نازبو
صفر تا صد کاشت و مراقبت از درخت گردو
  • باغبانی

صفر تا صد کاشت و مراقبت از درخت گردو

درخت گردو یکی از گیاهان میوه دهی می‌باشد که میوه آن به‌ عنوان یک خشکبار مورد استفاده قرار می‌گیرد. میوه این گیاه که با نام گردو شناخته می‌شود، ارزش غذایی بسیار زیادی دارد و به ‌عنوان یکی از مغزهای پرطرفدار و پر استفاده در سراسر جهان شناخته می‌شود. درخت گردو دارای دسته‌بندی‌های متنوع و گوناگونی است و در سراسر جهان انواع گوناگونی از این درخت کاشته می‌شوند و محصولات آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این درخت به‌ صورت یک پایه رشد می‌کند و گل‌های نر و ماده روی یک درخت به وجود می‌آیند‌‌ و باعث بار دادن درخت می‌شوند. 
به ‌طور کلی این درخت درست مانند سایر درخت‌های میوه برای رشد کردن و باردهی این نیاز به مراقبت دارد. هرس کردن، کوددهی، آبیاری مناسب، مبارزه با آفات و ... جزو آن دسته از فاکتورهایی هستند که می‌توانند باعث شوند در نهایت این درخت، میوه باکیفیت و مناسبی داشته باشد. اگر شما به کشاورزی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید که با کاشت گردو، یک محصول با کیفیت و خوش ‌طعم را کشت کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ما را تا انتهای محتوا همراهی کنید:

برای  خرید بذر درخت به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

 
صفر تا صد کاشت و مراقبت از درخت گردو

درخت گردو
 با توجه به پرطرفدار بودن گردو در سراسر جهان، منطقی است که هر فردی به‌ دنبال کسب درآمد از طریق فروش این مغز خوش طعم باشد. درخت گردو درختی از خانواده پهن برگان است که معمولاً در نیمکره شمالی کره زمین رشد می‌کند. در حال ‌حاضر طبق تحقیقات انجام ‌شده حدود  20 نوع گردوی متفاوت در سراسر جهان وجود دارد که در جنگل‌های نیمه‌گرمسیری قاره‌های آسیا و اروپا و همچنین آمریکای شمالی رشد می‌کنند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این درخت علاوه‌ بر تولید میوه‌های خوش‌طعم و با کیفیت می‌تواند به ‌عنوان یک گیاه زینتی نیز مورد استفاده قرار بگیرد و فضای سبز زیبایی را ایجاد کند. میوه این گیاه حالتی کروی دارد و دارای غلاف پوسته رویی است. 
بعد از چیدن این محصول در فصل پاییز، غلاف رویی جدا می‌شود و گردو به شکلی که ما آن را در بازار می‌بینیم به فروش می‌رسد‌. برخی از انواع متفاوت گردو ها دارای پوسته کاغذی هستند که به ‌راحتی و با فشار دست می شکنند. اما برخی دیگر پوسته ضخیم‌تری دارند. گردو می‌تواند به ‌عنوان یک خشکبار مورد استفاده قرار بگیرد یا برای یا در پخت غذا ها، کیک ‌ها و ... استفاده شود. این درخت جزو درخت‌های بزرگ به حساب می‌آید و می‌تواند حتی تا 40 متر نیز ارتفاع داشته باشد. همین موضوع باعث شده تا درختان گردو به‌ عنوان یکی از پربازده ترین درختان میوه در سراسر جهان شناخته شوند. البته زمانی می‌توان به این مهم دست پیدا کرد که درختان گردو در شرایط خوب و استانداردی باشند.

 
درخت گردو

 

کاشت گردو 
 
برای کاشت گردو طی کردن مراحل گوناگونی ضروری می‌باشد. اگر شما به درخت گردو علاقه‌مند هستید و می‌خواهید که این درخت را پرورش دهید و از میوه خوش ‌طعم آن بهره ببرید، ما را همراهی کنید. ما در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه می‌توانید حتی در محیط ‌های کوچک، نهال گردو را کشت کنید و از آن بهره ببرید. به‌ طور کلی نحوه کاشت گردو به‌ صورت بذری می‌باشد. شما در ابتدا یک گردوی سالم را در خاک می‌کارید و بعد از رشد کردن و جوانه زدن گردو به یک درختچه‌ کوچک تبدیل می‌شود. در ادامه درختچه باید طی بازه زمانی خاصی به محل مورد نظر شما انتقال پیدا کند و بعد کاشته شود. در ادامه با رسیدگی به درخت طی گذشت زمان شما می‌توانید از باردهی درختچه‌ای کاشته بودید لذت ببرید. بیایید با یکدیگر مراحل کاشت گردو را بررسی کنیم.

 جهت خرید بذر میوه‌های کمیاب به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

مرحله اول : در مرحله اول شما باید بذر مورد نیاز خودتان را پیدا کنید. هر چه بذری که شما از آن استفاده می‌کنید تازه‌تر باشد، شانس جوانه زدن درختچه‌ای شما بیشتر خواهد شد. معمولاً در شهریور ماه گردوها برداشت می‌شوند. پس بهترین زمان برای انتخاب بذر گردو، شهریورماه است. از میان گردوهای سالم و با کیفیت شما باید چندین گردو را انتخاب کنید و آن‌ها را کنار بگذارید. شما باید سراغ گردوهایی بروید که جنس خوبی دارد. زیرا قاعدتاً کاشت نهال درخت گردو با استفاده از بذر مناسب می‌تواند در ادامه کیفیت گردوی برداشت شده را بیشتر کند.

مرحله دوم 
بعد از این‌ که شما گردوهای مورد نظر خودتان را انتخاب کردید، باید آن‌ها را درون سطلی پر از آب بیاندازید. این موضوع باعث می‌شود تا پوسته و غلاف روی گردو جدا شود و شما وارد مرحله جدیدی از کاشت گردو شوید. بعد از جدا کردن پوست گردو، آن‌ها را دوباره درون ظرف پر از آبی قرار دهید و اجازه دهید به مدت یک شبانه‌روز در آب باقی بمانند. گردوهایی که روی سطح آب شناور هستند، برای کاشت مناسب نیستند. آن‌ها را کنار بگذارید و از گردوهایی استفاده کنید که به زیر آب رفته‌اند. آن ها را خارج کنید و در دستمال نم‌دار نخی بپیچید. دستمال را به ‌قدری نم‌دار کنید که رطوبت برای چند روز باقی بماند. بعد گردوها را به‌ همراه دستمال در یک ظرف در بسته‌ پلمپ قرار دهید و آن را در منطقه گرم و آفتابی قرار دهید. 
می‌توانید برای بهبود کیفیت روند کاشت، دور تا دور ظرف را فویل آلومینیومی بپیچید. برای حدود یک ماه این ظرف را کنار بگذارید و اجازه دهید تا گردوها استراحت کنند و جوانه بزنند. به‌ هیچ ‌عنوان طی این سی روز به گردوها سر نزنید و فویل دور آن ‌ها را باز نکنید. بعد از تمام شدن یک ماه، به سراغ گردوها بروید. در این مرحله ممکن است که شما مشاهده کنید برخی از گردو ها جوانه زدند و برخی دیگر جوانه نزده‌اند. تحت هر شرایطی گردوها را کنار بگذارید و آن ‌ها را برای مرحله بعد آماده کنید. 
 

مرحله سوم 
 در مرحله سوم از میان گردو هایی که جوانه زده‌اند و تعدادی را برای کاشت درخت گردو انتخاب کنید. خاکی که می‌تواند باید برای رشد گردو مناسب باشد، ترکیبی از کمپوست و کود های دیگر می‌باشد. در این مرحله شما باید خاک گلدان خودتان را کنار بزنید و گردو را به‌ صورت افقی و طوری که جوانی آن رو به بالا باشد در دل خاک قرار دهید. گودال باید حدوداً 2 سانتی‌متر عمق داشته باشد. شما باید گلدان را در یک محل نسبتاً سایه قرار دهید. روند آبیاری گیاه را به ‌صورت منظم پیش ببرید تا درخت شما رشد کند. در طی این زمان به ‌هیچ ‌عنوان تغذیه گیاه و کوددهی به آن را فراموش نکنید تا بتوانید نهال قدرتمندتر و شاداب‌تری داشته باشید. به این موضوع توجه داشته باشید که گردویی که به‌ تازگی کاشته شده در مقابل خشکی خاک بسیار آسیب‌پذیر است‌‌. 
پس به‌ هیچ‌ عنوان اجازه ندهید خاک گلدان مورد نظر شما خشک شود. سعی کنید که به اندازه به گردوی مورد نظر آب دهید تا بتواند به‌ خوبی رشد کند و خودش را بگیرد. بعد از این‌ که این گردوی شما کمی رشد کرد، می‌توانید آن را به‌ عنوان یک درختچه در زمین مورد نظر خود بکارید و منتظر رشد کردن و باردهی محصول بمانید. هنگامی‌ که قطر نهال گردوی شما به 10 سانت رسید، می‌توان بدون هیچ‌ گونه مشکلی آن را به باغچه انتقال دهید و روند کاشت آن را تثبیت کنید

برای خرید بذر سبزیجات به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

عمق چاله جهت کاشت درخت گردو 
 
شاید برای شما نیز این سوال پیش‌‌ ‌آمده باشد که عمق چاله برای کاشت درخت گردو باید چقدر باشد؟ به این موضوع توجه داشته باشید که شما ممکن است که خودتان بخواهید صفر تا صد روند کاشت گردو را پیش ببرید؛ که در این شرایط باید بذر و دانه گردو را بکارید. در برخی موارد نیز ممکن است که شما نهال و درختچه‌های گردو را بخرید و از آن‌ها برای کاشت گردو استفاده کنید. در هر دو صورت شما باید یک چاله بکنید تا بتوانید درختچه یا بذر را درون آن قرار دهید. 
اگر می‌خواهید خود دانه گردو را بکارید، چاله‌ی مورد نظر شما برای کاشت باید حدوداً 2 سانتی‌متر عمق داشته باشد. یعنی شما باید گردو را طوری بکارید که جوانه آن کمی از دل خاک بیرون زده باشد تا روند رشد به ‌خوبی ادامه پیدا کند. اما از طرف دیگر، اگر می‌خواهید نهال گردو را بکارید باید به فاکتور های گوناگونی توجه داشته باشید. برای مثال قبل ‌از کاشت نهال به ‌طور کامل ریشه‌ها را از خاک تمیز کنید و آن ‌ها را در آب قرار دهید تا روند آب‌گیری ریشه به ‌طور کامل طی شود. 
اجازه دهید که درخت نهال گردو برای حدود 24 ساعت در آب باقی بماند. در انتها درخت را از آب دربیاید و به ‌طور کامل ریشه‌ها را بررسی کنید. در این مرحله، ریشه‌هایی که آسیب‌دیده‌اند یا از بین رفته‌اند را به‌ طور کامل جدا کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که حتماً باید ریشه‌های نهال گردو کاملاً سالم و مناسب باشند. در ادامه شما باید چاله‌ای به ارتفاع 80 سانتی متر و همچنین قطر حدوداً 70 سانتیمتر بکنید. بهتر است که از خاک گلدان همان نهال گردو برای دور درخت استفاده کنید. محل پیوندها باید حدوداً 10 سانت بالاتر از سطح خاک باشد تا درخت بتواند به ‌خوبی جوانه بزند. هنگامی ‌که شما درختچه را درون چاله قرار دادید، دور آن را به خاک گلدان بپوشانید و بعد آن را محکم کنید. می‌توانید مقداری کود به درخت بدهید و آن را آبیاری کنید.

 برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.


 

زیر درخت گردو چه بکاریم؟

هنگامی ‌که شما یک محل را برای زندگی یک گیاه انتخاب می‌کنید، باید قید خیلی چیزها را بزنید. برای مثال اگر به کاشت درخت گردو بپردازید، نمی‌توانید سایر گیاهان دیگر را در کنار درخت گردو بکارید و محدودیت ‌هایی در این زمینه برای شما وجود خواهد داشت. درخت گردو از خودش ماده شیمیایی تولید می‌کند. این ماده شیمیایی با نام ژوگلون شناخته می‌شود که می‌تواند برای برخی گیاهان سمی و خطرناک باشد. متأسفانه تمامی بخش ‌های درخت این ماده‌ شیمیایی را تولید می‌کنند و همین موضوع باعث شده تا محدودیت‌های زیادی برای کاشت گیاهان دیگر در زیر درخت گردو وجود داشته باشد. ژوگلون می‌تواند باعث کندتر شدن روند رشد گیاهان دیگر شود و در موارد شدیدتر باعث خشک شدن و از بین رفتن آن‌ها می‌شود. 
علاوه ‌بر این موضوع، درخت گردو دارای برگ‌های بسیار پهنی است و می‌تواند تا ارتفاع 40 متر نیز رشد کند. همین موضوع باعث شده تا گیاهانی که به نور مستقیم آفتاب نیاز دارند نتوانند در زیر درختان گردو رشد و نمو داشته باشند. اما حتی با این شرایط نیز گیاهان گوناگون و متفاوتی وجود دارند که می‌توانند به ‌خوبی حتی در زیر درخت گردو نیز رشد کنند و محصول دهند. درخت شلیل، درخت هلو، صیفی ‌جات مانند: گوجه ‌فرنگی، بادمجان، سیب‌زمینی و گل‌هایی مانند گل بنفش، نیلوفر و ... جزو آن دسته از گیاهانی هستند که می‌توانند به‌ خوبی حتی زیر نهال گردو نیز رشد کنند و بار دهند.

 
 زیر درخت گردو چه بکاریم؟

 بهترین کود برای درخت گردو

درخت گردو نیز درست مانند هر گیاه دیگری نیاز به تقویت شدن دارد. یکی از مهم‌ترین المان‌هایی که می‌توانند باعث قدرت‌مندتر شدن درخت گردو شود، استفاده از کود هاست. کودها در واقع به‌ عنوان یکی از اصلی‌ترین غذاهای گیاهان در کنار آب و نور خورشید شناخته می‌شوند که می‌توانند روند باردهی محصول را بهبود ببخشند. با استفاده از کودها، شما هم مقاومت درخت را در برابر فاکتور های محیطی و آفت ‌ها افزایش می‌دهید و هم در انتها باعث می‌شوید که نهال گردوی شما محصول باکیفیت‌تر و بهتری را داشته باشد. کودهای گوناگون و متنوعی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند به‌ نحوی ویژگی‌های کیفی محصول شما را افزایش دهند. بیایید با یکدیگر کاربرد برخی از این کودها را با یکدیگر بررسی کنیم.

برای خرید کود به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

•    کود نیتروژن: کود نیتروژن جزو آن دسته از کودهایی است که می‌تواند برای سفید شدن مغز گردوهای تولید شده استفاده شود. نیتروژن به ‌عنوان یکی از نیازهای اساسی برای تمامی موجودات زنده و گیاهان شناخته می‌شود. نیتروژن دارای اسید آمینه‌های گوناگونی می‌باشد که ساختار پروتئین را تشکیل می‌دهند. همین موضوع می‌تواند در ادامه باعث شود تا درخت گردوی شما تغذیه مناسبی داشته باشد. 
 •    کود پتاسیم: کود پتاسیم از دیگر کودهایی است که می‌تواند مقاومت درخت گردو را در برابر خشکسالی و همچنین بیماری‌ها و آفات گوناگون افزایش دهد. معمولاً کود پتاسیم به ‌صورت ترکیب با سایر کودها برای افزایش ایمنی درخت گردو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موضوع باعث می‌شود تا اثربخش این کود تا حد بسیار زیادی بالا برود. 
 •    کود فسفر: کود فسفر به ‌عنوان یکی از بهترین کود ها برای سریع‌تر شدن روند رشد نهال مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر شما عجله دارید که درخت خودتان را در مدت زمان سریع‌تری به باردهی برسانید، می‌توانید از کود فسفر بهره ببرید. این کود می‌تواند روند فتوسنتز در گیاه را بهبود ببخشد و کاری کند تا درخت با سرعت بیشتری به باردهی برسد. 
 به این موضوع توجه داشته باشید که برای تهیه هر کدام از این کودها، بهتر است که شما به سراغ معتبرترین خدمات دهندگان بروید تا بتوانید بهترین و باکیفیت‌ترین کود را تهیه نمایید.

 
بهترین کود برای درخت گردو

تقویت درخت گردو 
 روش‌های گوناگون و متفاوتی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند درخت گردو را تقویت کنید و روند باردهی آن را تسریع بخشید. درختان گردو جزو آن مثل درختانی هستند که طی بازه زمانی نسبتاً طولانی‌تری به فاکتورهای تقویتی واکنش نشان می‌دهند. پس بهتر است که شما تلاش کنید تا با یک برنامه ‌ریزی مناسب و تاثیرگذار، روند تقویت درختان را پیش ببرید. روش ‌های گوناگونی وجود دارند که می‌توانند در زمینه تقویت کردن درخت گردو به شما کمک‌ کننده باشند. بیایید در ادامه‌ این روش‌ ها را به ‌طور کامل بررسی کنیم.
 
استفاده از خاک مناسب : برای ‌این که بتوانید به تقویت درخت گردو بپردازید باید هنگام کاشت بهترین خاک را انتخاب کنید. درخت گردو باید در چاله‌ای نسبتاً عمیق کاشته شود و دور آن باید با خاک کاملاً غنی پوشیده شود. بهترین ترکیب در این زمینه خاک با کیفیت، مقداری کود و مقداری برگ خشک می‌باشد. برای این ‌که درخت گردو تقویت شود، می‌توانید از مقداری برگ خشک‌ شده درختان متفاوت را بعد از کاشت دور نهال بریزید. 
کوددهی مناسب : از دیگر روش‌هایی که می‌تواند در تقویت درخت گردو تاثیرگذار باشد، کوددهی مناسب است. ما پیشتر برای شما چند کود پرطرفدار را برای بهبود وضعیت درخت گردو نام بردیم. اما علاوه ‌بر مواردی که ما برای شما گفتیم، کودهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در روند بهبود شرایط این نوع این درخت تاثیرگذار باشند. برای مثال کود مایع جزو آن دسته از کودهایی است که می‌تواند در زمینه رشد بهتر درختچه یا درخت ‌های گردو تأثیرگذار باشد. به این موضوع توجه داشته باشید که برای کوددهی درختان از جمله درخت‌های گردو، باید با یک روتین مناسب و ثابت پیش رفت. شما باید سعی کنید که در فواصل زمانی مناسب و به ‌صورت هدفمند و برنامه‌ ریزی ‌شده‌ای به درختان کود دهید. در این شرایط است که شما می‌توانید شانس موفقیت خودتان را بیشتر کنید. 
  
 از بین بردن آفت‌ها :  
آفت‌ها یکی از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند روی کیفیت محصول نهایی تولید شده تاثیرگذار باشد. آفت‌ها می‌توانند باعث ضعیف شدن درخت گردو شوند و کیفیت محصول را تا حد بسیار زیادی تحت‌الشعاع قرار دهند. شما باید تلاش کنید تا با استفاده از علف‌کش‌ها و روش‌های دیگری که باعث از بین رفتن آفات می‌شوند، به ‌طور کامل خطرات را از درختان گردو دور کنید و باعث تقویت بیشتر درخت گردو شوید.


 

توجه به نیازهای درخت گردو

از دیگر مواردی که می‌تواند در تقویت درخت گردو تاثیرگذار باشد، ما می‌توانیم به توجه به نیازهای درخت اشاره کنیم. به ‌طور کلی درختان گردو جزو آن دسته از درختانی هستند که نیاز به نور زیادی دارند. قاعدتاً هرچه نورگیری بخش‌های متفاوت این درخت بیشتر باشد، روند باردهی آن نیز بیشتر خواهد شد. علاوه‌ بر این، شما هنگام کاشت بذر و نهال به فاصله آن‌ها از یکدیگر توجه داشته باشید. طبق تحقیقات انجام‌ شده، فاصله باید بیشتر از 10 متر باشد تا هنگامی ‌که درختان بزرگ شدند، شاخه‌های بالای آن‌ها با یکدیگر اصابت نداشته باشند. بعد از مهرماه و شروع روند خواب درختان، شما به‌ هیچ ‌عنوان نباید درخت گردو را آبیاری کنید؛ زیرا این موضوع می‌تواند باعث یخ‌زدگی ریشه‌های درخت شود. درختان گردو نیاز به سم ‌پاشی ندارند، مگر در شرایط خاصی که شما برای آفت‌کشی مجبور شوید از سم‌پاشی استفاده کنید. توجه به هر کدام از این نکات به شما کمک خواهد کرد تا راحت‌تر درختان خودتان را تقویت کنید. 

 
تقویت درخت گردو

آفات درخت گردو

اگر شما در زمینه کشاورزی تجربه داشته باشید، می‌دانید که آفت‌ها جزو جدانشدنی از کشاورزی هستند. درختان گردو نیز از این قاعده مستثنی نیستند. آفات درخت گردو می‌تواند باعث ضعیف‌تر شدن درخت شود و در برخی موارد کیفیت محصول نهایی تولید شده توسط درختان را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اگر آفت در مدت زمان کوتاهی از بین نروند، می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به درخت وارد کنند و حتی در برخی موارد باعث مرگ درخت شود. پس شناخت هر کدام از این آفات و استفاده از اقدامات تاثیرگذار در جهت از بین بردن آن‌ها، کاملاً ضروری به ‌نظر می‌رسد. بیایید با دیگر در ادامه برخی از آفت‌های مهمی که ممکن است برای درخت گردو به وجود بیایند را بررسی کنیم.

همچنین بخوانید : کاشت آناناس در خانه

کرم خراط : کرم خراط یکی از آفات درخت گردو می‌باشد که علاوه ‌بر آسیب رساندن به درختان گردو برای سایر درختان میوه نیز خطرناک است. این کرم دارای شاخک‌ها و بدنی پر از پرز می‌باشد و رنگی سفید دارد. این آفت فضولات نارنجی دارد و می‌تواند باعث خشکیدگی برگ‌‌ها و از بین رفتن میوه‌‌های درخت شود. این آفت به ‌محض دیده شدن باید با روش‌های گوناگون از بین برود. 
شپشک گردو : شپشک گردو از دیگر آفات درخت گردو می‌باشد، که روی میوه گردو تأثیرگذار است. شپشک گردو با تغذیه از میوه و تخم‌گذاری روی آن باعث از بین رفتن میوه‌ها خواهد شد. شپشک‌‌ها می‌توانند با روش‌های گوناگون و متنوع در سریع‌ترین زمان ممکن از بین بروند. 
کرم سفید گردو : کرم‌های سفید گردو با اندازه‌ای حدود 3 میلیمتر روند زندگی خود را شروع می‌کنند، اما می‌توانند در ادامه تا 25 میلی‌متر نیز رشد کنند. این کرم‌‌ها دارای لکه‌های گوناگونی روی بدنشان هستند و می‌توانند تا 3 سال عمر کنند. این کرم معمولاً در نواحی سردسیر به وجود می‌آید و می‌تواند با تغذیه از ریشه درخت آرام ‌آرام درخت را ضعیف کند و در نهایت آن را از بین ببرد. این آفت از مخرب‌ترین آفت‌های درخت گردو است که باید در سریع‌ترین زمان ممکن بعد از مشاهده شدن برای از بین بردن آن اقدامات لازم انجام شود. 
شته گردو : شته‌ها جزو آن دسته از آفت‌هایی هستند که با تغذیه از شیره گیاه می‌توانند روند رشد و باردهی محصول را تحت تاثیر قرار دهند. استفاده از خدمات پیشگیرانه مانند سم‌پاشی می‌تواند روند به وجود آمدن شته‌ها را تا حد بسیار زیادی کنترل کند. شته‌ها می‌توانند با تغذیه از گیاه درست مانند کرم سفید باعث ضعیف‌تر شدن درخت شوند و در نهایت درخت را از بین ببرند.

 
آفات درخت گردو

علت بار ندادن درخت گردو  : هنگامی ‌که شما یک بیزینس را شروع می‌کنید نمی‌دانید که در آینده چه اتفاقاتی قرار است برای شما رخ دهد‌‌‌. روند کاشت نهال گردو نیز درست مانند یک سکه‌ی دورو می‌ماند که هیچ ‌گاه نمی‌توان آینده آن را پیش‌بینی کرد. یکی از مشکلاتی که ممکن است در ادامه روند کاشت درخت گردو برای شما پیش بیاید، بار ندادن درخت گردو است‌. فاکتورهای گوناگون و متنوعی وجود دارند که ممکن است روند باردهی درخت را تحت تاثیر قرار دهند و در این زمینه باعث ناامیدی شما شوند. بیایید با یکدیگر این فاکتورها را به ‌طور کامل بررسی کنیم تا متوجه شویم با استفاده از چه اقداماتی می‌توانید شانس بار دهی درخت را افزایش دهیم.

همچنین بخوانید : نحوه قلمه زدن درخت انگور

انتخاب نادرست نهال و بذر

یکی از مهم‌ترین فاکتور هایی که ممکن است باعث بار ندادن درخت گردو شود، انتخاب نادرست بذر و نهال درخت گردو است. در هر شرایط آب ‌و هوایی تنها برخی از جنس ‌های گردو می‌توانند به ‌خوبی رشد کنند و میوه بدهند. برای مثال اگر شما قصد داری که در یک منطقه سردسیر نهال گردو را بکارید، بهتر است به سراغ بذر یا نهالی بروید که در برابر سرما مقاومت خوبی دارد. بهترین و عاقلانه‌ترین انتخاب استفاده از بذر های نهالی است که در محل مورد نظر شما کشت می‌شوند. در این شرایط شما می‌توانید با خیال راحت‌تری روند کاشت درخت را پیش ببرید.

هرس نکردن درخت گردو

یکی دیگر فاکتورهایی که ممکن است به‌ عنوان دلیل بار ندادن درخت گردو شناخته شود، هرس نکردن درخت و نهال می‌باشد. پیشتر برای شما گفتیم که این درخت نیاز به نور کافی دارد و هر چه نور خورشید بیشتر روی سطح آن پخش شود، روند باردهی این درخت بهتر خواهد شد. شما با هرس کردن می‌توانید شاخه‌ها و برگ‌های اضافی که هیچ کاربردی ندارند را از بین ببرید و روند رسیدن نور به درخت را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشید. پس وجود شاخه‌های اضافی که تنها به‌ عنوان یک سایبان عمل می‌کنند، می‌تواند به‌ عنوان یکی از دلایل اصلی بار ندادن درختان گردو شناخته شود. سعی کنید که با هرس کردن به ‌موقع درختان، این عامل بازدارنده را به ‌طور کامل از بین ببرید. 
 
آبیاری نامناسب : روند آبیاری درخت گردو روند بسیار مهمی می‌باشد زیرا می‌تواند تأثیرات شگفت ‌انگیزی در میزان باردهی محصول داشته باشد. شما باید با برنامه‌ریزی دقیقی به گیاهان درخت گردو آب بدهید تا درخت بتواند خودش را با شرایط وفق دهد. علاوه‌ بر این موضوع، درختان گردو باید در هر بار آب‌دهی به ‌طور کامل سیراب شوند. با توجه به محل کاشت درخت، روند آبیاری و میزان آب مورد نیاز هر درخت متغیر می‌باشد. این شما هستید که باید با تخصصی که دارید تخمین بزنید که هر درخت برای سیراب شدن به چه مقدار آب نیاز خواهد داشت.

همچنین بخوانید : قارچ کش‌ها و ضرورت استفاده از آنها 

تغذیه ناکافی : یکی دیگر از دلایل بار ندادن درخت گردو تغذیه ناکافی این درختان می‌باشد. درختان گردو درست مانند هر گیاه دیگری نیاز به تغذیه کافی دارند. شما باید با کوددهی به ‌موقع و مناسب روند تغذیه گیاهان را هموار کنید. هر چه گیاه شما تغذیه مناسب‌تری داشته باشد، روند باردهی آن بهتر خواهد بود. 
 
وجود بیماری‌ها و آفت‌‌ها : آفت‌ها و بیماری‌ها به ‌عنوان یکی از دلایل اصلی بار ندادن درخت گردو شناخته می‌شوند که می‌توانند علاوه ‌بر کم کردن محصول درخت، کیفیت میوه را نیز تا حد بسیار زیادی پایین بیاید بیاورند. ما پیشتر برای شما برخی از آفات معروف درخت گردو را نام بردیم و به شما گفتیم که می‌توانید با استفاده از روش‌های گوناگون و متنوع، این آفات را از بین ببرید. اگر حس می‌کنید درخت شما دچار بیماری شده، سعی کنید که با اقدامات مناسب بیماری را از بین ببرید و درخت خودتان را به حالت اولیه بازگردانید.


برای خرید کود آهن پودری به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

بیماری درخت گردو 

بیماری‌های درخت گردو جزو آن دسته از بیماری‌هایی هستند که می‌توانند روند رشد و فعالیت درخت را تحت‌الشعاع قرار دهند و کیفیت محصول را تا حد بسیار زیادی پایین‌تر بیاورند. هر کدام از این بیماری‌ها درمان مخصوص به خودشان را دارند و می‌توان از طریق روش‌های گوناگونی از آن‌ها بهره برد. بیایید با یک دیگر برخی از معروف‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های درخت گردو در ایران را بررسی کنیم. 
 •    کپک مغز گردو: کپک مغز گردو به‌ عنوان یکی از بیماری‌های شایع درخت گردو شناخته می‌شود که به دلیل کوددهی نامناسب و تغذیه غیراصولی درخت به وجود می‌آید. علاوه ‌بر این موضوع عدم آبیاری درست نیز در این زمینه تاثیرگذار است. 

•    بلایت گردو: بلایت گردو از دیگر بیماری‌های شایع درخت گردو می‌باشد که بافت‌های سبز درخت از جمله پوست روی میوه و برگ‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری با علایم ظاهری و ایجاد لکه‌های تیره و کوچک روی میوه قابل ‌تشخیص است.

•    لکه برگ گردو: لکه برگ گردو شامل کپک‌های سفیدی می‌باشد که با شکل‌های هندسی منظم روی برگ گردو به وجود می‌آید. برای از بین بردن هر کدام از این بیماری‌ها روش خاصی مورد نیاز است. با توجه به بیماری ایجاد شده روی درخت گردو، شما می‌توانید از طریق روش‌‌های گوناگون در جهت درمان درخت قدم بردارید. 

برای خرید سم و قارچ کش به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.
بیماری درخت گردو

جمع‌بندی 
 
ما در این محتوا تلاش کردیم تا به‌ طور کامل برای شما در رابطه با درخت گردو و ویژگی‌های این محصول صحبت کنیم. اگر شما قصد داشته باشید که درخت گردو بکارید و از محصول این درخت بهره ببرید، با خواندن این محتوا می‌توانید روند کاشت و رسیدن به مرحله برداشت و به ‌طور کامل طی کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که درختان گردو درست مانند هر گیاه دیگری نیاز به رسیدگی کامل دارند تا بتوانند به ‌خوبی به بار بنشینند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

دیدگاه ها

  • پاسخ
    فاطمه قربانی
    04 اسفند 1402
    فاطمه قربانی

    سلام ایا نمک پای درخت گردو بریزیم مغزش سفید میشه؟

  • پاسخ
    عباس
    12 مهر 1402
    عباس

    باسلام من میخواهم فقط بذرگردورابکارم وبعداپیوندنزنم امابعضی ازدوستان میگویندکه اگرپیوندنزنی همان بذریاگردویی که کاشتی نمیشه وبه قول معروف مغزگردوازپوسته جدانمیشه یاواضحتراگه بگم بایدباپیچ گوشتی مغزراازپوسته جداکرد. آیاهمینطوری که دوستان میگن هست یاهمان بذرکافیست ونیازبه پیوندنداره؟ ممنون میشم اگرراهنمایی فرمایید. البته کوچیک وبزرگی محصول بعدازباردهی برام فرقی نداره فقط سئوال من درخصوص پیوندواصلاح بوده واینکه مغزبه پوسته ولایه های داخلی گردونچسبه که مغزموقع شکستن پودربشه

  • پاسخ
    و
    29 شهریور 1402
    و

    متاسفانه اطلاعات با تبلیغ صفر تا صد نسبتی ندارد

  • پاسخ
    مسعود
    12 تیر 1402
    مسعود

    درباره گردو همه چیز راگفتید ولی نفهمیدیم که درخت گردو آیا حتما باید پیوند بخورد تا میوه دهد یا نه اصلا توضیح ندادید ممنون

  • پاسخ
    سلام شما فقط عیبهارو گفتید راه درمان را توضیح ندادید
    08 اسفند 1401
    سلام شما فقط عیبهارو گفتید راه درمان را توضیح ندادید

    لطفا. راهنمایی کنید چند وقت ابیاری کنیم چوقتایی کودهی شود هرموقع چه. کودی داده شود

  • پاسخ
    sepehr
    11 بهمن 1401
    sepehr

    سلام ببخشید در یک زمینه ازتون راهنمایی میخواستم . حدود یکی دو ماه دیگه بنده باید پروژه ای در یک سمینار علمی مهم که برخی دانش آموز از مدارس برتر که در آینده جایگاه های مهمی پیدا می کنند و اولیای آنها که بیشتر آنها رتبات بالایی در جامعه دارند و می توانند کاری برای جامعه انجام می دهند حضور دارند. موضوع بنده در رابطه با کاشت گیاهان و درختانی که نسبتا به صرفه هستند و با آب و هوای مناطقی که کمی جلو تر به آن اشاره می کنم باشند و سودشان نسبت به درختانی که غیر اصولی و بدون توجه به اقلیم منطقه کاشته شده ان بیشتر باشد که پیشنهاد بدیم برای کاشت در سطح شهر ها . گفتیم بیایم پیش شما و ازتون راهنمایی بگیریم چون سر رشته ای از گیاه و گیاه شناسی دارید و می توانید کمک و لطف بزرگی برای بنده و کشورتون بکنید . در حال حاضر می خواهیم که در کلانشهر های تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم ، اهواز و رشت این پروژه را ارائه دهیم.

  • پاسخ
    علیرضا
    22 خرداد 1402
    علیرضا

    سلام.اقاسپهراگه.طرفه.همدان.باشه.من.میتونم.همکاری.کنم

گزارش اشکال در سایت