نازبو
اثرات تغییر دما بر رشد کاکتوس ها
  • آموزش و مقالات
  • گلها
  • توصیه ها

اثرات تغییر دما بر رشد کاکتوس ها

تغییر دمای کاکتوس کاکتوس‌ها در مواجهه با دما و تغییرات آن درست مثل آدم‌ها هستند، آن‌ها می‌توانند به هر شرایط دمایی عادت کنند، اما به تدریج و کم کم و بطور کلی تغییرات ناگهانی دما آنها را دچار خواب رفتگی و یا به مرگ می‌کشاندشان.

از لحاظ شرایط دمایی کاکتوس‌های که در بیابان‌های گرم و پر نور زندگی می‌کنند، هنگامی که گرمای هوا شروع به افزایش می‌کند کاکتوس‌ها و ساکولنت های این مناطق شروع به خواب تابستانی خود می‌کنند و تا رسیدن هوا به دما و رطوبت مناسب از خواب تابستانی خود بر نمی‌خیزند ولی با رسیدن دما به حدود 30 درجه سانتی گراد و رطوبت کافی دوره رشد و گل‌دهی خود را شروع می‌کنند که طبعا برابر با پائیز و زمستان می‌باشد.

از طرف دیگر کاکتوس‌هایی که در ارتفاعات و یا مناطق کم نور زندگی می‌کنند، با شروع دوره سرما آب اضافی موجود در بافت‌های خود را خارج کرده تا در اثر یخ زدگی و افزایش حجم آب موجود در سلول‌ها که به منجر به پارگی غشاء آنها شده، گیاه از بین نرود و خواب زمستانی خود را آغاز می‌کنند و به محض اینکه دمای هوا به حال ایده آل رسید، از خواب برخواسته و دوره گل‌دهی و رشد خود را آغاز می‌کند.

از مزایای خواب زمستانی کاکتوس‌ها می‌توان به رشد بیشتر و بهتر در فصل بهار و تابستان، گلدهی و افزایش طول عمر گیاه نام برد. بسیاری بر این باورند که کاکتوس‌های کوچک با خواب زمستانی رشد کمتری خواهند داشت و دیرتر به مرحله فروش خواهند رسید، در حالی که با استراحت گیاه و شروع مجدد رشد شاهد رشد بسیار بیشتری خواهیم بود.

اطلاعات بیشتر درباره خواب زمستانی کاکتوس‌ها: آیا کاکتوس‌ها به خواب زمستانی احتیاج دارند؟

توصیه می‌شود برای جمع آوری و پرورش کاکتوس و ساکولنت‌ها از سنین پایین اقدام کنید، تا به شرایط محیط زنگی شما عادت کنند، البته حواستان باشد بحث نور فرق می‌کند و گیاه نیازهای نوری خود را به راحتی با شرایط جدید عوض نمی‌کند.

تغییر دمای کاکتوس

برای خرید خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مسئله ایی که باید در پرورش کاکتوس‌ها به آن توجه شود تغییرات ناگهانی دما در آن می‌باشد، کاکتوس‌ها برای استفاده مناسب از دما در شرایط زیستی خود با ذخیره کردن آب در ساقه به حیات خود ادامه می‌دهند، به همین دلیل است که با شروع دوره گرما و رشد، کاکتوس‌ها شاداب و فربه تر به نظر می‌رسند و با شروع دوره سرما و از دست دادن آب کمی لاغر و چروکیده به نظر می‌آیند. این فرایند، بقاء گیاه را تضمین می‌کند، حال در نظر بگیرید گیاه را که دوره گرمایی و ذخیره آب خود را شروع کرده و یا سرمایی و کاهش آب را آغاز کرده ناگهان دمای محیط معکوس شود، آنگاه چه اتفاقی خواهد افتاد، مخصوصا اگر زمان آن طولانی باشد. برای یک ساعت و یک روز شاید اتفاقی نیافتد و در زمان بیشتر ممکن است گیاه به خواب رفته یا از بین برود، پس خیلی منطقی نیست شما کاکتوس خود را فرضاً در دمای نامناسب جابجا کرده و از اتاق به بالکن یا بالعکس انتقال دهید. این انتقال‌ها باید زمانی صورت گیرد که دما داخل و خارج خانه یکسان باشد.

برای خرید بذر کاکتوس  به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

دمای خواب برای انواع کاکتوس‌ها بسته محل زندگی آنها در طبیعت متفاوت است، ولی به طور کلی می‌توان گفت بهترین دما برای خواب رفتن کاکتوس‌ها حدود 5 تا 10 درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌باشد. کاکتوس به دلیل داشتن آب زیاد در داخل بافت‌ها خود شدیداً به یخ زدگی حساس می‌باشد، پس باید مواظب باشید دما به زیر صفر درجه نرسد. پس نتیجه می‌گیریم کاکتوس‌ها در دمای داخل خانه به خواب نمی‌روند و آنها را به جای خنک‌تری باید منتقل کنید. در بیشتر گونه‌ها کمترین دمایی که کاکتوس می‌تواند تحمل کند حدود 5 – درجه در شب و 10 + در روز است که در این زمان آبیاری و کوددهی کاکتوس باید به طور کامل متوقف شود، البته لازم به ذکر است چنین سرمایی را زمانی کاکتوس تحمل می‌کند که در تابستان به اندازه کافی در دما و نور مناسب قرار داده شده باشد. آبیاری زیاد زمانی که گیاه خواب است، مانند سم است و از آنجایی که آب توسط گیاه جذب نمی‌شود باعث پوسیدگی ریشه و در نهایت خراب شدن گیاه می‌شود. از سوی دیگر بالاترین دمایی را که در بیشتر واریته‌ها می‌توانند تحمل کنند تا 40 درجه سانتیگراد در روز و 25 درجه سانتیگراد در شب است.

جمع بندی شرایط دمایی متفاوت برای کاکتوس‌ها

اولا:  دمای بیش از حد گرم یا بیش از حد سرد برای مدت چند روز، به بیشتر واریته‌های کاکتوس و ساکولنت آسیب می‌رساند.
دوما :  تغییرات ناگهانی دما از محیط گرم به محیط سرد یا برعکس نیز همینطور آسیب‌های جدی به گیاه می رساند.
سوما : دمای بین روز و شب در ماه‌های مختلف سال نباید اختلاف زیادی داشته باشد

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    ناشناس
    25 مرداد 1397
    ناشناس

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

گزارش اشکال در سایت