری آن است. این گل شبیه شیپور است و کمی عطر و بو دارد گل‌های آن سفید _ قرمز و صورتی رنگ است و زمان گل‌دهی آن اواخر بهار یا اوایل تابستان است. پیاز این گل حدود 7 کیلوگرم وزن دارد و سمی است، برای تکثیر آن باید حتما از دستکش استفاده کرد، این گل یک گیاه گرمسیری است و بیشتر در جنوب کشور کاشته می‌‌شود.

3_ گل آسیاتک : این گل از اولین انواع سوسن می‌باشد که چندین گونه مختلف لیلیوم معمولی می‌‌باشد. بوی خاصی ندارد و نسبت به گونه‌های دیگر کوچک‌‌تر هستند و در رنگ‌های نارنجی، زرد، قرمز و سفید دیده می‌‌شود. این گل ساقه محکمی دارد و در زمان گل‌ دهی نیازمند آفتاب کامل می‌‌باشد.

4 _ گل لیلیوم یا سوسن اورینتال : این گونه  بسیار معطر می‌‌باشد و گل‌های آن در عصر و شب عطر دل‌ انگیزی دارند. برگ‌های اورینتال نسبت به گونه‌های دیگر بزرگتر است. این گونه در زمانی که غنچه‌هایش باز می‌‌شود، گرد افشانی زیادی می‌‌کند اگر آن را در خانه نگهداری می‌‌کنید در این زمان مواظب لوازم خانه برای عدم رنگ شدگی توسط گرد افشانی باشید. سایز گل این نوع از سوسن گاهی به اندازه یک بشقاب غذاخوری می‌‌باشد و تعداد غنچه‌های آن هم زیاد است. گل‌های آن در رنگ‌های قرمز، بنفش، زرد، صورتی و سفید وجود دارد. در برخی از گونه‌های این گل، گلبرگ‌ها خالدار هستند و کشت این گل بیشتر گلخانه‌ ایی است و نسبت به دیگر انواع خود قیمت بیشتری دارد.

5_ ترومپت : نام دیگر این نوع از سوسن، نیلوفر آبی است و گل‌های بسیار معطری دارد. گلبرگ‌های آن فاقد لکه می‌‌باشد و برگ‌های پهنی دارد. این نوع از سوسن در رنگ‌های سفید، زرد، نارنجی و صورتی وجود دارد و زمان گل‌دهی شبیه ستاره هستند.

6 _ اورینپت : این گونه یکی از بهترین گل‌های سوسن است که مناسب فصل تابستان است و باغ‌ها را بسیار زیبا می‌‌کند. گل‌های این گونه 25 تا 30 سانتیمتر هستند و در رنگ‌های سفید، زرد، قرمز و نارنجی می‌‌باشند. گل‌های بیرونی آن بسیار خوشبو و معطر هستند. این گونه، گل‌های برش خورده‌ زیبایی دارند.

7 _ سوسن کانادایی : این گونه بومی آمریکای شمالی است و در رنگ‌های زرد و نارنجی دیده می‌‌شود و کاشت آن در مناطق مرطوب بسیار خوب است. این نوع از سوسن تحمل نور کم را دارد.

برای خرید بذر گل و گیاهان زینتی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

شرایط نگهداری گل سوسن

خاک : خاک مناسب برای این گل باید کمی اسیدی باشد. خاک این گیاه باید زهکشی و ارگانیک باشد. خاک سوسن، باید مخلوطی از مواد خاص باشد که به پیاز گل آسیبی نرساند و باعث پرورش آن شود. مخلوطی از خاک برگ، شن، پیت‌ ماس و پرلایت ویت برای این گل مناسب است. خاک مورد پسند سوسن خاکی است که عمیق باشد. این گل در خاک‌های شنی هم رشد می‌‌کند و هم خوب می‌‌ماند و نمی‌پوسد.

نور : گل سوسن مکان‌هایی که نور شدید ندارد را می‌پسندد، اگر می‌خواهید آن را در باغچه منزل خود بکارید بهتر است جایی را که نیمه سایه باشد، برایش انتخاب کنید تا آفتاب شدید به آن نرسد، چون در این شرایط رشد نمی‌‌کند.

آبیاری : بعد از کاشت هر بذری آبیاری لازم است تا بتواند گیاه رشد کند. وقتی پیاز این گل در خاک کاشته می‌ شود باید خاک را آبیاری کرد تا با رطوبت خاک پیاز تحریک شود و رشد کند. 2 تا 3 هفته بعد از کاشت، برگ‌های سوسن ظاهر می‌شود از زمانی که برگ رشد می‌کند تا زمان گل دهی، آبیاری باید وقتی انجام شود که خاک خشک شده باشد موقع گل‌دهی، گیاه بهتر است آبیاری بیشتر شود ولی بعد از گل‌دهی وقتی سطح خاک خشک شد نیاز به آبیاری است.

