نازبو
فواید پیت ماس
  • آموزش و مقالات
  • بستر کشت

فواید پیت ماس

پیت ماس در واقع لاشه نوعی خزه است که آن را خزه تورب، خزه پوده زار و به انگلیسی اسفاگنم (Sphagnum) می‌نامند. این گیاه جزو گیاهان ابتدایی بوده، متعلق به خانواده بریفایت‌ها (Bryophytes) می‌باشد. خزه تورب بدون بذر و گل بوده و از طریق هاگ تولید مثل می‌کند. علت نامگذاری آن رویش این گیاه در خاک‌های تورب دار که در واقع همان ذغال سنگ نارس است می‌باشد.

این خزه‌ها در محیط‌های مرطوب و سایه ای رشد می‌کنند و وقتی که خزه‌ها شروع به تجزیه کنند، این زمین‌های مرطوب به بوته‌های پیت ماس تبدیل می‌گردند. شرایط مرطوب، سرد و اكسیژن بدین معنی است كه حضور باكتری‌ها كاهش می‌یابد و رشد گیاه بیشتر از میزان تجزیه آن است.
آن میزان از برداشت که از سطح زمین‌ها باشد و حاوی خزه های تازه‌تر است ماس تورب (Sphagnum Moss) و آن میزان که از سطوح زیرین برداشت می‌شود پیت ماس (Peat Moss) نامیده می‌شود.


بیشترین میزان این خزه در روسه و پس از آن کانادا قرار دارد. کشورهایی مانند فنلاند، سوئد، ایرلند و آلمان همچنین شرایط ایده‌آل آب و هوایی را برای بوته‌ها دارا هستند.
پیت ماس اولین و مهمترین عامل تهویه خاک است و برای بهبود هوادهی و تهویه زمین آسیب دیده و اصلاح خاک فشرده مصرف بسیار دارد. افزایش ظرفیت نگهداری آب و پیوند بین مواد غذایی و آب برای کمک به ریشه در جذب رطوبت و مواد غذایی از دیگر مزایای آن است.
پیت ماس نه تنها حاوی مواد متخلخل و فیبری است، بلکه حاوی مقادیری از ویتامین‌ها، پلی فنل‌ها و اسید هومیک است.  pH  آن کمی اسیدی و ظرفیت نگهداری رطوبت آن بسیار بالا است، البته مواد مغذی از ان به اندازه یک کود کامل نیست.

برای خرید پیت ماس به فروشگاه اینترنتی نازبو مراجعه کنید.

pH کمی اسیدی: این عامل موجب افزایش ظرفیت بافری خاک، جلوگیری از شسته شدن مواد مغذی کود می‌شود. همچنین بدان معنی است که برای طیف گسترده ای از گیاهان اسید دوست ایده آل می‌باشد.

بهبود تخلخل خاک: پیت ماس سبب بهبود تنفس و هوادهی خاک می‌گردد و ساختار خاک‌های رسی و فشرده را بهبود می‌بخشد. همچنین با توجه به سرعت تجزیه کند پیت ماس، ماندگاری آن نسبتا بالاست.

حفظ رطوبت:‌ سبب افزایش ظرفیت نگهداری رطوبت در خاک‌های ماسه‌ای و شنی، افزایش میزان جذب و افزایش قابلیت بیولوژیکی مواد مغذی می‌شود.

قیمت خاک پیت ماس

می‌تواند به خاک گلدان اضافه شود: از آنجایی که پیت ماست یک تهویه کننده مناسب برای خاک است به افزایش عمر خاک گلدان و بهبود وضعیت گیاه کمک میکند.

یک محیط کشت استریل است: پیت ماس بدون علف هرز و عوامل بیماری‌زا است. این ویژگی‌ها سبب جلوگیری از بیماری‌هایی می‌گردد که ممکن است ریشه را بپوسانند و آن را به عنوان یک عامل ایده آل در کشت هیدروپونیک و گلدان‌ها مطرح می‌سازد.

محصولی است ارگانیک: برای پرورش نهال و کشت بذر در کشاورزی ارگانیک و هیدروپونیک استفاده می‌شود.

روابط مواد مغذی‌ها را افزایش می‌دهد: این عامل به نام ظرفیت تبادل کاتیون (CEC) شناخته می‌شود، به این معنی که مواد مغذی در خاک آزاد می‌شوند و از طریق ریشه‌ها در دسترس گیاه قرار می‌گیرند.

خرید پیت ماس از فروشگاه نازبو با بهترین کیفیت و قیمت

به بهبود کمپوست کمک می‌کند: چه چیزی پیت موس را منحصر بفرد می‌کند؟ پیت ماس برای تجزیه زمان بیشتری می‌گیرد و دلیل آن توانایی تجزیه آن بدون نیاز به اکسیژن است. اینکه پیت ماس در شرایط مرطوب فاسد نمی‌شود، آن را عاملی مناسب برای قرار گرفتن در کمپوست تبدیل می‌کند و سبب می‌شود مواد مغذی کمپوست در دراز مدت و به آرامی آزاد شوند.

تمام این خصوصیات جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشد که به نوبه خود یک گیاه قوی و سالم را پرورش داده  که گل و میوه ای با کیفیت خوب تولید می‌کند.

در دنیای امروزی که خاک‌های ما از طریق استفاده بیش از حد و فرسایش از بین رفته اند، برخی از خاک‌ها بطور طبیعی بارور و حاصل‌خیز نیستند و نظر به اینکه بسیاری از مردم در محیط‌های شهری زندگی می‌کنند که در آن به باغبانی شهری نیاز دارند، استفاده از کمپوست و برخی از زیر مجموعه‌های آن نظیر پیت ماس برای داشتن گیاهانی سالم و با نشاط ضروری است.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد!

گزارش اشکال در سایت