خواص دارویی گل سوسن

سوسن جزء گل‌هایی به شمار می‌‌رود که خواص دارویی بسیاری دارد که عبارتند از :

  • اخلاط بدن را دفع می‌‌کند و برای آبسه دندان مفید است.
  • سرما خوردگی را رفع می‌‌کند.
  • برای درمان بیماری‌های پوستی خوب است.
  • زخم‌ها و التهاب‌های پوستی را بهبود می‌ بخشد.
  • در هنگام تب ضد اسپاسم و ضد تشنج است.
  • از گل آن برای تهیه عطرهای قوی، خوشبو و تند استفاده می‌‌شود.
  • بوییدن گل آن به رفع زکام و سرماخوردگی کمک می‌‌کند.
  • رفع سر دردهای شدید.
  • پودر سوسن خشک ضد عفونی کننده جای زخمها است.
  • جوشانده سوسن به رفع کک و مک صورت کمک می‌کند.
  • سوسن حنایی برای تصفیه خون مفید است.
  • برای کسانی که در دفع ادرار مشکل دارند بسیار مفید است.
  • درمان سنگ کلیه.
  • رفع درد مثانه.
  • مقوی و تقویت کننده معده.
  • دم‌ کرده سوسن برای رفع ورم پستان مفید است.
  • مجرای گرفته شده را باز می‌کند.
  • دم‌ کرده آن در رفع زردی صورت مفید است.
  • برای رفع بیماری سوزاک مفید است.
  • برای رفع میخچه جوشانده آن را به موضع بمالید.

برای خرید هورمون و پودر ریشه زایی به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

روش تکثیر گل سوسن

انواع گونه‌های گل سوسن با انواع روش‌ها و کاشتن بذر زیاد می‌‌شوند، در طبیعت گیاهان از طریق پیازچه‌های ساقه‌ایی، پیازچه‌های فلسی و پیازچه‌های هوایی تکثیر می‌‌شوند، این روش‌های تکثیر به نوع گیاه بستگی دارد. پیازچه‌های ساقه‌ایی در محل گره برگ‌های فلسی که جزء ساقه است تولید می‌شوند. پیازچه‌های فلسی در اواخر دوره رشد پیاز مادر، زمانی که فلس‌ها به طور طبیعی از پیاز جدا می‌‌شوند، در حاشیه فلس‌ها ایجاد می‌شوند. پیازچه‌های هوایی، پیازچه‌هایی هستند که در اطراف برگ‌ها و قسمت‌هایی از ساقه هوایی تولید می‌‌شوند. پیاز گل سوسن محل ذخیره آب و مواد غذایی برای رشد و نمو گیاه است.

پیاز گل سوسن یک اندام زیرزمینی بدون پوشش است که از مجموعه‌‌ای از فلس‌ها و طبق به وجود آمده است. طبق، ساقه متراکمی می‌باشد که منشا ساقه اصلی و ریشه‌های گیاه به حساب می‌‌آید. فلس‌ها، هم برگ‌های تغییر شکل یافته‌‌ایی هستند که حاوی مواد غذایی می‌‌باشند. گل سوسن جزء گیاهان دارای غده و پیاز می‌‌باشد که رایجترین روش برای تکثیر آن از طریق پیاز می‌‌باشد. منظور از پیاز قسمتی است که ساقه گیاه از آن رشد می‌‌کند. ساقه‌ ایی که از پیاز رشد می‌‌کند، برگ‌هایی کوتاه و ضخیم دارد. تکثیر گل سوسن هم از طریق فلس‌ها انجام می‌‌شود هم از طریق پیاز.

از طریق فلس : برای تکثیر گل سوسن باید این کار را در فصل پاییز انجام داد. در اول باید فلس‌های گیاه را که در نزدیکی پیاز است جدا کرد و بعد بستر خاک مناسبی را برای آن تهیه کرد. برگ‌ها را با فاصله 15 سانتیمتر در خاک بکارید.

از طریق پیاز : گل‌های سوسن پیازهایی دارند که با کاشتن آنها می‌‌توان گل‌های دیگری به عمل آورد، برداشت پیاز این گل در مهر انجام می‌‌شود. پیازها باید 4 تا 6 هفته برای سرمادهی در خاک سبک قرار داده شوند تا توانایی گل‌دهی داشته باشند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت